چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

ترکیه مالزی می شود؟


ترکیه مالزی می شود؟
ریچارد هلبورک، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره بیل کلینتون پس از انتخابات پارلمانی ترکیه و آغاز تحولات اساسی در این کشور اعلام کرد که غرب پیش از این نیز اعلام کرده بود که آنچه می خواهد یک اسلام مدرن در دنیای امروز است و امروز ما در جهان اسلام با دو کشور دموکرات رو به رو هستیم. یکی ترکیه و دیگری مالزی.
سخنان ریجارد هلبورک موج جدیدی از گمانه زنیها را در دنیای سیاسی ترکیه که روزهای پرتلاطمی را پشت سر می گذارد به وجود آورده است و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا ترکیه از نظام سکولار خود جدا شده و به کشوری مانند مالزی تبدیل خواهد شد؟
آنچه امروز در ترکیه در حال تغییر است زیاد دور از انتظار نیست. در انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه زمانی که حزب عدالت و توسعه که اعضای آن را اسلامگرایان تشکیل می دهند توانستند پیروزی قطعی ای برای خود به دست آوردند همه می دانستند که به زودی رییس جمهور ترکیه نیز عبدالله گل، وزیر امور خارجه پیشین این کشور خواهد بود.
برنامه های این حزب که اکنون پس از ۵ سال توانسته است نهاد ریاست جمهوری را نیز از آن خود کند با زبان واضح تری خود را نمایان می سازد.
یکی از این برنامه ها که همان تغییرات قانون اساسی برای برداشتن ممنوعیت حجاب در دانشگاه ها است اکنون به صورت لایحه ای به پارلمان این کشور تقدیم خواهد شد.
در ترکیه که دارای یک نظام سکولار است همانند کشور فرانسه، دانش آموزان حق استفاده از حجاب اسلامی را در مدارس و دانشگاه ها ندارند. این در حالی است که سازمان های دولتی و غیر دولتی برای افزایش میزان سواد در میان دختران ترک هر روز برنامه های جدیدی را تدارک می بینند. اما در کشور مسلمانی مانند ترکیه برنامه های آموزش دختران در مدارس زمانی می تواند موثر واقع شود که پیش از آن شرایط لازم برای آموزش آنها در نظر گرفته شده باشد. ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در مدارس و دانشگاه ها یکی از عوامل بازدارنده تحصیل دختران در مدارس به شمار می رود.
اما عده ای بر این عقیده اند که این تغییرات پایه های تغییر نظام سکولار ترکیه به شمار می رود و حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در صدد است تا اکنون که از قدرت کامل در کشور برخوردار است و دیگر یک رییس جمهور سکولار مانند احمد نجدت سزر مانع اصلاحات قانون اساسی نخواهد شد بهترین فرصت برای سوق دادن ترکیه به سمت یک نظام اسلامی است.
اما رهبران حاکم حزب عدالت و توسعه معتقدند که اینها ترسهای بیهوده است که با واقعیت موجود فاصله زیادی دارند. عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در اولین سفر رسمی خود از قبرس شمالی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد اینکه ترکیه به یک مالزی دوم تبدیل خواهد شد اعلام کرد که چطور ممکن است عده ای بتوانند چنین فکری بکنند؟ ترکیه در مرحله مذاکره با اتحادیه اروپا برای عضویت کامل در این اتحادیه است. امروز عده ای در ترکیه زندگی می کنند که از مسئله حجاب می ترسند، اگر چنین است ما نیز باید از آنها بترسیم.
هرچند اعضای حزب عدالت و توسعه بارها و بارها اعلام کرده اند که دنیای سیاسی آنها از دنیای مذهبی آنها به دور است اما این سخنان عبدالله گل نشان می دهد که وی خود را از طرفداران نظام سکولار کشور جدا کرده است.
در این میان سه دسته از روزنامه های ترکیه به بررسی چهره های مختلفی از مالزی پرداختند. از دید روزنامه حریت، مالزی کشوری خطرناک است و این در حالی است که روزنامه صباح عکسی از زنان با حجاب و بی حجاب در کنار هم ( چهره ای که در خیابان های ترکیه به راحتی دیده می شود) را به چاپ رسانده است. روزنامه ملیت با یک تیتر دو پلو به بررسی وضعیت ترکیه در مقایسه با مالزی پرداخته است.
این در حالی است که اغلب مردم ترکیه اطلاعات چندانی از مالزی ندارند و همین امر باعث شده است تا سوالات زیادی در میان مردم شکل بگیرد. روزنامه حریت در مقاله ای با توجه به سخنان مالک امتیاز، یکی از حقوق دانان مالزیایی که سه سال پیش اعلام کرده بود که ترکیه به سمت اسلامگرایی به پیش می رود نوشت که با توجه با نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه می توان نتیجه گرفت که پیش بینی وی چندان دور از واقعیت نیز نبوده است.
مبحث حجاب سال ها است که در ترکیه به یکی از موضوعات سیاسی این کشور تبدیل شده است و امروز با از سر گیری دوباره این بحث، موضوع مالزی نیز به یکی از پررنگ ترین مباحث سیاسی روز ترکیه تبدیل شده است و امروزه اسلامگرایان ترک در صدد هستند تا با تغییر قانون منع استفاده از حجاب اسلامی برگ برنده ای در مقابل سکولارهای این کشور داشته باشند.
با توجه به نظرسنجی هایی که اخیرا در ترکیه انجام شده است ۷۳.۷ درصد مردم این کشور با تغییر قانون منع استفاده از حجاب اسلامی در مراکز دولتی موافق هستند و ۷۰ درصد آنها موضوع حجاب را مسئله ای سیاسی نمی دانند. این در حالی است که در حال حاضر در ترکیه بیش از ۶۱ درصد از زنان از پوشش اسلامی استفاده می کنند و ۷۰.۵ درصد مشکلی در محجبه بودن همسر عبدالله گل نمی بینند.
آنچه این روزها در ترکیه اتفاق می افتد بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد ایجاد یک ترس کاذب در میان مردم است. ترکیه و مالزی دو کشوری هستند که از لحاظ فرهنگی و گذشته تاریخی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و شاید بتوان گفت که با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. هر چند هر دوی این کشورها از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به شمار می روند.
اکثریت مردم ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند و این در حالی است که تنها ۶۰ درصد مردم مالزی مسلمان هستند و شاید بتوان به این موضوع اشاره کرد که درک مردم ترکیه و مالزی از اسلام با یکدیگر متفاوت است.
ترکیه کشوری است که در کنار همجواری با دنیای غرب و ایران، از تاثیرات دنیای عرب نیز دور نبوده است. مالزی به خاطر موقعیت جغرافیایی خود و ارتباط با محافظه کاران دنیای عرب شکل دیگری به خود گرفته است. از دیدگاه ترک ها مالزی نمی تواند نمونه موفقی در مدرنیه باشد و از نظر ترکیه مالزی با وجود آنکه در مرکز توجه غرب به عنوان یک نمونه موفق در دنیای اسلام قرار دارد نمی تواند برای ترکیه به عنوان یک الگو مورد قبول واقع شود.
ترکیه با تکیه بر تاریخ هزار ساله خود اتحاد و همبستگی خود را از دوره عثمانی به ارث برده است و این در حالی است که مالزی یک نمونه برداری موفق از مدل برتانیایی حکومت است. اکنون برای ترک ها به دور از ذهن است که همراه با فرهنگ و تاریخی غنی با مالزی مقایسه شوند.
نویسنده : آرزو دیلمقانی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید