جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کامپیوترها دوست انسانها می شوند


کامپیوترها دوست انسانها می شوند
امروزه افرادی زیادی هستند که عاشق کامپیوتر و کار با آن هستند و در واقع برخی افراد نوعی ارتباط عاطفی با کامپیوتر خود برقرار کرده اند. این افراد از کامپیوترشان به عنوان یکی از بهترین دوستان خود نام می برند و البته تا حدودی نیز این مسئله قابل درک است. امکاناتی که کامپیوتر در اختیار کاربر خود قرار می دهد و بخصوص خصوصیت تعاملی و واکنش آن نسبت به دستورات و درخواستهای انسان از کامپیوتر وسیله ای محبوب ساخته است. اما اینچنین حسی در نهایت حس علاقه انسان به ابزار است.شبیه نقاش یا خوش نویسی که قلم خود را دوست می دارد و هنوز فاصله زیادی میان اینگونه احساسات با احساس دوستی دو انسان وجود دارد.
اما میتوان پیش بینی کرد که بزودی کامپیوتر از قالب یک ابزار خارج شده و تبدیل به یک دوست خواهد شد. کامپیوترهایی که مثل یک دوست با انسانها ارتباط برقرار میکنند با آنها صحبت میکنند (مانند کامپیوتر هال در فیلم اودیسه)مشورت می دهند یا مشورت می گیرند و حتی در بحرانهای عاطفی به انسانها دلداری می دهد. صحبت از داستانها یا فیلمهای علمی و تخیلی نیست حتی صحبت از فاصله ده ها ساله نیز نیست. در حقیقت اکنون نیز بخش بزرگی از آنچه برای دوستی کامپیوتر با انسان لازم است فراهم شده است.
دوربینها دیجیتالی جدید قدرت تشخیص چهره از یک تصویر کلی را دارند. نرم افزارها و حتی سایتهای نیز هستند که با آنالیز عکسها و کمی معلومات انسانی هویت چهره های درون تصویر را تشخیص می دهند. درسیستم عامل ویندوز یا حتی در برخی از موبایلها امکان تبدیل صوت به متن یا برعکس را میتوانید ببینید و امروزه نرم افزارهایی وجود دارند که قدرت تحلیل صدا و تشخیص هویت سخنگو را دارند. اگر کمی در اینترنت جستجو کنید روباتهای نرم افزاری را خواهید یافت که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی با شما چت میکنند. آنها با استفاده از الگوریتم تحلیل زبان و NLP و همچنین درک مطلب تا حدودی متوجه آنچه برایشان می نویسید می شوند و در عین با سوالهایی نسبت موارد مبهم از شما اطلاعات بیشتری میگیرند برخی از آنها حتی در تماسهای بعدی نیز شما را به خاطر می آورند.
البته هنوز پاسخهای ناقص و ماشینی آنها ثابت میکند که فاصله زیادی با نتیجه ایده آل دارند. اما مهم این هست که این فن آوریها ایجاد شده اند و اکنون براحتی در دسترسی هستند اگر ترکیبی از این فن آوریها را در نظر بگیریم میتوانیم کامپیوتری را فرض کنیم که چهره شما یا افراد خانواده شما را با استفاده از وب کم تشخیص می دهد. صدای آنها را استفاده از میکروفن گرفته و تبدیل به متن می کند و روبات نرم افزاری هوشمند آن با توجه به سوالها یا صحبتهای شما پاسخهای مناسب را تهیه و با استفاده از فن آوری تبدیل متن به صدا پخش میکند. روبات نرم افزاری در عین حال همچنان در حال یادگیری و اضافه کردن معلومات خود نیز خواهد بود.
حالا کامپیوتری خواهیم داشت که وجود انسان را تشخیص می دهد و یا انسان حرف می زد و تا حدودی حرف او را میفهمد و با استفاده از حرفهای انسان شبکه معلومات خود را گسترده تر میکند. او بعد از مدتی اسم دوستان شما ، نوع ارتباط و نظرتان درباره تک تک آنها را خواهد فهمید و یا در جریان مشکلات تحصیلی یا کاری شما قرار می گیرد و چه بسا که با استفاده از بانک معلومات خود مشاوره هایی نیز در این زمینه به شما بدهد. ممکن است به عنوان یک واسطه یا دوست خانوادگی با افراد خانواده ارتباط برقرار کند و مثلا نیازها و خواسته های جوانترها را به اولیای آنها بگوید . کاربردهای زیادی برای چنین دوستی می توان متصور بود اما همچنان که اشاره شد آنچه جذاب آنرا بیشتر میکند در دسترس بودن و آماده بسیاری از فن آوریهای مورد نیاز چنین دوستی کامپیوتری است.
حتی نسخه های ساده ای از چنین روباتهایی البته بصورت سگ توسط یک شرکت ژاپنی ساخته شده است و بعید نیست که در آینده ای نیز شرکتی فعال در زمینه بازیهای کامپیوتری یا هوش مصنوعی با تلفیق فن آوریهای اشاره شده چنین دوستی را تولید کند و آنگاه تنها کافیست که نرم افزار دوست کامپیوتری را نصب کنید و بعد از چند روز آشنایی و تبادل اطلاعات یک دوست کامپیوتری جالب داشته باشید که هر روز بیشتر شما را درک میکند و ارتباط دوستی شما عمیق می شود.
علیرضا شیرازی
منبع: shirazi.blogfa.com
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید