پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

معمایی به نام دیوید ترزگه


معمایی به نام دیوید ترزگه
دیوید ترزگه که این روزها در ترکیب یوونتوس به عنوان عنصری انکار ناپذیر می درخشد و از جایگاه بالایی نزد بانوی پیر برخوردار است، در تیم ملی فرانسه شرایط خوبی ندارد. بدون تردید عملکرد این مهاجم ۲۹ ساله در فوتبال ایتالیا و آغاز فصل تازه سری A چنین ادعایی را ثابت می کند در حالی که در یکی، ۲ سال گذشته یا به عبارت دیگر در دوران مربیگری و ریموند دومه نش کارنامه مجاب کننده ای برجای نهاده است.
● نگاهی به گذشته وعملکرد ترزگه در تیم ملی فرانسه
با ۲۹ سال سن، دیوید ترزگه در زمره بازیکنان قدیمی و پر افتخار فرانسه به حساب می آید با قهرمانی جهان در ۱۹۹۸ آن هم در حالی که تنها ۱۹ سال بیشتر نداشت نام آوری و پیشرفت، درهای خود را به روی این مهاجم دورگه آرژانتینی - فرانسوی باز کرد.
ترزگه نخستین گل ملی خود را در جام جهانی ۹۸ به ثمر رساند و سپس همراه با برگزیدگان نسل طلایی فوتبال فرانسه در سال های پایانی قرن بیستم زیدان، دشان، بارتز، تورام و... ۲ سال بعد در آغاز هزاره سوم میلادی، جام قهرمانی ملت های اروپا را بالای سر برد. اوج درخشش ترزگه در جام ملت های سال ۲۰۰۰ به دیدار پایانی میان ایتالیا و فرانسه بر می گردد. در شرایطی که بازی با تساوی یک بر یک به وقت اضافه کشیده شد، گل پیروزی بخش فرانسه را دیوید ترزگه با یک پشت پای فراموش ناشدنی به تور دروازه ایتالیا دوخت تا دینوزوف و شاگردانش و طرفداران پرشمار ایتالیا، از حیرت میخکوب شوند!
از سوی دیگر ترزگه با ۳۴ گل زده با پیراهن تیم ملی فرانسه، پس از میشل پلاتینی و تیری آنری با ۴۱ و ۴۰ گل، در رده سوم قرار دارد، ضمن اینکه با ۷۰ بار حضور در میادین جهانی، در شمار ملی پوش های قدیمی فرانسه نیز قرار می گیرد.با وجود این همه نکته مثبت و کارنامه ای که از هرجهت پربار نشان می دهد در چند سال گذشته، هربار که ترزگه در نوک حمله فرانسه قرار گرفته، این تیم با دشواری و شکست روبه رو شده است.
به عنوان مثال می توان به جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد که با کسب نتایجی ضعیف و تحقیرآمیز در حالی که قهرمانی جهان را یدک می کشید، تیم ملی فرانسه در همان مرحله اول حذف شد، یا در یورو ۲۰۰۴ یونان که باز هم به عنوان مدافع قهرمانی حضور می یافت، در یک چهارم نهایی مقابل یونان میزبان و البته قهرمان آن دوره با قبول شکست از ادامه راه بازماند. ناکامی دیگر تیم ملی فرانسه با حضور ترزگه به فینال جام جهانی ۲۰۰۶ باز هم مقابل ایتالیا برمی گردد. او که به عنوان بازیکن ذخیره برای دقایقی در میدان حضور داشت با کوبیدن پنالتی خود به تیر دروازه بوفون، اجازه داد تا شاگردان مارچلو لیپی، پس از به ثمر رسیدن پنالتی گروسو جشن قهرمانی برپا سازند.
● شرایط کنونی
دیوید ترزگه در سطح باشگاهی پس از دوران نه چندان موفق در موناکو پس از جام جهانی ۹۸ راهی یوونتوس شد و با بانوی پیر به موفقیت های زیادی در فوتبال ایتالیا و اروپا دست یافت. ترزگه در زمره معدود ستاره های یووه بود که همراه با دل پیه رو، کامورانزی و بوفون پس از سقوط به سری B با یووه ادامه داد. پس از سپری کردن یک فصل پرتنش در سری B و با به ثمر رساندن ۱۵ گل با یووه دوباره به سری A برگشت و فصل را با درخشش و کارآمدی آغاز کرد.
با گذشت ۲ بازی ترزگه، ۴ بار دروازه حریفان را گشوده و در صدر گلزنان سری A قرار گرفته است. (هت تریک مقابل لیورنو و یک گل هم مقابل کالیاری در دیداری پرتاب و تنش که با نتیجه ۳ بر ۲ به سود یووه تمام شد.) تمدید قرارداد ترزگه با یووه تا سال ۲۰۱۲ در شرایطی که در تعطیلات تابستانی به طور آشکار سخن از ترک این تیم در میان بود را می توان در رسیدن او به کیفیت مطلوب، مؤثر دانست غیبت یووه در فصل تازه فوتبال اروپا فرصت مناسبی است تا ترزگه به شرایط بهتری از نظر جسمانی برای حضور بهتر در ترکیب تیم ملی البته به شرط آنکه در فهرست بازیکنان مورد نظر دومه نش قرار بگیرد، دست یابد.
● رابطه با ریموند دومه نش
پس از حضور دومه نش روی نیمکت تیم ملی فرانسه، دیوید ترزگه روزگار خوشی را به عنوان یک ملی پوش سپری نکرده است.جدا از روی آوردن این مربی به چیدمان «۱-۲-۳-۴» که تنها مشارکت یک مهاجم نوک را می پذیرد، افکار خرافاتی دومه نش نیز که می گویند برای گزینش بازیکن به سال، ماه، علامت تولد، مشاوره با فال بین و ستاره شناس هم توجه می کند نیز در بیرون ماندن ترزگه از ترکیب تیم ملی بی تأثیر نبوده است.
به هر حال رابطه این ۲ نفر هیچ گاه خوب نبوده و در هر فرصت به یکدیگر نیش می زنند. به طور مثال در فصل پیش دومه نش با این استدلال که یووه در سری B بازی می کند بازیکنانش از نظر روحی و تاکتیکی در سطح قابل قبول نیستند، از دعوت ترزگه خودداری می کرد و یا در مواردی که او را برمی گزید هرگز در ترکیب اصلی جایی به او نمی داد و به عنوان بازیکن ذخیره، گاه در دقایق پایانی به زمین می فرستاد. از سوی دیگر ترزگه هم بی کار نبود و با تک مضراب های خشن مربی خود را نوازش می داد! که آخرین آن به جنجال مربوط به دیدار با ایتالیا و حرف های دومه نش درباره تبانی و رشوه دادن به داور بود.
ترزگه پس از حرف های دومه نش گفت: «او با این حرف ها از طریق فوتبال به فرانسه لطمه می زند و این کار نفرت آور است.»اما قبل از اظهار ، هنگامی که دومه نش در دیدار تیم ذخیره های فرانسه مقابل اسلواکی که به شکست یک بر صفر شاگردانش انجامید دیوید ترزگه را از ابتدا در ترکیب قرا ر داد و در نیمه دوم او را عوض کرد، برای مهاجم یووه خیلی دردناک و گران تمام شد به طوری که پس از بازی گفت: «دومه نش با این کار احترام مرا زیر سؤال برد.» خارج از تمام این حرف ها بدون تردید ترزگه در حلقه مهاجمین مورد علاقه دومه نش جای ندارد.
ابتدا لوئیس ساها را برد و ترجیح داد و سپس در جام جهانی ۲۰۰۲ با چیدمان «۱-۳-۲-۴» و استفاده از یک مهاجم، بیش از پیش او را از ترکیب اصلی دور کرد. گفتنی است در هنگامی که ترزگه برای دقایقی در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ به میدان آمد و ماجرای آن پنالتی هدر رفته و پیش از بازی برگشت با اسکاتلند در مقدماتی یورو ۲۰۰۸ در پاریس، ترزگه تنها در ۳ دیدار حاضر بوده است.
در بازی رفت مقابل اسکاتلند دیدار دوستانه با آرژانتین که هر ۲ شکست یک بر صفر را برای فرانسه در پی داشت و یک بار هم در بازی با تیم ضعیفی چون جزایر فارو که فرانسه پیروز شد. البته در بازی با ایتالیا در سن سیرو با وجود اظهارنظر تند ترزگه، دومه نش او را به اردو فراخواند و روی نیمکت ذخیره ها نشاند، ضمن اینکه در بازی حساس با اسکاتلند نیز جزو ۱۸ نفر اصلی قرار داشت. در روزگار مربیگری دومه نش البته تا بازی دوم با اسکاتلند ساها،آنری، آنلکا حتی سیسه و گووو بر دیوید ترزگه ترجیح داشتند، با وجود اینکه غیر از آنری، هیچ کدام از سابقه و کارآمدی، به گردپای او هم نرسیده اند. دست آخر این سؤال مطرح است که ترزگه با وجود درخشش در یووه، در تیم ملی فرانسه، چه آینده ای دارد؟
بدون تردید، جدا از چیدمان «۱-۲-۳-۴» بود و نبود این بازیکن در جمع ملی پوشان تنها به نظر آن هم شخص خرافاتی دومه نش بستگی دارد وحال باید با وجود همه این حرف ها و همچنین عملکرد او در دیدارهای باقی مانده برای رسیدن به یورو ۲۰۰۸ آیا دیوید ترزگه در صورت صعود فرانسه در مرحله پایانی مسابقات جام ملت های اروپا در سوئیس و اتریش حضور خواهد یافت یا خیر؟
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید