پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تعریق بیش از حد Hyperhidrosis


تعریق بیش از حد Hyperhidrosis
تعریق بیش از حد در نواحی خاص یا در كل بدن میباشد. سن: بیشتر از همه در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال دیده میشود. ژنتیك: گاهی به طور فامیلی دیده میشود. جنس، نحوه زندگی: عوامل خطر مهمی نیستند. تعریق مكرر و بیش از حد، هیپرهیدروز نامیده میشود. این وضعیت معمولاً برای اولین بار در زمان بلوغ ظاهر شده و در سن ۳۰ سالگی ناپدید می‌گردد. در بیشتر موارد، هیچ علتی را نمی‌توان یافت، ولی حدود نیمی از افراد مبتلا یك سابقه فامیلی از این وضعیت دارند كه مطرح كننده وجود یك عامل ژنتیكی است. هیپرهیدروز می‌تواند نشاندهنده یك مشكل زمینه‌ای مثل فعالیت بیش از حد غده تیروئید یا مرض قند باشد. همچنین ممكن است در زنان یائسه دیده شود. در بعضی از افراد، استرس با ایجاد حمله تعریق همراه می‌گرددهیپرهیدروز ممكن است در نواحی زیادی از بدن به ویژه پاها، زیر بغل، دستها و صورت رخ دهد. این حالت اغلب با یك بوی نامطبوع همراه است.
● كارهایی كه باید انجام شوند:
مرتباً بدن عرق كرده را بشویید و لباسهای راحت و شل كه از الیاف طبیعی ساخته شده و عرق را جذب می‌كنند، بپوشید. مواد ضد عرق ممكن است به كاهش تعریق زیر بغل كمك كنند. در صورتیكه اضطراب، این مشكل را بدتر می‌كند، احتمال دارد كه تمرینات آرام‌سازی، كمك كننده باشد. اگر این روشها تاثیری نكرد، با پزشك خود مشورت نمایید.
پزشك ممكن است یك داروی موضعی حاوی كلرید آلومینیوم جهت كاهش فعالیت غدد عرق تجویز كند. در صورتیكه مبتلا به هیپرهیدروز ناحیه زیربغل هستید و سایر درمانها موفق نبوده‌اند، پزشك ممكن است یك جراحی كوچك جهت تخریب مراكز عصبی كنترل كننده تعریق پیشنهاد كند، بدین ترتیب این مشكل، مادام‌العمر برطرف میشود.
منبع : دایرکتوری جامع پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید