پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بهار قرآن و عرفان


بهار قرآن و عرفان
ماه مبارک رمضان، نهمین ماه هجری قمری و مهمترین و شریفترین ماه‏های سال است ودر نزد پیروان ادیان الهی و توحیدی، به ویژه دین حنیف ابراهیمی در جزیرهٔ العرب، از اعتبار و موقعیت ممتازی برخوردار بود و در دین اسلام نیز ارزش و بهای مضاعفی پیدا کرد و علاوه بر وجوب روزه در این ماه شریف، بنا برتصریح قرآن مجید، شب قدر در آن واقع شد و خود قرآن نیز در این شب یک جا بر رسول خدا(ص) نازل گردید و اصولاً ماه رمضان از دیدگاه اسلام، ماهی است که منتسب به پروردگار منان می‏باشد و هر کسی حرمت این ماه را نگه دارد، طبعاً مهمان خداوند متعال خواهد بود. اما در نزد سالکان و طی کنندگان راه عرفان، اولین ماه سال خود سازی و آغازین ایام طریق وصل به مقام عبودیت و معرفت می‏باشد. در این باب روایات فراوانی وارد گردیده است.
پیامبراکرم(ص) در عظمت و شرافت این ماه عزیز، در خطبه معروف خویش فرمود: «ایها الناس! انه قد أقبل الیکم شهر الله بالبرکهٔ و الرّحمهٔ و المغفرهٔ، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ایامه افضل الأیام، و لیالیه أفضل اللیالی، و ساعاته افضل الساعات، و هو شهر دعیتم فیه الی ضیافهٔ اللّه، و جعلتم فیه من اهل کرامهٔ الله...؛ یعنی: مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه‏ها، روزهایش برترین روزها، شب‏هایش بهترین شب‏ها و ساعت‏های آن بهترین ساعت‏ها است؛ ماهی که در آن به میهمانی خدا دعوت شدید و شما را در این ماه از کسانی قرار داده‏اند که شایسته کرامت خدا هستند...»
عبدالله بن عباس از پیامبراکرم(ص) درباره فضیلت ماه رمضان و فواید بی شمار آن برای امت اسلام، روایتی نقل کرده است، که انسان را به شگفتی وامی‏دارد. آن حضرت در فرازی از این حدیث شریف فرمود: «و ان لله تعالی فی آخر کلّ یوم من شهر رمضان عند الافطار ألف ألف عتیق من النّار، فاذا کانت لیلهٔ الجمعهٔ و یوم الجمعهٔ، أعتق فی کلّ ساعهٔ منهما ألف ألف عتیق من النّار، و کلّهم قد استوجبوا العذاب، فاذا کان فی آخر یوم من شهر رمضان أعتق الله فی ذلک الیوم بعدد ما أعتق من اوّل الشّهر الی آخره؛ خداوند متعال در آخر هر روز از ماه رمضان، به هنگام افطار یک میلیون نفر را و در شب جمعه و روز جمعه (در این ماه شریف) در هر ساعت، یک میلیون نفر را که همگی سزاوار آتش جهنم‏اند، از آتش آزاد می‏کند و هنگامی که آخرین روز ماه رمضان فرا رسد، در أن روز به تعداد کسانی که از اول تا أخر ماه رمضان آزاد کرده است، بندگان گناهکار خویش را از آتش جهنم آزاد می‏کند.»
امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) در حدیثی فرمود: نگویید رمضان؛ زیرا نمی دانید رمضان چیست؛ و اگر کسی گفت، باید برای کفاره آن، صدقه دهد و روزه بگیرد. بلکه همانطوری که خداوند متعال فرموده است بگویید: ماه رمضان.
فضیلت و موقعیت ماه مبارک رمضان، بیش از آن مقداری است که ما بتوانیم در این مقال بیان کنیم و بدین جهت به همین مقدار بسنده کرده و در این جا تنها به برخی از اعمال عبادی و عرفانی آن اشاره می‏کنیم:
الف) پیش از ورود به ماه مبارک رمضان:
آمادگی ورود به ماه خدا و پیدا کردن لیاقت و صلاحیت روحی و روانی جهت حضور در ضیافت الهی در این ماه عزیز، بسیار مهم وقابل توجه است و مؤمنان و عارفان نباید ازآن غافل بمانند. در این باب توصیه و تذکرهایی از سوی معصومین و اولیای ما وارد شده است که به برخی از آن‏ها اشاره می‏کنیم:
۱) باید روح وروان خود را با دعا، استغفار، تلاوت قرآن کریم، توبه و انابه پذیرای این مهمانی بزرگ بنماییم. عبدالسلام بن صالح هروی، معروف به ابا صلت گفت: در آخرین جمعه ماه شعبان برمولایم امام رضا(ع) وارد شدم و آن حضرت درباره ورود به این ماه و آمادگی درک آن، به من چنین فرمود: یا اباالصلت انّ شعبان قد مضی اکثره و هذا آخر جمعهٔ فیه، فتدارک فیما بقی تقصیرک فیما مضی منه، و علیک بالاقبال علی مایعنیک، و اکثر من الدعاء والاستغفار و تلاوهٔ القرآن، و تب الی اللّه من ذنوبک، لیقبل شهر رمضان الیک و انت مخلص للّه عزّوجلّ، ولا تدعن امانهٔ فی عنقک الا ادیتها، وفی قلبک حقدا علی مؤمن الا نزعته، ولا ذنباً انت مرتکبته الا اقلعت عنه، واتق الله و توکل علیه فی سرک امرک و علانیتک " ومن یتوکل علی اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل لکل شی‏ء قدرا " و اکثر من ان تقول فیما بقی من هذا الشهر:"اللهم ان تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه " فان اللّه تبارک و تعالی یعتق فی هذا الشهر رقابا من النار لحرمهٔ شهر رمضان
ای ابا صلت! بیشتر شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است؛ کوتاهی گذشته خود را در این ماه جبران کن، بسیار دعا و استغفار کن و خیلی قرآن بخوان؛ و از گناهانت توبه کن، تا وقتی ماه رمضان می‏آید مخلص برای خدا باشی و هیچ امانتی بگردنت نباشد مگر این که آن را رد کنی و هیچ کینه‏ای از مؤمنی در دلت نباشد مگر این که آن را از بین ببری و از هر گناهی که انجام می‏دهی، دست برداری، تقوای خدارا پیشه کن و در نهان و آشکارت به او توکل کن " و کسی که به خدا توکل کند برای او کافی خواهد بود " و در باقی مانده این ماه، این دعا را زیاد تکرار کن: " خدایا ! اگر در این مدت که از شعبان گذشته، مارا نبخشیده‏ای، در مدتی که از آن مانده است مارا بیامرز" زیرا خداوند متعال به احترام ماه رمضان، در این ماه افراد زیادی را از آتش رها می‏کند.
از امام علی بن ابی طالب(ع) نیز روایت شده است: علیکم فی شهر رمضان بالاستغفار والدعاء، اما الدعاء فیدفع عنکم البلاء، واما الاستغفار فیمحو ذنوبکم.
۲) وصل شعبان به رمضان
می‏توان با روزه گرفتن آخرین روزهای ماه شعبان، این ماه را به ماه رمضان وصل و ثواب روزه هردو ماه را دریافت کرد. از امام جعفر صادق (ع) روایت شد: من صام ثلاثه ایام من آخر شعبان و وصلها بشهر رمضان، کتب اللّه له شهرین متتابعین؛هرکه سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به روزه ماه رمضان وصل نماید، خداوند متعال ثواب دوماه روزه پشت سرهم (هردو ماه شعبان و رمضان) را برای وی منظور می‏نماید.
۳) خواندن دعاهای وارده
سید بن طاووس (ره) در اقبال الاعمال گفت: ما از طرق متعدد به این روایت دسترسی پیدا کردیم که امام صادق(ع) در آخرین شب ماه شعبان و در شب اول ماه رمضان، این دعا را می‏خواند: اللهم انّ هذا الشهر المبارک، الذی انزلت فیه القرآن، وجعلته هدی للناس و بیّنات من الهدی والفرقان قد حضر، فسلمنا فیه و سلمنا منه، و سلمه لنا و تسلمه منا، فی یسر منک و عافیه...
۴) زیارت امام حسین(ع)
براساس روایات متعدد، زیارت حضرت اباعبد الله الحسین(ع) در این ماه عظیم ثواب فراوانی دارد. از جمله در روایتی از امام جعفر صادق(ع) آمده است: زیارت امام حسین(ع) در یکی از شب‏های اول، پانزده و آخر ماه رمضان، موجب عفو و ریزش گناهان انسان می‏گردد و ثواب حج و عمره را برای وی در پی خواهد داشت. و در حدیثی دیگر فرمود: من زار قبر الحسین(ع) فی شهر رمضان و مات فی الطریق، لم یعرض و لم یحاسب و یقال له: ادخل الجنه آمنا؛ هرکه قبر اباعبدالله الحسین(ع) را در ماه رمضان زیارت کند و در این راه بمیرد (در روز قیامت) جلویش گرفته نمی‏شود و از او بازخواست نمی‏گردد و به وی گفته می‏شود: با کمال امنیت و آرامش وارد بهشت شوید.
۵ ) شناخت هلال رمضان
یکی از وظایف مؤمنان و روزه گیران شناخت هلال رمضان است، تا روز بعد را به عنوان اولین روز ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. برای شناخت هلال رمضان، راه‏های فنی و روایی مختلفی وجود دارد که در این بحث، جای پرداختن به آن‏ها نیست. برخی از علما و دانشمندان شیعه، از جمله سید بن طاووس(ره) در الاقبال و شیخ کلینی(ره) در الکافی به بعضی از آن‏ها اشاره کرده‏اند.
۶) دعای رؤیت هلال
از سنت‏های رایج مؤمنان در آخرین دقایق آخرین روز ماه شعبان، رؤیت هلال رمضان و خواندن دعای مأثوره است. در این باره دعاهای زیادی وارد شده است. از جمله این دعاء که از رسول خدا(ص) روایت شده است: اللهم اهله علینا بالامن والایمان، والسلامهٔ والاسلام، والعافیهٔ المجلله ودفع الاسقام، والرزق الواسع، والعون علی الصلاهٔ والصیام والقیام و تلاوهٔ القرآن . اللهم سلمنا لشهر رمضان، و تسلمه منا و سلمنا فیه، حتی ینقضی عنا شهر رمضان، و قد عفوت عنا و غفرت لنا و رحمتنا.
ب ) اعمال مشترک ماه مبارک رمضان
۱) خواندن دعا و مناجات
دعاها و مناجات فراوانی ازامامان معصوم(ع) در این ماه وارد شده است که به طور مشترک در تمامی این ماه می‏توان خواند. مانند دعای: اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام...، پس از هر نماز واجب؛ دعای: یا علی یا عظیم، یا غفور یا رحیم...؛ پس از هر نماز واجب؛ دعای: اللهم ادخل علی اهل القبور السّرور...، پس از هر نماز واجب و دعای: اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت و علیک توکلت فتقبل منی، به هنگام افطار.
۲) خواندن قرآن
ماه رمضان، ماه نزول قرآن است. بدین لحاظ سفارش فراوان در خواندن قرآن و تدبر وتفکر در آن شده است و چه خوب است که مؤمنان در هرچند روز، و حتی در هرروز یک ختم قرآن نمایند. امام محمد باقر(ع) در روایتی فرمود:لکل شی‏ء ربیع، و ربیع القرآن شهر رمضان؛برای هرچیزی بهار است، و بهار قرآن ماه رمضان می‏باشد.
برخی از ائمه اطهار(ع) در این ماه، چهل ختم قرآن و حتی گاهی زیادتر از آن انجام می دادند.
۳) ذکر استغفار و گفتن "لا اله الا الله" و صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد(ص).
۴) صدقه دادن و افطار دهی به روزه داران، اگر چه به چند دانه خرما و یا شربتی از آب باشد. پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمود: من فطر فی هذا الشهر مؤمنا صائماً، کان له بذلک عند اللّه عزّو جلّ عتق رقبهٔ مؤمنهٔ، و مغفرهٔ لما مضی من ذنوبه. فقیل: یا رسول اللّه لیس کلنا نقدر ان نفطر صائما؟ فقال: انّ اللّه تبارک و تعالی کریم یعطی هذا الثواب منکم من لم یقدر الاّ علی مذقهٔ من لبن یفطر بها صائماً، او شربهٔ من ماء عذب، او تمیرات لایقدر علی اکثر من ذلک.
۵ ) خواندن نمازهای مستحبی
ماه رمضان، فرصت مناسبی برای نماز و راز و نیاز بامعبود محبوب است، به ویژه قضای نمازهای واجب فراموش شده و یا ترک شده. هم چنین بجا آوردن نمازهای مستحبی فراوانی که برای این ماه تعیین شده است. مانند خواندن هزار رکعت نماز در مجموع این ماه شریف. بدین گونه که در دهه اول و دهه دوم در هر شبی بیست رکعت خوانده شود، که هر دو رکعت به یک سلام باشد؛ که هشت رکعت آن را پس از نماز مغرب و دوازده رکعت آن را پس از نماز عشاء به جا آورد.
در دهه سوم، در هر شبی سی رکعت، به مانند شب های دهه اول و دهه دوم، که مجموع آن‏ها، هفتصد رکعت می‏گردد و باقی مانده را که سیصد رکعت می‏باشد در سه شب قدر، و هر شبی یکصد رکعت به جا آورد.
گفتنی است، که این نماز، غیر از نمازهای مستحبی معمولی، مانند غفیله و نافله است، که آن‏ها نیز به جای خویش اقامه گردند.
۶) صله رحم و دیدار از والدین و فامیلان نزدیک و زیارت برادران مؤمن.
۷) زیارت معصومین(ع)، به ویژه امیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع).
۸ ) اعتکاف
در تمام ایام ماه مبارک رمضان، به خصوص در دهه سوم این ماه شریف، اعتکاف در مساجد از سنت می‏باشد.
به هر روی، این ماه، ماه عبادت و بندگی در درگاه خدای سبحان است وبزرگان و پیشوایان معصوم ما برای آن اهمیت ویژه‏ای قایل بوده و حساب خاصی برای آن باز می‏نمودند. در روایتی ازامام صادق (ع) آمده است: کان علی بن الحسین(ع) اذا کان شهر رمضان لم یتکلم الّا بالدعاء، والتسبیح، والاستغفار، والتکبیر فاذا افطر قال: اللهم ان شئت ان تفعل فعلت؛امام زین العابدین(ع) سیره‏اش به این بود هرگاه ماه رمضان می‏رسید، سخنی نمی‏گفت مگر به دعاء، تسبیح، استغفار و تکبیر. همین که وقت افطار می‏رسید می‏گفت: خدایا اگر بخواهی (چیزی را) انجام دهی می‏دهی.
آنان که معصوم و پاک و پاکیزه سرشت بودند چنین رفتار و کرداری داشتند، ماها که جایزالخطا و پرونده اعمالمان سنگین و تیره است، باید بیشتر به فکر خود بوده و از فیوضات ارزشمند این ماه شریف بهره فراوان تری ببریم ولذا هرچه می‏توانیم باید تلاش و کوشش کنیم و ذخیره‏ای از این ماه برای آخرت خویش تهیه کرده و خود را از گمراهی و ارتکاب به معصیت دور نگه داریم.
ج ) اعمال لیالی قدر
شب های قدر (نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان) شب‏های بزرگ و شریف سال است و در تمامی سال، شبی به عظمت و فضیلت آن‏ها نمی‏رسد و عمل عبادی در این شب، بهتر از عمل در هزار ماه است و در چنین شبی قرآن کریم بر پیامبراکرم(ص) نازل گردید و قلب شریف آن حضرت با انوار آیات الهی منور گردید. هم چنین در شب قدر، تقدیر امور سال از سوی پروردگار متعال انجام می‏گیرد و فرشتگان و روح (که اعظم فرشتگان است) در این شب به اذن پروردگار متعال بر زمین نازل‏شوند و به محضر امام زمان(ع) مشرف شده و آن چه برای هر کسی مقدر شده است، بر امام زمان(ع) عرضه می‏کنند. سوره قدر (نود و هفتمین سوره قرآن مجید) در خصوص همین شب نازل گردید.
به هر روی، أعمال و عبادات شب‏های قدر بر دو دسته‏اند:
ـ دسته اول: اعمالی که به طور مشترک، در هر سه شب انجام می‏گیرند.
ـ دسته دوم: اعمال مخصوص هر یک از سه شب قدر.
اما اعمال مشترک لیالی قدر عبارتند از:
۱) غسل
بهتر است مقارن غروب آفتاب روز قبل، این غسل را انجام دهد و با همان، نماز مغرب شب نوزدهم را به جای آورد.
۲) نماز شب قدر
این نماز دو رکعت است، که در هر رکعت پس از حمد، هفت بار سوره توحید را قرائت کند و پس از سلام، هفتاد بار بگوید: استغفراللّه و اتوب الیه
۳) قرآن به سر نمودن و خدا را به معصومین(ع) سوگند دادن
۴) زیارت مخصوص امام حسین(ع(
۵ ) شب زنده داری(احیاء(
۶) صد رکعت نماز، به پنجاه سلام، که در هر رکعت پس از حمد، ده بار سوره توحید را قرائت کند
۷) خواندن دعای جوشن کبیر
۸) خواندن دعاهای وارده دیگر
اما اعمال مخصوص هریک از سه شب قدر:
الف ) شب نوزدهم ماه رمضان
اعمال عبادی این شب بزرگ، عبارتند از:
۱) صد بار استغفار
۲) صد بار لعن بر قاتلان امیرمؤمنان(ع) (اللهم العن قتلهٔ امیرالمؤمنین(
۳) خواندن دعای: اَللهم اجعل فیما تقضی و تقدّر...
۴) خواندن دعاهای مأثوره دیگر.
ب ) شب بیست و یکم ماه رمضان، دومین شب قدر
فضیلت شب بیست و یکم ماه رمضان از فضیلت شب نوزدهم ماه رمضان زیادتر است.اعمال مشترکه‏ای که در آن جا ذکر کرده‏ایم، برای شب بیست و یکم نیز جاری است.
از روایات متعدد به دست می‏آید، که شب قدر، یکی از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است. از باب نمونه، به این دو روایت توجه فرمایید:
۱) عن حمران قال: سئلت أبا عبدالله(ع) عن لیلهٔ القدر، قال: هی فی اِحدی و عشرین و ثلاث و عشرین.
۲) عن عبدالواحد بن المختار الانصاری قال: قلت لابی جعفر(ع): أخبرنی عن لیلهٔ القدر، قال: التمسها فی لیلهٔ اِحدی و عشرین و ثلاث و عشرین، فقلت: أفردهالی، فقال: و ما علیک أن تجتهد فی لیلتین.
به هر روی، اعمال این شب عظیم عبارتند از
۱) آغاز اعتکاف در مسجد.
۲) رفتن به سوی مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) و شب زنده داری در آن مکان شریف.
۳) خواندن این دعا در هر شب از دهه آخر ماه رمضان: اعوذ بجلال وجهک الکریم ان ینقضی عنی...
۴) خواندن این دعا: اشهد ان لا اله الّا اللّه وحده لا شریک له، و اشهد انّ محمّداً عبده و رسوله و اشهد انّ الجنهٔ حق و...
۵ ) خواندن این دعا، پس از هر فرائض و نوافل: اللهم أدّعنا حقّ ما مضی...
۶) خواندن این دعا در هر شب از دهه آخر ماه رمضان: اللهم انّک قلت فی کتابک المنزل شهر رمضان...
۷) خواندن دعای: یا مولج اللیل فی النهار و مولج النهار فی اللیل...
۸ ) خواندن دعای: لا اله الا الله مدبر الامور،و مصرف الدهور و...
ج) شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان: سومین شب قدر.
گرچه وجود شب قدر در میان سه شب از ماه مبارک رمضان، یعنی شب‏های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم محتمل است، ولیکن احتمال دو شب آخری بیشتر است.
هم چنین در بین دو شب آخر، شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است. بلکه از برخی روایات و توصیه های پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) به اصحاب و خانواده خویش، به دست می‏آید که شب قدر، متعینا شب بیست و سوم ماه رمضان است.
ضمره انصاری از پدرش روایت کرد، که وی از پیامبراکرم(ص) شنیده است که شب قدر، شب بیست و سوم است.
هم چنین " زراره " از عبدالواحد بن مختار انصاری روایت کرد: سألت اباجعفر(ع) عن لیلهٔ القدر، فقال: أخبرک و اللّه ثم لا أعمی علیک، هی اول لیلهٔ من السّبع الآخر؛ از امام محمد باقر(ع) پرسیدم: شب قدر چه شبی است؟ آن حضرت فرمود: به خدا سوگند، تو را به آن خبر می‏دهم. پس فراموشت نشود و آن نخستین شب هفته آخر (ماه رمضان) است.
زراره پس از نقل حدیث گفت: آن ماه رمضان، بیست و نه روز بود. بنابراین نخستین شب هفته آخر، همان شب بیست و سوم خواهد بود. اما از این که معصومین(ع) آن را بالخصوص تعیین نمی کردند، بدین جهت بود که مسلمانان از این ماه شریف، مخصوصا در این سه شب بزرگ رمضان، با شب زنده داری و عبادت زیاد، ثواب بیشتری نصیب خود نمایند.
به هر روی این شب به مانند شب های قدر دیگر، أعمال مشترک و أعمال ویژه‏ای دارد، که اعمال مشترک آن‏ها را در شب نوزدهم بیان کردیم.
اما اعمال ویژه این شب عبارتند از:
۱) غسل
برید بن معاویه نقل کرد که امام صادق(ع) را دیدم که یک بار در سر شب و یک بار در آخر شب بیست و سوم ماه رمضان غسل نمود.
۲) خواندن دعایی که در آثار علما و محدثین قدیم شیعه یافت شده است: اللهم اِن کانَ الشّک فی أنّ لیلهٔ القدر فیها أو فیما تقدّمها واقع، فانه فیک وفی وحدانیک...
۳) خواندن دعای روایت شده از رسول خدا(ص): َسبوح قدّوس رِبُّ الملائکهٔ و الرّوح...
۴) خواندن دعای دهه آخر ماه رمضان: َیا ربّ لیلهٔ القدر و جاعلها خیرا من الف شهر...
۵) خواندن دعای: اللهم اِیاکَ تعمدت اللیلهٔ بحاجتی و بک انزلت فقری...
۶) خواندن دعای: اللهم اجعلنی من أوفر عبادک نصیبا من کل خیر...
۷) خواندن دعای: اسألک مسألهٔ المسکین المستکین، و ابتهل الیک...
۸) خواندن دعای: اللهم ِاِنی اسئلک سئوال المسکین المستکین، و ابتغی الیک...
۹) خواندن دعای: اللهمِ اجعل فیما تقضی و فیما تقدّر من الامر المحتوم...
۱۰ ) قرائت سوره های عنکبوت، روم و دخان و هزار بار سوره قدر.
۱۱) دعای امام حسن(ع) در شب قدر: یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهرا فی بطونه...
۱۲ ) زیارت امام حسین(ع)
۱۳) دعا برای هدایت گمراهان و دعا برای استمرار و استحکام توفیق اهل توفیق و ایمان.
۱۴) شب زنده داری و عبادت در مسجد.
۱۵) خواندن و تکرار کردن دعای فرج آقا امام زمان(عج): اللهم کن لولیک الحجهٔ بن الحسن(ع(...
۱۶) خواندن دعای: اللهم امدد فی عمری و اوسع فی رزقی...
از خداوند منان مسئلت می‏نماییم که ما و همه مومنان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) را در این ماه عزیز و شریف، مهمان ضیافت و خوان گسترده خویش قرارداده و با بخشایش گناهان و خطایای ما، سعادت دنیا و آخرت را نصیبمان بفرماید و قلب نازنین مولا و سرورمان حضرت حجهٔ بن الحسن(ارواحنا لمقدمه الفداه) را از ما خشنود و راضی بگرداند.
رضا ساعی شاهی


همچنین مشاهده کنید