جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تلاش جدایی طلبان تایوان


تلاش جدایی طلبان تایوان
جدایی طلبان تایوان سعی دارند با حمایت ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مانند انگلستان خود را در تقابل مطلق با پکن قرار دهند.طی سالهای اخیر کاخ سفید با دخالت آشکار در امور مربوط به حیاط خلوت پکن و مسکو سعی نموده است پیرامون آنها را ناامن نماید.البته سیاستهای چین و روسیه نیز در این راستا بی تاثیر نبوده است.بسیاری از کارشناسان نظام بین الملل معتقدند که این دو کشور می بایست در مقابل تهدیدات ایالات متحده آمریکا با شدت و حدت بیشری واکنش نشان می دادند.از ابتدای هزاره سوم،واشنگتن با تقویت متحدان خود در خاور دور سعی کرد به صورت غیر مستقیم از حرکت روبه رشد چین در بازارهای جهانی و معادلات سیاسی این منطقه جلوگیری نماید.”جونیچیرو کویزومی”،”جان هاوارد”،”رو میو هیون” و دیگر متحدان واشنگتن در خاور دور از سوی ایالات متحده وظیفه دارند تا به صورت غیر مستقیم مانع از مانور پکن در منطقه شوند.
جدایی طلبان تایوان به صورت مداوم با کاخ سفید در تعامل قرار دارند.بوش و نومحافظه کاران آمریکا با تقویت تسلیحاتی تایوان و فروش موشکهای جنگده به جدایی طلبان سعی دارند دامنه تهدید را در اطراف پکن گسترده تر سازند.تایوان سعی دارد موقعیت متزلزل خود را در سازمان ملل متحد تقویت نماید. در این راستا ایالات متحده آمریکا سعی دارد حمایت دیگر کشورهای عضو سازمان ملل را جلب نماید.اما حضور چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از تحقق این مسئله می شود.تایوان در سال ۱۹۷۱ به دنبال درخواست چین از سازمان ملل اخراج شد. در حال حاضر تنها ۲۴ کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند.
اخیرا دولت چین با تقدیر از اقدام سازمان ملل در رد درخواست تایوان برای عضویت در این سازمان اعلام کرد که این جزیره‌ی خودمختار بخشی جدایی‌ناپذیراز”چین واحد” است. یک کمیته‌ی سازمان ملل درخواست تایوان برای پیوستن به دستور کار امسال نشست مجمع عمومی سازمان ملل که از روز سه‌شنبه آغاز شده را رد کرد.
جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین در این رابطه می گوید:
این مخالفت بار دیگر نشان داد که کسی نمی‌تواند این حقیقت را که تایوان بخش جدایی‌ناپذیر چین است، زیر سوال ببرد. هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن اصل چین واحد برای تفرقه در چین محکوم به شکست است. “
چین و تایوان پس از شکست ناسیونالیست‌ها در مقابل کمونیست‌های این کشور و فرار آنها به این جزیره در پایان جنگ‌های داخلی در چین در سال ۱۹۴۹ با یکدیگر برای استقلال این جزیره مقابله می‌کنند. چین قول داده است که دموکراسی را در این جزیره‌ی ۲۳میلیونی تحت حکومت چین برقرار سازد حتی اگر لازم باشد با استفاده از زور.
این پانزدهمین سال متوالی است که عضویت تایوان با مخالفت سازمان ملل روبه‌رو می‌شود اما این برای اولین بار بود که این درخواست با عنوان “تایوان” به جای عنوان رسمی “جمهوری خلق چین” ارائه شده بود. جمهوری خلق چین تحت کنترل ناسیونالیست‌ها در سال ۱۹۴۵ در جامعه ی بین‌المللی به عنوان یک کشور رسیمیت یافت و به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت معرفی شد.
دیوید وانگ، سخنگوی وزارت خارجه‌ی تایوان گفت: ما تاسف خود را از این امر اعلام می‌داریم اما می‌گوییم که از این نتیجه چندان تعجب نکرده‌ایم. متحدان تایوان این شانس و فرصت را دارند که این مساله را بار دیگر در مجمع عمومی مطرح کنند.چن شویی بیان، رییس‌جمهور استقلال طلب تایوان قرار است در ماه مارس همه‌پرسی در خصوص عضویت این کشور در سازمان ملل برگزار کند، اقدامی که احتمال می رود تنش‌ها در این جزیره را قوت ببخشد.
در نهایت اینکه مقامات چینی به هیچ عنوان حاضر به تقویت موقعیت تایوان در سازمان ملل متحد نخواهند بود.البته کارشکنیهای واشنگتن در راستای ایجاد دغدغه مقابل پکن همچنان ادامه خواهد داشت.
حامد رشیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید