پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مشکل سپاهان، عدم تنوع تاکتیکی!


مشکل سپاهان، عدم تنوع تاکتیکی!
سپاهان تنها نماینده فوتبال ایران در جام باشگاههای اسیا که در جمع ۸ تیم برتر اسیا قرار دارد در مرحله یک چهارم نهایی حریف تیم کاوازاکی ژاپن است.
دیدار رفت دو تیم چهارشنبه هفته گذشته در فولاد شهر اصفهان برگزار شد و دو تیم در پایان به نتیجه مساوی بدون گل رضایت دادند. سپاهان در چند ساله اخیر یکی از تیمهای خوب فوتبال ایران و نماینده تقریبا همیشه حاضر در باشگاههای اسیا بوده و حالا در این عرصه نیز به یک تیم با تجربه تبدیل شده است. انها با مدیریت و کادر فنی و بازیکنان یکدست و با کیفیت به عنوان یک مدعی محسوب میشوند.نتیجه دیدار رفت هر چند به سود سپاهان نبود اما به دلیل اینکه در خانه نیز گلی از حریف دریافت نکردند ، میتوانند امیدوارانه به ژاپن سفر کنند.
مشکل اصلی و اساسی سپاهان در بازی رفت مقابل کاوازاکی عدم تنوع تاکتیکی مردان زاینده رود بود.سپاهان در اکثر بازیهای لیگ که در این چند هفته اغازین انجام داده بیشتر به پاسهای عمقی و زهر دار نویدکیا و فرارهای تیزهوشانه محمود کریمی دل بسته بود و با این حربه از عمق خط دفاعی حریف به تیمها ضربه وارد میکرد.انتقال سریع توپ از خط دفاعی به هافبک ها با یک یا دو پاس رو به جلو و سپس پاسکاریهای کوتاه و تک ضرب پشت محوطه جریمه حریف و در نهایت استفاده از عمق خط دفاعی حریف ، تنها راهکار مردان لوکا بوناچیچ برای رسیدن به پیروزی بود.
اما در بازی با نماینده ژاپن، سپاهان کاری از پیش نبرد و حتی در مواردی نیز خیلی خوش شانس بود که حریف موقعیت های گل زنی را از دست داد. تیم کاوازاکی که به نظر میرسید به شناخت خوبی از سپاهان دست پیدا کرده بود با بستن فضای تاکتیکی سپاهان کاملا این تیم را فلج کرد تا جایی که اثری از سپاهان همیشگی ندیدیم.لوکا نیز به دلایل مختلف که میتوان یکی از انها را نداشتن نیروهای لازم برای تغییر تاکتیک عنوان کرد نتوانست با تدبیر مناسب بر کاوازاکی چیره شود.سپاهان در طول بازی تنها با همین تاکتیک لو رفته بازی کرد و کاوازاکی نیز توانسته بود با انالیز کردن دقیق انها بازی بهتر و نسبتا برتری را انجام دهد.سپاهانیها در کناره ها نیز مشکلات اساسی داشتند و بازیکنان کناری تیم قادر به دور زدن خط دفاعی کاوازاکی نبودند و در جناحین نیز توفیقی به دست نیاوردند.
همچنین نبود بازیکن سر زن در خط حمله ارسال توپهای هوایی و سانترها را نیز بی نتیجه گذاشت و مدافعان کاوازاکی در این امر نیز بدون اشتباه نشان دادند هر چند نبود سید صالحی اقای گل باشگاههای اسیا تا این لحظه نیز از توان خط حمله سپاهان کاسته بود.هافبکهای سپاهان در این بازی از شوت های راه دور نیز نتوانستند بهره مناسب بگیرند گر چه در چند مورد موقعیتهایی نصیب حسین کاظمی شد اما وی نیز نتوانست از انها استفاده کند.
به هر حال سپاهان در بازی برگشت و در ژاپن بازی اسانی نخواهد داشت و صرفا با اتکا به یک تاکتیک نیز نمیتوان نتیجه گرفت.این تیم از توانایی و پتانسیل بالایی برای رسیدن به جمع چهار تیم اسیا برخوردار است و امیدواریم با تدابیر مناسبی که کادر فنی این تیم برای بازی برگشت در نظر میگیرند ضمن غلبه بر این حریف، اهالی فوتبال و مردم را به ارزوی قهرمانی باشگاههای اسیا بعد از سالها برسانند و حیثیت فوتبال ما در عرصه باشگاهی را به اسیا برگردانند کاری که دور از دسترس نیست.
منبع : پارس فوتبال


همچنین مشاهده کنید