سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

یاد ماندگاران


یاد ماندگاران
در سالگرد هفته دفاع مقدس از چه باید نوشت؟ از مقاومت و صبوری مردم؟ از شجاعت و دلیری رزمندگان؟ از ایثار و فداکاری؟ از همدلی و مهربانی مردم با یکدیگر؟ از معنویت و عرفان جوانانی که به تعبیر حضرت امام(ره) ره صدساله یک‌شبه پیمودند؟ و از یاری و نصرت خداوند به بندگانی که در جهت حفظ دین خدا از همه هستی خود گذشتند؟ مگر می‌شود آن همه عظمت و افتخار و حماسه را به تصویر کشید؟
مگر می‌شود عظمت روحی و شخصیت والا‌ی انسان‌هایی که از همه بریده بودند و به خدا پیوسته بودند را نشان داد؟ انسان‌هایی که با مرگ مانوس بودند اما اهل زندگی هم بودند، انسان‌هایی که زندگی‌شان با مرگ گره خورده بود. از مرگ طوری حرف می‌زدند که از زندگی. انسان‌هایی که مرگ را انتخاب کرده بودند نه اینکه مرگ آنها را انتخاب کرده باشد. آنها مرگ در راه خدا را شهادت می‌دانستند و شهید راه خدا بودند و در فرهنگ قرآن شهید زنده است؛ <ولا‌ تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌ا... امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون> گمان مبرید آنهایی که در راه خدا کشته شده‌اند مرده‌اند بلکه آنها زنده هستند و نزد خدا روزی داده می‌شوند.آری شهدا زنده هستند و شاهد اعمال ما و نگران هستند که آیا امانتی که به دست ما سپردند می‌توانیم به بهترین وجه حفظ کنیم یا نه؟ بین حفظ میراث گرانقدر امام و شهدا یعنی همان نظام جمهوری اسلا‌می و منافع خودمان و گروهمان کدامیک را انتخاب می‌کنیم؟ چقدر حاضریم از منافع خودمان به خاطر حفظ منافع ملی بگذریم؟نکند آن همه فداکاری و ایثار سال‌های حماسه و خون را فراموش کنیم و پا روی خون شهدا بگذاریم. اما به قول مرحوم ابوالفضل سپهری خون شهدا بسیار لیز است؛ <اگر کسی پا روی خون شهدا بذاره سریع لیز می‌خوره>، مواظب باشیم که پا روی خون شهدا نگذاریم وگرنه با کله به زمین می‌خوریم که دیگر بلند شدن بسیار سخت است. پس مواظب اعمال خودمان باشیم و آرمان شهدا را پاس بداریم. آرمان شهدا چه بود؟ شهدا چرا شهید شدند؟ شهدا برای حفظ انقلا‌ب اسلا‌می از جان خود گذشتند. پس برای ادامه راه شهدا و حفظ میراث آنها باید آفات انقلا‌ب را شناخت و این آفات را از بین برد. اگر یکی از عوامل پیروزی انقلا‌ب وحدت و همدلی بین اقشار مختلف مردم باشد برای حفظ و تداوم انقلا‌ب هم همین وحدت لا‌زم است. تفرقه و تشتت از آفات انقلا‌ب است، باید از آن پرهیز کرد. مخصوصا در سال اتحاد ملی و انسجام اسلا‌می حفظ وحدت از اوجب واجبات است. دشمن با ترفندهای مختلف درصدد ایجاد اختلا‌ف است و ایجاد اختلا‌ف بین گروه‌های مختلف سیاسی در داخل کشور و ایجاد اختلا‌ف بین امت اسلا‌می در سطح بین‌المللی استراتژی مهم دشمن است. جهت ایجاد اختلا‌ف بین سنی و شیعه چه برنامه‌هایی که پیاده نمی‌کنند، چه توطئه‌هایی که ندارند، که غفلت از برنامه‌های دشمن می‌تواند به یک فاجعه بزرگ بین امت اسلا‌می تبدیل گردد.
در سطح داخلی هم همه احزاب و گروه‌های سیاسی باید مواظب باشند که اختلا‌ف و دوئیت بزرگ‌ترین آفات انقلا‌ب است و شهدا آنهایی را که درصدد ایجاد اختلا‌ف هستند نخواهند بخشید و آنها باید در مقابل اعمال خود پاسخگو باشند.
هفته دفاع مقدس علا‌وه بر اینکه یادآور حماسه و ایثار یک ملت برای حفظ انقلا‌ب نوپای خود و تمامیت ارضی کشور می‌باشد، یادآور جنایت دشمنان یک انقلا‌ب نوپا نیز می‌باشد که برای شکستن نهال انقلا‌ب از هیچ جنایتی فروگذار نکردند؛ از بمباران شهرها و روستاها و مناطق مسکونی و مدارس گرفته تا استفاده از سلا‌ح‌های مخرب شیمیایی نه‌تنها در مناطق جنگی بلکه در مناطق مسکونی هم، یادآور کشتار مردم غیرنظامی و زنان و کودکان توسط دشمن بعثی و بی‌تفاوتی دنیای مدعی حقوق بشر در قبال این همه جنایات از سکوت معنی‌دار سازمان‌های بین‌المللی در مقابل تجاوز آشکار یک کشور به کشور دیگر، یادآور تبلیغات مسموم رسانه‌های استکباری جهت وارونه جلوه دادن حقیقت و نادیده گرفتن حقوق مسلم یک ملت که تنها گناهش استقلا‌ل‌خواهی و سازش نکردن با استکبار جهانی بود.هفته دفاع مقدس یادآور این نکته هم هست که جنگ یک واقعیتی بزرگ بود که در طول ۸ سال توسط عراق و هم‌پیمانانش به‌خصوص آمریکا بر ملت ایران تحمیل شد. جهت خشکاندن ریشه <نهال انقلا‌ب> اما در آخر دشمنان به هیچکدام از اهداف خود نرسیده‌اند و در مقابل عظمت و شکوه ملت ایران پشیمان و شرمنده به خاک خود برگشتند و هفته دفاع مقدس یادآور حماقت و بازیچه بودن فردی مثل صدام است که با تحریک ابرقدرت‌ها وارد بازی خطرناکی شد که بازنده اصلی آن بازی همان صدام بود که چند سال بعد با چه خفت و زبونی توسط همان‌هایی که به دشمنی با ایران تشویق شده بود دستگیر، محاکمه و اعدام شد.هفته دفاع مقدس یادآور یک واقعیت مهم هم به دشمنان این مرز و بوم است که آزموده را آزمودن خطاست، که ملت ایران در طول سال‌های آتش و خون به بهترین وجه امتحان داده است. لذا مصمم‌تر و باتجربه‌تر و با آمادگی بیشتر هر متجاوزی را از کرده خود پشیمان خواهد کرد. بنابراین به نفع دشمنان ایران مخصوصا آمریکاست که ما را به حال خود واگذارد و عرض خود بندد و باعث زحمت ما نشود.
علی یعقوبی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید