چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اون شب که قهرمانی اومد ...


اون شب که قهرمانی اومد ...
محسن قهرمانی که به دلیل مصدومیت کشاله ران و عدم آمادگی جسمانی در تست بدنی اول فصل داوران لیگ برتر نتوانسته بود هفته های اولیه را به قضاوت بپردازد قول داده بود که در هفته هفتم و با رفع مصدومیتش دوباره به میادین برگردد. اما او یک هفته زودتر از موعد مقرر برگشت و بازگشتی شکوهمندانه نیز داشت.
مسعود عنایت که مسعود مرادی را برای بازی استقلال و برق شیراز برگزیده بود و هدایت ممبینی را بعلت قضاوت در مسابقات باشگاه های آسیا در اختیار نداشت . همچنین خداداد افشاریان را نیز برای بازی حساس سایپا و استقلال اهواز برگزیده بود .همچنین ترجیح داده بود به محسن ترکی استراحت بدهد تا بازی پخش مستقیم هفته بعد را سوت بزند دست به دامان محسن قهرمانی شد تا او در ورزشگاه آزادی بازی پرسپولیس و فجر شیراز را قضاوت کند.
در آغاز مسابقه و آن هنگام که داوران به همراه دو تیم وارد زمین چمن شدند آنچه که نمود بیشتری داشت تغییرات جسمانی بود که در وضعیت ظاهری محسن قهرمانی بوجود آمده بود.
وی که بخصوص در اواخر فصل گذشته انتقادات کابوس واری را مبنی بر اضافه وزن خود تحمل کرده بودو اضافه وزنش به عنوان پاشنه آشیل او تبدیل شده بود به نظر می رسید مشکلی بابت اضافه وزن نداشته باشد و اینچنین نیز بود.
محسن قهرمانی چند روز قبل از این مسابقه دراین مورد چنین توضیح می دهد: من وزن مناسبی دارم و از اینکه گفته می شود اضافه وزن دارم از لطف بعضی دوستان است. با این حال حاضرم حرف آنها را روی چشم بگذارم و وزن خود را متناسب با حد مورد نظر آنها کنم. استخوان بندی من درشت است و در تصویرهای تلویزیونی طوری نشان داده می شود که ظاهراْ اضافه وزن دارم. اما اگر مرا از نزدیک ببینید کاملاْ مشخص است که اندامم متناسب با قدم است.
آشکارا مشخص بود او در این بازی فشار زیادی را تحمل می کند و البته نباید از انگیزه بسیار بالای او در این بازی غافل بمانیم. در پایان بازی این محسن قهرمانی سی و سه ساله بود که شادمان تهران را به مقصد زادگاهش مشهد ترک کرد.او از میدان آزادی سربلند بیرون آمده بود.
هوشنگ نصیرزاده منتقد طراز اول داوری کشور در مورد قضاوت قهرمانی چنین می گوید: کلیه تصمیمات محسن قهرمانی برای اتفاقات درون محوطه جریمه کاملاْ منطقی بود.
وی در مورد پنالتی تیم فجر معتقد است: با وجود برخی بزرگ نمایی هایی که مهاجم فجر در ان صحنه در هنگام زمین خوردن انجام داد باید گفت تصمیم قهرمانی برای پنالتی کاملاْ صحیح بود. و حتی عدم استفاده از کارت زرد باید گفت که شیوه نوینی است که اخیراْ مدیریت کرده و اخطار نمی دهند.
نصیرزاده در پایان در مورد قضاوت نهایی قهرمانی می گوید: نقطه عطف این مسابقه عدم استفاده از کارت های رنگی از یک طرف و تغییرات مثبت در ظاهر جسمانی محسن قهرمانی بود.
اما محسن قهرمانی ساعاتی پس از پایان بازی در مورد قضاوت خود چنین می گوید: ترجیح می دهم در مورد قضاوت بازی اظهار نظری نداشته باشم. این مسابقه به طور زنده از تلویزیون پخش شد و همه دیدند عملکرد تیم داوری چطور بوده است.
وی همچنین در مورد خطای هند مشکوک درون محوطه جریمه فجر که مربیان پرسپولیس معتقد به پناتی بودند چنین از عملکردش دفاع می کند: در فوتبال امروز اگر هر برخورد توپی به دست هند باشد باید داور در طول بازی چندین بار اعلام خطای هند کند. در آن صحنه نیز اگر می خواستم خطای هند اعلام کنم باید اول خطای نیکبخت را می گرفتم. چون ابتدا بی اختیار توپ به دست او برخورد کرد و پس از آن به بازیکن فجر رسید.
وی با ذکر این نکته که تیم داوری مرتکب اشتباه تاثیرگذاری در این بازی نشده است در مورد عملکرد کمک داوران می گوید: در مورد عملکرد آنها نمی توانم اظهار نظر کنم . چون من در عمق حرکت می کنم و کمک داور در طول زمین ایستاده است.
فردای آن روز محسن قهرمانی به بارگاه امام هشتم- امام رضا(ع)- رفت تا نذر خود را ادا کند.
بچه حسن آباد شمالی مشهد اکنون با انگیزه های بسیار به افق روشن پیش روی خود می نگرد.البته ای کاش او همیشه اینچنین باشد. آن شب، قهرمانی قهرمان آزادی بود.سربلند و پیروز ...
عنوان مطلب از نام فیلمی از کامران شیردل بانام اون شب که بارون اومد گرفته شده است.
امیرحسین البرز
منبع : پارس فوتبال


همچنین مشاهده کنید