سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


مونتاژکاری گوشی تلفن همراه جای تولید را گرفت


مونتاژکاری گوشی تلفن همراه جای تولید را گرفت
عدم تمایل شرکت‌های خارجی به انتقال دانش فنی تولید گوشی تلفن همراه به تولیدکنندگان ایرانی، پیچیدگی تولید این محصول و سرعت به روز شدن آن در دنیا، موجب شد تا داخلی‌سازی گوشی تلفن همراه جای خود را به مونتاژکاری بدهد. این امر توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های پیش‌بینی شده برای تولید گوشی تلفن همراه را در کشور کاهش داده و در نتیجه متقاضیان تولید این محصول به فکر تجدیدنظر در تصمیم‌گیری‌های خود افتاده‌اند.
با گذشت بیش از یک‌سال از مطرح شدن بحث تولید گوشی تلفن همراه در کشور و امضا تفاهمنامه با سه شرکت متقاضی تولید این محصول، هم‌اکنون نه تنها شاهد تولید چشم‌گیر و قابل قبولی در این زمینه نیستیم بلکه گوشی‌های تولید شده
توسط کارخانه‌هایی که تعداد آن‌ها از تعداد انگشتان یک دست هم کم‌تر است، در وضعیت مناسبی از نظر درصد ساخت داخل و همچنین استقبال خریداران قرار ندارد.
این در حالی است که سال گذشته و در زمان وزارت طهماسبی، تاکید زیادی بر داخلی‌سازی گوشی تلفن همراه می‌شد و دولتی‌ها پیش‌بینی می‌کردند پس از گذشت چند ماه از شروع تولید به روش مونتاژ، شاهد تولید گوشی به روش CkD و SKD باشیم.اما افتتاح کارخانه تولید گوشی تلفن همراه نیمه‌هادی «عماد» در ماه گذشته نشان داد که در حال حاضر توان تولید داخل تنها به مونتاژ قطعات بزرگ وارداتی و بسته‌بندی آن محدود می‌شود و نه بیش‌تر.
این در حالی بود که این تولیدکننده داخلی حتی دفترچه راهنمای فارسی نیز برای تولیداتش تهیه نکرده بود و درواقع محصولی که در ایران تولید شده فاقد راهنمای فارسی است. علاوه بر این برندی که برای تولید این گوشی انتخاب شده هیوندایی است که برای مصرف‌کنندگان ایرانی چندان شناخته شده نیست. همین مساله باعث شده تا تمایل خریداران بیش‌تر به سمت گوشی‌های وارداتی باشد و ریسک خرید تولیدات داخل در حد بالایی قرار داشته باشد.در چنین شرایطی هر روز شاهد اظهارنظرهای متفاوت از سوی متقاضیان تولید گوشی تلفن همراه در کشور هستیم و هر کدام سعی در توجیه تاخیر ایجادشده در تولید محصول خود هستند. در جدیدترین این اظهارنظرها، مهدی افراسیابی، عضو کنسرسیوم تولید گوشی تلفن همراه با بیان این‌که در تولید این محصول پیشرفت چندانی نداشته‌ایم، می‌گوید:«با توجه به شرایط موجود، قصد داریم تولید مشترک شرکت‌های سروش‌رسانه و شهرک‌های هوشمند را به تاخیر بیندازیم.»
وی با اشاره به راه‌اندازی چند خط تولید تلفن همراه در کشور ادامه می‌دهد:«منتظریم عکس‌العمل بازار نسبت به گوشی‌های تولید داخل مشخص شود تا با توجه به آن برای تولید این محصول تصمیم‌گیری کنیم.»
● درخواست مجلس برای تجدیدنظر دولت در سیاست‌های گوشی تلفن همراه
در همین حال، ‌نمایندگان مجلس نیز نسبت به وضعیت تولید گوشی تلفن همراه در کشور ساکت نمانده‌اند و خواستار تجدیدنظر دولت در سیاست‌های مربوط به تولید این محصول شده‌اند. رمضانعلی صادق‌زاده، رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس در این مورد با تاکید بر لزوم برخورداری گوشی‌های تولید داخل از ارزش افزوده، دانش فنی و حجم اشتغالزایی مناسب می‌گوید:«هم‌اکنون تولید گوشی تلفن همراه در کشور در سطح مونتاژ یا SKD است که باید به سمت مونتاژ قطعات منفصله کوچک (CKD) پیش رود.»وی معتقد است:«اگر تولید گوشی تلفن همراه در کشور مانند تولید پیکان باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه‌پذیر نخواهد بود.»
● پیش‌بینی صادرات، همزمان با عدم استقبال داخلی از تولیدات ایرانی
پیش‌بینی صادرات گوشی تلفن همراه یکی از سیاست‌های مورد تاکید وزارت صنایع و معادن بوده است. این در حالی است که حتی مصرف‌کنندگان داخلی نیز چندان تمایلی به استفاده از گوشی‌های ایرانی ندارند. هرچند همواره بحث اولویت‌سنجی در تولیدات صنعتی کشور مطرح بوده ولی به عقیده برخی کارشناسان، تولید گوشی موبایل در داخل چندان توجیه‌پذیر نبوده و فاقد اولویت است. در همین حال محرابیان، سرپرست وزارت صنایع در ابتدای حضور خود در این وزارتخانه از بازنگری در سیاست‌های دولت در خصوص تولید گوشی تلفن همراه خبر داد. به این ترتیب تاکید نمایندگان مجلس بر این تجدیدنظر باید مورد استقبال وزارت صنایع قرار گیرد و باید دید چه تغییری در این سیاست‌ها صورت خواهد گرفت.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید