پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عوارض جراحی رینوپلاستی


عوارض جراحی رینوپلاستی
رینوپلاستی اصلاح جراحی ساختمان خارجی بینی برای رفع نقص‌های زیبایی یا عملکردی مادرزادی و اکتسابی بینی است. باید نظرات بیمار در مورد ظاهر بینی خود ارزیابی شود. با وجود پیشرفت‌های فنی در وسایل کاربردی، بیهوشی و مواد زیستی که جراحی زیبایی صورت را ایمن، بی‌خطر و قابل پیش‌بینی کرده است، در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد که بیماران باید پیش از جراحی از آن آگاه شوند.
از این رو انجام ارزیابی روانی پیش از جراحی ضروری است. بیمارانی که گمان می‌کنند جراحی زیبایی امکان ازدواجی بهتر را فراهم می‌کند یا تفاهم بیشتری را در زندگی مشترک برقرار می‌سازد، غالباً موارد نامناسبی برای این گونه جراحی‌ها هستند و باید تحت مشاوره پزشکی قرار گیرند.
عوارض رینوپلاستی شامل خون دماغ، عفونت، ایجاد لخته خون در دیواره بینی، سوراخ شدن دیواره بینی، چسبندگی‌های داخل بینی، آنوسمی(از بین رفتن بویائی)، بی‌حسی کام و دهان، باقی ماندن یا برگشت بد شکلی‌های بینی و نکروز پوست است.
▪ خون دماغ:
جریان آزاد خون در طی جراحی می‌تواند مزاحم باشد و معمولاً ناشی از پارگی مخاط است که گاهی در طی جراحی اتفاق می‌افتد. معمولاً با پگ نمودن داخل بینی پس از اتمام جراحی کنترل می‌شود. خونریزی شدید نادر است.
▪ عفونت:
معمولاً ناشی از وجود میکروب‌های داخل بینی است که به طور نرمال وجود ندارد. اگر عفونت بینی قبل از عمل تشخیص داده شود، باید کشت انجام شود و پس از استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب قبل از عمل جراحی، انجام عمل جراحی با تأخیر صورت گیرد.
▪ هماتوم سپتوم یا خونریزی داخل غضروف:
اگر چه یک عارضه غیرشایع است ولی یک عارضه جدی است. غضروفی که خون‌رسانی آن قطع شده باشد، جذب می‌شود و احتمال ایجاد عفونت نیز دارد لذا درمان هماتوم سپتوم باید سریع انجام شود.
▪ سوراخ شدن تیغه میانی بینی:
موقعی که پارگی دو طرفه مخاط دیواره میانی رخ دهد، احتمال سوراخ شدن دیواره میانی بینی وجود دارد. از علل دیگر سوراخ شدن تیغه میانی بینی، عفونت پس از عمل، پگ نمودن وسیع بینی، بخیه‌های بسیار محکم و خونریزی داخل غضروف بینی، می‌باشد.
▪ چسبندگی‌های داخل بینی:
معمولاً بدنبال ضربات داخل بینی و دست‌کاری‌های مکرر می‌تواند ایجاد شود که منجر به انسداد راه بینی و مشکلات تنفسی برای بیمار شود.
▪ آنوسمی یا از بین رفتن حس بویایی می‌تواند در اثر جراحی بینی ایجاد شود، اگر چه یک عارضه شایع نیست.
▪ بی‌حسی کام و دندان:
جداسازی انتهاهای عصبی مشخص در منطقه جلوی بینی در بالای دندان‌های پیشین فک فوقانی در طی جراحی باعث بی‌حسی در ناحیه کام و دندان پیشین فک فوقانی می‌شود که معمولاً این بی‌حسی قابل برگشت و کوتاه مدت است.
▪ بازگشت یا باقی ماندن بدشکلی بینی:
یکی از بدترین عوارض جراحی بینی است که به دنبال جراحی‌های وسیع، برداشتن غضروف و استخوان ایجاد می‌شود. بعد از مدتی فضاهای بینی با بافت اسکاری پر می‌شود و منجر به چسبندگی و جمع‌شدگی شده و باعث درهم کشیده شدن غضروف‌های بینی می‌شود.
گاهی باعث تشکیل برجستگی‌های غیر حقیقی روی استخوان و غضروف‌های بینی و نوک بینی شده و گاهی منجر به افتادگی نوک بینی می‌شود. با توجه به اینکه تغییرات فوق به تدریج در دراز مدت ایجاد می‌شود، اجتناب از برداشتن مقادیر زیاد غضروف و استخوان در جراحی‌های بینی توصیه می‌گردد.
دکتر زهرا الیاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی
منبع : فصلنامه پزشکی اجتماعی هوم


همچنین مشاهده کنید