ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / Friday, 22 August, 2014 /
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشعصر ما، عصر انتقال از جهان واقعی به دوران زندگی در فضایی دوجهانی است. گرچه هنوز نهادها و سازمان های مجازی شکل نگرفته اند، اما ظهور جهانی نو به نام جهان مجازی را در دور و بر خود احساس می کنیم.
جهان مجازی هویت معلم و فراگیر را به شدت تغییر می دهد و وظایف و نقش های جدیدی برای آنها پدید می آورد.
سازنده گرایان با تاکید بر فعالیت یادگیرنده در فرآیند یادگیری معتقدند که دانش از بیرون به فرد منتقل نمی شود، بلکه آن چه وی از طریق حواسش دریافت می کند، براساس فردیت خویش تفسیر و پردازش می کند. آنها نقش معلم را مربی کنار میدان و تسهیل کننده یادگیری می دانند و بر یادگیری موقعیتی تاکید می کنند.
براساس این نظریه یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر می شود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوع مورد بحث قرار گیرد.
یادگیری هنگامی افزایش چشمگیری می یابد که با بافت حل مسئله در ارتباط باشد کلاس های آموزشی سنتی دارای اثر بخشی چندانی نیستند، زیرا وابسته به زمان و مکان خاص اند و نمی توانند بافت واقعی و مناسب برای یادگیری فراهم آورند. متن های چاپی نیز به سبب محدودیت های خاص که چیزی بیش از متن، تصویر و طرح خطی نیستند مشکل آفرین اند.
مهمترین اهداف این رویکرد ایجاد محیط های یادگیری مشارکتی است که به یادگیرندگان و معلمان اجازه می دهد به جست وجو بپردازند و انواع مسئله ها را بررسی کنند.
افزایش منابع اطلاعاتی (روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت، سی دی و مواد چندرسانه ای دیگر) و رشد سریع دانش به خصوص در زمینه علوم و فناوری نه تنها نیاز به روزآمد کردن مطالب درسی را افزایش داده است، بلکه نیاز به بازبینی مجدد طراحی برنامه درسی و تدریس دروس به شکل میان رشته ای را نیز آشکار می کند.
اولین و مهم ترین ویژگی تعلیم و تربیت مسئله محور و تفکر محور، فعال ساختن دانش آموز و ساختن دانش به وسیله خود او است. فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل کننده یادگیری مسئله محور است.
● استفاده موثر از فناوری
فناوری هایی که از تدریس حمایت می کنند باعث ایجاد یادگیری معنی دار و هدفمند می شوند، همچنین باعث تغییر روش های سنتی و معلم محور به تدریس و یادگیری فراگیر محورمی شوند.
نتایج مطالعات نشان می دهد که معلمان ماهر در کاربرد فناوری اطلاعات بهتر می توانند دانش آموزان را در یادگیری هدایت کنند. حل مسئله و مهارت های سطح بالای تفکر، تفسیر و تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان و توانایی اولویت بندی مهارت ها در فضای اطلاعاتی و جامعه جهانی مبتنی بر اطلاعات توسعه می یابد و این منوط به این است که معلمان و دانش آموزان بتوانند به نحو موثر و اصولی از فناوری استفاده کنند.
● ارزشیابی اثربخشی فناوری اطلاعات
همگام با این که نظام های تربیتی، چه به صورت هدفمند و چه بدون هدف و ناگزیر به سوی استفاده فناوری در تدریس می روند توجه بیشتری به ارزشیابی از اثربخشی فناوری در کلاس درس می شود. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که ارزشیابی از اثربخشی فناوری بر تدریس می تواند هفت پیامد انتقادی به دنبال داشته باشد.
۱) اثربخشی فناوری با اثر بخشی فعالیت های دیگر مدرسه ارتباط دارد و درهم تنیده است.
۲) وسایل و ابزارهای دقیق برای ارزشیابی از اثر فناوری بر تعلیم و تربیت به طور گسترده ای مورد نیاز است.
۳) نمره های آزمون های استاندارد اطلاعات محدودی را برای توسعه برنامه فناوری اطلاعات در مدرسه عرضه می کند، بنابراین مدارس باید در جست وجوی ابزارهای دقیق و اضافی برای جمع آوری داده های سودمند برای این هدف باشند.
۴) مدارس باید یافته های ارزشیابی خود از اثرات فناوری اطلاعات در تدریس را به صورت گزارش منتشر کنند تا نیازهای گوناگون مدارس و افراد دیگر برآورده شود.
۵) در ارزشیابی باید تلاش شود تا پاسخ ها با پرسش های گوناگون درباره اثربخشی فناوری آموزشی متناسب باشد.
۶) معلمان نقش بسیار زیادی در ارزشیابی اثر بخشی فناوری آموزشی در تدریس دارند و این به تنهایی وظیفه منحصر به فرد خاصی نیست.
۷) کاربرد نوآوری ها، ممکن است در مدارس نتایج خود را جدا از خط مشی های رسمی مدرسه نشان دهد، زیرا برخی خط مشی های موجود در مدارس برای استفاده از فناوری های آموزشی نیاز به تغییر و اصلاح دارد.
نتایج تحقیقات نشان می دهند که هنوز ابزارهای دقیقی برای سنجش و اثربخشی فناوری آموزشی وجود ندارد.
ابتدایی ترین نیاز برای محقق ساختن اثربخشی فناوری اطلاعات در مدارس، وجود تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار مناسب است، اما به هر حال وجود تجهیزات و زیربناها به تنهایی این نیاز را برطرف نمی کند، عوامل بسیار مهم تری در استفاده از این تجهیزات وجود دارد.
به زودی همه معلمان مجبورند از رایانه و فناوری اطلاعات در تدریس استفاده کنند، آنان باید بدانند از سخت افزار و نرم افزارهای موجود چگونه بهره بگیرند پس باید از زمان کافی و محیط حمایتی لازم برخوردار باشند.
امروزه یکی از مهیج ترین حوزه ها این است که دانش آموزان خودشان رسانه هایی را ایجاد کنند، وقتی رایانه عادی و رایج شود ما می توانیم دانش آموزان را از محدودیت های یک بعدی و گزارش های لفظی رهایی بخشیم و به آن ها اجازه دهیم مهارت را در مورد مسئله یا موضوعی از طریق رسانه هایی که خودشان ایجاد کرده اند نشان دهند.
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به خودی خود تاثیر اندکی بر کیفیت تدریس و یادگیری دارند. شک نیست که این فناوری ها فرصت های فراوانی برای ایجاد محیط های یادگیری فراهم می آورند، هرچند این فناوری های سبب می شوند تعامل آموزشی قابل توجهی به وجود آید، اما نمی توانند به تنهایی کیفیت یادگیری و تدریس را افزایش دهند. محتوای فعالیت های یادگیرنده، اجرای فعالیت های یادگیری، فرآیند سنجش عملکرد یادگیرندگان، و فرآیند بازخورد باید به گونه ای مناسب شکل گیرد، در غیر این صورت تضمینی وجود ندارد که هدف های آموزشی تحقق یابند.
● نقش معلمان
نقش معلمان در محیط های یادگیری جدید تغییر یافته است. نقش معلمان در محیط های یادگیری شبکه ای دچار این تغییرات شده است.
▪ معلمان به جای سخنرانی و ارائه اطلاعات به راهنمایی یادگیرندگان و مدیریت منابع می پردازند.
▪ معلمان به جای آن که به سؤالات پاسخ دهند یادگیرندگان را برای یافتن پاسخ هدایت می کنند.
▪ معلمان به جای آن که صرفاً محتوا را تهیه کنند به طراحی تجارب یادگیری برای دانش آموزان می پردازند.
▪ معلمان ساختار اصلی و چارچوب کار را برای دانش آموزان تدارک می بینند و یادگیرندگان را تشویق می کنند که خود فرآیند یادگیری را کنترل کنند.
▪ معلمان چشم اندازه های متفاوت یک موضوع را ارائه می دهند و بر مهم ترین دیدگاه ها تأکید می کنند.
▪ معلمان به جای آن که به تنهایی تدریس کنند، به صورت گروهی با یکدیگر همکاری و آموزش را رهبری می کنند.
▪ معلمان به جای آن که شخصاً بر محیط تدریس کاملا کنترل داشته باشند با مشارکت دانش آموزان این کار را انجام می دهند.
▪ معلمان به سبک های یادگیری دانش آموزان حساسیت بیشتری نشان می دهند.
● نقش دانش آموزان
در نقش دانش آموزان در محیط های یادگیری الکترونیکی تغییراتی به وجود آمده است. نقش دانش آموزان در محیط های یادگیری شبکه ای دستخوش این تغییرات شده است:
▪ دانش آموزان به جای آن که منفعل و پذیرای دانش باشند و فعال اند و به ساخت دانش می پردازند.
▪ دانش آموزان به جای حفظ کردن اطلاعات و حقایق به حل مسئله های پیچیده می پردازند.
▪ دانش آموزان موضوعات را از چشم اندازهای گوناگون ملاحظه می کنند.
▪ دانش آموزان سؤالات خود را بررسی می کنند و برای یافتن پاسخ های مناسب به جست وجو می پردازند.
▪ دانش آموزان به صورت گروهی با یکدیگر کار می کنند و با انجام دادن فعالیت های مشارکتی مسئولیت هدایت و کنترل یادگیری خود را عهده دار می شوند.
▪ دانش آموزان می کوشند فعالیت هایی انجام دهند که با زندگی حرفه ای آنان در ارتباط است.
▪ دانش آموزان می کوشند مستقل، خودکار و خودانگیخته باشند و خودشان زمان سرعت یادگیری را تنظیم کنند.
▪ دانش آموزان به جای آن که به گذراندن امتحان بیندیشند، می کوشند دانش خود را به کار گیرند.
▪ دانش آموزان به جست وجوی راهبردهای یادگیری مناسب برای خود می پردازند و می کوشند بر این اساس یادگیری خود را بهینه کنند.
● قابلیت انعطاف فناوری و یادگیری الکترونیکی
دسترسی آسان و انعطاف پذیر به اطلاعات مناسب از ویژگیهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
در صورتی می توان گفت آموزش دارای انعطاف است که یادگیرنده بتواند از میان تجربیات متنوعی که در اختیار او قرار دارد، دست به انتخاب بزند. دسترسی انعطاف پذیر سبب می شود دسترسی یادگیرنده به محتوا تسهیل شود و بتوان در هر لحظه هر مکان و با سرعت مناسب تجارب یادگیری را در اختیار یادگیرنده قرار داد. بنابراین یادگیری شکل فردی به خود می گیرد.
دسترسی انعطاف پذیر به محتوا و منابع یادگیری از طریق فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی شبکه ای در کلاس های درس معمولی، کارگاه ها، منازل و مراکز دیگر اجتماعی ویژگی های شاخص یادگیری الکترونیکی هستند.
در این زمینه ها انواع افزارهای گروهی و فناوری کنفرانس رایانه ای را می توان برای ایجاد جو پرسش و جست وجوی گروهی میان یادگیرندگانی که در مکان های متفاوت اند و هم زمان در یک محل حضور ندارند، مورد استفاده قرار داد.
از طریق فناوری های یادگیری الکترونیکی یادگیرندگان و معلمان می توانندبه فعالیت های تعاملی هم زمان و ناهم زمان بپردازندو این تعامل ممکن است در مکان ها و زمان های متفاوت صورت گیرد.
● استفاده از فناوری در سایر کشورها
بررسی عملکرد سه مدرسه مورد مطالعه نروژ نشان داد وقتی دانش آموزان به فناوری دسترسی آسان دارند و شرایط برای طرح های خلاقانه آن ها فراهم است، بیشتر احتمال می رود که مهارت و دانش آن ها فزونی گیرد. باید به دانش آموزان فرصت داد تا از قوه تخیل خود در کنار انعطاف پذیری فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک بگیرند و بیشتر و بهتر بیاموزند. البته در هر سه مدرسه مذکور کپی برداری، وقت تلف کردن و ارائه کارهای سطحی نیز مشاهده شد. سهولت به دست آوردن مطالب از شبکه اینترنتی یک معضل است. دانش آموزان باید یاد بگیرند از فناوری هایی که در اختیار آنهاست درست استفاده کنند. اگر غیر از این باشد فناوری به یک سرگرمی تبدیل می شود و اثری در افزایش توان علمی آن ها نخواهد داشت. تجربه مدارس آزمایش رایانه ور در ترکیه نشان داد که فناوری اطلاعات ابزاری قوی در فرآیند تدریس و یادگیری به حساب می آید.
سنگاپور جزو معدود کشورهایی است که موفق شده در زمینه تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکردهای تربیت معلم و آموزش دانش آموزان قدم های اساسی بردارد. نظام آموزشی سنگاپور شباهت زیادی به نظام آموزشی کشورمان دارد. در دهه ۹۰ میلادی نظام آموزشی سنگاپور نوعی دگردیسی را تجربه کرد. مسئولان آموزش و پرورش آن در صدد برآمدند اصلاحات زیادی در بخش های گوناگون به خصوص آموزش عمومی و تربیت معلم انجام دهند. برای تسریع روند اصلاحات از فناوری اطلاعات و ارتباطات به نحو شایسته ای استفاده و اثرات مثبت این فناوری را در همه شئون زندگی مشاهده کردند.
نظام آموزشی آزاد و انعطاف پذیر سنگاپور دنبال کننده سیاست های آموزشی اقتصاد محور و متمرکز بر رشد منابع انسانی است و برای دستیابی به سطح مطلوبی از تولید علم و رشد اقتصادی صنعتی، آموزش علوم و فناوری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
- در انگلستان ونروژ دانش آموزان به گردش علمی مجازی پرداخته و نتایج طرح های این دو کشور نشان می دهد که مسافرت مجازی ممکن است از نظر تعلیم و تربیت بسیار اثربخش باشد. مشروط بر آنکه برای این تمرین برنامه ریزی درستی صورت پذیرد و امکانات فنی فراهم آید.
- روند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استرالیا را پروفسور جانسون از آغاز دهه ۹۰ بررسی کرده است. اوایل دهه ۹۰ میلادی که بحث به صورت سخت افزار مطرح شد، وی می گوید معلمان یک احساس عدم اعتماد به نفس،
- ترس در مورد تکنولوژی، ترس از این که نتوانند کلاس را اداره کنند داشتند، ولی بعد از ۵سال که برنامه توسعه ict اجرا شد معلمین به یک اعتماد به نفس رسیدند که خیلی نگران نیستند که اگر کامپیوتر مشکل پیدا کند چه کنند؟ چون دیگر اقتضایی به قضیه نگاه می کنند. بنابراین باید به یک تصور روشنی رسید که لازم نیست فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام حوزه درسی ما را بگیرد.
- تکنولوژی آموزشی در توسعه و مدرنیزه کردن آموزش و پرورش چین نقش بسزایی ایفا می کند و دولت چین طی ۲۰ سال گذشته توجه زیادی به آن مبذول داشته است.
در کشور چین از سال ۱۹۹۰ فناوری اطلاعات به مرور در آموزش به کار گرفته شد و با پیشرفت رایانه ها و فناوری های چند رسانه ای قابلیت های جدیدی در زمینه آموزش به وجود آمد. طرح دانشگاه های صوتی- تصویری نیزاز اقدامات دیگر چین در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش است. در این کشور جهت راه اندازی و بهره برداری از طرح ۵ ساله آموزش صوتی- تصویری از مشارکت و بخش دفتر خصوصی استفاده کرد.
طرح ملی جهت همگانی کردن آموزش از راه دور ابتدا به صورت آزمایش در چند دانشگاه چین اجرا شد و پس از آن در سال ۱۹۹۷ به طور آزمایشی هزار مدرسه را تحت پوشش قرار داد و به طور کامل فناوری مدرن آموزشی را آنها اعمال کرد. نتیجه آزمایش این طرح در ۴۳ مدرسه مثبت بود.
کشور چین برای اجرای بهتر آموزش از راه دور از قابلیت های سایر سازمان ها نیز استفاده کرده است و با ایجاد هماهنگی میان این سازمان ها طرح های خود را به پیش می برد. آموزش از راه دور درگیر ۳ مرحله بود:
۱) پیشرفت پایه ای
۲) آموزش براساس تلویزیون
۳) آموزش از راه دور پیشرفته.
در آغاز هزاره جدید در کشور چین کانال های آموزشی بیش از ۱۰۰ میلیون تماشاگر دارند. در طی ۱۳ سال تماشاگران شبکه های آموزشی افزایش یافته اند و شبکه ها نیز دارای بیش از صد کانال هستند و جالب این است همه اقشار مردم از آموزش های مربوط به خود بهره می برند، مثلا کشاورزان شیوه های جدید کشاورزی و مهارت های مربوط به آن را می آموزند.
● جمع بندی و نتیجه گیری
فناوری یک ابزار قدرتمندی است. شیفتگی بیش از حد در برابر این ابزار و یا حتی نفی آن به خاطر فراهم نبودن سایر امکانات یا حتی مسایل انگیزشی کاری نابجاست به نحوی که حاصلش عقب ماندن هر چه بیشتر کشورها در مقایسه با سایر کشورها و یا حتی کشورهای همسایه است.
اگر کاربرد رایانه در دروس گوناگون تلفیق شود مانند چسبی برای وصل کردن و چسباندن موضوعات منفعل عمل می کند. رایانه ها می توانند برای سازماندهی داده ها، گزارش نویسی، ارتباط با دیگر دانش آموزان، اجرای تحقیق اینترنتی و تسهیم کار با مخاطبان جهانی استفاده شوند. (همان منبع)
بالاترین میزان موفقیت در امر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری زمانی حاصل می شود که از سردرگمی و بهت زدگی در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات خارج شویم و ذهن و احساسات خود را با شگفتی های یادگیری متمرکز کنیم.
تبیین سیاستگذاری آموزشی صحیح شفافیت و جامعیت در سیاست ها و هدفمندی سیاستگذاری های اجرایی است که فضای مناسب برای استفاده قابلیت های فناوری را فراهم می کند. قانون ها و الزاماتی که استفاده از فناوری ها را برای مقاصد مفروض، تسهیل یا سخت می نماید، اهمیت دارد.
مسئله ای که وجود دارد آن است که هنوز در بسیاری از کشورها معلمان و دانش آموزان استفاده از کامپیوتر را در یک حالت نمایشی دنبال می کنند، در صورتی که استفاده از ICT در عرصه محتوای عمومی برنامه در سی مورد غفلت واقع شده است یا به اندازه کافی استفاده نشده است.
با توجه به تجربیات بسیاری از کشورها تدریس ICT به عنوان یک رشته انتزاعی و مجرد راه موثری برای تشویق کاربرد ICT در یادگیری نیست.
مسلما این معلمان هستند که کلید کاربرد اثربخش فناوری در جهت بهبود یادگیری را در دست دارند، اما اگر معلمان کاملا درک نکنند که چگونه به طور موثری ICT را برای پیشبرد یادگیری دانش آموزان به کاربرند، سرمایه گذاری های کلانی که در نوآوری های ICT صورت گرفته به آسانی و در خواهد رفت.
کاربرد ICT این را می طلبد که معلمان حتی در محتوای موضوع هایی که تدریس می کنند و طریقه هایی که به وسیله آن محتوا می تواند یاد داده و یاد گرفته شود، بهتر آماده شوند. معلمان نیاز به نگرشی بدون هیچگونه ترس در کاربرد ICT دارند تا آنها را تشویق کند که خودشان خطرات را بپذیرند و آنها را وادارد که یادگیرندگانی مادام العمر باشند.
بهترین روش برای اشاعه استفاده از فناوری های جدید آموزشی در کلاس های درس این است که بکوشیم زود پذیرها (معلمانی که از نظر شرایط نزدیک به نوآورها هستند) این پدیده ها را به منزله هنجار یا ارزش بپذیرند.
این مراحل عبارتند از:
۱) مرحله آگاهی و پی بردن به وجود پدیده جدید
۲ ) مرحله علاقه و جلب نظر کردن پدیده جدید
۳) مرحله ارزیابی که طی آن معلمان فایده و کاربرد پدیده جدید را بررسی و ارزیابی می کنند.
۴) مرحله آزمایش که طی آن معلمان پدیده باارزش شده را در شرایط خاص خود آزمایش می کنند.
۵) مرحله پذیرش که پس از نتیجه مثبت در آزمایش حاصل می شود.
فاطمه امامقلی وند
منبع : روزنامه کیهان

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
کشاورزی جنگلداری و شیلات    دامپروری    انواع دام    پرورش گوسفند    نژادهای گوسفند    نژادهای با پشم ضخیم    آواسی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    آرامگاه ها   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    ضحاک   
بانک و بیمه    بیمه    انواع بیمه    بیمه های بازرگانی    بیمه های اشیاء    بیمهٔ حمل و نقل    بیمهٔ حمل و نقل دریائی    خطر یا ریسک    انواع خطرها   
شعر و ادب   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های چاپی ـ کتاب    شیوه های مطالعه و یادگیری    مقالهٔ تحقیقی   
دارو و درمان    درمان    جراحی    مری و دیافراگم    مری    اختلالات حرکتی مری    اسپاسم منتشر مری   
خانه و خانواده    بهداشت خانواده    بهداشت مادر و کودک    دوران نوزادی و شیرخوارگی    خوابانيدن کودک   
شعر و ادب    عطار    دیوان اشعار    غزلیات   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    كشاورزی    علف های هرز و علف کش ها    علف کش ها    مقدمه ای بر علف کش ها   


کلمات در حال جستجو
اراک    عراق    داعش    هارف    تحریم    آمریکا    مطهری    روحانی    استیضاح    مکارم    دولت    پرواز    تهران    مشهد    ماجرا    پنتاگون    دفاعی    امریکا    لاریجانی    نامه   



نسخه نمایش خانگی «چ» با 6 زیرنویس می آید/ نمایش سکانس های حذف شده - مدیر پروژه سینمایی «چ» درباره دلیل تاخیر در عرضه نسخه ویژه نمایش خانگی این فیلم سینمایی گفت: به دلیل تفاوت نسخه نمایش خانگی «چ» با سایر فیلم های نمایش خانگی مانند داشتن ...
بهای مسکن با وام دولت افزایش خواهد یافت - دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تولید مسکن به هر طریق ممکن بالا برود؛ بنابراین، باید طرحی داده شود که عرضه و تقاضای مسکن متعادل شود، زیرا در غیر این صورت مشکلاتی در بازار مسکن ایجاد می‌شود و التهاب در بازار افزایش می‌یابد.
مصر با ارسال کمک‌های ایران به غزه موافقت کرد/ محموله 100 تنی در راه قاهره - یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه خبر داد که دولت مصر با ارسال کمکهای دارویی و غذایی ایران به غزه موافقت کرده است.
عزم مسئولین در تقویت جبهه فرهنگی باشد/ سلاح دشمن فتنه انگیزی است - مشهد-خبرگزاری مهر:امام جمعه مشهد مقدس گفت: رهبری فرهنگ را مهم تر از اقتصاد می دانند و در حالیکه با توجه به نامگذاری سال به عنوان اقتصاد و فرهنگ باید عزم مسئولین در تقویت ...
علل رأی نیاوردن هاشمی رفسنجانی در سال 84/ تصمیم اولیه کاندیدای معترض88 که اجرا نشد - علیرضا محجوب میهمان این هفته برنامه شناسنامه بود و در این برنامه به دلایل رای نیاوردن ناطق نوری در سال 76 و هاشمی رفسنجانی در سال 84 از دیدگاه خود پرداخت و نکاتی درباره ...
آیا باید نشست و منتظر بود که تمام بار فرهنگی کشور بر دوش رهبری باشد؟ - رئیس مرکزپژوهش‌های علوم انسانی - اسلامی صدرا با بان اینکه در مقام عمل به مدیریت فرهنگی کشور نقدهایی وارد است گفت: آیا باید نشست و منتظر بود که تمام بار فرهنگی کشور بر ...
تکفیر متقابل داعش و مفتی اعظم سعودی - داعش حتی فکر می‌کند که وهابیت نیز از راه اصیل سلفی‌گری منحرف شده است و به همین دلیل داعش، قوانین مذهبی و شرعی در عربستان سعودی را غیرشرعی می‌داند. در مقابل شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ مفتی اعظم عربستان در اظهارات خود در دو دهه پیش، داعش و القاعده را کافر دانست و از همه مسلمانان خواست برای جنگ با این دکترین‌های افراطی متحد شوند.
مسئولان فقط ادعای حمایت از سینمای دفاع مقدس را دارند - کمال تبریزی معتقدست با وجود ادعای فراوان مسئولان و نهادهای مرتبط هیچکدام به صورت واقعی از ساخت فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس حمایت نمی‌کنند.
بهره مندی روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان امسال از تلفن ثابت/ ایجاد 30 هزار فرصت شغلی در کشور - سنندج-خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان امسال مجهز به تلفن ثابت می شوند.
مدیریت کردن بر هنرمندان هنر می‌خواهد/ ساماندهی موسیقی از فضای مجازی تا تلفن‌های همراه - مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین وضعیتی که این مرکز را تحویل گرفته است و کارهایی که در مدت 6 ماه مسئولیتش انجام داده بر این نکته تاکید کرد که مدیریت ...
دایی باید وزیر ورزش شود نه سرمربی پرسپولیس/ مربی سالاری در باشگاه حاکم است - پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با انتقاد از نتایجی که این تیم در چهار هفته ابتدایی لیگ برتر کسب کرده است، کادر فنی را مقصر این نتایج معرفی کرد و گفت: به نظرم باید دایی فصل قبل ...
تقدیر ویژه مسجدجامعی از سازندگان «شهرموشها2» / رئیس شورای شهر تهران در کنار کپل - سینما - احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران از کارگردان و تهیه کنندگان «شهر موشها 2» برای ایجاد فضای نشاط و سرگرمی در جامعه تقدیر کرد.
زمزمه‌های اتحاد گروه‌های محلی سوری با ارتش علیه تکفیری‌ها - هر چند این روزها بخش عمده بحث درباره تروریست های تکفیری و به ویژه گروه «داعش» بر فعالیت های این گروه در عراق متمرکز شده، اما سوریه نیز به عنوان محل اولیه سر بر آوردن این گروه، شاهد تحولات مهمی در این زمینه است. در این میان، خشونت های شدید و بی سابقه تکفیری ها، شماری از گروه های مخالف سوری را به سمت همکاری با ارتش سوق داده است.
ارتش یمن به منظور مقابله با تظاهرکنندگان در پایتخت مستقر شد - تظاهرات مردم یمن در اعتراض به دولت کنونی و ناتوانی آن در اداره کشور و بروز اختلالات امنیتی و اقتصادی و سیاسی، پنجشنبه نیز برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و حوثی‌ها و مخالفان مردمی، به دولت تا امروز جمعه مهلت دادند که مطالبات آنها را برآورده کند.
سایه جراحان پرآوازه بالای سر پزشکان کم درآمد/ درآمدهای میلیاردی تا چند صد هزارتومانی  - وقتی صحبت از پزشک می شود، افکارمان سمت و سوی کسانی می رود که هیچ دغدغه مالی ندارند. در حالی که کمتر از یک درصد پزشکان که البته اکثریت آنها جراح هستند، درآمدهای چند صد ...
سخنان خواندنی وزیر کشور/ مگر ساپورت دراین شش ماه مد شده که از من مسئولیت می خواهند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: تخریب کنندگان دولت یا تابع رویکرد سیاسی بوده و یا افرادی بی اطلاع هستند.
سید مهدی شجاعی در برج میلاد داستان می‌خواند - ادبیات - در دومین شب از چهارمین دوره شب‌های داستان برج میلاد، سیدمهدی شجاعی، منیژه آرمین و جواد عاطفه داستان‌خوانی خواهند کرد.
مسعود کیمیایی میهمان هفت می‌شود - تلویزیون - مسعود کیمیایی کارگردان سینمای ایران میهمان این هفته برنامه سینمایی «هفت» است که اط شبکخ سه سیما روی آنتن می رود.
کودکان با سینما قهر نکرده‌اند/ قصه‌های کهن را فیلم کنیم - رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معتقد است در سینمای ایران فیلم غیرجذاب می‌سازیم و بعد می‌گوییم کودکان با سینما قهر هستند، درحالی که آنها با سینما قهر ...
12 هزار تروریست از 50 کشور از جمله آمریکا در سوریه حضور دارند - سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی اقرار کرد که از زمان آغاز بحران سوریه، 12 هزار تروریست از 50 کشور جهان از جمله آمریکا برای جنگ با دولت سوریه به این کشور عربی ...
تازه های گالری های تهران در آخرین جمعه مردادماه - آخرین جمعه مردادماه تابستان 93، گالری های تهران نمایشگاه های تازه ای را در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی شامل نقاشی، عکس و طراحی میزبانی می کنند.
جامعه امروز ما به کدام ویژگی رئیس مکتب شیعه نیاز دارد؟ / توصیه های امام صادق (ع) برای رابطه با خدا - دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین برای شهادت ششمین امام، توسعه دهنده علم و فرهنگ شیعه با مطالبی درباره شناخت رئیس مکتب تشیع، کتاب ها و چند روایت ناب از رفتار و زندگی ایشان.
دوین جانسون بالاخره «شزم» می‌گوید - دوین جانسون سرانجام به فیلم «شزم» پیوست با این حال هنوز مشخص نیست که او چه نقشی در این فیلم بازی خواهد کرد.
فیلم: به تماشای «شبکه» سیدنی لومت بنشینید - داستان فیلم در تشکیلات یک شبکه تلویزیونی روایت میشه و در درجه اول به تاثیرات تلویزیون بر جامعه میپردازد و کمی هم به نقد نظام سرمایه داری آمریکا. لومت معتقد است تلویزیون یا به طور کلی رسانه ها ابزاری هستند در دست قدرت ها برای تربیت جامعه آنطوری که خودشان می‌خواهند.
سناریوهایی برای نرفتن رئیس‌جمهور به جلسه استیضاح فرجی‌دانا - بعید است که وزیر بعدی بتواند به این اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر از فرجی دانا باشد. به این ترتیب روحانی بدون دادن هیچ هزینه‌ای، سهم کمتر و کمتری از دولت خود به اصلاح‌طلبان داده است. برخی از مخالفان اصلاح‌طلبان این روزها به کنایه به انها می‌گویند که شما از عطاالله مهاجرانی به علی جنتی، از عبدالله نوری به رحمانی فضلی و از مصطفی معین به فرجی دانا رسیده‌اید و در چنین شرایطی نمی‌توانید احساس پیشرفت و موفقیت کنید.
سوءبرداشت شده/ به مدیران قبلی وزارت نفت اهانتی نکردم - وزیر نفت در تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش با دفاع از خود بیان کرد: در خصوص پرونده بابک زنجانی گفته بودم که هشت هزار میلیارد تومان نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند. اما سوء برداشت‌هایی صورت گرفته است. من در اینجا تصریح می‌کنم به هیچ شخصی به خصوص مدیران بالادستی نفتی و مدیران قبلی وزارت نفت اهانت نکردم.
دولت در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی انجام داده است - دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار اعتقاد دارد که ارزیابی عملکرد دولت در یک سال گذشته کار مشکلی است، اما در زمینه های مختلف فعالیت‌های خوبی انجام شده است.
آمادگی ایران برای صادرات محصولات فناورانه به ترکمنستان - معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ملاقات با مقامات عالی ترکمنستان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه دستاوردهای کشور در حوزه علم و فناوری و صادرات محصولات فناورانه به ترکمنستان خبر داد.
تبلیغات تلویزیونی اخلاق غیر اسلامی را ترویج می‌دهند/ تأثیرات منفی بر کودکان - یک پژوهشگر حوزه معارف و علوم اجتماعی از تاثیر تبلیغات در ترویج بخل، کینه و دریغ کردن از دیگری در کودکان سخن گفت و متذکر شد پیامدهای تبلیغات بتدریج جامعه را دچار نوعی ...
نتایج کنکور کارشناسی ارشد دوشنبه اعلام می شود/ جزئیات پذیرش 100 هزار نفر - مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج نهایی آزمون كارشناسي ‌ارشد سال‌ 93 روز دوشنبه سوم شهریورماه بر روي سايت اين سازمان به نشاني www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد و ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved