پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


خصوصیات زن شایسته


خصوصیات زن شایسته
۱) هماهنگی با شوهر: برای حفظ هر نظامی هماهنگی ضروری است. بنابراین چنانچه زن با شوهر هماهنگی نداشته باشد و از او تبعیت ننماید ، نظام خانواده به هم خواهد خورد. بدیهی است هماهنگی زن با شوهر در اموری است که خارج از منطق و وظیفه نباشد ، و متقابلاً شوهر نیز باید در این هماهنگی، مقابله به مثل نماید.
۲) تمکین و تأمین نیاز جنسی: یکی از انگیزه های مهم در ازدواج نیاز جنسی است که ضرورت دارد طرفین در ارضای این نیاز اقدام کنند.
۳) زینت و آرایش برای شوهر: زن باید برای جلب توجه شوهر به نظافت و آرایش خود برسد و لباس آراسته بپوشد. انجام این امر به قدری مهم است که در بعضی از موارد به از هم پاشیدگی اساس خانواده می انجامد. در اینجا لازم به یادآوری است که هیچ شوهری از زنی که برای دیگران خودآرایی و خودنمایی کند، خوشش نمی آید.
۴) داشتن پوشش مناسب: زنان باید بدن خود را از نامحرم بپوشانند. یکی از عللی که در غرب بنیان خانواده را سست کرده و از هم گسیخته ، خودنمایی زنان با بدن های بدون پوشش است. مردان ایرانی حتی افراد بی بند و بار و به اصطلاح متجدد، زنی را که با اندام بدون پوشش و لباس های کوتاه و تنگ در برابر نامحرم ظاهر شود، برای همسری نمی پسندند.
۵) داشتن جمال و کمال: زن باید از نظر فیزیکی سالم و از نظر زیبایی مورد پسند همسرش قرار گیرد. همسر زیبا و سالم با داشتن خصوصیات خلقی مناسب و سایر شایستگی ها، نعمتی است که مافوق آن متصور نیست.
۶) اصالت خانوادگی: چون وراثت و تربیت اساس رفتار انسان را تشکیل می دهد ، بنابراین منظور از اصالت خانوادگی آن است که دختر در خانواده ای مؤمن و با فرهنگ تربیت شده و از نظر وراثت نیز زمینه داشته باشد ؛ در این صورت متخلق به اخلاق حسنه خواهد بود.
۷) عاقل و خردمند: زنی که یک عمر با مردی مصاحبت دارد؛ باید باهوش و خردمند باشد. عقل و خرد از ویژگی های زن شایسته است:
حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمود: از ازدواج با زنی که کم خرد است خودداری کنید. زیرا مصاحبت او گرفتاری سختی است و فرزندان او ضایع و مهمل خواهند بود.
در توضیح این مطلب باید گفت چون وراثت در میزان هوش مؤثر است بنابراین احتمال کم هوشی در کودکان با والدین کودن و کم هوش زیادتر است. وانگهی زن بی سواد یا کم سواد قادر به رفع نیازهای خانوادگی و به ویژه مسائل تربیتی فرزندان نخواهد بود.
۸) دیانت و تقوی و حسن خلق: همانطور که دیانت و تقوی و حُسن خلق از معیارهای شوهر شایسته می باشد، برای زن نیز از جمله حسنات و ضوابط شایستگی است.
بنابراین از ازدواج با زنی که واجد ضد ارزش های زیر باشد، باید خودداری کرد:
۱) بی بند و بار؛
۲) بی حجاب؛( منظور از حجاب به تنهایی چادر نیست ، بلکه چادر حجاب برتر است ، و منظور این است که زن نبابد در مقابل نامحرمان به خود نمایی بپردازد )
۳) بد اخلاق و عبوس؛
۴) بی عفت؛
۵) سفیه و ناهنجار؛
۶) خودپسند و از خود راضی؛
۷) کینه توز؛
۸) لجباز و ناسازگار؛
۹) بد زبان و درشت گفتار.
رضا ساعی شاهی


همچنین مشاهده کنید