جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنس مهره های حجازی جور نیست


جنس مهره های حجازی جور نیست
برای استقلال ۸۶ هرگز هورا نکشیدیم. چون می دانستیم چه می شود. برای استقلال ۸۶ نوشابه باز نکردیم. چون می دانستیم عاقبت کار چیست. بعد از پیروزی های این تیم به هوادارانش دلخوشی غیرمنطقی تزریق نکردیم. چراکه می دانستیم این استقلال چگونه بسته شد و چه قدرت متعارفی دارد. بله! تیمی که در فصل نقل و انتقالات فقط به دنبال صید ماهی های درشت بود از یک مورد غفلت کرد؛ مهره های جور.
فتح الله زاده و مربیان این تیم کمتر به دنبال خرید مهره هایی بودند که برطرف کننده نیاز تیم باشند و بتوانند در کمترین زمان ممکن با هم جور شوند. در مقابل، آنان تا توانستند دست روی مهره های اسمی گذاشتند و به قول معروف چشم بازار را کور کردند. به همین دلیل به عینه دیدیم که طی ۵ هفته و با وجود ثبت ۲ پیروزی و یک تساوی (فارغ از ۲ باخت) هرگز این تیم زیبا بازی نکرد. هرگز امیدوار کننده ظاهر نشد. در ذیل به بررسی خطوط چندگانه آبی پوشان می پردازیم.
● دروازه بان افت کرده
وحید طالب لو را دوست داریم چرا که با وجود بازی در استقلال تهران کمتر اسیر حاشیه می شود و به قول معروف پررو نیست. با این همه او افت کرده. مثل سابق نیست. به جای پوشش دادن ضعف های خط دفاع، تکمیل کننده این ضعف ها است. او با اینکه زیرنظر ناصر حجازی تمرین می کند، کم اشتباه نیست. از دروازه بان قرن آسیا که سرمربی استقلال است انتظار می رود، مرد شماره یک خود را بیش از این آماده و توجیه کند.
● خط دفاعی لرزان
استقلال چهارچوب اصلی خط دفاع چند فصل اخیر خود را حفظ کرده با این همه لرزش دیواره آن از یک فرسنگی قابل رؤیت است. با صرفنظر از محرومیت امیرحسین صادقی، خط دفاعی استقلال حرفی برای گفتن ندارد. این تیم چندان که باید در انجام وظایف محوله کامیاب نیست با این اوصاف انتظار اینکه مردان دفاعی آبی پوش در امر بازیسازی شرکت کنند یا گلزنی نمایند، کمی دور از منطق است. به همین دلیل است که تیم حجازی نه می تواند حملات خود را به خوبی پی ریزی کند و نه می تواند در زمان دفاع ،مستحکم و کم اشتباه ظاهر شود. اظهرمن الشمس است که تغییر سرمربی باعث این افت شده است. چون اغلب مردان دفاعی استقلال همان مردان فصل قبل هستند.
‌● خط هافبک سردرگم
علیرضا منصوریان در بازی با سایپا نشان داد که نمی توان تا پایان نیم فصل به او دلخوش بود. مجتبی جباری هم از آن مجتبی جباری کارساز به اندازه یک فصل فاصله دارد. هافبک های جدید تیم نیز برای جا افتادن در استقلال نیاز به زمان دارند. البته پروژه جا افتادن آنان به دلیل بدون چهارچوب بودن خط هافبک آبی پوشان زمان زیادی را می طلبد. به همین خاطر فعلاً سردرگمی در خط هافبک استقلال حرف اول را می زند. این سردرگمی نیز باعث شده تا خط دفاع استقلال در زمان دفاع، دست تنها باشد و خط حمله نیز به خوبی تغذیه نشود.
● خط حمله یتیم!
محسن بیاتی نیا مصدوم است. آرش برهانی جوگیر شده و هنوز با تماشاگران پرشمار استقلال کنار نیامده است. حمید شفیعی هم اگر از جانب خط هافبک تغذیه نشود آن قدر قدرت و خلاقیت ندارد که کاری از پیش ببرد. به همین خاطر باید اعتراف کنیم که خط حمله استقلال یتیم است و فعلاً مهاجمی ششدانگ در این بین وجود ندارد که کمک حال تیم باشد.
● نیمکت ضعیف
ذخیره های استقلال فاصله زیادی با ترکیب اصلی دارند و در بیشتر مواردی که آبی پوشان از روی نیمکت به زمین راه یافته اند نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
● حرف آخر
همه اینها را ننوشتیم که هواداران استقلالی از ما دلخور یا از تیم خود ناامید شوند. بلکه نوشتیم تا بدانیم و بدانید که استقلال حجازی چه کمبودها، ضعف ها و مشکلاتی دارد. تمامی ضعف استقلال به خاطر مهره هایش نیست و این ضعف ها هم تمام و کمال به ضعف های تاکتیکی ناصر حجازی مربوط نمی شود. با این همه یک روزنه امید وجود دارد؛ از آنجایی که استقلال از مهره های خوبی سود می برد امکان دارد حجازی با تکیه بر تجربیات قبلی خود و بازی هایی که طی ۵ هفته انجام داده بتواند در آینده ای نزدیک استقلال را جمع و جور کند و سرانجام تیمی هماهنگ را روانه مسابقات کند. فقط باید حواس کادرفنی آبی جمع باشد تا در هفته هایی که صرف هماهنگی این مهره های خود می کند، امتیازات زیادی از دست ندهد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید