پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لباس قلب دوم


لباس قلب دوم
انتخاب کفش مناسب به‌خصوص در زمان بازگشایی مدارس و یا در شروع فصل سرما از موارد بسیار مهم و ساده‌ای است که می‌توان با داشتن آگاهی و انتقال آن به دیگران تا حدی راحتی و آرامش و رضایت را در خریداران کفش ایجاد کرد. بنابر یک آمارگیری که اخیراً توسط انجمن بیماری‌های پا انجام شده است، ۸۲ درصد زنان حاضرند سلامتی و آسایش خود را فدای شیک‌پوشی کنند.
حتی عده‌ای از زنان، به دنبال جراحی‌هایی هستند که با بریدن بخشی از استخوان شست، امکان پوشیدن کفش‌های مد روز برایشان فراهم شود.برای اینکه از اندازه درست پای خود مطلع شوید از یک کفاشی آشنا بخواهید تا پای شما را در حالت ایستاده اندازه‌گیری کند. اندازه کفشی که شما در ۱۰ سال پیش می‌پوشیدید دیگر ملاک نیست، زیرا پا با بالا رفتن سن بزرگ‌تر می‌شود، زیرا مفاصل آن در اثر کار کردن درشت می‌شوند و ماهیچه‌ها هم نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهند. اغلب مردم در انتخاب کفش، به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می‌کنند نه به استاندارد بودن آن و این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در درازمدت می‌شود. انتخاب کفش در وهله اول باید براساس نوع استفاده‌ای که از آن می‌شود صورت گیرد.هر فصل، هر فعالیت، هر مکان و هر شرایطی کفش مناسب خودش را می‌طلبد. کفش استاندارد یک کفش استاندارد سه مشخصه بارز دارد: جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.
رویه کفش چرم طبیعی، به علت داشتن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا می‌شود.به همین دلیل، بهترین رویه برای کفش همان رویه طبیعی است، رویه مصنوعی به علت تبادل نشدن هوا در آن باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می‌شود. زیره کفش زیره‌هایی که سبک‌تر، راحت‌تر و در برابر سایش مقاوم‌ترند، مناسب‌ترند. ظاهر این زیره‌ها پر بوده و در حالت خم کردن انعطاف بیشتری دارند، هنگام خرید کفش باید به این نکته نیز دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد بلکه باید عاج‌دار باشد تا از لیز خوردن جلوگیری کند. پنجه کفش از نظر قالب‌بندی، فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت‌های پا فشار وارد نکند. کفش‌هایی که پنجه آنها تیز است باعث می‌شوند انگشت‌های پا روی هم بیفتند این مساله در خانم‌ها شایع‌تر است به‌طوری که انحراف شست پا در خانم‌ها ۹ برابر آقایان است، جلوی کفش باید به‌گونه‌ای باشد که پنجه‌های پا از هم باز بشود. تنه کفش تنه کفش که در واقع چارچوب روی کفش است و دور پا را در بر می‌گیرد، باید به راحتی در برابر فشارهای وارده مقاومت کند و شرایط آناتومیکی پا را حفظ کند. کفش خوب چه کفشی است؟
۱) کفش باید اندازه باشد کفش به عنوان پوشش پا، نقش بسزایی در تحمل فشار و وزن بدن دارد و باید متناسب با سن و اندازه پا باشد، یعنی خیلی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از پا نباشد. اگر کفش بیش از حد بزرگ باشد باعث عدم تعادل در راه رفتن و زمین خوردن و بروز حادثه می‌شود. از سوی دیگر کفش کوچک‌تر از اندازه پا موجب فشردگی پنجه، پشت پاشنه و ایجاد تاول و میخچه می‌شود. ۲
۲) کفش باید سبک باشد وزن کفش‌ها نباید زیاد باشد. کفش‌های سنگین ضمن اینکه خستگی را در پی دارد می‌تواند پاها را زخمی کند.
۳) نه پاشنه بلند، نه بی‌پاشنه پاشنه‌های بلند می‌تواند تعادل را از بین ببرد. توجه داشته باشید که کفش‌های پاشنه بلند و بدون پاشنه، هرکدام باعث اختلالاتی در راه رفتن شده و در مواردی، باعث خستگی زودرس و فشار بر ستون فقرات و زانوها می‌شود. البته منظور از پاشنه، چیزی نیست که شما حتماً به صورت جداگانه آن را می‌بینید ممکن است کفش در قسمت پاشنه از داخل بلندتر باشد و پاشنه داشته باشد، ولی سطح بیرونی کف آن صاف باشد.
۴) اندازه بودن پنجه کفش کفش‌های پنجه باریک و دارای پشتی کوتاه نیز مناسب نیستند .
۵) کفش عاج‌دار کف کفش‌ها نباید لغزنده باشد، چون سطح بدون عاج‌ و صاف کفش‌ها، سبب واژگون شدن و صدمه زدن می شود.
۶) جنس کفش پوشش داخلی کفش نباید پلاستیکی باشد و این نوع کفش‌ها جلوی رسیدن هوا به پا (تنفس پا) را می‌گیرد. به‌طور کلی چرم مناسب‌ترین جنس برای کفش است، زیرا در کفش‌های چرمی تبادل هوا به راحتی صورت می‌پذیرد.
۷) تناسب کفش با فعالیت بهتر است برای فعالیت‌های ورزشی و غیرورزشی از کفش‌های مخصوص به خود استفاده کرد. برای مثال برای فعالیت ورزشی یا اردوهای تفریحی باید از کفش‌های اسپورت استفاده کرد. کفش‌های پاشنه‌دار زنان ۱۰ برابر مردان بیشتر از درد پا شکایت دارند و دلیل آن نیز پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه‌های بسیار بلند پنجه تیز است که به انگشتان پا فشار می‌آورند. از عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد، می‌توان به انحراف انگشت شست پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان، دردهای مزمن کمر، دردهای مفاصل، زانو و پاشنه و خستگی‌های زودرس اشاره کرد.
با آغاز فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا کفش‌های موسوم به کفش‌های تابستانی یا صندل، وارد بازار می‌شود. نکته مهم این است که پا به هنگام حرکت باید در یک حالت ثابت بماند. در کفش‌هایی که پشت باز هستند هنگام حرکت یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آنها از پا می‌شود و این کفش‌ها باعث خستگی بی‌مورد می‌شود. لذا توصیه می‌شود که اگر قصد پیاده‌روی‌های طولانی‌تر از ۲۰ دقیقه را دارید به هیچ‌وجه صندل نپوشید، در ضمن کفش‌های «پاشنه تخت» چون حالت ضربه‌گیری در پاشنه ندارند، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می‌شوند، بهتر است کفش‌ها ۳ سانت پاشنه داشته باشند. عوارض انتخاب کفش نامناسب
۱) فشردن پنجه پا در یک زندان نوک تیز به ناهنجاری‌هایی مانند بانیون (bunion) تورم و پینه در مفاصل انگشتان پا به‌خصوص در انتهای شست و همرتو (hammertoe) خمیدگی شدید شست به سمت داخل که قابل برگشت نیز نیست و باید جراحی شود ، منتهی می‌شود.
۲) قارچ ناخن: رنگ و حالت ناخن‌های پا تغییر کرده، که در اثر پوشیدن کفش تنگ فعال‌تر می‌شود.
۳) کف پا نیز ممکن است در مواقعی آسیب ببیند. بالشتک‌های زیر انگشتان که از چربی تشکیل شده‌اند، با بالا رفتن سن ،کم حجم می‌شوند و پاشنه بلند کفش این روند را تسریع می‌کند در نتیجه شخص در هنگام راه رفتن و حتی ایستادن درد بیشتری را احساس می‌کند.
۴) در صورت پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، با توجه به اینکه زنان جوان در طی روز بیشتر از قبل ایستاده هستند، احتمال ابتلای آنها به آرتروز و مواردی که به جراحی زانو منتهی می‌شود، بیشتر است. کسانی که مدت‌های طولانی کفش پاشنه بلند می‌پوشند بیشتر در معرض ابتلا به ورم کیسه‌های مفصلی، التهاب کپسول‌های مفصلی و آرتروز قرار می‌گیرند. ۵ـ بهداشت فراموش نشود ، پا نیز همانند سایر اعضای بدن دارای گردش خون، تنفس و تعریق است. اگر بهداشت پا رعایت نشود، باعث آلودگی کفش و بروز مشکلات بهداشتی می‌شود.
مریم صابونی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید