پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پیری و نبرد با هزینه های سنگین


پیری و نبرد با هزینه های سنگین
ماجرا از آنجا شروع می شود که بدن انسان توانایی انجام کارهای سخت و هیجانات بالا را ندارد و موقع بازنشستگی و استراحت است. دیگر مانند روزگار جوانی توانایی انجام کارها به سرعت و دقیق وجود ندارد و چشمها بدون عینک قادر به خواندن و دیدن مطالب و منظره ها نیستند. پاها توان راه رفتن و پله های زیاد را ندارد. قامت همچون روزگار جوانی ایستاده و کشیده نیست. برای انجام کارها به یک کمک و همراه نیازمند می شوی. آن موقع است که باید جا را به جوانترها داد و به فکر استراحت و به درکردن تمام خستگی های گذشته بود. حالا باید در کنار جوانان بود و تجربیات را در اختیار آنها قرار داد. اما امان از درآمدهای پایین و خرجهای بالا که در این سن گریبانگیر سالمندان و بازنشستگان می شود.
در اکثر کشورهای جهان زمانی که افراد بازنشسته می شوند و در حال سپری کردن دوران کهنسالی هستند برنامه های تفریحی و گردشگری را فراموش نمی کنند، اکثر ما شاهد این گونه افراد که به کشورمان سفر می کنند هستیم.
حتما تورهای تفریحی که از کوچه و خیابان گذشته اند را دیده ایم که قریب به اتفاق اعضای آنها در حال گذراندن دوره پیری هستند. دیدار از کشورها و آثار باستانی و طبیعت های زیبا از برنامه های آنهاست که نشان از پویا بودن و امید به زندگی در نزد آنان می باشد.
متاسفانه این موضوع در کشورهای در حال توسعه بسیار پایین تر است. از جمله کشور خودمان که جزو کشورهای در حال توسعه ای است که اکثر بازنشستگان و کهنسالان آن به علت نداشتن توان مالی مناسب نمی توانند از دوران پیری خود به خوبی و راحتی استفاده کنند و زمانی که به مرحله بازنشستگی می رسند شاهد درآمدی به مراتب پایین تر از گذشته هستند در حالی که هزینه های زندگی بسیار بالا رفته است. این در حالی است که آنان به دلیل داشتن چندین فرزند که تشکیل خانواده داده و برای دیدار پدر و مادر خود هر چند وقتی به آنها سر می زنند یا فرزندانی که در مرحله ازدواج قرار دارند هزینه های زیادی متحمل می شوند که از توان یک فرد بازنشسته و حقوق بگیر صرف خارج است.
مشکلات مبتلا به این قشر از جامعه که زحمات زیادی کشیده اند زیاد است و به همین جا ختم نمی شود. زمانی که توان جسمانی تحلیل می رود به مرور زمان بیماری ها یک به یک به سراغ آنها می آید اما هزینه های درمانی سر به فلک می گذارد. هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا می باشد و این در حالیست که در این سن نیاز مبرم به ترمیم دندان ها وجود دارد. با این تفاسیر چگونه می توان دوران کهنسالی راحتی را سپری کرد؟
در کشورهای توسعه یافته این موارد با بیمه های پوششی کاملا حل شده است و خدمات اجتماعی که به این گنجینه های جامعه داده می شود بسیار خوب و مناسب است. ولی متاسفانه در ایران خدمات اجتماعی برای اینگونه افراد فقط به بیمه های موجود و آن هم با بازدهی متوسط ختم می شود. این مسائل باعث شده تازه زمانی که فرد بازنشسته می شود به فکر کار جدید و درآمد دیگر باشد تا بتواند از پس مشکلا ت و هزینه های زندگی برآید که خود این موضوع معضل بزرگی است که گریبانگیر جامعه ما شده است.
فرد بازنشسته درست است که دارای تجربه بالایی است ولی به علت کهولت سن نمی تواند از دقت و حواس خوبی برخوردار باشد و خود این موضوع باعث پایین آمدن راندمان کار می شود. نکته مهمتر برای کشورهایی همچون کشور ما که از جمعیت جوان و جویای کار برخوردار است این است که کارفرمایان به علت اینکه فرد بازنشسته حاضر به دریافت حقوق پایین تر است و بیمه هم نمی شود و ضمنا تجربه کاریشان هم بر جوانان ترجیح داده می شود از جوانان برای کار استفاده نمی کنند در نتیجه این موضوع باعث افزایش جمعیت جوان بیکار در جامعه می شود و آسیب های اجتماعی زیادی که مترتب این موضوع می باشد نمایان می شود که این خود بحث جدیدی را می طلبد.
به هر حال وقتی انسان بیش از حد توان از بدن خود کار بکشد به همان نسبت بیماری ها و امراض بیشتری به سراغش می آید. خود این موضوع نیز هم برای فرد و هم جامعه باعث مشکلا ت و هزینه های سربار بیشتری می شود. بعضا اگر دقت شود می بینیم که درآمدهای کسب شده در این دوران بسیار کمتر از هزینه های درمان بعدی خواهد بود
مطمئنا تا زمانی که حقوق افراد بازنشسته با افراد شاغل بسیار تفاوت دارد این معضلا ت از جامعه ما رخت برنخواهد بست و سالمندان ما در زمانی که باید استراحت کنند و به فکر تفریح و گردش باشند به فکر کسب درآمدهای تازه برای پرداخت هزینه های سنگین زندگی خواهند بود.
نویسنده : سیدجلا ل افتخاریان
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید