سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

رهایی از فشارهای روزانه


رهایی از فشارهای روزانه
یوگا از جمله ورزش‌هایی است که از چند صد سال پیش در مشرق‌زمین خصوصا در هند خیلی رایج بوده است.
اما امروزه انجام حرکات نرم و آهسته همراه با تمرکز حواس و فکر (یوگا)، نرمشی جهانی شناخته شده و مطالعات علمی ـ روانشناختی بسیاری روی آن صورت گرفته است. امروزه این ورزش فرح‌بخش برای زنان توصیه شده است. حتی اگر برنامه روزانه آنان فشرده باشد تنها با ۱۵ دقیقه نرمش یوگا می‌توانند سلامتی خود را تا حد زیادی تضمین کنند.هر اندازه هم که گرفتار باشید چند ثانیه قبل از خواب یا چند دقیقه قبل از ناهار و شام و یا چند لحظه قبل از رفتن به محل کار می‌توانید یوگا کنید. ورزش یوگا خصوصا برای زنانی که هم خارج از خانه کار می‌کنند و هم پس از کار مشغول کارهای خانه می‌شوند توصیه زیادی شده است. حرکات یوگایی هیچ زمان خاصی نیاز ندارد و شما با کمترین آموزش می‌توانید بهترین مهارت‌ها را در این رابطه بیابید فقط به شرطی که بتوانید بر جسم و فکر خود تمرکز کنید. بعد از تنها ۱۵ دقیقه نرمش می‌توانید احساس طراوت و آرامش را کاملا حس کنید. در کنار حرکات یوگایی چند راه ساده پیشنهاد می‌شود که با به کار بردن آنها می‌توانید در طول روز خستگی را کنار گذاشته و به آرامش برسید.
● ۶ صبح
در تمام روز سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید این کار به باز شدن فکر شما کمک می‌کند و سیستم خونرسانی و تنفسی‌تان را با مشکل مواجه نمی‌کند.
▪ پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید دست‌ها را به حالت ضربدر جلوی بدن خود قرار داده و کمی خم شوید.
▪ حالا نفس عمیقی بکشید و به آرامی دست خود را بالای سرتان ببرید . نگه‌داشتن دست‌ها بالای سر باعث می‌شود که پاهای شما تقویت شده و عضلاتتان توانایی حفظ شرایط دشوار حرکتی را داشته باشد.
▪ به آرامی عمل بازدم را انجام داده و دست‌هایتان را به پایین بیاورید. نفس عمیق باعث می‌شود میزان اکسیژن خونتان افزایش یافته و به نشاط شما کمک کند. دست‌هایتان را به طور کشیده به اطراف بدنتان نگه دارید. این کار باعث می‌شود شانه‌هایتان شل شده و اعصاب‌تان آرام‌تر شوند. این نرمش‌ها را هر کدام تا ۵ بار انجام دهید و در هر ۵ بار ۵۰ ثانیه وقت صرف کنید.
● ۳۰ :۶ صبح:
ماساژ صورت- صبح بهترین فرصت برای ماساژ صورت است. بهتر است قبل از شروع ماساژ هر روز صبح کرم مرطوب‌کننده روی پوست صورت و گردن و دست‌ها بمالید.حالا به آرامی با دست صورتتان را ماساژ دهید. یادتان نرود که از ماساژهای محکم و ضربه‌ای خودداری کنید زیرا این کار باعث می‌شود که صورت و پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و باعث سفتی آن شود. مقداری کرم مرطوب‌کننده به دست‌ها زده و آن را به آرامی از وسط گونه‌ها به اطراف بمالید و فشار دهید.حالا با استفاده از نوک انگشت صورت را تا بالای پیشانی ماساژ دهید. انگشتانتان را از بینی تا ناحیه اطراف لب‌ها بلغزانید همین حرکت آرام را برای ناحیه چانه و فک تا گوش‌ها انجام دهید و دست آخر گوش‌ها را به آرامی از بالا تا نرمه فشار دهید.سعی کنید از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که در آن عصاره روغن گل شمعدانی، پالما و یا رز به کار رفته باشد. هر روز صبح یک دقیقه این کار را انجام دهید.
● ۳۶ :۷ صبح
بوهای خوش قدرت آرامش بخشی دارند و به سلامت جسمی و روانی شما خیلی کمک می‌کنند. می‌توانید تمام فضای خانه‌تان را از عطر و بوی خوش آکنده سازید. همچنین می‌توانید از این بوها در خودرو شخصی‌تان نیز به کار ببرید و احساس آرامبخشی خود را بیشتر کنید. خصوصا زنان چون نقش محوری‌تری در خانه دارند باید این نکته را هیچگاه از یاد نبرند.متخصصان گیاهان و گل‌های مختلفی را به این منظور پیشنهاد کرده‌اند مثل بوی گل شمعدانی که باعث آرامش فکر می‌شود. همچنین در طب سنتی و به کار بردن داروهای گیاهی خیلی درباره استنشاق بوی گیاه اسطو خودوس و رزماری شده است زیرا این دو گیاه هم باعث آرامش فکری و جسمی شما می‌شوند و هم اینکه راه‌های تنفسی شما را برای تنفس عمیق باز می‌کند.
ترنج نیز تاثیرات طراوت بخشی و توازن دارد. همچنین می‌توانید از نعناع و چوب صندل نیز استفاده کنید چرا که هر دو دارای بوی خوش بوده و آرامبخش نیز هستند.
● ۱۰:۱۵ صبح
ماساژ و ورزش دست‌ها- یک جفت توپ درمانی چینی تهیه‌کرده و هر دوی آن را با یک دست بگیرید و آنها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. این حرکت متفاوت باعث می‌شود که ماهیچه‌های دست و انگشتانتان و همچنین ساعد دست‌هایتان منقبض شده و حس آرامش‌بخشی و رفع خستگی را در دست‌های شما ایجاد کند. این حرکات آرام طی روز می‌تواند جریان خونتان را افزایش دهد و اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌هایتان برسد.
● ساعت ۱۳
بعد از ظهر خود را با احساس تازگی مانند حسی که صبحگاهان دارید شروع کنید. می‌توانید از روغن‌ها یا ماده‌های گیاهی استفاده کنید تا طراوت را به پوست شما برگرداند و در عین حال به آرایش صورتتان آسیبی وارد نکند.
برای تهیه یک اسپری خانگی سه قطره روغن گل رز را با هشت اونس آب مقطر مخلوط کرده و در یک شیشه رنگی بریزید که دستگاه آب‌پاشی داشته باشد این ماده را حتما باید در شیشه رنگی ریخته و دور از نور آفتاب نگهدارید. این ماده اگر در شرایط خاصش نگهداری شود تا شش ماه ماندگاری دارد.
● ساعت ۲۵ :۱۴
اگر نویسنده هستید یا زیاد می‌نویسید و از انگشت‌هایتان استفاده می‌کنید و یا تایپیست هستید و با صفحه کلید کامپیوتر زیاد کار می‌کنید، به شما توصیه می‌شود برای کم‌کردن احساس فشار و خستگی دست‌هایتان، آن را با آب سرد بشویید. هر یک ساعت یک‌بار اگر این کار را انجام دهید، باعث می‌شود که خون اضافه به رگ‌ها و دست‌های شما جریان نیفتد و انگشتان‌تان بلافاصله آرام شوند.
● ساعت ۱۵ : ۱۱
در این ساعت که ساعت اوج خستگی و کار است، به زنان کارمند یا خانه‌دار پیشنهاد می‌شود یک بوی خوش مثل رزماری استنشاق کرده و سعی کنند این بو بدون کافئین باشد. مثلا سعی کنید چای یا قهوه را بو نکنید. می‌توانید از روغن‌های ضدخستگی در این رابطه استفاده کنید مثل رزماری و یا نعناع. اگر در این ساعت این روغن‌ها را استنشاق کنید، بخشی از خستگی روزانه‌تان برطرف شده و به آرامش دست می‌یابید.
● ساعت ۳۳ :۱۶
اگر تمام شب را بیدار بوده، درس خوانده‌اید یا بالای بالین کودک دلبندتان مانده و یا اینکه با کامپیوتر کار کرده‌اید و احساس فشار در چشم‌هایتان می‌کنید، دست از کار کشیده و برای رفع خستگی چشمانتان به توصیه‌های زیر توجه کنید:
یک‌سوم کیسه پلاستیک را از برنج خشک پر کنید و در جایخی بگذارید. دقایقی بعد، وقتی برنج به‌اندازه کافی خنک شد، از یخچال بیرون آورده و روی چشمانتان بگذارید و به صندلی تکیه دهید.
زنان خانه‌دار می‌توانند از یک آرامبخش دیگر برای چشمان خود و اعضای خانواده‌شان استفاده کنند مثل کدو سبز آغشته به عرق بابونه. این دو ماده گیاهی در آرامبخشی اعصاب چشم نقش کلیدی مهمی دارند.
● ساعت ۵۰ :۱۷
در این ساعت اکثر زنان شاغل از کار فراغت یافته و به خانه می‌روند. قبل از اینکه کارهای روزمره خانه را شروع کنید، کمی استراحت کرده و سختی روزانه را از تن خارج سازید. یعنی در ابتدا روی زمین دراز کشیده و پاها را روی دیوار بلند کنید و به آن تکیه دهید. دست‌ها را به‌راحتی بالای سر دراز کنید. ۵ بار از راه بینی نفس عمیق کشیده و این کار را تا ۱۰ بار ادامه دهید. این وضعیت باعث می‌شود که خونی که در طول روز در پاها و قوزک پا جمع شده، به‌طرف قلب جریان یابد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید