پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طرح‌های موجود اولویت‌IT کشور نیستند


طرح‌های موجود اولویت‌IT کشور نیستند
کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات در کشور معتقدند هیچ‌یک از طرح‌های در دست اجرای شورای‌های عالی در این حوزه، اولویت IT کشور محسوب نمی‌شوند چراکه اغلب این طرح‌ها جامع نبوده یا با تغییر مدیران، نیمه‌کاره رها شده‌اند.
اگرچه هستند کارشناسانی که برخی از طرح‌های موجود و بلاتکلیف را اولویت فناوری اطلاعات کشور می‌دانند اما برخی نیز بر این باورند که طرح‌های یاد‌شده نیز جامع نیستند. این اختلاف نظر در واقع تصویر جامعی از وضع واقعی فناوری اطلاعات در کشور است که هر‌کس نگاه و اولویت خاص خود را برای IT در نظر می‌گیرد.
به عبارت دیگر، تفاوت‌های عمیق دیدگاه‌ها در میان کارشناسان و فعالان حوزه IT که اتفاقا ریشه‌دار هم شده‌اند بار دیگر تاکیدی قاطعانه بر لزوم ادغام شوراهای موازی در حوزه است.
اگرچه برخی از شورا‌ها اصرار بر ادامه روش و مسیر قبلی خود داشته و به کرات مخالفت خود را با این ادغام‌ها ابراز داشته‌اند اما جا دارد تا مسوولان ارشد و پیگیر اجرای طرح ادغام شورا‌ها هر چه سریع‌تر و با توجه به اتلاف منابع و بودجه‌های کشور در طرح‌های در دست اجرای شورا‌ها، زمینه را برای یکسره‌شدن فعالیت‌های این حوزه فراهم کنند.
● اولویتی در کار نیست
هیچ‌یک از شورا‌های عالی IT تاکنون عملکرد و خروجی قابل توجه و ارزیابی نداشتند که بتوان از میان آنها اولویتی انتخاب کرد.
بهمن برزگر، کارشناس IT در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جهان صنعت» درخصوص چگونگی اولویت‌بندی طرح‌های IT کشور پس از ادغام شوراهای IT با بیان این مطلب افزود:
اصلا این حرف را قبول ندارم که باید بین طرح‌های ارایه شده از سوی شوراهای IT اولویتی را انتخاب کرد.
وی در ادامه گفت:
در طول این چند سال هیچ‌کدام از شورا‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات کشور عملکرد قابل قبول و ملموسی ارایه نکرده‌اند که بتوان از میان طرح‌ها به یکی به عنوان اولویت IT کشور اشاره کرد.
این کارشناس IT می‌افزاید:
با توجه به ساختار پیچیده‌اداری کشور باید از تمام طرح‌ها استفاده کرد و نباید متوقف شوند.
● اولویت با طرح‌های موجود نیست
فناوری اطلاعات کشور نیاز به طرح جامعی دارد که نهادینه شود و تمام جنبه‌های IT را پوشش دهد.
شهرام شریف، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه IT در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جهان صنعت» ضمن اشاره به نواقص و مشکلات طرح‌هایی که تاکنون در حوزه IT تعریف شده‌اند، گفت:
هیچ‌کدم از طرح‌ها دارای آینده‌نگری نبودند که در این شرایط کنار گذاشته شده‌اند و نمی‌توانند به عنوان اولویت اول فناوری اطلاعات کشور جای بگیرند.
وی افزود: اکثر طرح‌ها به نوعی وابسته به یک نهاد یا شخص هستند که اگر این افراد یا نهاد‌ها یا شرایط تغییر کند در سرنوشت طرح‌ها هم اثر می‌گذارد.
شریف در ادامه اظهار کرد: با شرایط فعلی که دو سال از عمر دولت می‌گذرد و هنوز طرحی برای توسعه فناوری اطلاعات کشور وجود ندارد باید یک بازنگری در اولویت‌های IT کشور انجام شود.
● لزوم ادغام شورا‌ها
شریف اظهار امیدواری کرد:
شاید ادغام شورا‌ها منجر به شرایطی شود که طرح جامع دقیق‌تر تدوین شود.
این صاحبنظر و روزنامه‌نگار حوزه IT ضمن یاد‌آوری مشکل چند‌پاره بودن مدیریت فناوری اطلاعات کشور گفت:
طرح‌هایی که تاکنون ارایه شده بود محدود به شرایط زمان یا وابسته به شخص یا نهاد‌های تعریف می‌شد که هیچ‌کدام از جامعیتی برخوردار نبود که بتوان از آن به عنوان اولویت و برنامه‌ای برای فناوری اطلاعات یاد کرد.
به گفته وی، هیچ‌کدام از نهاد‌های فعال IT، خود را ملزم نمی‌دانستند که طرحی را که نهاد دیگری تدوین کرده، اجرا کنند. بنابراین همین امر باعث شد طرح‌های تعریف شده با تغییر مدیریت، شخص و شرایط به حال سکون در‌آمده و در نیمه راه رها شود.
به عقیده شریف، تمام طرح‌های ارایه شده هم از جامعیت و آینده‌نگری مناسب برخوردار نبودند و به همین دلیل به مرور زمان با عوض شدن شرایط کنار گذاشته شده‌اند.
وی تصریح کرد: با یک بازنگری در اولویت‌های IT کشور و با بهره‌گیری از تجارب گذشته باید طرحی جامع تدوین شود.
● اولویت با تکفا۲ است
پروژه مربوط به شبکه ملی اینترنت و تکفا۲، جزو طرح‌های جامع و اولویت‌دار فناوری اطلاعات کشور هستند و با توجه به مشخص‌شدن ادغام شورا‌های عالی در این حوزه، اولویت IT کشور با ادامه این طرح‌هاست.
رمضانعلی صادق‌زاده، رییس کمیته مخابرات و نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب افزود: از میان طرح‌هایی مثل تکفا، افتا، تسما، اینترنت ملی و نظام جامع فناوری اطلاعات کشور که همگی توسط شورا‌های IT تعریف شده بود، تکفا۲ و شبکه ملی اینترنت با توجه به اولویت‌های کشور برای توسعه فناوری اطلاعات و جامع بودنشان در اولویت اجرا قرار دارند.
وی تصریح کرد: با وجود اهمیت طرح‌های یاد شده در جهت توسعه فناوری اطلاعات کشور در دو سال اخیر برای هیچ‌کدام از اینها ردیف بودجه‌ای پیشنهاد نشده است و با توجه به اقدامات انجام شده باید تکلیف بودجه آنها معلوم شود.
به گفته صادق‌زاده، در حال حاضر با توجه به اینکه مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۸۷ آماده می‌شود، باید هر چه زودتر متولی بودجه این طرح‌ها مشخص شود تا ردیف بودجه فناوری اطلاعات نادیده گرفته نشود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید