ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ / Tuesday, 30 September, 2014
تاریخچه منطق فازی

تاریخچه منطق فازیزمانی که در سال ۱۹۶۵ پروفسور لطفی‌زاده، استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه برکلی، اولین مقاله خود را در زمینه فازی تحت عنوان مجموعه‌های فازی (FUZZY TEST) منتشر کرد، هیچ کس باور نداشت که این جرقه‌ای خواهد بود که دنیای ریاضیات را به طور کلی تغییر دهد.
گرچه در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مخالفان جدی برای نظریه فازی وجود داشت، اما امروزه هیچ کس نمی‌تواند ارزش‌های منطق فازی و کنترل‌های فازی را منکر شود.
افتخار هر ایرانی است که پایه علوم قرن آینده از نظریات یک ایرانی می‌باشد؛ باید قدر این فرصت را دانست و در تعمیم نظریه فازی و استفاده از آن کوشش و تلاش کرد.
زمینه‌های پژوهش و تحقیق در نظریه فازی بسیار گسترده می‌باشد؛ پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند با پژوهش و تحقیق در این زمینه باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر نظریه فازی شوند.
در این مقاله سعی شده است که خوانندگان محترم با نظریه فازی و تاریخچه آن آشنا شوند و زمینه‌های تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
امید است که بتوان قدمی هر چند کوچک در جهت تعالی کشور عزیزمان ایران برداریم
● تاریخچهٔ مجموعه‌های فاز
نظریهٔ مجموعه فازی در سال ۱۹۶۵ توسط پروفسور لطفی عسگرزاده، دانشمند ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه برکلی امریکا عرضه شد.
اگر بخواهیم نظریه مجموعه‌های فازی را توضیح دهیم، باید بگوییم نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستم‌هایی را که نادقیق و مبهم هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
پرواضح است که بسیاری از تصمیمات و اقدامات ما در شرایط عدم اطمینان است و حالت‌های واضح غیر مبهم، بسیار نادر و کمیاب‌ می‌باشند.
نظریهٔ مجموعه‌های فازی به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده است که بحث کامل و جامع در مورد هر شاخه، به زمان بیشتر و مباحث طولانی‌تری احتیاج دارد.
در این مبحث که با انواع شاخه‌های فازی و کاربرد آنها آشنا می‌شویم، تلاش شده است که مباحث به صورت ساده ارائه شود و مسائل بدون پیچیدگی‌های خاص مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین تلاش شده است که جنبه‌های نظری هر بحث تا حد امکان روشن شود؛ گرچه در بسیاری موارد به منظور اختصار، از بیان برهان‌ها چشمپوشی شده است و علاقه‌مندان را به منابع ارجاع داده‌ایم. مطالعه این پژوهش می‌تواند زمینه‌ای کلی و فراگیر دربارهٔ اهم شاخه‌های نظریه مجموعه‌های فازی فراهم ‌آورد؛ اما علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به نوع و میزان علاقه و هدف خود، به مراجع اعلام شده، مراجعه نمایند.
● تاریخچهٔ مختصری از نظریه و کاربردهای فازی
▪ دههٔ ۱۹۶۰ آغاز نظریه فازی
نظریه فازی به وسیله پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۹۶۵ در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی معرفی شد.
ایشان قبل از کار بر روی نظریه فازی، یک استاد برجسته در نظریه کنترل بود. او مفهوم «حالت» را که اساس نظریه کنترل مدرن را شکل می‌دهد، توسعه داد.
عسگرزاده در سال ۱۹۶۲ چیزی را بدین مضمون برای سیستم‌های بیولوژیک نوشت: ما اساساً به نوع جدید ریاضیات نیازمندیم؛ ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع‌های احتمالات قابل توصیف نیستند.
وی فعالیت خویش در نظریه فازی را در مقاله‌ای با عنوان «مجموعه‌های فازی» تجسم بخشید.
مباحث بسیاری در مورد مجموعه‌های فازی به وجود آمد و ریاضیدانان معتقد بودند نظریه احتمالات برای حل مسائلی که نظریه فازی ادعای حل بهتر آن را دارد، کفایت می‌کند.
دههٔ ۱۹۶۰ دههٔ چالش کشیدن و انکار نظریه فازی بود و هیچ یک از مراکز تحقیقاتی، نظریه فازی را به عنوان یک زمینه تحقیق جدی نگرفتند.
اما در دههٔ ۱۹۷۰، به کاربردهای عملی نظریه فازی توجه شد و دیدگاه‌های شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی نظریه فازی مرتفع شد.
استاد لطفی‌زاده پس از معرفی مجموعهٔ فازی در سال ۱۹۶۵، مفاهیم الگوریتم فازی را در سال ۱۹۶۸، تصمیم‌گیری فازی را در سال ۱۹۷۰ و ترتیب فازی را در سال ۱۹۷۱ ارائه نمود. ایشان در سال ۱۹۷۳ اساس کار کنترل فازی را بنا کرد
این مبحث باعث تولد کنترل‌کننده‌های فازی برای سیستم‌های واقعی بود؛ ممدانی (Mamdani) و آسیلیان (Assilian) چهارچوب اولیه‌ای را برای کنترل‌کننده فازی مشخص کردند. در سال ۱۹۷۸ هومبلاد (Holmblad) و اوسترگارد(Ostergaard) اولین کنترل‌کننده فازی را برای کنترل یک فرایند صنعتی به کار بردند که از این تاریخ، با کاربرد نظریه فازی در سیستم‌های واقعی، دیدگاه شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی این نظریه کاملاً متزلزل شد.
دههٔ ۱۹۸۰ از لحاظ نظری، پیشرفت کندی داشت؛ اما کاربرد کنترل فازی باعث دوام نظریه فازی شد.
مهندسان ژاپنی به سرعت دریافتند که کنترل‌کننده‌های فازی به سهولت قابل طراحی بوده و در مورد بسیاری مسائل می‌توان از آنها استفاده کرد.
به علت اینکه کنترل فازی به یک مدل ریاضی نیاز ندارد، می‌توان آن را در مورد بسیاری از سیستم‌هایی که به وسیلهٔ نظریه کنترل متعارف قابل پیاده‌سازی نیستند، به کار برد.
سوگنو مشغول کار بر روی ربات فازی شد، ماشینی که از راه دور کنترل می‌شد و خودش به تنهایی عمل پارک را انجام می‌داد.
یاشونوبو (Yasunobu) و میاموتو (Miyamoto) از شرکت هیتاچی کار روی سیستم کنترل قطار زیرزمینی سندایی را آغاز کردند. بالاخره در سال ۱۹۸۷ پروژه به ثمر نشست و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های قطار زیرزمینی را در جهان به وجود آورد.
در دومین کنفرانس‌ سیستم‌های فازی که در توکیو برگزار شد، درست سه روز بعد از افتتاح قطار زیرزمینی سندایی، هیروتا (Hirota) یک روبات فازی را به نمایش گذارد که پینگ‌پونگ بازی می‌کرد؛ یاماکاوا (Yamakawa) نیز سیستم فازی را نشان داد که یک پاندول معکوس را در حالت تعادل نشان می‌داد. پس از این کنفرانس، توجه مهندسان، دولتمردان و تجار جلب شد و زمینه‌های پیشرفت نظریه فازی فراهم شد.
▪ دههٔ ۱۹۹۰ ، توجه محققان امریکا و اروپا به سیستم‌های فازی
موفقیت سیستم‌های فازی در ژاپن، مورد توجه محققان امریکا و اروپا واقع شد و دیدگاه بسیاری از محققان به سیستم‌های فازی تغییر کرد.
در سال ۱۹۹۲ اولین کنفرانس بین‌المللی در مورد سیستم‌های فازی به وسیله بزرگترین سازمان مهندسی یعنی IEEE برگزار شد.
در دههٔ ۱۹۹۰ پیشرفت‌های زیادی در زمینهٔ سیستم‌های فازی ایجاد شد؛ اما با وجود شفاف شدن تصویر سیستم‌های فازی، هنوز فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود و بسیاری از راه‌حل‌ها و روش‌ها همچنان در ابتدای راه قرار دارد. بنابراین توصیه می‌شود که محققان کشور با تحقیق و تفحص در این زمینه، موجبات پیشرفت‌های عمده در زمینهٔ نظریه فازی را فراهم نمایند.
● زندگینامهٔ پروفسور لطفی‌زاده
استاد لطفی‌زاده در سال ۱۹۲۱ در باکو متولد شد. آنجا مرکز آذربایجان شوروی بود. لطفی‌زاده یک شهروند ایرانی بود؛ پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار روزنامهٔ ایرانیان بود.
استاد لطفی‌زاده از ۱۰ تا ۲۳ سالگی در ایران زندگی کرد و به مدرسهٔ مذهبی رفت. خاندان لطفی‌زاده از اشراف و ثروتمندان ایرانی بودند که همیشه ماشین و خدمتکار شخصی داشتند.
در سال ۱۹۴۲ با درجهٔ کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۴۴ وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال ۱۹۴۶ درجهٔ کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در سال ۱۹۵۱ درجهٔ دکترای خود را در رشتهٔ مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال ۱۹۶۳ ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشتهٔ مهندسی برق است، کسب نمود. لطفی‌زاده انسانی است که همیشه موارد مخالف را مورد بررسی قرار داده و به بحث دربارهٔ آن می‌پردازد. این خصوصیت، قابلیت پیروزی بر مشکلات را به لطفی‌زاده اعطا نموده است.
در سال ۱۹۵۶ لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائهٔ مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.
روفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسهٔ پرینستون با استفن کلین آشنا شد. استفن کلین کسی است که از طرف مؤسسهٔ پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌کرد. کلین متفکر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ مقاله‌ای با یکدیگر ننوشتند، اما تحت تأثیر یکدیگر قرار داشتند.
لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به کلین اساس مهندسی برق و نظریهٔ اطلاعات را آموخت.
وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفتهٔ منطق چند ارزشی شد.
در سال ۱۹۶۲ لطفی‌زاده تغییرات مهم و اصلی را در مقالهٔ «از نظریهٔ مدار به نظریهٔ سیستم» در مجلهٔ IRE که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت. در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.
لطفی‌زاده پس از ارائهٔ منطق فازی، در تمام دههٔ ۱۹۷۰ و دههٔ ۱۹۸۰ به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمو منطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش و کوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند و هرگز جهانیان تلاش این بزرگ‌مرد اسطوره‌ای ایرانی را فراموش نخواهند کرد.
● تعریف سیستم‌های فازی و انواع آن
واژهٔ فازی در فرهنگ لغت آکسفورد به صورت مبهم، گنگ و نادقیق تعریف شده است. اگر بخواهیم نظریهٔ مجموعه‌های فازی را تعریف کنیم، باید بگوییم که نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیر‌ها و سیستم‌هایی را که نادقیق هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
● چرا سیستم‌های فازی:
دنیای واقعی ما بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن به دست آورد؛ بنابراین باید برای یک مدل، توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد معرفی شود.
با حرکت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین ما به فرضیه‌ای نیاز داریم که بتواند دانش بشری را به شکلی سیستماتیک فرموله کرده و آن را به همراه سایر مدل‌های ریاضی در سیستم‌های مهندسی قرار دهد.
● سیستم‌های فازی چگونه سیستم‌هایی هستند؟
سیستم‌های فازی، سیستم‌های مبتنی بر دانش یا قواعد می‌باشند؛ قلب یک سیستم فازی یک پایگاه دانش است که از قواعد اگر ـ آنگاه فازی تشکیل شده است.
یک قاعده اگر ـ آنگاه فازی، یک عبارت اگر ـ آنگاه است که بعضی کلمات آن به وسیله توابع تعلق پیوسته مشخص شده‌اند.
مثال:
اگر سرعت خودرو بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
کلمات «بالا» و «کم» به وسیله توابع تعلق مشخص شده‌اند؛ توضیحات کامل در شکل ارائه شده است.
مثال ۱-۱)
فرض کنید می‌خواهیم کنترل‌کنند‌ه‌ای طراحی کنیم که سرعت خودرو را به طور خودکار کنترل کند. راه‌حل این است که رفتار رانندگان را شبیه‌سازی کنیم؛ بدین معنی که قواعدی را که راننده در حین حرکت استفاده می‌کند، به کنترل‌کنندهٔ خودکار تبدیل نماییم.
در صحبت‌های عامیانه راننده‌ها در شرایط طبیعی از ۳ قاعده زیر در حین رانندگی استفاده می‌کنند:
اگر سرعت پایین است، آنگاه نیروی بیشتری به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت متوسط است، آنگاه نیروی متعادلی به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
به طور خلاصه، نقطهٔ شروع ساخت یک سیستم فازی به دست آوردن مجموعه‌ای از قواعد اگر ـ آنگاه فازی از دانش افراد خبره یا دانش حوزه مورد بررسی می‌باشد؛ مرحلهٔ بعدی، ترکیب این قواعد در یک سیستم واحد است.
● انواع سیستم‌های فازی
▪ سیستم‌های فازی خالص
موتور استنتاج فازی، این قواعد را به یک نگاشت از مجموعه‌های فازی در فضای ورودی به مجموعه‌های فازی و در فضای خروجی بر اساس اصول منطق فازی ترکیب می‌کند.
مشکل اصلی در رابطه با سیستم‌های فازی خالص این است که ورودی‌ها و خروجی‌های آن مجموعه‌های فازی می‌باشند. درحالی که در سیستم‌های مهندسی، ورودی‌ها و خروجی‌ها متغیرهایی با مقادیر حقیقی می‌باشند.
برای حل این مشکل، تاکاگی سوگنو و کانگ، نوع دیگری از سیستم‌های فازی معرفی کرده‌اند که ورودی‌ها و خروجی‌های آن متغیرهایی با مقادیر واقعی هستند.
▪ سیستم فازی تاکاگی ـ سوگنو و کانگ
بدین ترتیب قاعده فازی از یک عبارت توصیفی با مقادیر زبانی، به یک رابطهٔ ساده تبدیل شده است؛ به طور مثال در مورد خودرو می‌توان اعلام کرد که اگر سرعت خودرو X باشد، آنگاه نیروی وارد بر پدال گاز برابر Y=CX می‌باشد.
مشکلات عمدهٔ سیستم فازی TSK عبارت است از:
بخش «آنگاه» قاعدهٔ یک فرمول ریاضی بوده و بنابراین چهارچوبی را برای نمایش دانش بشری فراهم نمی‌کند.
این سیستم دست ما را برای اعمال اصول مختلف منطق فازی باز نمی‌گذارد و در نتیجه انعطاف‌پذیری سیستم‌های فازی در این ساختار وجود ندارد.
برای حل این مشکلات نوع سومی از سیستم‌های فازی یعنی سیستم فازی با فازی‌سازها و غیر فازی‌سازها مورد استفاده قرار گرفت.
▪ سیستم‌های فازی با فازی‌ساز و غیر فازی ساز
این سیستم فازی معایب سیستم فازی خالص و سیستم فازی TSK را می‌پوشاند. در این مبحث، از این پس سیستم فازی با فازی ساز و غیر فازی‌ساز منظور خواهد بود.
به عنوان نتیجه‌گیری برای این بخش لازم است یادآوری شود که جنبهٔ متمم نظریه سیستم‌های فازی این است که یک فرایند سیستماتیک را برای تبدیل یک پایگاه دانش به یک نگاشت غیر فعلی فراهم می‌سازد.
● زمینه‌های تحقیق عمده در نظریه فازی
منظور از نظریه فازی، تمام نظریه‌هایی است که از مفاهیم اساسی مجموعه‌های فازی یا توابع تعلق استفاده می‌کنند.
مطابق شکل، نظریه فازی را می‌توان به پنج شاخهٔ عمده تقسیم کرد که عبارتند از:
▪ ریاضیات فازی
مفاهیم ریاضیات کلاسیک، با جایگزینی مجموعه‌های فازی با مجموعه‌های کلاسیک توسعه پیدا کرده است.
▪ منطق فازی و هوش مصنوعی
که در آن منطق کلاسیک تقریب‌هایی یافته و سیستم‌های خبره بر اساس اطلاعات و استنتاج تقریبی توسعه پیدا کرده است.
▪ سیستم‌های فازی
سیستم‌های فازی که شامل کنترل فازی و راه‌حل‌هایی در زمینهٔ پردازش سیگنال و مخابرات می‌باشد.
▪ عدم قطعیت و اطلاعات
انواع عدم قطعیت‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
▪ تصمیم‌گیری فازی
مسائل بهینه‌سازی را با محدودیت‌ها در نظر می‌گیرد.
ـ اصل منطق فازی
ـ اندازه‌گیریهای فازی
ـ تحلیل فازی
ـ روابط فازی
ـ توپولوژی فازی
باید توجه داشت که پنچ شاخهٔ مستقل از یکدیگر نبوده و به شدت به هم ارتباط دارند. که برای تحقیق
در یک زمینه حتماً می‌بایست در مورد زمینه‌های دیگر نیز اطلاعات مناسب را به دست آورد؛ به طور مثال، کنترل فازی از
سید مصطفی عمادی
منبع : سایت تخصصی مهندسین صنایع ایران

همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    بازاریابی بین المللی    تصمیمات مهم در بازاریابی بین المللی    تصمیم دربارهٔ برنامه بازاریابی
کشاورزی جنگلداری و شیلات    آبیاری    طراحی سیستم های آبیاری بارانی    طراحی سیستم بارانی
کشاورزی جنگلداری و شیلات    كشاورزی    علف های هرز و علف کش ها    تیره های مختلف علف های هرز
شعر و ادب    شهریار    غزلیات
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    داروشناسی روانی    آنتی پسیکوتیک ها    آنتاگونیست های گیرنده دوپامین    احتیاط ها و واکنش های جانبی
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    افسانه ها و قصه های عامیانه مردم ایران    افسانه ها و قصه ها
دارو و درمان    درمان    چشم پزشکی(افتالمولوژی)    پلک ها و دستگاه اشکی    اشک    سندرم چشم خشک
شعر و ادب    جامی    هفت اورنگ    اورنگ پنجم یوسف و زلیخا
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات
بهداشت و سلامت    سلامت    ضدعفونی    مواد ضدعفونی

کلمات در حال جستجو

برخی منابع مهم خبری
برهان - بی باک - ایبنا - بورس نیوز - ای استخدام - جنوب - فارس - سفیر - لیزنا - خبرنامه دانشجویان - شفقنا - آرمان - سیاست روز - ملت - جام جم - قدس آنلاین - شانا - معماری - فرهنگ امروز - سیتنا - مثلث - پول - ایربا - افکار - عصرایران - رجانیوز - سراج 24 - روزنامه نود - ایلنا - کتابخانه مجلس - آی تی آنالیز - آریا - اصفهان امروز - سنا - اقتصاد پنهان - روزنو - پی سی ورلد - فرهنگ‌نیوز - گفتار - تریبون - ایران ورزشی - نماینده - ایفنام - پانا - رسالت - نورپرتال - گسترش صنعت - ایران و جهان - آفتاب نیوز - تدبیر 24 - جماران - دیپلماسی ایرانی - سلامانه - خبر آنلاین - خرداد - مشرق - ارانیکو - اقتصاد ایرانی - بهارنیوز - تبیان - پرسپولیس - ورزش سه - سیمرغ - فرارو - مجله ماشین - تسنیم - تهران پرس - گویا آی تی - سلامت نیوز - ایتنا - شفاف - ایمنا - سی نت - جهان نیوز - پارسینه - فارنت - ایران استخدام - تفاهم - زیباکلام - تیک - شفا - دنیای اقتصاد - تابناک - سینما پرس - جوان - پارس فوتبال - فان پاتوق - الف - عماریون - دانشجو - پارس - موسیقی ایرانیان - خبرورزشی - اقتصاد آنلاین - . - شهرخبر - پرداد - شبکه - ایران اکونومیست - ایران گراند - نیک صالحی - رویش - همشهری - برترینها - ایرنا - پیام نو - انتخاب - پویش - نامه - العالم - عصر خودرو - جمهوریت - مهر - بنکر - دیدبان - واحد مرکزی خبر - باشگاه خبرنگاران - موج - صراط - شرق - طلا - آی سی تی - خودرو - افق - پیام نفت - تراز - حوادث - اقتصادایران آنلاین - بانک ورزش - حوزه هنری - انصاف - ایران - پرشین خودرو - ایسنا - موبنا - عیارآنلاین - سخن‌آنلاین - فردا - پرشین وی - سینما نگار - اعتدال - بانی فیلم - ایستنا - بولتن - برنا - آفتاب - اکو - زومیت - شهرسخت‎‌افزار - اروم‌نیوز - شفقنا ورزشی - خانه ملت - موسیقی ما - استخدام - خانه‌ ورزش - کافه سینما - میراث فرهنگی - رهیاب - روزگارنو - سینما خبر -

هدیه عجیب پوتین به روحانی +عکس - پایان دیدار گرم پوتین - روحانی خاطره انگیز هم شد. رئیس جمهور روسیه دستور داد کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رئیس جمهور ایران بیاورند.…
جرج‌ کلونی و همسرش پس از ازدواج + تصاویر - جورج کلونی هنرپیشه معروف آمریکایی در سن ۵۳ سالگی با نامزدش امل علم‌الدین وکیل و فعال حقوق بشر ۳۶ ساله در ونیز ایتالیا ازدواج کرد. این دو برای برگزاری جشن عروسی خود، به ونیز رفته‌ بودند و دیروز استن روسنفیلد، وکیل…
بیلبورد سردار آزمون در اتوبان‌های روسیه +عکس - سردار آزمون بازیکن 19 ساله و ایرانی روبین کازان به یک مدل در روسیه تبدیل شده است. البته شغل جدید او قرار نیست به فوتبالش لطمه ای بزند.
چرا آزاده نامداری و فرزاد حسنی جدا شدند؟ - هنوز آزاده نامداری و فرزاد حسنی شمع یک سالگی ازدواج‌شان را فوت نکرده بودند که خبر طلاق‌شان در محافل پیچید.
تولد‌ نوزادی‌ با‌‌ بیماری‌ وحشتناک‌ در‌ایران /تصاویر+18 - خانم باردار 26 ساله ای در شامگاه 5 شنبه با مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان امام حسن(ع) شهرستان داراب از توابع استان فارس تحت عمل سزارین قرار گرفت و نوزاد پسری با بیماری نادر ایکتیوز پیشرفته(هارلیکون)…
نیکی کریمی در خودروی قلعه‌نویی! +تصاویر - عکاس این مجموعه تصاویری پرشمار از مصاحبه های نیکی کریمی با ستاره های فوتبال و عکس های پشت صحنه مستندها را روی صفحه شخصی خود منتشر کرده که تعدادی از آنها را با هم تماشا می‌ کنیم.
ترویج پوشش نامرسوم دو زن در تلویزیون +عکس - پخش زنده مصاحبه با دو زن یک خانواده که به خاطر پوشش نامرسوم آنها که حتی چشم هایشان به خاطر حجاب سخت آنها دیده نمی شد، به سرعت در شبکه های اجتماعی جلب توجه کرد.
عکسی‌سیاسی از مسابقات جهانی‌والیبال! - رامین مهمان‌پرست، سفیر کنونی جمهوری اسلامی ایران در لهستان و سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد، در کنار آملیا اسدی، از طرفداران تیم ملی والیبال ایران در اروپا. اسدی به واسطه‌ی پخش چندثانیه‌ای تصویرش از تلویزیون…
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
بازگشت ایرباس اماراتی به دوبی/ ایرباس 380 فصلی جدید در صنعت هوایی - مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه فرود هواپیمای ایرباس 380 فصلی تازه در صنعت هوایی ایران است، گفت: هواپیمایی امارات نام خود را به عنوان پیشتاز ...
رفع یک ابهام: خاطره سردار رشید از نامه تکان‌دهنده امام - مجری برنامه با اشاره به مکالمه تلفنی حسن روحانی با محسن رضایی پرسید: آقای روحانی گفته بود محسن رضایی تلفنی به من گفت: سقوط فاو امکان ندارد مگر اینکه عراق بمب اتم بزند. محسن رضایی در پاسخ گفت: من چون…
توقف دریافت کارمزد از تراکنش ها واقعی یا حرکت چراغ خاموش! - هیأت وزیران در جلسه یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد تمام جوانب طرح اخذ کارمزد ازکارتخوان ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس…
مظاهری: به خودم فشار نیاوردم/ برای فینالیست شدن روی رینگ می‌روم - نماینده وزن 91 کیلوگرم تیم ملی بوکس ایران پس از راهیابی به مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی گفت: در مبارزه با بوکسور مغولستانی به خودم فشار نیاوردم و ...
خاطره مربی استقلال از اولین حضور علی کریمی در تیم ملی - مربی تیم فوتبال استقلال با تمجید از علی کریمی و دوران حضورش در تیم ملی فوتبال ایران، خاطره ای از بازیکن پیشین تیم ملی را مرور کرد.
برق طلایی‌های کشتی‌فرنگی در کاروان‌ایران/عبدولی زورش به ناداوری‌ها نرسید - روز یازدهم بازی های آسیایی برای کشتی فرنگی ایران روز پرفروغی بود و فرنگی کاران کشورمان به دو مدال طلا دست یافتند و عبدولی با ناداوری مدال طلای مسجل خود را با برنز عوض کرد.
روز طلایی کشتی فرنگی با چاشنی ناداوری/ حسرت طلا بر دل عبدولی ماند - فرنگی کاران سه وزن نخست تیم ملی کشتی ایران در حالی نخستین روز از رقابتهای کشتی فرنگی بازیهای آسیایی کره جنوبی را با کسب دو مدال طلا و یک برنز پشت سر گذاشتند که شادی این ...
نتایج ایران در روز یازدهم/ 4 طلا و 2 برنز برای ۳ رشته - کاروان ورزشی ایران در یازدهمین روز از بازی‌های آسیایی 4 مدال طلا و 2 برنز کسب کرد.
قلعه‌نویی خطاب به کریمی: یک بُرد بیاوریم شرایط استقلال خوب می‌شود - سرمربی تیم استقلال خطاب به دستیار کی‌روش گفت: اگر یک بُرد بیاوریم شرایط استقلال خوب خواهد شد.
هدیه پوتین به رئیس جمهور به کدام موزه می رود؟ - رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه این موزه آمادگی پذیرش هدیه ولادیمیر پوتین به رئیس جمهور کشورمان را دارد گفت: از سپر رزمی متعلق به دوران شاه عباس اول می توان در موزه ...
سایت آموزشی هسته‌ای در الموت مجموعه گردشگری می‌شود - قزوین – خبرگزاری مهر: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طرح تغییر کاربری سایت آموزشی سازمان انرژی اتمی در الموت و تبدیل آن به مجموعه گردشگری از سوی کارشناسان در دست ...
اتفاقی نادر برای ورزشکار ایران/ زنبورگزیدگی صمیمی در حین پرتاب دیسک - ورزشکار پرتاب دیسک ایران در هنگام مسابقه خود در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی با اتفاقی نادر مواجه شد.
خادم: به خاطر تغییرات رخ داده به پرسپولیسی‌ها تذکر دادیم/ از انتخاب مدیرعامل پرسپولیس بی‌خبرم - معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: تغییرات رخ داده در پرسپولیس مناسب نبود و ما این موضوع را به پرسپولیسی‌ها تذکر دادیم.
قلعه‌نویی خطاب به کریمی: حالا زود است اما متوجه خواهی شد ما چه می‌کشیم - سرمربی تیم فوتبال استقلال خطاب به علی کریمی که در تمرین آبی پوشان حضور پیدا کرده بود گفت: حالا زود است اما کم کم متوجه خواهی شد که ما در فوتبال ایران چه می کشیم.
علی کریمی در تمرین استقلال حضور یافت/ گفتگو با قلعه‌نویی - اعضای کادرفنی تیم ملی ایران که علی کریمی هم در بین آنها حضور دارد، در تمرین عصر امروز سه‌شنبه آبی‌پوشان حضور یافت.
برنز مظاهری با برد مقابل بوکسور مغولستانی قطعی شد - نماینده وزن 91 کیلوگرم تیم ملی ایران در مصاف با بوکسور مغولستان به پیروزی رسید و ضمن قطعی کردن مدال برنز خود به مرحله نیمه نهایی راه یافت.
پازاج: ناداوری در حق عبدولی را تا حالا ندیده بودم/ باز هم مدال می‌گیریم - سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران قول داد شاگردانش فردا چهارشنبه و در ادامه بازی‌های آسیایی اینچئون باز هم مدال کسب کنند.
درخواستی برای تغییر برنامه لیگ نداشتم/ از برنامه تنظیم شده حمایت می‌کنم - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: هیچ درخواستی برای تغییر برنامه لیگ برتر نداشتیم و این موضوع صحت ندارد.
علیاری: ناداوری اجازه نداد 3 طلا بگیریم/ برای این مدال زحمات زیادی کشیدم - فرنگی‌کار وزن 98 کیلوگرم کشورمان ایران با انتقاد از ناداوری‌های رخ داده در مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی اینچئون گفت: با ناداوری نگذاشتند در روز نخست رقابتهای کشتی ...
ایرباس 380 بالاخره در فرودگاه امام فرود آمد - نخستین هواپیمایی پهن پیکر ایرباس 380 امروز ساعت 16 در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست.
صدای ناله عمارت عین الدوله در جوار ساخت و ساز قانونی! - میراث فرهنگی و گردشگری - ساخت و ساز دیوار به دیوار عمارت عین الدوله و در قسمت جدا شده این باغ_عمارت سال هاست تن افراد محله و دوستداران میراث فرهنگی را لرزانده است.
‌ایرباس پهن‌پیکر 380 در فرودگاه امام خمینی(ره)‌ به زمین نشست - ایرباس 380 به عنوان پهن‌پیکرترین هواپیمای مسافری دنیا متعلق به امارات‌ایر، هم‌اکنون در فرودگاه امام خمینی (ره) با موفقیت به زمین نشست.
فیلمیران از پخش «عصبانی نیستم» انصراف داد/ دلیل تصمیم پخش‌کننده - علی سرتیپی مدیر دفتر فیلمیران که پخش فیلم «عصبانی نیستم» را برعهده داشت درباره خبری مبنی بر انصراف از پخش این فیلم در سینماها توضیح داد.
کاروان ایران به یک مدالی قزاقستان رسید - کاروان ورزش ایران با کسب 5 طلا در سه رشته کشتی فرنگی، دوومیدانی و تکواندو به کاروان ورزش قزاقستان نزدیک شد. ورزش کشورمان در شرایطی به چهاردهمین مدال رسیده که در دوره ...
دستور آخوندی برای تسهیل دسترسی به شبکه ریلی/ رسوب 3.2 میلیون تن کالا در بنادر - شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور از رسوب 3 میلیون و 250 هزار تن کالا تا ششم مهرماه امسال در بنادر کشور خبر داد و وزیر راه و شهرسازی نیز در این شورا دستور تسهیل دسترسی به ...
نخستین گام عملیاتی برای افزایش نرخ فرزندآوری و چند ابهام! - مگر نه اینکه خطر کهنسال شدن جامعه کم از خطرات تهدید ارضی کشور ندارد و می‌بایست برای مقابله با آن تمام توانمان را بسیج کنیم؟ پس چگونه است که هشدارهای موکد رهبر انقلاب درباره خطر کهنسالی را ندید گرفته…
«یتیم خانه ایران» و «رسوایی ۲» پروانه ساخت گرفتند - شورای صدور پروانه‌ فیلمسازی ۳۵ میلیمتری در جلسه‌ فوق العاده یکشنبه ۶ مهر با صدور مجوز ساخت پنج عنوان فیلم سینمایی موافقت کرد که در بین آنها «یتیم خانه ایران» ...
قدردانی ضرغامی از آتش‌نشان‌ها - رئیس سازمان صدا و سیما همزمان با هفتم مهر روز آتش‌نشانی از همکاران آتش‌نشان قدردانی کرد.
بهره برداری از "پهنای مشترک " نیاز به ساختارسازی دارد - 2015، سال سرنوشت ساز دریای خزر بهره برداری از "پهنای مشترک " نیاز به ساختارسازی داردبهرام امیراحمدیان کارشناس مسایل روسیه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به اجلاس خزر تاکید می کند که ممکن است…
جزییات رانت هفت‌هزار میلیاری در دولت‌ قبل - گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رانت 7هزار میلیارد تومانی سه صراف با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: سه صراف در سال 90 ...
توافقنامه امنیتی آمریکا-افغانستان امضا شد - گروه بین الملل: توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه آمریکا با افغانستان امروز (سه‌شنبه) در کاخ ریاست جمهوری در کابل ...
پیمان امنیتی آمریکا-افغانستان امضا شد - مقاماتی از دولت آمریکا و افغانستان بعدازظهر امروز سه شنبه در کابل پیمان امنیتی میان دو کشور را امضا کردند.
نویدکیا در دیدار با پرسپولیس به میدان می‌رود - اصفهان – خبرگزاری مهر: کاپیتان تیم فوتبال سپاهان اصفهان که در روزهای گذشته با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد، با رفع مصدومیت در این بازی می‌تواند به میدان برود.
محرابی با شکست مقابل بوکسور قزاقستانی حذف شد - سجاد محرابی بوکسور وزن 75 کیلوگرم تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون با باخت مقابل حریف قزاقستانی خود از راهیابی به مرحله نیمه نهایی بازماند.
ذخایر آبی 300 دشت کشور بحرانی شد/ تصمیمات جدید درباره مشترکان پُرمصرف آب - قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه وضعیت حدود 300 دشت از مجموع 609 دشت کشور ممنوعه بحرانی است و امکان برداشت آب از آنها وجود ندارد، گفت: پیشنهاد شده است دولت تصمیمات ...
اهواز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود - دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان به همت معاونت صدای رسانه ملی و با دبیری ابراهیم طاهری، مدیرکل نغمات آیینی رادیو، بیست و سوم و بیست و چهارم مهرماه در ...
سه تکواندوکار ایران چهارشنبه مبارزه می کنند/ نتایج کامل روز نخست - رقابتهای تکواندو در هفدهمین دوره بازیهای  آسیایی فردا چهارشنبه پیگیری می شود و سه نماینده از ایران رقابتهای خود را برگزار می کنند.
اظهار نظر یوسف کرمی پس از خداحافظی از تیم ملی تکواندو - سرگروه تیم ملی تکواندو که بعد از شکست در المپیک 2012 لندن قصد کناره گیری از دنیای قهرمانی را داشت و با اصرار برخی نزدیکان خود در تیم ملی باقی ماند بعد از شکست روی "شی ...
اخلاقی: حق ما کسب سه مدال طلا بود/ فردا هم طلایی می شویم - دارنده مدال طلای وزن 80 کیلوگرم کشتی فرنگی بازیهای آسیایی کره جنوبی گفت: امروز باید سه مدال طلا می گرفتیم که متاسفانه اینگونه نشد.
مرادی از شرکت در دوی 800 متر انصراف داد - ملی پوش دومیدانی ایران با توصیه پزشکان از شرکت در دوی 800 متر انصراف داد.