پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نمره ای خوب برای ونگر و شاگردانش


نمره ای خوب برای ونگر و شاگردانش
دیدن بازی های آرسنال که تحت نظر «آرسن ونگر» سرمربی مجرب فرانسوی، فوتبالی ناب و شناور را به نمایش می گذارد، بسیار جالب است.
این تیم لندنی که ستارگان بزرگی را طی سال های اخیر از دست داده، بدون توجه به این مسأله با آینده نگری سرمربی فهیم خود در تربیت استعدادهای جدید راه موفقیت را در پیش گرفته و ثابت کرده مربی بزرگی نظیر فرگوسن بی دلیل لب به تمجید از آنها نگشوده است.
جدای از جایگاه فعلی آرسنال در جدول لیگ برتر که انگشت حیرت و تعجب را بر دهان اکثر کارشناسان فرو برده، باید اشاره ای به پیروزی این تیم در دور اول لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا داشته باشیم که فوق العاده و باورنکردنی بود.
حریف اول این تیم «سویا» قهرمان ۲ فصل اخیر جام یوفا و یکی از قدرت های جدید لالیگا بود که همین اواخر در سوپرکاپ اسپانیا، رئال مادرید را خرد کرد و در سوپرجام اروپا هم مقابل میلان توانایی خود را با وجود شکست ۳ بر یک به رخ کشید. مردان آرسنال با هدایت یک اسپانیایی جوان یعنی «سسک فابرگاس» موفق شدند ۳ بر صفر سویا را شکست داده و با ۳ امتیاز حساس روز نخست، گامی مهم و اساسی برای صعود به مرحله بالاتر بردارند. آرسنال فوتبالی روان و تاکتیکی را به نمایش می گذارد که در آن سرعت، قدرت، تکنیک و حتی حرکات انفرادی دیده می شود اما روح واحد و هدف نهایی، اصل مهمی است که آنها را به جلو سوق می دهد. ونگر به شاگردانش توصیه کرده از بازی بی هدف حتی برای چند دقیقه پرهیز کنند و حرکات مردان این تیم شباهت زیادی به بازی هایرایانه ای دارد.
اساس حرکات و برنامه ها از قبل مشخص شده و آنها روی ضربات ایستگاهی هم به اندازه تاکتیک های مستقیم و دخیل در جریان هر مسابقه، برنامه ریزی دارند و اینچنین در روز نخست حریفی نظیر سویا را که با اندیشه های راموس حریفان ریز و درشت فراوانی را شکست داده از سر راه برداشته و قاطعانه ترین نتیجه را در بین نمایندگان جزیره کسب کردند.
آرسنال در ابتدای این فصل آنری و لیونبرگ را از دست داد که روی کاغذ بسیار تأثیرگذار و نام هایی دهان پرکن بودند اما در عمل ثابت شد این تیم هیچ گونه اتکایی به فرد ندارد، کما اینکه همین حالا «روسیچکی» ستاره بازیساز و اهل چک این تیم نمی تواند به صورت تمام و کمال در خدمت تیم باشد اما سایر بازیکنان اتوماتیک وار به کار خود ادامه داده و نمایشی جاودانه دارند.دیدن بازی های آرسنال در فصل جدید هر بیننده ای، حتی آماتور را هم به وجد می آورد و نشان می دهد روی این تیم چه اندازه وقت صرف شده است.
سرعت رد و بدل شدن توپ بین مردان آرسنال به حدی بالا است که حریف را خسته و سردرگم می کند، ضمن اینکه انتقال از وضعیت دفاعی به تهاجمی هم از نکات ارزنده دیگری است که باید به آن توجه شود و به نظر می رسدهرچقدر به پایان فصل نزدیک شویم، پتانسیل جوانی و قدرت بدنی مردان ونگر ۲ فاکتور اساسی برای پیشبرد اهداف تیم باشد.
نکته ای که در این میان نباید فراموش شود، تزریق تجربه به این ترکیب است که سرمربی فهیم و با دانش فرانسوی به راحتی این مسأله را رعایت کرده و سعی دارد با این مجموعه افتخاری را کسب کند که در صورت حصول، بی تردید برترین نشان خواهد بود چرا که او بدون توسل به نام های بزرگ و با تربیت نیروهای جوان موفق به چنین امری خواهد شد که ارزشمند و آموزنده خواهد بود و این مسأله نشان می دهد فوتبال روز دنیا اتکای زیادی به نیروی جوانی و انگیزه های روانی آنها دارد و تکیه کردن به این گروه ضرر نخواهد داشت. آرسنال بی تردید یکی از قدرت های این فصل جزیره است که اهداف بزرگی در سر پرورانده و قصد «بزرگی» در عرصه بین المللی را دارد. باید دید مردان این تیم در مواجهه با غول های بین المللی نظیر میلان، رئال، بارسلونا و... چه نتیجه ای خواهند گرفت.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید