جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بهترین بازیکن جهان هنوز نفس می کشد


بهترین بازیکن جهان هنوز نفس می کشد
پادشاه پیر مرده است. این سنت به قرن سیزدهم باز می گردد. زمانی که هنری سوم در حالی که ادوارد در جنگ های صلیبی بسر می برد از دنیا رفت، شورای سلطنتی برای جلوگیری از شورش های داخلی به سرعت او را با وجود اینکه در کاخ سلطنتی حضور نداشت، به عنوان پادشاه جدید معرفی کرد. به عقیده شورای سلطنتی، تخت سلطنت هرگز نباید خالی شود و یک کشور به هیچ وجه نباید بدون سلطان باشد. بارسلونا با یک نظام پادشاهی اداره نمی شود اما گاهی اوقات مسئولان این باشگاه به گونه ای عمل می کنند که گویی این باشگاه تحت فرمان یک سلطان اداره می شود.
با قضاوت در مورد حوادث اخیر این باشگاه به صحت این مطلب می توان پی برد. جانشین سلطان در بارسلونا هم انتخاب شده است: رونالدینیو. وی راه را برای حکومت لیونل مسی باز می کند. این پسر آرژانتینی در ۶ بازی اخیر خود ۷ گل به ثمر رساند و ثابت کرد مقایسه وی با دیه گو مارادونا چندان هم کار اشتباهی نیست. این در حالی است که او در فصل های اخیر کمتر فرصت به رخ کشیدن تکنیک های خود را یافته بود.
در همین راستا «رونالدینیو» مرد همیشه خندان، شهرت خود را رو به زوال می بیند. اعطای جایزه بهترین بازیکن فصل به کاکا که فصل پیش در اختیار او بود، رونی را در دورانی پر از آشفتگی و اضطراب قرار داده است. بسیاری از هواداران بارسلونا او را مقصر شکست این تیم مقابل رئال در فتح عنوان قهرمانی لالیگا در فصل گذشته می دانند. در بازی مقابل لیون در لیگ قهرمانان اروپا هنگامی که فرانک ریکارد او را از زمین بیرون کشید، بسیاری از هواداران بارسلونا در نوکمپ با فریادهایی حاکی از اعتراض از او استقبال کردند. چندی پیش مسئولان بارسلونا اعلام کردند رونالدینیو مصدوم شده است اما شایعات فراوانی حکایت از مصلحتی بودن مصدومیت ها داشت که در واقع این مصدومیت سیاستی است که مسئولان این باشگاه برای پاک کردن ذهن هواداران از خاطرات بازی های بد رونالدینیو در فصل پیش به کار برده اند. این بی مهری ها نسبت به بازیکنان برزیلی مسأله جدیدی نیست.
اقدامات باشگاه های اینتر و رئال در مورد آدریانو و رونالدو شاهدی بر این مدعا است. این ۲ بازیکن که در معرض اتهاماتی از قبیل بی مسئولیت بودن در زمین و تفریحی بازی کردن قرار داشتند از مهمترین بازیکنانی هستند که مورد بی لطفی مدیران باشگاه های خود قرار گرفته اند. تست های به عمل آمده از رونالدینیو در ماه گذشته وی را با وجود دور بودن از میادن به علتمصدومیت و به خاطر داشتن اضافه وزن مورد سرزنش قرار داده اند و جالبتر آنکه رسانه های اسپانیا خبرهایی حاکی از شرط بندی رونالدینیو در باشگاه های شبانه در بارسلونا را منتشر کرده اند. شاید این خبر تنها ادعایی از سوی رسانه های این کشور باشد اما باید توجه داشت که صحت آنها به اثبات نرسیده است.
گرد مولر زمانی یکی از ۵ مهاجم برتر دنیا بود که شاید هیچ کس حاضر به تحمل فیزیک نافرم بدنی او در دوران بازیگری اش نبوده باشد. وی یکی از برترین گلزنان دنیا به شمار می رفت و اگر بخواهیم به حضور رونی در پارتی های شبانه اعتماد کنیم، باید به این نکته توجه داشت که رونالدینیو از آن دسته بازیکنان مشهوری است که در معرض انواع اتهامات و شایعات است و به شدت زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است و از این رو شایعات مطرح شده در مورد وی را نمی توان به راحتی پذیرفت. از جمله این شایعات می توان به خبری اشاره کرد که طی آن رونالدینیو به طور همزمان و در یک شب در ۴ قمارخانه شبانه دیده شده است.آیا این خبر توطئه ای از سوی دشمنان وی در جهت تضعیف وضعیت روحی و روانی او نمی باشد؟ شاید موضوع مهمتر برای بحث کردن، وضعیت قرارداد رونالدینیو در بارسلونا باشد.
خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا ۱۵ ماه قبل و بعد از اطمینان خاطر دادن به رونالدینیو در خصوص امضای قرارداد جدید با وی تا سال ،۲۰۱۴ دوباره به سمت ریاست این باشگاه منصوب شد اما قرارداد مذکور هرگز بسته نشد. دلیل این اقدام لاپورتا را می توان در سفر اخیر برادر و مدیربرنامه های رونالدینیو در اطراف اروپا و مذاکرات وی با مقامات چند باشگاه از جمله میلان و چلسی که خواهان جذب وی هستند، یافت.
نکته قابل توجه آن است که بارسلونا چقدر برای حفظ این ستاره برزیلی تلاش می کند. گرچه مقامات این باشگاه طی بیانیه ای بر صحت خبر منتشر شده در خصوص مصدومیت رونالدینیو تأکید داشته اند اما اقدامات فعلی این باشگاه خبر از جدایی قریب الوقوع این ستاره برزیلی از بارسلونا را می دهد. یکی از اصول تجارت حفظ دارایی است. به هر حال رونالدینیو یکی از دارایی های بارسا به حساب می آید؛ کسی که باشگاه برای قرارداد ۳ ساله با وی مبلغ ۲۰ میلیون پوند پرداخته است.
نکته دیگر این است که او تنها ۲۷ سال دارد. تمام شایعات در مورد رونالدینیو چیزی نیست جز توطئه ای برای ایجاد تشنج در وضعیت روحی و روانی او و سیاستی است در جهت بیرون راندن وی از این باشگاه که با عواید مالی فراوانی همراه خواهد بود. شایعات پراکنده شده جهت واگذاری این بازیکن از سوی مقامات بارسلونا به شدت در حال افزایش است. او فصل پیش توانست برای بارسلونا ۲۱ گل در لالیگا به ثمر برساند و این تعداد گل برای بازیکنی که مهاجم محض نیست، آمار قابل توجهی به شمار می رود. تنها ۳ بازیکن در ۵ لیگ برتر اروپا توانسته اند بیش از رونالدینیو گلزنی کنند: رود ون نیستلروی، دیه گو میلیتو و فرانچسکو توتی ۳ بازیکنی هستند که از رونالدینیو بزرگترند و البته با تجربه تر. آیا رونالدینیو کمی زود مورد بی مهری واقع نشده است؟
دقیقاً همین طور است. مسأله ای که بیش از هر چیز دیگر باید هواداران بارسلونا را نگران کند آن است که مسئولان این باشگاه به سادگی در راه از دست دادن یکی از ارزشمندترین مهره های خود هستند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید