سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

آداب تلاوت قرآن


آداب تلاوت قرآن
قرآن کتاب هدایت و راهنمای عمل است، که انس با آن ما را از هرچیزی بی نیاز می سازد و درمان دردهای روحی و اجتماعی است. اگر با این دید به سراغ آن برویم، و در صحنه زندگی از آن بهره بگیریم، از سرگردانی و گمراهی نجات می یابیم.
امام سجاد(علیه السلام) در اهمیت انس با قرآن می فرمایند:
«بار خدایا... و آن را روشنایی و نوری ساختی که ما با پیروی از آن، از تاریکی های گمراهی و نادانی رستگاری می یابیم. و آن را بهبودی و شفایی قراردادی برای کسی که به نیت فهمیدن و گرویدن و تصدیق کردن، برای شنیدنش سکوت کرده و خاموش شده. و ترازوی عدل و داد گردانیدی که زبانش از حق و درستی بر نمی گردد و آن را نور هدایت قراردادی که برهان و دلیل آن از گواهان خاموش نمی شود. وآن را علامت نجات و نشانه رهایی ساختی که هرکس راه و رسم راستین آن را قصد کند، گمراه نمی شود. و هرکس به دستگیره نگهداری آن دست بیاویزد، دستهای هلاکت و نابودی به او نمی رسد...»۱
همانطور که حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، قرآن را کتاب زندگی دانسته و با تلاوت و تدبر در آیات آن، راه زندگی را جسته و برای مردم بیان می داشتند. در سال اتحاد اسلامی ، توجه ویژه به قرآن و رعایت آداب تلاوت و تدبر در آن، ما را به این کتاب هدایت نزدیکتر می سازد. لذا بحث آداب ظاهری و باطنی تلاوت قرآن کریم را مورد بررسی قرار می دهیم.
برای آنکه بتوانیم با تلاوت آیات نورانی قرآن به گوهرهای ناب آن دست یابیم و توفیق تدبر در آن را بیابیم، آداب ظاهری و باطنی تلاوت را باید رعایت کنیم.
● آداب ظاهری تلاوت قرآن کریم
الف) آداب قبل از قرائت
پاکیزگی بدن، وضوگرفتن یا غسل کردن قبل از تلاوت قرآن زمینه دریافت نور الهی و بهره مندی از آیات قرآن را فراهم می نماید. و البته طهارت با قصد قربت می تواند زمینه طهارت روح و پاکی از آلودگی های نفسانی و پلیدی غرور را فراهم سازد. «لایمسه الاالمطهرون» ۲ قرآن را مس نمی کنند مگر کسانی که طاهر شده اند.»
پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: گذرگاه قرآن را نظافت کنید: عرض شد: ای رسول خدا، گذرگاه قرآن چیست؟ فرمودند: دهانهایتان. عرض شد: با چه تمیزش کنیم؟ فرمودند: با مسواک نمودن. ۳
در این حدیث شریف، به نظافت جسم و خصوصا دهان اشاره شده است. تا دهان مجرای نور قرار گیرد و فرشتگان الهی از نزدیکی به قاری لذت می برند.
قرائت قرآن در حال ایستاده بهتر از نشسته و در حال نماز از سایر حالات بهتر است. حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: «هر که قرآن را در حال ایستاده در نمازش بخواند، خداوند در برابر هر حرفی از آن صد حسنه برای او بنویسد، و هرکس آنرا در نمازش نشسته بخواند، خداوند برای هر حرفی پنجاه حسنه برایش بنویسد و هر که قرآن را در غیر از نمازش بخواند، خداوند برای هر حرفی ده حسنه برایش بنویسد.»۴
ب) آداب قرائت قرآن
۱) شروع قرائت قرآن با خواندن دعای آن: دعاهای مختلفی در هنگام شروع قرائت نقل شده است و خواندن آنها مستحب است که در کتب ادعیه آمده است.
۲) پناه بردن به خدا از شر شیطان: استعاذه در لغت به معنای پناه بردن به خداست و به عبارتی، پناهنده شدن به خدا از شر بدی ها و شیطان است. استعاذه لفظی به گفتن ذکر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» است ولی در واقع باید به خدا پناهنده شد. و با توسل جستن به ائمه اطهار (علیهم السلام) از خداوند بخواهیم که ما را در ظل توجهات خود قرار داده و پناهمان دهد تا از دسترس وسوسه های شیطان برهیم. چنانچه قرآن کریم می فرماید: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطن الرجیم» ۵ چون خواهی قرآن را تلاوت کنی، از شر وسوسه شیطان، به خداوند پناه ببر.»
امام صادق(علیه السلام) در روایتی فرموده اند «اغلقوا ابواب المعصیه باالاستعاذه و افتحوا ابواب الطاعه بالتسمیه ۶ درهای معصیت را با استعاذه ببندید و درهای اطاعت را با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، باز نمایید.»
امام خمینی در مورد پناه بردن به خدا از شر شیطان فرموده اند: «از آداب مهمه قرائت... استعاذه از شیطان رجیم است، که خار طریق معرفت ومانع سیر و سلوک الی الله است. و این استعاذه و پناه بردن، با لقلقه لسان و صورت بی روح و دنیای بی آخرت تحقق پیدا نمی کند.
چنانچه مشهود است که این لفظ (استعاذه) را کسانی هستند که چهل، پنجاه سال گفته و از شر این رهزن نجات نیافته و در اخلاق و اعمال، بلکه عقاید قلبیه از شیاطن تبعیت و تقلید نموده اند. اگر درست پناه برده بودیم، از شر این پلید، ذات مقدس حق تعالی که فیاض مطلق و صاحب رحمت واسعه و قدرت کامله و علم محیط و کرم بسیط است ما را پناه داده بود. و ایمان و اخلاق و اعمال ما اصلاح شده بود.» ۷
۳) شروع قرائت با نام خدا: پس از پناه بردن به خدا و استعاذه از شر شیطان، انسان با نام و یاد خدا، شروع به قرائت می نماید، تا نفس خود را آماده تجلی نور حق نماید.
همانطور که در حدیث نبوی، نام خدا را در هر امری سفارش نموده است:«هر کار ارزشمندی که با اسم خدا شروع نشود، آن کار، ناقص و ابتر (ناتمام) است.»۸
در آیات کریمه قرآن هم یادآوری شده است که حضرت نوح در برابر سیل، طوفان و امواج نام خدا را بر زبان و قلبش جاری ساخت «بسم الله مجریها و مرسیها» ۹ حرکت و توقف کشتی با نام خدا انجام یافت.
همچنین حضرت سلیمان در ابتدای نامه خود به بلقیس نوشت:«انه من سلیمن و انه بسم الله الرحمن الرحیم» ۰۱ و خداوند هنگام تعلیم قرآن به پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) فرمود: «اقرا باسم ربک... ۱۱ (ای پیامبر) بخوان به نام پروردگارت»
نام و یاد خدا، موجب نورانیت قلب شده و انوار الهی در آن جا می گیرد و روح را صفا می بخشد.
۴) نگاه کردن به قرآن: بسیاری از صحابه، قرآن را از روی مصحف می خواندند و با نظر نمودن به آیات الهی، روح خود را صفا می بخشیدند.
حضرت صادق (علیه السلام) فرموده اند:«هر که قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره مند شود، و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد، اگرچه آن دو کافر باشند.» ۲۱
۵) خواندن قرآن با صدای خوش و با ترتیل: خواندن قرآن، لازم است با صدای زیبا باشد تا هم در روح فرد قاری اثرگذار باشد و هم شنوندگان با تلاوت زیبا، هرچه بیشتر در فضای معنوی آن قرار بگیرند. حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) فرموده اند:«لکل شیء حلیه، و حلیه القرآن الصوت الحسن؛ ۳۱ برای هر چیزی زینتی است، و زینت قرآن، صوت زیبا و نیکوست.»
ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز با تلاوت زیبا و دلنشین خود موجب دلگرمی و جذب مردم به قرآن کریم می شدند چنانچه علی بن الحسین (علیه السلام) در خواندن قرآن، خوش صداترین مردم بود. امام باقر (علیه السلام) نیز صدایی خوش تر از دیگران داشت: ۴۱
۶) قرائت با حزن و اندوه: حضرت صادق (علیه السلام) در رابطه با خواندن قرآن همراه حزن فرموده اند: «ان القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن؛ ۵۱ قرآن برای اندوه (و تاثر در نفوس مردمان) نازل شده پس آن را با آواز حزین بخوانید.»
آداب باطنی تلاوت قرآن کریم
الف) رفع حجاب ها
۱) رفع حجاب خودبینی:
یکی از حجاب هایی که در راه نفس وجود دارد، حجاب تکبر است که شیطان از آن بهره برده و نمی گذارد که انسان به راحتی از آن خلاصی یابد. و با وجود این حجاب انسان به فهم درستی از آیات نمی رسد.
۲) رفع حجاب آراء فاسد:
اگر انسان با اعتقادات غلط و نابجا به سراغ قرآن برود، آن عقاید باطل، موجب می شود تا فهم صحیحی از آیات نداشته و مطابق با نظر غلط خود، آنها را معنی نماید.
۳) حجاب عدم تفکر و تفسیر به رای:
یکی دیگر از راههای نفوذ شیطان آن است که انسان بدون تدبر در فهم معانی آن و با رای غلط خود به تلاوت قرآن بپردازد و آنها رانسنجیده، و از شناخت آیات الهی محروم بماند.
۴) رفع حجاب گناه:
گناه موجب کدورت و تباهی و سیاهی در قلب شده انسان را از درک حقایق بازمی دارد.
۵) رفع حجاب حب دنیا:
از حجاب های مهم دوستی و محبت نسبت به دنیاست که انسان را از ذکر و یاد حق بازمی دارد. امام خمینی (رحمه الله) فرموده اند: «قلب به واسطه این محبت از ذکر خدا غافل می شود و از ذکر و مذکور اعراض می کند و و هرچه علاقمندی به دنیا و اوضاع آن زیادت شود، پرده و حجاب قلب ضخیم تر گردد...» ۶۱
۶) خود را مخاطب قرآن قرار دادن:
انسان در هنگام قرائت قرآن، باید طوری به معانی آن توجه نماید که گویی قرآن با او سخن می گوید و او در مقابل آیات الهی قرار داشته و مخاطب این آیات است و لذا در برابر آیات بشارت، ازخداوند فضلش را بطلبد و در برابر آیاتی که ازعذاب الهی خبر می دهد، رهایی از آن عذاب را از خدا بخواهد.
در سیره امام رضا (علیه السلام) آمده است که در راه سفر به خراسان، شبها در بسترشان، بسیار قرآن می خواند وهرگاه به آیه ای که ازبهشت یاد شده بود می رسید، از خدا آن را مسئلت می کرد و اگر از آتش یاد می شد، به خدا پناه می برد. ۷۱
ج) تدبر در آیات الهی:
انسان باید همواره در هنگام تلاوت آیات الهی، در فهم معانی آن بکوشد. چنانچه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) فرموده اند:«وای به حال کسی که آن را بخواند و در آن نیندیشد.» ۸۱ قرآن نیز شرط بهره مندی از آیات الهی را تدبر دانسته و می فرماید:«افلایتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها»۹۱
براستی مانع و کلید قفل دلها، گناه است. با دل زنگ زده و قفل خورده نمی توان به سراغ نور رفت و آن را در دل خود جای داد.

زهرا ارجمندشکوهی
۱-صحیفه سجادیه، ترجمه محمد رسولی، ص ۵.۲۸
۲-واقعه ..۷۹
۳-میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری، ج ۸، ص ۵۸-.۸۶
۴-اصول کافی، ج ۴، باب ثواب قراءه القرآن ج ۱، ص .۴۱۴
۵-نحل. ۸۹.
۶-سفینه البحار، شیخ عباس قمی، ج ۲، ص ۷۱۴.
۷- آداب الصلوه ، امام خمینی، ص ۴۴۲، (با تلخیص).
۸- تفسیر صافی، ج ۱، ص ۲۵؛ نقل از المیزان، ج ۱، ص ۵۲، (ترجمه موسوی همدانی).
۹- هود.۴۱.
۱۰- نمل.۳۰.
۱۱- علق.۱.
۲۱- اصول کافی، باب قراءه القرآن فی المصحف، ج ۴، ص ۷۱۴، ح۱.
۳۱- همان، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ص ۰۲۴، ح ۹.
۴۱- همان، ص ۰۲۴، ح ۱۱.
۵۱- اصول کافی، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ج ۴، ص ۸۱۴، ح ۲.
۶۱- قرآن، باب معرفت الله، سخنان امام خمینی درباره قرآن، ص ۹۸.
۷۱- گزیده میزان الحکمه، ص ۶۳۷، ح .۵۱۹۲
۸۱- بحار، ج ۱۴، ص ۳۵۲.
۹۱- محمد. ۴۶۴ ۷۹۶

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

نکته های زیبای قرآنی

نکته های زیبای قرآنی
آنچه پیش رو دارید سلسله نكاتی است كه با آیات الهی عجین شده اند و هركدام به صورت موجز به موضوعات مورد نیاز علاقه مندان به قرآن می پردازد. این نكته ها در حد ممكن كوتاه و كاربردی است زیرا با توجه به هجوم اطلاعات تفصیلی پیرامون شما تنها قصد آن را داریم تا در جمع بندی و استفاده از آن چه می دانید به شما یاری رسانیم.
در این مقال انواری از این دریای نورانی را برای شما فراهم كرده ایم.
● نكته هایی درباره قرآن
▪ این نكته را شنیده اید كه هر كس در دوران جوانی قرآن را قرائت كند در حالی كه به آن ایمان دارد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود. فكر آن كه قرآن در رگ های انسان گردش كند و در سینه او بتپد آدمی را به وجد
می آورد. جالب آن جاست كه این خصوصیت فقط در مورد جوانان آمده و این فرمایشی از امام صادق (ع) است.
▪ این نكته را هم بشنوید كه قرآن به دو صورت نازل شده است یك بار در شب قدر از لوح محفوظ خداوند به سوی كعبه انزال یافت و یك بار دیگر به صورت تدریجی و طی بیست و سه سال از خداوند به جبرییل و از جبرییل به پیامبر اكرم (ص) تنزیل پیدا كرد. نكته جالب آن كه چون كلمه انزال برای فرود آمدن دفعی و كلمه تنزیل برای نزول تدریجی استفاده می شود در سوره قدر مصدر انزال مشاهده می شود.
▪ آیا می دانید امید بخش ترین آیه قرآن كدام است این مطلب را امام علی(ع) به نقل از رسول خدا(ص) بیان فرمودند: امید بخش ترین آیه قرآن آیه ۱۱۴ سوره هود است. اگر به امید نیاز دارید به سراغ قرآن بروید و این آیه را با اشتیاق جست وجو كنید.
● قصه های قرآنی
▪ بنا به تحقیق ۲۰۸ قطعه داستانی در قرآن مجید آمده است كه برخی ادامه برخی دیگر و بعضی از آنها نیز كامل و مستقل هستند.
▪ نیمی از سوره های قرآن با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند.
▪ بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره وجود دارند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد.
▪ بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسراییل و فرعونیان است. پس از آن بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم(ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است.
▪ هیچ یك از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیستند و همه قصه های قرآن واقعیت داشته و در واقع روایتی الهی از یك رویداد حقیقی هستند.
▪ گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند. این نوع استفهام یكی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است كه مخاطب را تشویق می كند تا قصه را پی گیری كند. در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: آیا این خبر را شنیده اید كه…
▪ گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چكیده نویسی) آغاز
می شود یعنی قبل از شروع متن اصلی، داستان در جملات كوتاهی چكیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی به اصل مطلب پرداخته می شود. به عنوان نمونه به آیات ۱۰ تا ۲۰ سوره اعراف داستان آفرینش مراجعه كنید.
▪ گاهی از همین روش به صورت معكوس استفاده شده است یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده و سپس به بیان خلاصه و چكیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده كمك كند.
▪ شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است. در قرآن كریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیك و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده خودداری شود. با خواندن داستان یوسف و زلیخا این نكته را در خواهید یافت.
▪ داستان در دل داستان دیگر آورده می شود در حالی كه در زمان های مختلف رخ داده اند. این خصوصیت قرآن باعث می شود تا انسان با دقت و موشكافی سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمركز بیشتری پیدا كند.
▪ نكته زیبای دیگر آن كه در قصه های قرآنی جایگاه خاص زنان و نقش تعیین كننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است. زنان در داستان های قرآنی به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند.
▪ قرآن در جاهایی كه می خواهد الگویی عمومی ارائه كند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح كند از كلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مومن/۲۸) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/۱۰) استفاده می كند.
● تربیت در قرآن
▪ اگر قصد راهنمایی و تربیت كسی را دارید در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید حتی اگر مخاطب شما فرعون سركش یا سران لجوج كفار جاهلی باشند. (طه/۴۴ و شعرا/۲۱۵)
الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مكان در حافظه الهی محفوظ است مراقب باشید. (لقمان/۱۶ و كهف/۳۰)
ب) نسبت به انسان های اطرافت احساس مسوولیت كن و آنها را از كارهای بد بازدار و به كارهای خوب تشویق كن. این لازمه استحكام یك پیكر است و بنی آدم اعضای یكدیگرند. (لقمان/۱۷)
ج) در رفتارهای اجتماعی دقت كن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل مبتكران راه بروی مبادا تندرو و كندرو شوی میانه روی بهترین روش است مراقب باش صدایت را بر سر كسی بلند نكنی و خلاصه در یك كلام آدم باش. (لقمان/۱۸و۱۹)
▪ قرآن كریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو) و حركت به دنبال اكثریت مخالف است. قرآن می گوید: اگر بخواهی از اكثریت مردم فقط به این خاطر كه اكثریت هستند پیروی كنی بدون شك از راه خدا دور می شوی. همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر. (انعام/۱۱۶ و اسراء/۳۶)
▪ همیشه بزرگ ترها بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش كنی و اطاعت از بزرگان انسان را به سعادت نمی رساند. این پیام تربیتی قرآن است كه حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز كن كه فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود نه بزرگ ترهایت. (احزاب/۶۷)
▪ علم بهتر است یا ثروت جواب آن را در آیه ۲۴۷ بقره پیدا خواهید كرد.
▪ امانت داری یكی از ارزش مندترین ارزش های قرآنی است. حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش در خانه حضرت شعیب پناه دادند (قصص/۲۶) و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش بر خزانه مصر نشاندند (یوسف/۵۵) و حتی رسول خدا(ص) كه از سوی خداوند برگزیده شد مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود.
▪ اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشك و سنگین و بی لطافت هیچ گاه در امر تربیت موفق
نمی شود. مهربانی دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن كه شما متوجه شوید در اطراف شما جمع شوند. (آل عمران/۱۵۹)
▪ آیا دوست دارید كه دشمن خود را به یك دوست تبدیل كنید به هر بدی كه در حق شما كرد با خوبی پاسخ گویید. این را قرآن تجویز می كند. آیه ۳۴ سوره فصلت را بخوانید!
● قرآن و سلامت انسان ها
▪ بخورید و بیاشامید اما به اندازه كافی و لازم زیرا پرخوری و زیاده روی سلامت شما را به خطر می اندازد. (اعراف/۳۱)
▪ همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه كن سازید. قرآن بخوانید و به آن عمل كنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا شوید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند. (یونس/۵۷ و اسراء/۸۲)
▪ در فرهنگ قرآنی این خداوند است كه بیماری ها را شفا می دهد و دیگران وسیله و واسطه اند. (شعرا/۸۰)
▪ اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن آن است كه حلال و پاكیزه باشند. این گونه غذا می تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم كند اما این كه یك ماده خوراكی واحد با تركیبات غذایی ثابت و مشخص در اثر حلال یا حرام بودن دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان شود بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد. (نحل/۱۱۴ و بقره ۱۶۸) حلال یعنی چیزی كه ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی كه موافق طبع سالم انسانی باشد.
▪ بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان كه مورد سفارش قرآن كریم است خوردن صبحانه و شام است یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف شود. این شیوه غذا خوردن بهشتیان است كه در سوره مریم آیه ۶۲ آمده است.
▪ به فرمان قرآن مومنان شایسته ترین افراد در استفاده از نعمت های الهی مانند غذاهای پاكیزه هستند. خداوند می فرماید: چه كسی این غذاهای پاكیزه را بر شما حرام كرده است این ها زیبایی های زندگی دنیاست كه خداوند برای بهترین بندگانش خلق كرده است. پس از نعمت های خداوند استفاده كنید. (اعراف/۳۲ و مائده/۸۷ و ۸۸) به قول امام علی (ع) خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است ناراحت می شود كه حرام او را نادیده بگیرید و مانند یك امر حلال انجام دهید.
▪ جالب است بدانید كه خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می كند و آنها را از نعمت های زندگی بخش الهی بر
می شمارد و از ما می خواهد كه از آنها بخوریم كه به ترتیب در سوره مائده آیه ۱ و۹۶ سوره نحل آیه ۱۴ و سوره مومنون آیه ۱۹ آمده است.
▪ مساله خوراك در قرآن آن قدر مهم است كه در یك آیه مستقیما فرمان داده شده است كه انسان با دقت و تامل در غذایی كه می خورد بنگرد (عبس/۲۴) یعنی این كه یك انسان قرآنی باید در نحوه تغذیه خود نهایت دقت را داشته باشد.
▪ خداوند در قرآن كریم خواب را یكی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می كند. (روم/۲۳ و فرقان/۴۷)
▪ آیا می دانید در فرهنگ قرآنی سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست قرآن مستقیما به این بیماری اشاره كرده آن را نام می برد. این بیماری مرض قلب یا بیماری دل نام دارد چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد از شنیدن و دیدن و درك حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است كه یك انسان پیدا می كند. (اعراف/۱۷۹ و توبه/۱۲۵)
● روانشناسی در قرآن
▪ از دیدگاه قرآن سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد مومن، كافر و منافق. (آیات ۲ تا ۲۰ سوره بقره)
▪ شخصیت های مومن خود دارای سه درجه شخصیتی هستند آنان كه به خود ظلم می كنند، آنان كه میانه رو هستند و آنان كه پیشتازانند. (فاطر/۳۲)
▪ مشخصه بارز شخصیت كافر آن است كه دل و اندیشه اش را قفل كرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل از درك حقایق عاجز است.
▪ خصوصیت بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن دوگانگی ریشه ای در ظاهر و باطن است. به همین دلیل مبتلا به شك و تردید و عدم قدرت تصمیم گیری و ناتوانی در قضاوت می شود. (بقره/۸ تا۲۰ و منافقون)
▪ در قرآن كریم در آیات فراوانی از اندوه علل ایجاد كننده آن و راه های برطرف ساختن آن سخن رفته است. گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا(ص) را به دلداری حضرت حق درمان كرده است.
▪ در دیدگاه قرآن ترس دو نوع است ترس پسندیده و ترس ناپسند. ترس پسندیده همان ترس از خداوند و عدالت اوست كه منجر به اصلاح رفتار
می شود. (انفال/۲) و ترس ناپسند اضطرابی شدید با علت مشخصی است كه تسلط بر نفس را از بین می برد و باید با آن مبارزه شود. (احزاب /۱۰ و ۱۱)
▪ از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار. خشم متعادل راهی برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان كرد. قرآن كریم با توصیه به صبر و پاسخ گویی با عمل نیك و با وعده بهشت و پاداش اخروی به وسیله سفارش به بخشش و عفو یادآوری قدرت و خشم خداوند و. . . به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است كه به ترتیب در سوره شوری آیه ۴۳ فصلت آیه ۳۴ آل عمران آیات ۱۳۳ و ۱۴۳ شورا آیات ۳۶ و ۳۷ و نور آیه ۲۲ بیان شده است.
۸. در قرآن به سه نوع از مكانیسم های دفاعی روانی اشاره شده است كه عبارتند از: فرافكنی (منافقون/۴) دلیل تراشی (بقره/۱۱ و ۱۲) و واكنش سازی (بقره/۲۰۴ و ۲۰۵ و منافقون /۴)
▪ در فرهنگ قرآن یكی از راه های موثر و اساسی روان درمانی استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است. (یونس/۵۷)
▪ در روش روان درمانی قرآنی ایمان تولید امنیت درونی و آرامش می كند. (انعام/۸۲ و رعد/۲۸)
▪ یاد خدا آرام بخش دل هاست. (رعد/۲۸)

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند