دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ / Monday, 24 September, 2018

قلم عاشقانه و مهر به وطن


قلم عاشقانه و مهر به وطن
شعر در سخن روزانه مردم ایران زمین، گوهر شیرینی است که با آن کلام و اندیشه ذهنشان را آهنگین می کنند. اشعار به جای مانده از بزرگان ادب شعر فارسی، میراث کهنی است که بسیاری از ادیبان عصر حاضر با تکیه بر این داشته ها برگی نوین را در کتاب فرهنگ این سرزمین رقم زده اند.
یکی از ادیبان معاصر که با خوانش و تحلیل آثار اساتید ادب سده های پیشین در مکتبشان آموخت و سپس دست به قلم برد، فریدون مشیری است.وی سرودن شعر را از نوجوانی شروع کرد. سروده های این دوره وی تحت تاثیرشاهنامه خوانی های پدرش شکل گرفت.
پس از فراغت از تحصیل در دوره دبیرستان به کار در مطبوعات روی آورد و در روزنامه ها و مجلات کارهایی از قبیل خبرنگاری و نویسندگی رابرعهده گرفت. وی بعدها در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد.اولین مجموعه شعرش با نام «تشنه توفان» در ۲۸ سالگی با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی به چاپ رسید. خود او درباره این مجموعه گفته است: «چهارپاره هایی بود که گاهی سه مصرع مساوی با یک قطعه کوتاه داشت که هم وزن داشت، هم قافیه و هم معنا. آن زمان چندین نفر از جمله نادر نادرپور، هوشنگ ابتهاج (سایه) سیاوش کسرایی، اخوان ثالث بودند که به همین سبک شعر می گفتند و همه از شاعران نامدار شدند، زیرا به شعر گذشته ما بی اعتنا نبودند. اخوان ثالث، نادرپور و من به شعر قدیم احاطه کامل داشتیم، یعنی آثار سعدی، حافظ، رودکی، فردوسی و... را خوانده بودیم، در مورد آنها بحث کرده و بر آن تکیه می کردیم.»
مشیری از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۱ مسئول صفحه شعر و ادب مجله روشنفکر بود. این صفحات که بعدها به نام هفت تار چنگ نامیده شد، به تمام زمینه های ادبی و فرهنگی از جمله نقد کتاب، فیلم، تئاتر، نقاشی و شعر می پرداخت. بسیاری از شاعران مشهور معاصر، اولین بار با چاپ شعرهایشان در این صفحات معرفی شدند. مشیری در سال های پس از آن نیز تنظیم صفحه شعر و ادبی چند نشریه ادبی را بر عهده داشت.مشیری در کنار سرودن شعر و نوشتن نقد و قطعات ادبی توجه خاصی نیز به موسیقی ایرانی داشت و در پی همین دلبستگی طی سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ عضویت در شورای موسیقی و شعر رادیو را پذیرفت و سهمی بسزا در پیوند دادن شعر با موسیقی و غنی ساختن برنامه گلهای تازه رادیو ایران در آن سالها داشت.
بنا به اعلام سایت رسمی این شاعر معاصر، علاقه به موسیقی در مشیری به گونه ای بوده است که هر بار سازی نواخته می شد مایه آن را می گفت و می دانسته که آن نغمه از چه ردیفی است و یا چه گوشه ای و آن گوشه را بسط می داده؛ بارها شنیده شده که تشخیص او در مورد برجسته ترین قطعات موسیقی ایران کاملاً درست و همراه با دقت تخصصی ویژه ای همراه بوده است. این آشنایی از سالهای خیلی دور از طریق خانواده مادری با موسیقی و تئاتر ایران همراه بوده است. فضل ا... بایگان، دایی ایشان در تئاتر بازی می کرد. مهرتاش، موسس جامعه باربد و ابوالحسن صبا نیز با فضل ا... بایگان دوست بودند و با هم به نواختن سه تار یا ویولن می پرداختند و مشیری که در آن زمان ۱۴ یا ۱۵ سال داشت مشتاقانه به شنیدن این موسیقی دل می داد.
فریدون مشیری در سال ۱۳۷۷ به آلمان و آمریکا سفر کرد و مراسم شعرخوانی او درشهرهای کلن،لیمبورگ وفرانکفورت و همچنین در ۲۴ ایالت آمریکا از جمله در دانشگاه های برکلی و نیوجرسی به طور بی سابقه ای مورد توجه دوستداران ادبیات ایران قرار گرفت. به اعتقاد بسیاری از اهل نظر از دلایل محبوبیت کلام فریدون مشیری، قلم عاشقانه وی و مهر به مردم و سرزمین اش است. وی در دوران حیات ادبی اش پیوسته انسان و عشق را ستوده و سروده هایش پیوسته با رنگ و بوی وطن دوستی و انسان گرایی بومی همراه بوده است.وی سرانجام در سال ۱۳۷۹ دیده از جها ن فرو بست در حالی که سروده هایش که لبریز از عشق به سرزمین مادری اش است همچنان در کلام ایرانیان به شیرینی جریان دارد.


منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

گرابوفسکی، پدر شعر اسپرانتو

گرابوفسکی، پدر شعر اسپرانتو
آنتوان گرابوفسكی به سال ۱۸۵۷ در بخش آلمانی لهستان زاده شد . در آن روزگار لهستان كشوری مستقل نبود و به بخش‌های تحت سلطه روسیه تزاری ، آلمان و پروس تقسیم شده بود گرابوفسكی شیمی‌دان بود و در زمینه‌ی شیمی دارای چندین تألیف، اما او زبان‌شناسی بزرگ و زبان‌دانی استثنایی نیز به‌شمار می‌رفت .
او با وجود آشنایی كامل به ۳۰ زبان، از آن‌جا كه به زبانی جهانی اعتقاد داشت به آموختنِ زبان “ولاپوك” پرداخت . "ولاپوك" زبانی است كه اسقف یوهان مارتین اشلایر (۱۹۱۲ـ۱۸۲۰) آن را آفریده است اما گرابوفسكی به‌زودی دریافت كه "ولاپوك" به خاطر دستور زبانش، زبانی دشوار است.
با وجود این او به آموختن آن همّت نهاد و آن را نیكو آموخت. هنگامی كه او با اشلایر ملاقات كرد و دریافت كه خود او نیز با زبان ساخته‌ی خویش نمی‌تواند به‌خوبی گفتگو كند دریافت كه "ولاپوك" به‌خاطر دشوار بودنش نمی‌تواند كاركردی فرا ملّی داشته باشد.
در سال ۱۸۸۷، نخستین خود آموزِ زبان اسپرانتو منتشر گردید و گرابوفسكی با جمعی دیگر از ولاپوك‌دانان، زبان ساخته‌ی اشلایر را رها كردند و به آموختن اســپرانتو پرداختند به‌زودی او « كولاك» اثر شاعر بلند آوازه‌ی روس الكساندر پوشكین را به اسپرانتو ترجمه كرد و برای زامنهوف (۱۹۱۷ـ۱۸۵۹)ـ آفریننده‌ی اسپرانتو ـ فرستاد این دوـ گرابوفسكی و زامنهوف ـ به‌زودی با یك‌دیگر دیدار كردند و نخستین گفتگو به زبان اسپرانتو در تاریخ، این چنین شكل گرفت.
این دیدار را چنین تعریف كرده اند : ...."در نخستین برخورد گرابوفسكی با اسپرانتو به زامنهوف درود می‌فرستد و گفتگو را با استاد همچنان به اسپرانتو ادامه می‌دهد اشك ذوق دقایقی چند مانع پاسخ پیرمرد می‌شود.
ـ اوه خدای من! شما گرابوفسكی، زبان‌شناس بزرگ اسپرانتو را پذیرفته‌اید، آن‌را آموخته‌اید و با این تسلط بدان سخن می‌گویید ؟
ـ من نه تنها آن را پذیرفته‌ام و نه تنها آن را یك شاهكار می‌شمارم، بلكه آن را بی‌هیچ تردید و گزافه، برترین دستآورد بشر در قلمرو زبان و تفاهم بشری‌اش می‌دانم. من گرابوفسكی زبان‌شناس و زبان‌دان افتخار خواهم كرد، اگر مرا به عنوان شاگرد كوچك خود بپذیرید. با شما عهد می‌كنم كه خویشتن را تا زنده‌ام وقف پیشبرد اسپرانتو، این عطیه بنمایم"[۱]گرابوفسكی در راه ترویج اسپرانتو تلاش بسیار كرد و در سال ۱۹۰۴ انجمن اسپرانتو لهستان را بنیان نهاد و خود به‌عنوان نخستین رییس آن برگزیده شد .
در طول جنگ جهانی اول، گرابوفسكی ناچار به ترك ورشو شد زیرا در آن روزگار ورشو در بخش روسی لهستان واقع بود و برای گرابوفسكی كه در بخش آلمانی لهستان زاده شده بود خــــــطر تبعید به سیبری وجود داشت.
سرانجام هنگامی‌كه سربازان آلمانی ورشو را به تصرف خود در آوردند او توانست بار دیگر به ورشو بازگردد اما خانواده‌ی او را به روسیه فرستاده بودند . او در خانه‌ی خالی خویش در تنهایی "پان تادئوش" اثر شاعربـزرگ لهـستان میـسكیـــویـــچ(۱۸۵۵ـ۱۷۹۸) را به اسپرانتـو ترجــمه كـــرد. این كتاب بیان كننده‌ی زندگی گروهی از نجیب‌زادگــان لهستانــی در لیتوانــی قرون ۱۷ ـ۱۸ است و منظومه‌ای حماسی به‌شمار می آید.[۲]
از این پس گرابوفسكی در تنهایی و بیماری زیست و جز سرایش و ترجمه به اسپرانتو و دیدار با زامنهوف كار دیگری نداشت. گرابوفسكی در این دیدارها آفریده‌های خود را برای او می‌خواند بعد از مرگ زامنهوف كه در سال ۱۹۱۷ رخ داد او تنهاتر از همیشه شد وی در سال ۱۹۲۱ به علت حملهٔ قلبی در ورشو زندگی را بدرود گفت .
هر چند كه شعر گرابوفسكی شعر دوران نخست تاریخ ادبیات اسپرانتو به شمار می‌آید ، دورانی كه سروده‌ها سرشار از بیان آرمان شاعر در عریان‌ترین شكل خود است و صور خیال را به آن چندان راه نیست . گر چه شعر اسپرانتو به معنای واقعی كلام از دوران بعد آغاز می‌ شود ، ولی گرابوفسكی، پدر شعر اسپرانتو است . او با تسلط كامل بر ۳۰ زبان، و با انجام ترجمه‌هایی از آن زبان‌ها به اسپرانتو به‌ غنای ادبی و فرهنگی اسپرانتو افزود و خود نیز به سرایش سرودهایی پرداخت و این گونه دفتر شعر" از پارناس" شكل گرفت .
در تاریخ اسپرانتو گرابوفسكی دومین نام است این به آن معنا نیست كه او دومین فردی است كه اسپرانتو را آموخت اما، دومین فردی است كه به اسپرانتو سخن گفت و به این زبان نوشت او به همراه زامنهوف، معمار کلام اسپرانتو است .
آنچه در پی می‌آید برگردان ”هنگامهٔ مدّ “ و ”پگاه“ از سروده‌های اوست . ”پگاه“ معروفترین سروده‌ی گرابوفسكی و پاسخی به ”سروش امید“ سروده‌ی زامنهوف می‌باشد . گفتنی است كه ”پگاه“ را پیش از این استاد فرزانه‌ام دكتر ناصرالدیـن صـا‌حــب الزمانی در كتاب ” ادبیات امید“ تـرجمه كـرده‌اند ، امـا به دلـیل نایاب بودن كتاب فوق، برای آشنایی علاقه‌مندان ترجمه‌ای دیگر از این سروده ارائه می‌شود .
هنگامه‌ی مـَدّ
این ترانه‌ی شجاعت است
از برای دریا نوردان مهاجر
زیرا سرود، همواره شجاعت می‌آفریند
پس همسرایی كنید دریانوردان !
اینك هنگامه‌ی مــد است
آواز سر دهید یاران ، آواز در دهید!
شكوه و افتخار آینده با شماست
آسمان روشن است
و ستاره ها هماره رخشان،
اینك هنگامه‌ی مــد است
بادهای روبرو ، موج های مخالف
بر جماعت ما می‌تازند
اما اكنون مـد است
كه بهنگام، خویش را می‌ نمایاند
و ستاره، كه پس ابرها، هماره خویش را نهان می‌كرد
كنون به روشنی در آسمان می‌درخشد
پس اینك قلب‌هاتان را به‌شور آورید
توفان دور گشته است
و خشكی را توان دید
نك باد شرطه می‌وزد
و خورشید فروزش می‌آغازد
بادبان‌ها را در مسیر نسیم برافرازید
آواها را در جامهٔ سرود بر انگیزید
قلب‌ها را با امید جاودان بزدایید
شجاعت را بپا دارید
زیرا در انتهای سفر
پیروزی از آن ماست
پگاه
برادران:
برای نوین سرودی پر خروش
ساز آوازتان را كوك كنید
تا پژواك پر توان آن از كوهسار و دریا گذر كند
و خفتگان را بیدار باش در دهد
پــگاه،
از هر سو پگاه می‌روید
و سایه‌های شب از جهان فرا می روند
پس از زیر پا نهادن یكی خارستان
خیزآب‌های دریا ما را به تهدید نشستند
اما آنان را شكست داده‌ایم
و بسوی ساحل سبز انسانیت
شادمانه بادبان برافراشتیم
پس از پیكاری طولانی ، عذابی تلخ
پرچم ستاره در باد می‌رقصد
اگر هنوز تند بادی سترگ
ـ نبردی ـ
در رسد
دیگر بخوبی آبدیده‌ایم
نه آتش، نه پولاد،
نه خیانت‌های ناگهان،
امید را شكست نخواهد داد
در جهان هیچ چیز دورش نخواهد راند
امید در ژرفای قلبمان ریشه كرده است
به پیش ـ با ایمان ـ بادبان بر می‌افرازیم
برای پیروزی
راهبر و رهروانش را
كه تا مرگ او را وفادارند
دعا می‌كنیم
جهان دیگر گونه خواهد گشت
و زمان خواهد گذشت
اما یاد آنان جاودان خواهد ماند
بر ما پدیدار شد
زبان خجسته
ـ شگفت ارمغان آسمانی ـ
با عشق به مردمان و زاد بوم
در قلب وفادار شعله شوریم
همچنانكه به شكوه تبار خود پایبندیم
خویش را فرزندان تمام جهانیان می‌دانیم
در جای جای خاك
صدها هزار قلب را
به شور می‌آورد
پژواك درود ما
پس ما فرزندان، بر زمین می‌سرائیم
پگاه،
از هر سو پگاه می‌روید
و سایه‌های شب از جهان فرا می‌روند

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.