سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خودنمایی بلغاری ها در لیگ فوتبال انگلیس


خودنمایی بلغاری ها در لیگ فوتبال انگلیس
با وجود همه تلاش آشکار و پنهان منچستر یونایتد و چند باشگاه نامدار دیگر دیمیتار برباتوف مهاجم قد بلند و بلغاری تیم فوتبال تاتنهام انگلیس، دست کم تا زمان نقل و انتقال های زمستانی (دی ماه) در این باشگاه لندنی ماندنی شده و فرض بسیار محتمل این است که این مهاجم سرزن و شوتزن و خطرناک دست کم تا پایان فصل جاری در وایت هارت لین ماندنی باشد.
اما برای این که دیگر باشگاه ها مایل به درآوردن وی از دست تاتنهام باشند، انواع دلایل لازم و منطقی وجود دارد. وقتی او یک سال و اندی پیش از بایر لورکوزن آلمان به لندن آمد هیچ کس فکر نمی کرد او چنان قوی ظاهر شود که تبدیل به یکی از بهترین مهاجمان لیگ انگلیس شود، اما نمایش قدرتی وی همه معادلات را به هم ریخت و رقبا را متوجه وی ساخت. یکی از دلایلی که سبب شد تاتنهام در فصل گذشته به رتبه پنجم این لیگ برسد، حضور قوی و گل های برباتوف بود و به همان منوال یکی از رخدادهایی که باید موجب حل مشکلات تاتنهام در اوایل فصل جاری شود و مارتین یول مربی هلندی این تیم را از مخمصه و خطر اخراج نجات بدهد، باز وجود وی است.
● بعید است
بلغارستان اصولاً حضوری قوی در لیگ برتر قوتبال انگیس در ۳ـ ۲ فصل اخیر داشته و اینک با داشتن ۵ نماینده در آن لیگ در میان کشورهای اروپای شرقی پیشتاز است. آنها برباتوف، استی لیان پتروف، نیکولای میهای لوف، مارتین پتروف و والری بوژینوف هستند که آخری تابستان امسال به وسیله منچسترسیتی صید شد و هر چند آسیب دیده و مدتی بازی نخواهد کرد، اما توفیق بلغاری ها را در این لیگ و صحنه دشوار اصلاً نمی توان کوچک شمرد.
با این که تصور پیروزی قطعی و فتح یک جام برای بلغاری های فوق در پایان فصل جاری تصوری سخت و نامطمئن است اما بعید است از حالا (که ۷ هفته از فصل جاری سپری شده) تا پایان فصل بلغاری های فوق بارها خبرساز نشوند و دست به کارهای مهم نزنند. مارتین پتروف که مثل بوژینوف سر از منچسترسیتی درآورده است، می گوید: «یکی از دلایلی که به منچسترسیتی آمده ام، وجود اسون گوران اریکسون در مقام مربی آن است. او مربی بزرگی است و برنامه های متعددی دارد و بازی برای باشگاهی مثل سیتی نیز جذابیت های ویژه خود را دارد. ما باید ثابت کنیم که بلغاری ها همه جا به درد می خورند و مثل برباتوف باشیم.»
● جوان پرتجربه
به جز نیکولای میهای لوف که یک دروازه بان ۲۰ ساله است ، دیگر بلغاری هایی که نامشان آمد، عضویت تیم ملی کشورشان را دارند. البته این سنگربان هم که جذب لیورپول شده یک بازی ملی بزرگسالان انجام داده، اما بیشتر برای تیم های ملی امید و زیر ۲۱ سال بلغارستان مدنظر قرار دارد. درمیان این چهره ها، امیدها در مورد بوژینوف به بیشترین سطح می رسد و مصدومیت اخیر او نیز این گمانه زنی را تحلیل نبرده است. او ۱۵ سال بیشتر نداشت که به «لچه»ی ایتالیا منتقل شد و در نتیجه در ۲۳ سالگی ، دنیایی تجربه دارد.
● کارهایی مهم
اما تا بوژینوف دوباره به راه افتد و بر مصدومیت اخیرش فائق آید، برباتوف باز وقت خواهد داشت که به عنوان پیشاهنگ بلغاری های شاغل در انگلیس دست به کارهایی مهم بزند و با گل های حساس و جالبش تاتنهام را از اواخر جدول رده بندی لیگ برتر انگلیس رهایی بخشد و به جایگاه بهتری برساند. با این حال نمی توان او را نخستین بلغاری «مافوق درخشان» لیگ انگلیس تلقی کرد و این عنوان شاید به بونچو گنچف اختصاص یابد که در سال ۱۹۹۳ م به ایپسویچ پیوست و سپس در ۱۹۹۵ م به لوتون تاون نقل مکان کرد. درنگاهی وسیع تر نام بوریسلاو میهای لوف دروازه بان سابق معروف بلغارستان نیز دراین باره آوردنی است .
او که پدر نیکولای میهای لوف سنگربان جوان و جدید و ذخیره لیورپول است در اواسط دهه ۱۹۹۰ م به ردینگ پیوست و مدتی بعد رادوستین کیشی شف و اسوتوسلاو تودوروف نیز به چارلتون و وستهام ملحق شدند تا روند پیوستن بلغاری ها به تیم های انگلیسی تقویت شود و آن پروسه از دهه قبلی وارد دهه فعلی و قرن کنونی گردد.
● در شرایطی خاص
با این حال و با وجود همه توضیحاتی که آوردیم باید بر رل عمده تر برباتوف در مطرح شدن فوتبال بلغارستان در انگلیس پای فشرد و آن را مؤثرتر دانست. او که با نام مخفف «بربا» برای دوستانش و برخی تماشاگران قابل شناسایی است. از تابستان سال پیش به لندن آمد و این درحالی بود که هم شهرت حاصل از بازی در بوندس لیگا و هم قیمت بالای پرداخت شده برای او، وی را در شرایطی خاص قرارمی داد و توقعات را از او بالا می برد.
او در هفته های نخست مشکلاتی در وفق یافتن خودبا فوتبال انگلیس داشت ، اما وقتی راه افتاد، دیگر کسی جلودارش نبود و ۲۳ گلی که زد، پرداخت ۱۶ میلیون پوند برای تصاحب وی به وسیله مدیران تاتنهام را اقدامی منطقی جلوه داد. درخشش برباتوف و گل های جانانه ای که وی در فصل گذشته زد، اعتبار فوتبال بلغارستان را چنان بالا برد که موج اشتیاق و رویکرد تیم های انگلیسی به سمت بازیکنان بلغاری و تلاش برای جذب آنان را پایه گذاری کرد و این چنین بود که دیگر فوتبالیست های نامبرده در سطور قبلی سر از لیگ انگلیس درآوردند.
● پس از ۸ سال بازی در سلتیک
برای «استی لیان پتروف» ملحق شدن به لیگ برتر کم دردسرتر از دیگران بوده است. وی پیش تر با ۸ سال عضویت در سلتیک اسکاتلند با فضای بازی در بریتانیا خو گرفته بود. او با چنان پشتوانه ای سر از استون ویلا درآورد و آن گاه مارتین پتروف با جداشدن از اتلتیکو مادرید و در معامله ای به بهای ۷ میلیون پوند به منچستر سیتی آمد و تابستان امسال نوبت به بورژینوف رسید.
از فوتبالیست های مشهور نسل قبلی بلغارستان، هریستو استویچکوف، امیل کاستارینوف، کراسیمیر بالاکوف، لوبوسلاوپنف و یوردان لچکوف نیز جملگی لژیونر شده اما هیچ یک در انگلیس بازی نکرده بودند. در اوایل دهه ۱۹۸۰ نیز که زسکاصوفیا صاحب پیروزی های خاطره انگیزی در برابر ناتینگام فارست و لیورپول در جام قهرمانی باشگاه های اروپا شد، باشگاه های انگلیسی بی تمایل به صید بلغاری ها نشان نمی دادند اما در آن زمان شرایط چنان انتقال ها و خریدهایی وجودنداشت و اصولاً دولت بلغارستان قانونی داشت که از الحاق فوتبالیست های برجسته این کشور در دوران اوج شان به باشگاه های خارجی جلوگیری می کرد و شرط سنی برای این قضیه قائل بود.
وصال روحانی ‎
منبع: guardian
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید