پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

رابطه عادات غذایی و پوکی استخوان


رابطه عادات غذایی و پوکی استخوان
همه ما میدانیم با افزایش سن، ضع ، شکستگی استخوان ها، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد ایجاد می گردد و اغلب به عنوان یک قسمت طبیعی از پیر شدن ازآنها یاد می شود.
اما در واقع این علایم، نشانه هایی از یک بیماری است به نام پوکی استخوان که اگر زودتر متوجه آن شویم می توانیم از بروز آن پیشگیری نماییم.
اگر اجازه دهیم پوکی استخوان پیشرفت کند و آن را درمان نکنیم، این بیماری می تواند باعث درد، معلولیت و مرگ افراد در سالخوردگی شود. خوشبختانه امروز، هم در میان پزشکان و هم در میان مردم عادی، آگاهی از این بیماری افزایش یافته و تشخیس و درمان آن در مراحل اولیه بیماری انجام می گردد.
پوکی استخوان یا اسم علمی آن(اوستئوپوروز) (osteoporosis) به معنی پوکی شدن یا نازک شدن استخوانها به هر علتی می باشد و در اکثر افراد یالخورده دیده میشود. از دست رفتن استخوانها با افزایش سن یک پدیده کلی می باشد، اما وقتی که توده استخوانی به حدی مقدارش کم می شود ه احتمال بروزشکستگی ایجاد می گردد، یک بیماری تلقی می شود. در افراد جوان و سالم، استخوانها قوی هستند و فقط وقتی که با یک ضریه شدید برخورد می کنند دچار شکستگی می شود (مثلاٌ در یک تصادف اتومبیل). با افزایش سن و در بعضی بیماریها، استخوانها نازکترمی شوند و در نتیجه آنقدر ضعیف می گردند که به آسانی دچار شکستگی می شود. این شکستگیهای شکننده، علامت بارز پوکی استخون هستند و بخصوص در استخوانهاس مچ دست، ستون فقرات و گردن استخوان ران دیده می شود.
خطر بروز شکستگی استخوان براثرپوکی استخوان با افزایش سن زیاد می گردد. در سن ۸۰سالگی می توان انتظار داشت که ازهر۳ خانم یک نفروازهر۵ آقا یک نفردچارشکستگی های ستون فقرات شود. درسن ۵۰ سالگی، یک خانم۴۰ درصد احتمال دارد که در طی باقی عمرش دچار شکستگی استخوان براثرپوکی استخوان شود. برای مردان این احتمال ۱۳ درصدمی باشد. در انگلستان درهرسال حدود۲۵۰/۰۰۰شکستگی به علت پوکی استخوان رخ می دهد که ۶۰/۰۰۰ مورد آن در گردن استخوان ران و ۵۰/۰۰۰ مورد آن در استخوانهای مچ دست رخ می دهد.
گرچه پوکی استخوان در خانمهای سالخورده خیلی شایع است اما این بیماری می تواند مردان را هم گرفتار سازد و در هر سنی از کودک تا بزرگسالی هم می تواند رخ دهد. فراوانی پوکی استخوان در نقاط مختلف جهان فرق می کند ودر اروپای غربی و آمریکاشایع تر می باشد و افراد سفید اروپایی و نیز آسیاییها را نسبت به سیاه پوستان آمرسکائی بیشتر گرفتار می سازد.
در طی ۵۰ سال گذشته با پیشرفت بهداشت، مردم جهان طول عمر بیشتری پیدا کرده هند و در نتیجه تعداد افراد سالخورده جهان افزایش یافته است. به همین علت تعداد شکستگی های استخوان بر اثر پوکی استخوان هم دو برابر یا بیشتر شده است.
درد معلولیتی که بر اثر شکستگی هایی که به علت پوکی استخوان پدید می آید باعث بروزیک مشکل بهداشتی در جمعیتهای سالخورده جهان غرب شده است. این شکستگی ها یک علت مهم مرگ در افراد سالخورده می باشند و ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که دچا شکستگی گردن استخوان ران می شوند درطی ۶ ماه می میرند.
هزینه‌ای که مصرف درمان شکستگی های ایجاد شده به علت پوکی استخوان می شود بسیارزیاد است و هر ساله میلیون ها دلار در این موارد صرف می شود که با افزایش تعداد افراد سالخورده، این مبلغ افزایش می یابد.
تغییر عادت های غذایی و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم به میزان کافی و انجام حرکات ورزشی همچون پیاده روی حداقل ۲ بار در هفته و هر بار یک ساعت، از ابتلا به پوکی استخوان در بانوان جلوگیری می کند.
دکتر فاطمه خشتی عضو کمیته اجرایی هفتمین کنگره بین المللی بیماریهای زنان و مامایی که از ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار می شود گفت: ابتلا به پوکی استخوان می تواند با عوارضی به مراتب بدتر از سرطانهای شایع در زنان همراه باشد و به عنوان مثال شکستگی استخوانها بویژه استخوان لگن در سنین بالا که به دلیل پوکی استخوان رخ می دهد؛ معمولا همراه با مشکلات وعوارض متعدد بوده و درمانهای طولانی و پرهزینه ای را در پی خواهد داشت.
وی توجه به اصلاح عادات غذایی و تحرک کافی در زندگی از سنین جوانی و مصرف داروهای حاوی کلسیم از شروع دوران یائسگی را مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در بانوان عنوان کرد و گفت: از جمله راه های درمان پوکی استخوان که از طریق تست تراکم استخوان تشخیص داده می شود، مصرف کلسیم مناسب و کافی و هورمون درمانی برای گروههای خاص است .
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید