پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چای برگ سلامتی


چای برگ سلامتی
در روز وقتی را برای نوشیدن چای اختصاص دهید تا خود را سر حال، نیرومند و آرام احساس کنید، این نوشیدنی دارای مواد معدنی است، دارای خاصیت ادرارآور بوده، همچنین ضد عفونی کننده و دافع عطش نیز هست.
● آیا چای در رژیم های لاغری توصیه می شود؟
جواب مثبت است، زیرا چای نه تنها دارای ارزش کالریک (انرژی زایی) کمی است (البته به شرط اینکه با قند و شکر و شیر مصرف نشود) بلکه مدر نیز است. دفع مواد سمی را تسهیل می کند و تأثیر مطلوبی بر روی شیره های معدی هضم کننده غذا دارد. با این همه اگر بهداشت تغذیه را رعایت کنیم، چای دیگر لاغر کننده نخواهد بود.
● n چای نوشیدنی ضد پیری است؟
چای دارای فلاوونوئید است و مواد ضد اکسیدانی دارد که تصور می شود چهار برابر قوی تر از ویتامین (ث) عمل می کند. براساس مطالعه سویماکس (مطالعه اپیدمیولوژیک در مورد پیشگیری و احتیاط تغذیه ای درخصوص مشکلات و مسائل سلامتی) چای سبز یا سیاه که به مقدار کم نوشیده شود، علیه رادیکال های آزاد موجود مبارزه می کند. ضد اکسیدان هایی مثل ویتامین (ث) روند پیری را که مربوط به سلول هاست و در اثر آلودگی هوا، استرس و در معرض خورشید قرار گرفتن به وجود می آید، کندتر می کند. اما ویتامین (ث) به اندازه چای قابلیت جذب فلاوونوئیدها را ندارد.
● آیا چای دندان ها را زیباتر می کند؟
بله و خیر! تانن موجود در چای بر روی مینای دندان لکه های قهوه ای ایجاد می کند. برعکس فلوئور موجود در آن باعث سخت شدن مینا می شود و از پوسیدگی جلوگیری می کند فقط به شرط آن که در طول روز خیلی زیاد مصرف نشود. در واقع اگر به مقدار زیاد مصرف شود، فلوئور آن تأثیری عکس روی دندان می گذارد بدین ترتیب که دندان ها را شکننده کرده و رنگ آنها را نیز خاکستری می کند.
● آیا چای کمتر از قهوه محرک اعصاب است؟
جواب منفی است. تئین موجود در چای دارای تأثیراتی مانند کافئین قهوه است. بنابراین نوشیدن چای در آخر شب باعث بی خوابی می شود ولی در مورد دستگاه گوارش، مانند کافئین عمل نمی کند و برای معده مفید نیست.
● آیا چای جذب مواد معدنی را کاهش می دهد؟
بله، اگر زیاد بنوشیم یعنی نوشیدن بیش از شش فنجان در روز جذب کلسیم و آهن را کاهش می دهد. نوشیدن چای به همراه شیر و یا چکاندن چند قطره آب لیمو ترش تازه در آن به واسطه وجود اسید اسکوربیک باعث جذب آهن می شود. در مورد ترکیب شیر و چای می توان گفت که جذب کلسیم را بالا می برد. برای کاهش دفع مواد معدنی، چای را چند ساعت بعد از صرف غذا بنوشید.
● آیا چای با برخی از سرطان ها مبارزه می کند؟
بله و خیر، چای جوشیده دارای آنزیم های اصلی است که از پیشرفت سرطان های دستگاه هاضمه و مجاری ادرار جلوگیری می کند. فلاوونوئیدهای چای سیاه (جوشیده) از تشکیل برخی سرطان ها (پوست، ریه و کولون) جلوگیری می کنند و در این مورد احتیاط را رعایت کنید زیرا تحقیقات در ابتدای راه هستند.
چای دارای مقدار بسیار کمی سدیم است و همه می توانند از آن استفاده کنند، وانگهی تئین موجود در آن خون را رقیق می کند و به همین دلیل با نرم کردن جدار رگهای خونی، بر روی قلب و سیستم قلبی عروقی تأثیری مثبت می گذارد. اگر به طور مرتب و همراه با یک برنامه غذایی سرشار از فیبر و محدود از نظر چربی مصرف شود، خطر ابتلا به آنفارکتوس را کاهش می دهد و بالاخره پلی فنون های (آنتی اکسیدان های) موجود در چای میزان جذب کلسترول را کاهش می دهند.
حکیمه سالمی پور
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید