شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرگیجه


سرگیجه
یك احساس كاذب حركت میباشد كه اغلب بهمراه حالت تهوع و استفراغ است.
سن، ژنتیك ونحوه زندگی عوامل خطر به علت آن بستگی دارند.
جنس: عامل قابل توجهی نیستند.
افرادیكه سرگیجه دارند احساس می‌كنند خود یا اطرافشان در حال حركت میباشد. این احساسات كاذب اغلب همراه احساس چرخش است و ممكن است حالت تهوع و گاهی استفراغ شدید همراه آن باشد. سرگیجه ممكن است ناشی از تخریب اعضای حساسه تعادل در گوش داخلی (ساختمان دهلیزی همراه با عصب شنوایی) كه گوش داخلی را به مغز متصل می‌كند و یا تخریب نواحی مرتبط با تعادل در مغز باشد. سرگیجه به ندرت نشانه یك حالت زمینه‌ای وخیم است كه نیاز به توجه فوری پزشكی داشته باشد.
ورتیگو اغلب بطور ناگهانی ایجاد میشود و ممكن است چند دقیقه تا چند روز طول بكشد و متناوب یا ممتد باشد. این حالت می‌تواند باعث آشفتگی شود و در موارد شدید ممكن است راه رفتن و یا حتی ایستادن غیرممكن شود. در خیلی از موارد، سرگیجه خود به خود یا بدنبال درمان اختلالات زمینه‌ای ناپدید میشود.
●علل بیماری:
سرگیجه اغلب همراه با ورم مفاصل گردن است. اختلالی كه غالباً افراد مسن را گرفتار می‌كند. در این حالت، وقتیكه سر میچرخد و یا خم میشود،‌ عروقی كه خون قسمتهایی از مغز كه در ارتباط با تعادل می‌باشند را فراهم می‌كنند، فشرده شده و سرگیجه رخ می‌دهد.
علت شایع دیگر سرگیجه عفونت دستگاه (دهلیزی) است. معمولاً عفونت از یك عفونت ویروسی دستگاه تنفس مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و یا عفونت باكتریایی گوش میانی شروع میشود. این نوع سرگیجه معمولاً ناگهانی شروع شده و ۱ تا ۲ هفته طول می‌كشد.
سرگیجه راجعه (recurrent vertige) همراه با افت شنوایی در یك یا هر دو گوش ممكن است ناشی از اختلالات گوش داخلی مثل بیمار منییر باشد. سرگیجه همچنین ممكن است ناشی از عوارض جانبی آنتی بیوتیكها، مصرف زیاد الكل و یا علامتی از مسمومیت غذایی یا گرمازدگی heatstroke باشد.گاهی سرگیجه بوسیله رسوب مواد حاوی كلسیم كه در اطراف گوش داخلی در حركتند ایجاد میشود و باعث دوران dizziness در موقع حركت سرمی‌گردد. این حالت اغلب پس از چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد.
علل نادر ورتیگو عبارتند از توموری كه عصب ارتباط دهنده گوش داخلی و مغز را تحت فشار قرار می‌دهد، (آكوستیك نروما)،‌ سكته، صدمه سر یا MS Multiple sclerosis.چنین حالات وخیمی معمولاً باعث علائم دیگری مثل مشكلات كلامی یا بینایی یا ضعف اندامها نیز میشوند. اگر سرگیجه همراه این علائم باشد، شما نیاز به اقدامات فوری پزشكی دارید.
●باید چه كار كنیم:
سرگیجه شما ممكن است با دراز كشیدن آرام و پرهیز از حركتهای ناگهانی بهتر شود. اگر استفراغ می‌كنید برای جلوگیری از كم آبی dehydration تا از بین رفتن علائم هر ۱۰ دقیقه چند جرعه آب بنوشید. اگر سرگیجه بیش از چند دقیقه طول بكشد و یا اگر عود نماید بایستی با پزشك خود مشورت كنید
اقداماتی كه باید انجام دهید:
پزشك ممكن است گوشها، حركات چشم و سیستم عصبی را برای پیدا كردن علت، معاینه كند. تستها ممكن است شامل تست كالریك caloric test باشد كه در آن هوا با دماهای مختلف داخل گوش دمیده میشود تا عملكرد دستگاه دهلیزی كنترل شود. رادیوگرافی گردن جهت اسپوندیلوز گردنی Cervical spondylosis ممكن است انجام شود همچنین اگر تینیتوس وزوز دارید ممكن است CT اسكن یا MRI برای رد تومور فشارنده مغز انجام شوند.
ممكن است پزشك داروهایی برای تسكین علائم سرگیجه پیشنهاد كند. اگر سرگیجه عارضه یك آنتی بیوتیك باشد بایستی داروی شما عوض شود. دیگر درمانها بستگی به علت زمینه‌ای دارد. بعنوان مثال ممكن است سرگیجه‌ای كه به علت عفونت دستگاه دهلیزی بوجود آمده است، با آنتی بیوتیكها درمان شود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید