جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صادرات مربی از آلمان به جهان


صادرات مربی از آلمان به جهان
آلمان فقط فناوری مدرن، کالاهای صنعتی مرغوب و اتومبیل های شیک و پرطرفدار به سراسر جهان صادر نمی کند. بلکه، یکی از صادرات موفق این کشور مربی فوتبال است. در حال حاضر نزدیک به ۳۰ مربی آلمانی در کشورهای خارجی مشغول خدمت هستند. «برند شوستر»، مربی تیم پرستاره رئال مادرید، «اوتو ری هاگل»، مربی تیم ملی فوتبال یونان و«برتی فوگتس» مربی تیم ملی فوتبال نیجریه از نمونه های پرآوازه مربیان آلمانی در خارج هستند. به نظر می رسد که کالایی به نام «مربی آلمانی»، به ویژه در قاره سیاه، طرفداران زیادی دارد. افزون بر «برتی فوگتس»،«اولی اشتیلیکه» بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال آلمان و مربی سابق تیم ملی فوتبال جوانان این کشور، مربیگری تیم ملی فوتبال ساحل عاج را برعهده دارد. «میشاییل نیز»، مربی تیم ملی فوتبال روآنداست و «فرانتس گربر»، بازیکن پیشین بوندس لیگا، در ماداگاسکار به کار مربیگری مشغول است.
در اروپا نیز در کنار «اوتو ری هاگل»، «کلاوس تاپ مولر» در گرجستان و «برند اشتانگه» در روسیه سفید مربیگری تیم های ملی فوتبال این کشورها را برعهده دارند. «کارل هاینتس فلدکامپ»، مربی سرشناس آلمانی هم که در گذشته با تیم باشگاه کایزرسلاترن به مقام قهرمانی بوندس لیگا رسید، پس از یک جدایی ۸ ساله از نیمکت مربیگری، بار دیگر به صحنه بازگشته و در حال حاضر تلاش می کند در ترکیه، تیم پرسابقه گالاتاسرای استانبول را دوباره به روزهای اوج خود بازگرداند.
این مربی ۷۳ ساله می خواهد ثابت کند که «دود از کنده برمی خیزد.» خود وی در این زمینه می گوید: «من این همه بحث بر سر سن خود را نمی فهمم. پاپ هم ۸۰ ساله است!». فلدکامپ یک بار در سال ۱۹۹۳ با گالاتاسرای استانبول، قهرمان جام حذفی و سوپرکاپ ترکیه شد. از دیگر مربیان آلمانی در خارج از مرزهای این کشور می توان از «آنتونی های» بازیکن حرفه ای سابق تیم های دوسلدورف و شالکه در بوندس لیگا نام برد که پس از مربیگری تیم های لسوتو و گامبیا، اینک در خدمت یکی از باشگاه های دسته اول در تونس است.
«اوتو فیستر» که سال پیش در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال، مربیگری تیم ملی فوتبال توگو را برعهده داشت، اینک مربیگری باشگاه المریخ در سودان را عهده دار است. «روبرت جاسپرت»، مربی ۶۹ ساله آلمانی را نیز می توان یک «شهروند جهانی» واقعی نامید. وی از ایستگاهی به ایستگاه دیگر در حرکت است. جاسپرت می گوید: «در زندگی من به ندرت چیزی رخ داده که برنامه ریزی شده باشد. من یک ماجراجوی بی وطن هستم». وی از سال ۱۹۷۲ تا کنون در کشورهای مختلف به کار مربیگری پرداخته است.
تجربه روبرت جاسپرت نشان می دهد که زندگی یک مربی سرگردان در جهان همواره خالی از خطر نیست. این مربی برلینی که در حال حاضر در خدمت باشگاه الاهب لبنان است، ژوئن گذشته در اتاق خود در هتلی در بیروت مشغول استراحت بود که بمبی در همان نزدیکی منفجر شد و دو تن از بازیکنان تیم دسته اولی باشگاه النجمه لبنان را کشت.
اتاق جاسپرت در این حادثه آسیب دید اما خود او جان سالم به در برد. وی در این باره می گوید: «ممکن است عجیب به نظر آید، اما من با میل اینجا می مانم و به همکاری ادامه می دهم. کار کردن با آدم ها اینجا لذت بخش و لبنان سرزمین زیبایی است». به این ترتیب، مردانی در لباس های ورزشی به یکی از مهمترین صادرات کشور آلمان تبدیل شده اند. افزون بر آن، این کشور در ده های گذشته با صرف صدها میلیون یورو، از پروژه های ورزشی در کشورهای رشدیابنده جهان پشتیبانی کرده است.
این اقدامات، بخشی از سیاست های فرهنگی آلمان به شمار می آید. به این ترتیب می توان گفت که آلمان در چهارچوب تبادلات فرهنگی، فقط جهانیان را با متفکران و شاعران خود آشنا نمی سازد. بیهوده نیست که یکی از روزنامه نگاران آلمانی از مربیان فوتبال آلمان به عنوان «حاملان فرهنگی» این کشور در خارج یاد کرده و نام «بکن باوئر» را در کنار «گوته» آورده بود. کمیته ملی المپیک آلمان در راستای پشتیبانی از پروژه های ورزشی در کشورهای در حال توسعه، با اتحادیه فوتبال آلمان و جامعه همکاری فنی این کشور همکاری می کند.
فوتبال در کانون بسیاری از این پروژه های ورزشی قرار دارد.به گفته مقامات کمیته المپیک، پشتیبانی از توسعه و اعتلای ورزش در کشورهای رشدیابنده، یکی از جنبه های سیاست فرهنگی خارجی آلمان است. آلمان با پشتیبانی از چنین پروژه هایی تصویر دوستانه ای از خود در این کشورها به نمایش می گذارد و با همدلی و همنوایی متقابل به آنها کمک می کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید