شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خطبه ای برای شهر خدا …


خطبه ای برای شهر خدا …
بی گمان اساسی ترین بنیاد ماه مبارک رمضان بر خودسازی و تطهیر ظاهر و باطن نهاده شده است. هر که بتواند پلکان این ماه را یکی پس از دیگری با رعایت آداب و شرایط آن بپیماید، یعنی در هر پله یکی از خصلتهای بد و مذموم را به ویژگی نیک و پسندیده بدل سازد، در آخرین پلکان چنان می نماید که تولد تازه ای برای خود رقم زده است و وارد گلستان زیبایی می شود که باغبان آن خدا و اولیا خداوندند
واقعیت آن است که شرایط مقرر چندان سخت نیستند، اما به دلیل این که نفس ما آرام آرام و لخت لخت در طول زمان از این باغ فاصله گرفته حس بویایی ما تغییر کرده است و عطر دلنواز گل محمدی به ذائقه ما ناخوشایند می نماید یا حساسیت بدان را از دست داده ایم اما اگر بخواهیم، می توانیم. زیرا آدمی دریایی خودجوش از قدرت خواستن و توانستن است.
فرصت یک ماهه رمضان، این ماه مبارک، هدیه ای رایگان از سوی خداوند به مخلوق است تا به گذشته اش نظری اندازد و به اصصطلاح امور ناصواب خویش بپردازد. انصاف باید داد که این هدیه را خداوند به سبب علاقه ویژه ای که به بندگانش دارد. از هر مرتبه و مقام معنوی، تقدیم کرده است تا همگان به طور برابر و یگانه از این نعمت رایگان بهره گیرند. خوان نعمتی که میزبانی کریم و رحیم گسترده است. میزبانی که تمام فرشتگانش خادمان پذیرایی اند در این ماه، درهای آسمان گشوده اند تا کمترین ندا از گناهکارترین بنده را با اجلال و اعزاز پذیرا شوند و بنده ای که سپاس ولی نعمت را بعد از آن همه بی توجهی به قدر ارزنی گزارده است، تشویق و ترغیب شود تا بی پروا، بدون حجاب و مانعی نزدیک و نزدیکتر آید و بداند که پروردگار چقدر به او نزدیک است و او تا چه حد بی وفا که از یار جدایی ناپذیرش هر لحظه فاصله می گیرد و اکنون چه مهربانانه و کریمانه او را بر خود می خواند، بر سفره اش می نشاند، راه بازگشت را نشانش می دهد و راه آزادی و رهایی را.
خدایا یکایک ما را بپذیر و ناخالصیهای ما را به یمن میزبانی سخاوتمندانه خود به زلالی بدل ساز. آمین
اینک چه نیکوست دمی با تفکر و تدبر پای خطابه رسول خدا، حضرت محمد (ص) زانوی ادب زنیم و سفارشهای زلال و پاک را چونان آبی از سرچشمه بنوشیم تا جانمان صاف شود.
● خطابه ای از رسول خدا (ص) در آخرین روز ماه شعبان:
ای مردم! ماه بزرگ با برکتی به شما نزدیک شده است؛ ماهی که در آن شبی بهتر از هزار ماه است. خداوند متعال روزه داشتنش را واجب و شب زنده داری اش را امر مستحبی قرار داده است. اگر کسی در این ماه با عبادتی مستحب به خداوند نزدیکی جوید مانند کسی است که در ماههای دیگر امر واجبی را انجام دهد و اگر کسی امر واجبی را در این ماه انجام دهد، مانند کسی است که هفتاد امر واجب را در ماههای دیگر گزارده است.
{رمضان} ماه بردباری است و پاداش بردباری، بهشت است. ماه دادگری است و ماهی است که در آن روزی مومن افزوده می شود. اگر کسی در این ماه روزه داری را افطار دهد، بخشایش گناهانش و آزادی او از آتش دوزخ خواهد بود و او را پاداشی مانند شخص روزه دار خواهد بود، بی آن که از اجر او چیزی کاسته شود.
▪ عرض کردند: ای رسول خدا (ص) همیشه همه ما چیزی نمی یابیم تا بدان روزه داری را افطار دهیم؟
رسول خدا (ص) فرمود خداوند این ثواب را به کسی که با خرمایی یا جرعه آبی یا نوشاندن شیری روزه داری را افطار دهد، می بخشد.
آن ماهی است که آغازش رحمت و میانش بخشایش و آخرش رهایی از آتش است. هر آن کس که در آن ماه بر مردم تحت سلطه اش آسان گیرد خداوند او را می بخشاید و از آتش رهایش می سازد.
چهار خصلت را در این ماه افزون سازید: دو خصلت که با آنها پروردگارتان را خشنود می کنید و دو خصلت که از آنها بی نیاز نتوانید شد.
اما دو خصلتی که با آنها پروردگارتان را خشنود می سازید، یکی گواهی دادن به آن معبود راستینی جز الله نیست و دیگر آن که باید از خداوند طلب بخشایش کنید.
اما دو خصلتی که از آنها بی نیاز نتوانید شد، یکی آن است که بهشت را از خداوند بخواهید و دیگر آن که از آتش جهنم به او پناه برید و هر کس روزه داری را آب دهد، خداوند متعال از حوض من (کوثر) جرعه ای به او می دهد که تا زمان ورود به بهشت تشنه نمی شود.
و خطبه ای دیگر:
و شیخ صدوق به سند معتبر روایت کرده است از حضرت امام رضا (ع) که از پدران گرامی خود تا امام علی (ع) که فرمودند: روزی حضرت رسول خدا (ص) خطبه خواند برای ما و فرمود: ای مردم به درستی که رو کرده است به شما ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش، ماهی است که نزد خدا بهترین شبهاست و ساعتهایش بهترین ساعتهاست و آن ماهی است که خوانده اند شما را در آن به سوی ضیافت خدا و در آن از اهل کرامت خدا شده اید، نفسهای شما در آن ثواب تسبیح دارند و خوابتان ثواب عبادت دارد و عملهای شما در آن مقبول و دعاهای شما در آن مستجاب اند. پس سؤال کنید از پروردگار خود به نیتهای درست و دلهای پاکیزه از گناهان و صفات ذمیمه (نکوهیده) که توفیق دهد شما را برای روزه داشتن و تلاوت کردن قرآن در آن.
به درستی که شقی و بدعاقبت کسی است که محروم شود از آمرزش خدا در این ماه عظیم و یاد کنید با گرسنگی و تشنگی در این ماه، تشنگی و گرسنگی روز قیامت را و تصدیق کنید بر فقیران و مسکینان خود تعظیم کنید پیران خود را و رحم کنید کودکان خود را و نوازش کنید خویشان خود را و نگاه بدارید زبانهای خود را از آن چه باید گفت. بپوشید دیده های خود را از آن چه حلال نیست شما را نظر کردن به سوی آن. بازدارید گوشهای خود را از آن چه حلال نیست شما را شنیدن آن. مهربانی کنید با یتیمان مردم تا مهربانی کنند با یتیمان شما بعد از شما. بازگشت کنید به سوی خدا از گناهان خود.
بلند کنید دستهای خود را به دعا در اوقات نمازهای خود، زیرا وقت نماز بهترین ساعتهاست، نظر می کند حق تعالی در این اوقات با رحمت به سوی بندگان خود و جواب می گوید ایشان را هر گاه او را مناجات کنند و لبیک می گویدشان هرگاه او را ندا دهند و مستجاب می کند هرگاه او را بخوانند.
ای گروه مردمان! بدرستی که جانهای شما در گرو کرده های شماست. پس از گرو به درآورید با طلب آمرزش از خدا، پشت هایتان گرانبار است از گناهان، پس سبک گردانید آنها را به طول دادن سجده ها و بدانید حق تعالی سوگند یاد کرده است به عزت و جلال خود که عذاب نکند نمازگزاران و سجده کنندگان دراین ماه را و نترساند ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت.
ای مردم هر کس از شما افطار دهد روزه دار مؤمنی را در این ماه از برای او خواهد بود نزد خدا ثواب بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته.
برخی از اصحاب گفتند یا رسول الله همه ما قدرت بر آن نداریم.
▪ حضرت فرمود: بپرهیزید از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه داران اگر چه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به یک شربت آبی باشد، به درستی که خدا این ثواب را می دهد به کسی که چنین کند اگر قادر بر زیاده از این نباشد.
ای مردم هر که در این ماه خلق خود را نیکو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزی که قدمهای بر آن لغزند. هر که سبک دارد خدمت غلام و کنیز خود را در این ماه، خدا در قیامت حساب او را آسان کند و هر که در این ماه شر خود را از مردم بازدارد، حق تعالی غضب خود را در قیامت از او بازدارد. هر که در این ماه یتیم بی پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت گرامی دارد.
هر که در این ماه صله و احسان کند با خویشان، خدا وصل کند او را به رحمت خود در قیامت، هر که در این ماه قطع احسان از خویشانش بکند خدا در قیامت قطع رحمت خود از او بکند. هر که نماز مستحبی در این ماه بگزارد، خدا برای او برات بیزاری از آتش جهنم بنویسد و هر که در این ماه نماز واجبی را ادا کند، خدا به او ثواب هفتاد نماز واجبی را اعطا کند که در ماههای دیگر گزارده شوند. هر که در این ماه صلوات بسیار بر من فرستد در این ماه، خدا سنگین کند ترازوی عمل او را در روزی که ترازوهای اعمال سبک باشند و کسی که یک آیه قرآن در این ماه تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماههای دیگر ختم قرآن کرده باشد.
ای مردم درهای بهشت در این ماه گشوده اند پس بخواهید از پروردگار خود که بر روی شما نبندد و درهای جهنم در این ماه بسته اند پس بخواهید از پروردگار خود بر روی شما نگشاید، شیاطین را در این ماه به زنجیر کشیده اند پس بخواهید از خدا که آنها را بر شما مسلط نکند.
منبع : مرکز خدمات مشاوره‌ای صنعت نفت


همچنین مشاهده کنید