پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اصلاح طلبان از بازسازی غافل شده اند


اصلاح طلبان از بازسازی غافل شده اند
جلال جلالی زاده از جمله نمایندگان فعال کرد در مجلس ششم بود. فعالیت سیاسی اش را نیز در جبهه مشارکت ایران اسلا می دنبال می کند. با او درباره وضعیت اصلا ح طلبان پس از خرداد ۸۴ گفت و گو کردیم و از انتقادات مهدی کروبی به حزب متبوعش سخن گفتیم.
جلال جلالی زاده نماینده مردم سنندج در مجلس ششم درباره وضعیت بازسازی اصلاح طلبان در گفت و گو با مردم سالاری می گوید: اصلاح طلبان آن چنان که لازم و شایسته بود، نتوانستند در دو سال گذشته به بازسازی خودشان بپردازند تا از ضعف ها و نقص های گذشته برای آینده بهره ببرند.
وی افزود: بازسازی جریان اصلاحات نیاز به یک کار بنیادی بود که تصور می کنم بخش گسترده ای از جریان اصلاح طلب از توجه به آن غافل ماند.
جلال جلالی زاده می گوید: اگر چه برخی احزاب در جلسات خودشان به نقاط ضعفو کمبودها پرداخته اند، اما به طور کلی در این مدت نتوانسته ایم در یک روند درست و صحیح به بازسازی جریان اصلاحات بپردازیم.
● موانع نقد
از جلال جلالی زاده درباره موانع نقد اصلاحات، سوال می کنیم و او در پاسخ می گوید: اختلاف و تشتت در بین گروه های اصلاح طلب از جمله دلایلی است که نقد اصلاحات را با مانع روبه رو کرده است. ضمن اینکه فشارهای جریان ضداصلاحات و رقیب نیز در عدم بازسازی اصلاح طلبان اثرگذار است.
وی در ادامه می گوید: برخی اصلاح طلب نماها نیز که نان به نرخ روز می خورند، به یکباره با تغییر فضای سیاسی کشور، رنگ عوض کردند و از جریان اصلاح طلبی خارج شدند و این خود باعث نوعی ناهماهنگی در جریان اصلاحات شده است.
راهکار چیست؟
عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره تدوین منشوری برای جریان اصلاحات، می گوید: هر برنامه و منشوری که بتواند گروه های مختلف را که نقاط مشترک زیادی با هم دارند، دور هم جمع کند، قابل توجه است. چرا که اصلاح طلبان در برهه حساسی قرار دارند و وحدت برای دفاع از حقوق مردم یکی از نیازهایی است که به شدت باید مورد توجه قرار بگیرد.
جلالی زاده خطاب به اصلاح طلبان می گوید: اصلاح طلبان باید هر چه زودتر پای یک منشور جمع شوند و هر کدام از گروه های اصلاح طلب برای حفظ و تداوم اصلاحات، باید از بعضی خواسته های شخصی شان عبور کنند. فکر می کنم شعار ائتلا ف حداکثری و مطالبات حداقلی برای هماهنگی باید مورد توجه همه گروه های اصلا ح طلب قرار بگیرد.
نماینده مردم سنندج در مجلس ششم اظهار می دارد: جریان اصلاحات نیازمند ایثار و فداکاری همه گروه های اصلاح‌طلب است و یک تعهد اخلا قی و دینی و انسانی لازم است تا اصلاح طلبان به هماهنگی برسند. چرا که زمینه برای استقبال مردم از اصلاح طلبان فراهم است و با توجه به عملکرد جناح رقیب، ائتلا ف مسیرپیروزی جریان اصلاحات را سهل می کند.
انتقادات کروبی
جلال جلالی زاده درباره انتقادات کروبی به برخی اصلاح طلبان می گوید: انتقادات و ایرادات در هرصورتی نباید عمومی شود و می توان این سو»تفاهم ها را در جلسات خصوصی و مشترک برطرف کرد.
جلا لی زاده در ادامه اظهارمی دارد: نباید به گونه ای رفتار شود که جناح رقیب از صحبت های ما ابزاری برای تضعیف اصلا ح طلبی بسازد.
«گویا طرف خطاب مهدی کروبی جبهه مشارکت است; آیا نمی خواهید در جلسه ای با مهدی کروبی، به انتقادات او پاسخ دهید؟»جلا ل جلا لی زاده از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی در پاسخ به این سوال می گوید:
هنوز امکان برگزاری چنین جلسه ای مهیا نشده است اما امیدواریم جلساتی برگزار شود تا این سو» تفاهم ها برطرف شود.
● نقش بزرگان در هماهنگی جریان اصلاحات
جلال جلالی زاده درباره نقش شخصیت های اثر گذار جریان اصلاحات در ائتلا ف اصلاح طلبان، می گوید: نقش چهره های مطرح اصلا حات بسیار مهم است. این افراد همچون خاتمی، اگر در انتخابات ریاست جمهوری دخالت می کردند، امروز جریان اصلا ح طلبی به اینجا نمی رسید. لذا مطلوب است در حال حاضر ضمن تدوین منشور اصلا ح طلبی، بزرگان اصلا حات نیز برای هماهنگی به میدان بیایند.
● مقایسه در فضای عادلا نه
نماینده مردم سنندج در مجلس ششم در خصوص اینکه آیا می توان انتخابات مجلس هشتم را میدانی برای ارزیابی عملکرد اصولگرایان دانست، اظهار می دارد: زمانی می توان این میدان را محلی برای ارزیابی عملکرد جریان اصولگرا دانست که فضای عادلانه در عرصه سیاسی حاکم باشد. فضای عادلا نه نیازمند حضور اندیشه های مختلف در صحنه است.
وی افزود: اگر فضای رقابتی سالم و قانونی باشد و جریان اصلاحات بتواند همانند جریان اصولگرا از تریبون های مختلف استفاده کند، آن وقت می توان انتخابات را محلی برای ارزیابی عملکرد اصولگرایان دانست.
● سلامت انتخابات
از جلال جلالی زاده درباره سلامت انتخابات سوال می کنیم و او در پاسخ می گوید: عمل به قانون اساسی، عدم دخالت نهادهای غیر مسئول، توجه به نقش مردم و اجرای اصول درست انتخابات از جمله عواملی هستند که سلا مت انتخابات را تضمین می کنند.
وی افزود: انتخابات بدون آزادی و عدالت معنا ندارد و باید فضایی پدید آید که گروه های مختلف با اندیشه های متعدد بتوانند از امکانات مساوی استفاده کنند.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید