پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا اسلام روزه را واجب کرده است؟


چرا اسلام روزه را واجب کرده است؟
اثر روحی روزه آن است که سبب تقوا و پرهیزگاری در انسان روزه‏دار می‏شود . باید دانست که روزه تاثیر بزرگی در صحت‏بدن انسان دارد، چرا که روزه برای استراحت دستگاه گوارش خصوصا معده و روده‏ها و منظم کردن ترشحات معده و ترتیب دادن به اعمال هضم، بسیار مفید می‏باشد و دانشمندان حیوان‏شناس گفته‏اند، حتی حیوانات هم از روی غریزه‏ی خدادادی گاهی روزه می‏گیرند، از جمله در درندگان از قبیل شیر و پلنگ و ببر ملاحظه شده که هفته‏ای یک روز از خوردن هرگونه غذا خوددرای می‏کنند . خلاصه این که روزه تاثیرات روحی و اخلاقی و جسمی فراوانی دارد . باید گفت که در قدیم اطبا به امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن خیلی اهمیت می‏دادند و به وسیله‏ی آن خیلی از امراض را معالجه نمودند و در طب جدید، نام امساک و پرهیز را رژیم غذایی گزارده‏اند و این همان روزه است که به نام‏های مختلف نامیده می‏شود .
علمای روان شناس جدید، روزه را یکی از بهترین عوامل صحت‏شمرده‏اند . پرفسور وکتور پوشر فرانسوی می‏گوید: روزه بهترین وسیله برای تندرستی می‏باشد .
باید گفت که روزه در معالجه‏ی اغلب امراض، مفید و در پاره‏ای از بیماری‏ها علاج منحصر به فرد می‏باشد و اگر هم منحصر به فرد نباشد، انصافا بهترین و سهل‏ترین روش معالجه است .
● اما فواید روزه به طور اختصار:
۱ ) در مورد اختلال حاد و مزمن روده‏ها و در هنگامی که فرمانتاسیون و تخمیرات معده و روده بیمار را دچار دل‏دردهای شدید می‏کند .
۲ ) هنگام زیاد شدن وزن بدن که معمولا ناشی از پرخوری و کم‏حرکتی است .
۳ ) در بیماران مبتلا به فشار خون .
۴ ) در بیماری دولاب و مرض قند
در کشورهای اسلامی اغلب مسؤولین نظم اجتماع، با آمار و ارقام ثابت کرده‏اند که در ماه رمضان تعداد جرایم، نزاع‏ها، کشتارها و جنایات به حداقل می‏رسد
▪ در روزه گرفتن دو فایده منظور شده است:
۱ ) حفظ الصحه‏ی بد
۲ ) تزکیه‏ی نفس و تربیت روح
قرآن در فلسفه‏ی روزه می‏فرماید «لعلکم تتقون‏» (تا شاید پرهیزکار شوید(
و حضرت علی ( علیه السلام) می‏فرماید: «والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏» (روزه برای آزمایش اخلاص مردم واجب گشت)
حضرت زهرا ( علیها السلام) می‏فرمایند: برای آن است که دل‏های شما تزکیه و پاک و با صفا گردد . و تیرگی‏هارا از آن بزداید و روح انسان رابرای مقاومت‏شایسته آماده سازد .
● چرا بنا بر روایتی روزه مهم‏تر از نماز است؟
از این جهت که زن در حال حیض و نفاس هم نماز و هم روزه راترک می‏کند، ولی بعدا فقط باید روزه را قضا کند و دیگر این که اگر کسی علنا نماز نخواند، حدشرعی ندارد، ولی اگر روزه را علنی خورد، حد بر اوجاری می‏شود .
دیگر این‏که خداوند می‏فرماید: «انااجزی به‏» یا «انااجزی به‏» یعنی من پاداش روزه را می‏دهم، یا من پاداش روزه‏ی روزه‏دار هستم در حالی که درباره‏ی نماز چنین چیزی نفرموده است .
● چرا خداوند شصت روز روزه را کفاره‏ی خوردن یک روزه قرار داده است؟
باید گفت که منظور از مساوات میان «گناه‏» و «کیفر» مساوات عدد نیست، بلکه کیفیت عمل را نیز باید در نظر گرفت . خوردن یک روزه‏ی ما رمضان با آن همه اهمیتی که دارد، مجازاتش تنها یک روز کفاره نیست، بلکه باید آن‏قدر روزه بگیرد که به اندازه‏ی احترام آن یک روز ماه مبارک شود; به همین دلیل در بعضی از روایات آمده است که کیفر گناهان در ماه رمضان بیش از سایر ایام است و ثواب اعمال نیک هم بیش‏تر است، تا آن‏جا که مثلا یک ختم قرآن در این ماه، برابر هفتاد ختم قرآن در ماه‏های دیگر است .
● چرا واجب شده است که در سال سی روز (ماه رمضان) روزه بگیرند؟
روایت است که وقتی حضرت آدم ( علیه السلام) در بهشت از درختی که نهی شده بود، تناول کرد، تا سی روز آن غذا در شکمش بود، به همین دلیل خداوند بر بندگان و فرزندان حضرت آدم تا روز قیامت واجب نمود تا سی روز را در سال روزه بگیرند .
رضا ساعی شاهی


همچنین مشاهده کنید