چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بازار پرفراز و نشیب منطقه


بازار پرفراز و نشیب منطقه
طبق آخرین بررسی های گروه تحقیقاتی IDC در منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه و افریقای شمالی) در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ در حدود ۸۹ میلیون گوشی تلفن همراه بارگیری شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته، شاهد رشد ۹ درصدی بوده است. (۸۲ میلیون در سه ماهه اول ۲۰۰۶)
ژان فیلیپ بوکارد تحلیلگر ارشد گروه European Mobile Devices می گوید: " تاکید زیاد روی توسعه سریع بازار های توسعه یافت در مناطق CEMA (اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و افریقا) و دیگر مناطق باعث شده توجه بیشتری روی گوشی های ارزان قیمت و متوسط شود، و در اروپای غربی نیز فروشندگان با پایین آوردن قیمت ها سعی در جلب مشتریان بیشتر دارند."
یکی از نشانه های توسعه در بازار، همکاری جدید بین سونی اریکسون و بخش ارتباطات ساژم است که در سه ماهه اول ۲۰۰۷ اعلام شد. این همکاری در زمینه گوشی های ساده GSM، GPRS و EDGE است. بخش ارتباطات ساژم به عنوان بخشی از این قرارداد، پروانه استفاده از برخی فناوری های خاص نرم افزاری و سخت افزاری خود در زمینه پلت فرم گوشی های تلفن همراه به سونی اریکسون واگذار کرد؛ و همچنین ساژم به عنوان بخشی از قرارداد ODM، تعدادی گوشی با مارک سونی اریکسون در اختیار این شرکت قرار می دهد. به علاوه این دو شرکت فعالیت هایی به صورت مشترک انجام خواهند داد.
اندرو براون مدیر برنامه شرکت European Mobile Devices and Computing می گوید:" فروشندگان برای اینکه بتوانند موفق تر عمل کنند، تنها کامل کردن سری محصولاتشان کافی نیست، بلکه باید به دنبال فرصت هایی باشند که با همکاری با دیگر شرکت ها بتوانند قیمت ها را پائین تر بیاورند. البته باید در تکمیل محصولاتشان نیز هوشیارانه عمل کنند، مثلا مانند تولید گوشی های هوشمند برای بدست آوردن سهم بازار و همچنین حفاظت از سهم فروش. این مساله مهمترین رقابت بین سازندگان گوشی های تلفن همراه در سال ۲۰۰۷ خواهد بود و باعث کند شدن رکود در بازار می شود، این مساله از تفاوت سهم بازار بین ۴ تولید کننده برتر گوشی های تلفن همراه جهان واضح است.
سیمون بیکر مدیر برنامه بخش گوشی های تلفن همراه IDC معتقد است:" در منطقه CEMA بازار های غنی تر منطقه تقریبا اشباع شده اند و جای توسعه را به کشورهای فقیرتر در خاورمیانه و افریقا باز گذاشته اند. این مساله بیشتر از همه به نفع نوکیا است که قوی ترین برند در زمینه گوشی های ارزان قیمت است و در سه ماهه اول بیشترین فروش را در میان برندها داشته است. موتورولا در این بازه زمانی افت فروش داشته و جای خود را به سامسونگ و سونی اریکسون داده است. نوکیا فروش خوبی در بخش گوشی های گران قیمت نیز داشته اما در بازار گوشی های متوسز خیلی موفق نبوده است.
● وضعیت فروشندگان در سه ماهه اول ۲۰۰۷
عملکرد ۵ سازنده برتر گوشی های تلفن همراه کمی پیچیده بود، سونی اریکسون بیشترین پیشرفت را در منطقه EMEA داشت، در حالیکه نوکیا به پیشرفت سالم خود ادامه داد و بیشترین سهم بازار را از آن خود کرد. در حالیکه موتورولا سعی در تکمیل محصولات خود داشت، ال جی و سامسونگ محصولات خود را کامل تر کرده و طرح های جدیدی عرضه کردند. بازار گوشی های تلفن همراه همچنان به شدت قطبی شده و با ۸۶ درصد از سهم بازار در سه ماهه اول ۲۰۰۷ در اختیار چهار شرکت برتر تولید کننده تلفن همراه قرار دارد.
▪ نوکیا
سهم بازار نوکیا در منطقه EMEA با رشد ۲۲ درصدی به ۴۴ درصد رسید و باعث شد در صدر فروشندگان قرار گیرد. این شرکت با پایین آوردن قیمت ها توانست تعداد زیادی از گوشی های گران قیمت خود را به فروش رسااند. نوکیا N۸۰، N۷۳ پرفروش ترین مدل ها بودند و محصولاتی مانند E۶۵، E۶۱i و E۹۰ را به تازگی عرضه و مدل های N۷۶، N۷۷ و N۹۳i را معرفی کرد. سه ماهه اول ۲۰۰۷ شاهد عرضه مدل N۹۵ نیز بودیم که مدت ها علاقمندان خود را در انتظار گذاشته بود. نوکیا در بخش مدل های قیمت متوسط، مدل های ۶۳۰۰ و مدل های موزیکال ۵۷۰۰ و ۵۰۷۰ را نیز معرفی کرد. این شرکت برای اینکه همچنان مدل های مد خود را حفظ کند، مدل ۷۳۷۳ از مجموعه L’Amour را نیز معرفی کرد.
▪ سامسونگ
سامسونگ با رشد ۱۳ درصدی در رتبه دوم برترین سازندگان گوشی های تلفن همراه جهان قرار گرفت. این شرکت رشد خود را بیشتر مدیون فروش خوب گوشی های باریک محموعه اولترا ادیشن است. سامسونگ علاوه بر پایین آوردن قیمت گوشی های این سری، تبلیغات وسیعی در سرتاسر اروپا برای گوشی های اولترا ادیشن ۲ خود کرد که در سه ماهه دوم ۲۰۰۷ وارد بازار می شوند. این شرکت امیدوار است با گسترش تعداد محصولات HSDPA و WCDMA در بازارهای توسعه یافته نیز موفق تر ظاهر شود.
▪ موتورولا
موتورولا در سه ماهه اول ۲۰۰۷ به رتبه سوم نزول کرد و سعی دارد با افزودن گوشی های ارزان قیمت به مجموعه محصولاتش، کم کردن نیروی کاری و افزایش زنجیره تامین خود مانند تامین کننده های سیلیکون و معرفی گوشی های لینوکس/جاوا بیشتر، این روند را جبران کند. موتورولا سعی دارد مجموعه گوشی های همگرا خود را نیز با معرفی ۳G Motorola Q و RIZR Z۸ بر مینای UIQ بیشتر کرده تا سهم فروشش نیز حفظ شود.
▪ سونی اریکسون
سونی اریکسون بیشترین رشد را نسبت به ۵ تولید کننده برتر داشت و فروش سال به سال آن به ۵۱ درضد افزایش پیدا کرد. به همین ترتیب سهم بازار این شرکت از ۹ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد رسید و فشار زیادی به موتورولا و سامسونگ وارد آورد. سونی اریکسون بیشترین سهم بازار خود را به علت فروش محصولات ساده و متوسط خود مانند گوشی های واکمن W۳۰۰ و W۲۰۰ و گوشی دوربین دار K۳۱۰ به دست آورد، بدون اینکه میزان سود دهی اش را پایین بیاورد. سهم فروش این شرکت نیز برخلاف افزایش سهم محصولات ساده و متوسط نسبت به سال گذشته افزایش داشته، چرا که سونی اریکسون همواره علاوه بر تلاش بر افزایش سهم بازار خود، سعی در کنترل قیمت ها و حمایت از سهم فروش داشته است.
▪ ال جی الکترونیکس
ال جی با رشد ۲۷ درصدی مواجه بوده، چرا که این شرکت کره ای سعی در تقویت تیم بازار یابی خود در منطقه داشته و فروش خوبی از مدل های پیشرفته ای چون Prada (KE۸۵۰) و LG SHINE (KE۹۷۰) داشته است. ال جی در همین زمان با تقویت مدل پرفوش خود شکلات (KG۸۰۰) و عرضه مدل جدیدتر آن یعنی LG Chocolate Platinum توانست عملکرد قوی تری در منطقه داشته باشد.
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید