ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ / Friday, 29 August, 2014 /
تاریخچه منطق فازی

تاریخچه منطق فازیزمانی که در سال ۱۹۶۵ پروفسور لطفی‌زاده، استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه برکلی، اولین مقاله خود را در زمینه فازی تحت عنوان مجموعه‌های فازی (FUZZY TEST) منتشر کرد، هیچ کس باور نداشت که این جرقه‌ای خواهد بود که دنیای ریاضیات را به طور کلی تغییر دهد.
گرچه در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مخالفان جدی برای نظریه فازی وجود داشت، اما امروزه هیچ کس نمی‌تواند ارزش‌های منطق فازی و کنترل‌های فازی را منکر شود.
افتخار هر ایرانی است که پایه علوم قرن آینده از نظریات یک ایرانی می‌باشد؛ باید قدر این فرصت را دانست و در تعمیم نظریه فازی و استفاده از آن کوشش و تلاش کرد.
زمینه‌های پژوهش و تحقیق در نظریه فازی بسیار گسترده می‌باشد؛ پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند با پژوهش و تحقیق در این زمینه باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر نظریه فازی شوند.
در این مقاله سعی شده است که خوانندگان محترم با نظریه فازی و تاریخچه آن آشنا شوند و زمینه‌های تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
امید است که بتوان قدمی هر چند کوچک در جهت تعالی کشور عزیزمان ایران برداریم
● تاریخچهٔ مجموعه‌های فاز
نظریهٔ مجموعه فازی در سال ۱۹۶۵ توسط پروفسور لطفی عسگرزاده، دانشمند ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه برکلی امریکا عرضه شد.
اگر بخواهیم نظریه مجموعه‌های فازی را توضیح دهیم، باید بگوییم نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستم‌هایی را که نادقیق و مبهم هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
پرواضح است که بسیاری از تصمیمات و اقدامات ما در شرایط عدم اطمینان است و حالت‌های واضح غیر مبهم، بسیار نادر و کمیاب‌ می‌باشند.
نظریهٔ مجموعه‌های فازی به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده است که بحث کامل و جامع در مورد هر شاخه، به زمان بیشتر و مباحث طولانی‌تری احتیاج دارد.
در این مبحث که با انواع شاخه‌های فازی و کاربرد آنها آشنا می‌شویم، تلاش شده است که مباحث به صورت ساده ارائه شود و مسائل بدون پیچیدگی‌های خاص مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین تلاش شده است که جنبه‌های نظری هر بحث تا حد امکان روشن شود؛ گرچه در بسیاری موارد به منظور اختصار، از بیان برهان‌ها چشمپوشی شده است و علاقه‌مندان را به منابع ارجاع داده‌ایم. مطالعه این پژوهش می‌تواند زمینه‌ای کلی و فراگیر دربارهٔ اهم شاخه‌های نظریه مجموعه‌های فازی فراهم ‌آورد؛ اما علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به نوع و میزان علاقه و هدف خود، به مراجع اعلام شده، مراجعه نمایند.
● تاریخچهٔ مختصری از نظریه و کاربردهای فازی
▪ دههٔ ۱۹۶۰ آغاز نظریه فازی
نظریه فازی به وسیله پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۹۶۵ در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی معرفی شد.
ایشان قبل از کار بر روی نظریه فازی، یک استاد برجسته در نظریه کنترل بود. او مفهوم «حالت» را که اساس نظریه کنترل مدرن را شکل می‌دهد، توسعه داد.
عسگرزاده در سال ۱۹۶۲ چیزی را بدین مضمون برای سیستم‌های بیولوژیک نوشت: ما اساساً به نوع جدید ریاضیات نیازمندیم؛ ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع‌های احتمالات قابل توصیف نیستند.
وی فعالیت خویش در نظریه فازی را در مقاله‌ای با عنوان «مجموعه‌های فازی» تجسم بخشید.
مباحث بسیاری در مورد مجموعه‌های فازی به وجود آمد و ریاضیدانان معتقد بودند نظریه احتمالات برای حل مسائلی که نظریه فازی ادعای حل بهتر آن را دارد، کفایت می‌کند.
دههٔ ۱۹۶۰ دههٔ چالش کشیدن و انکار نظریه فازی بود و هیچ یک از مراکز تحقیقاتی، نظریه فازی را به عنوان یک زمینه تحقیق جدی نگرفتند.
اما در دههٔ ۱۹۷۰، به کاربردهای عملی نظریه فازی توجه شد و دیدگاه‌های شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی نظریه فازی مرتفع شد.
استاد لطفی‌زاده پس از معرفی مجموعهٔ فازی در سال ۱۹۶۵، مفاهیم الگوریتم فازی را در سال ۱۹۶۸، تصمیم‌گیری فازی را در سال ۱۹۷۰ و ترتیب فازی را در سال ۱۹۷۱ ارائه نمود. ایشان در سال ۱۹۷۳ اساس کار کنترل فازی را بنا کرد
این مبحث باعث تولد کنترل‌کننده‌های فازی برای سیستم‌های واقعی بود؛ ممدانی (Mamdani) و آسیلیان (Assilian) چهارچوب اولیه‌ای را برای کنترل‌کننده فازی مشخص کردند. در سال ۱۹۷۸ هومبلاد (Holmblad) و اوسترگارد(Ostergaard) اولین کنترل‌کننده فازی را برای کنترل یک فرایند صنعتی به کار بردند که از این تاریخ، با کاربرد نظریه فازی در سیستم‌های واقعی، دیدگاه شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی این نظریه کاملاً متزلزل شد.
دههٔ ۱۹۸۰ از لحاظ نظری، پیشرفت کندی داشت؛ اما کاربرد کنترل فازی باعث دوام نظریه فازی شد.
مهندسان ژاپنی به سرعت دریافتند که کنترل‌کننده‌های فازی به سهولت قابل طراحی بوده و در مورد بسیاری مسائل می‌توان از آنها استفاده کرد.
به علت اینکه کنترل فازی به یک مدل ریاضی نیاز ندارد، می‌توان آن را در مورد بسیاری از سیستم‌هایی که به وسیلهٔ نظریه کنترل متعارف قابل پیاده‌سازی نیستند، به کار برد.
سوگنو مشغول کار بر روی ربات فازی شد، ماشینی که از راه دور کنترل می‌شد و خودش به تنهایی عمل پارک را انجام می‌داد.
یاشونوبو (Yasunobu) و میاموتو (Miyamoto) از شرکت هیتاچی کار روی سیستم کنترل قطار زیرزمینی سندایی را آغاز کردند. بالاخره در سال ۱۹۸۷ پروژه به ثمر نشست و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های قطار زیرزمینی را در جهان به وجود آورد.
در دومین کنفرانس‌ سیستم‌های فازی که در توکیو برگزار شد، درست سه روز بعد از افتتاح قطار زیرزمینی سندایی، هیروتا (Hirota) یک روبات فازی را به نمایش گذارد که پینگ‌پونگ بازی می‌کرد؛ یاماکاوا (Yamakawa) نیز سیستم فازی را نشان داد که یک پاندول معکوس را در حالت تعادل نشان می‌داد. پس از این کنفرانس، توجه مهندسان، دولتمردان و تجار جلب شد و زمینه‌های پیشرفت نظریه فازی فراهم شد.
▪ دههٔ ۱۹۹۰ ، توجه محققان امریکا و اروپا به سیستم‌های فازی
موفقیت سیستم‌های فازی در ژاپن، مورد توجه محققان امریکا و اروپا واقع شد و دیدگاه بسیاری از محققان به سیستم‌های فازی تغییر کرد.
در سال ۱۹۹۲ اولین کنفرانس بین‌المللی در مورد سیستم‌های فازی به وسیله بزرگترین سازمان مهندسی یعنی IEEE برگزار شد.
در دههٔ ۱۹۹۰ پیشرفت‌های زیادی در زمینهٔ سیستم‌های فازی ایجاد شد؛ اما با وجود شفاف شدن تصویر سیستم‌های فازی، هنوز فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود و بسیاری از راه‌حل‌ها و روش‌ها همچنان در ابتدای راه قرار دارد. بنابراین توصیه می‌شود که محققان کشور با تحقیق و تفحص در این زمینه، موجبات پیشرفت‌های عمده در زمینهٔ نظریه فازی را فراهم نمایند.
● زندگینامهٔ پروفسور لطفی‌زاده
استاد لطفی‌زاده در سال ۱۹۲۱ در باکو متولد شد. آنجا مرکز آذربایجان شوروی بود. لطفی‌زاده یک شهروند ایرانی بود؛ پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار روزنامهٔ ایرانیان بود.
استاد لطفی‌زاده از ۱۰ تا ۲۳ سالگی در ایران زندگی کرد و به مدرسهٔ مذهبی رفت. خاندان لطفی‌زاده از اشراف و ثروتمندان ایرانی بودند که همیشه ماشین و خدمتکار شخصی داشتند.
در سال ۱۹۴۲ با درجهٔ کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۴۴ وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال ۱۹۴۶ درجهٔ کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در سال ۱۹۵۱ درجهٔ دکترای خود را در رشتهٔ مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال ۱۹۶۳ ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشتهٔ مهندسی برق است، کسب نمود. لطفی‌زاده انسانی است که همیشه موارد مخالف را مورد بررسی قرار داده و به بحث دربارهٔ آن می‌پردازد. این خصوصیت، قابلیت پیروزی بر مشکلات را به لطفی‌زاده اعطا نموده است.
در سال ۱۹۵۶ لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائهٔ مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.
روفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسهٔ پرینستون با استفن کلین آشنا شد. استفن کلین کسی است که از طرف مؤسسهٔ پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌کرد. کلین متفکر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ مقاله‌ای با یکدیگر ننوشتند، اما تحت تأثیر یکدیگر قرار داشتند.
لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به کلین اساس مهندسی برق و نظریهٔ اطلاعات را آموخت.
وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفتهٔ منطق چند ارزشی شد.
در سال ۱۹۶۲ لطفی‌زاده تغییرات مهم و اصلی را در مقالهٔ «از نظریهٔ مدار به نظریهٔ سیستم» در مجلهٔ IRE که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت. در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.
لطفی‌زاده پس از ارائهٔ منطق فازی، در تمام دههٔ ۱۹۷۰ و دههٔ ۱۹۸۰ به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمو منطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش و کوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند و هرگز جهانیان تلاش این بزرگ‌مرد اسطوره‌ای ایرانی را فراموش نخواهند کرد.
● تعریف سیستم‌های فازی و انواع آن
واژهٔ فازی در فرهنگ لغت آکسفورد به صورت مبهم، گنگ و نادقیق تعریف شده است. اگر بخواهیم نظریهٔ مجموعه‌های فازی را تعریف کنیم، باید بگوییم که نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیر‌ها و سیستم‌هایی را که نادقیق هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
● چرا سیستم‌های فازی:
دنیای واقعی ما بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن به دست آورد؛ بنابراین باید برای یک مدل، توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد معرفی شود.
با حرکت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین ما به فرضیه‌ای نیاز داریم که بتواند دانش بشری را به شکلی سیستماتیک فرموله کرده و آن را به همراه سایر مدل‌های ریاضی در سیستم‌های مهندسی قرار دهد.
● سیستم‌های فازی چگونه سیستم‌هایی هستند؟
سیستم‌های فازی، سیستم‌های مبتنی بر دانش یا قواعد می‌باشند؛ قلب یک سیستم فازی یک پایگاه دانش است که از قواعد اگر ـ آنگاه فازی تشکیل شده است.
یک قاعده اگر ـ آنگاه فازی، یک عبارت اگر ـ آنگاه است که بعضی کلمات آن به وسیله توابع تعلق پیوسته مشخص شده‌اند.
مثال:
اگر سرعت خودرو بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
کلمات «بالا» و «کم» به وسیله توابع تعلق مشخص شده‌اند؛ توضیحات کامل در شکل ارائه شده است.
مثال ۱-۱)
فرض کنید می‌خواهیم کنترل‌کنند‌ه‌ای طراحی کنیم که سرعت خودرو را به طور خودکار کنترل کند. راه‌حل این است که رفتار رانندگان را شبیه‌سازی کنیم؛ بدین معنی که قواعدی را که راننده در حین حرکت استفاده می‌کند، به کنترل‌کنندهٔ خودکار تبدیل نماییم.
در صحبت‌های عامیانه راننده‌ها در شرایط طبیعی از ۳ قاعده زیر در حین رانندگی استفاده می‌کنند:
اگر سرعت پایین است، آنگاه نیروی بیشتری به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت متوسط است، آنگاه نیروی متعادلی به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
به طور خلاصه، نقطهٔ شروع ساخت یک سیستم فازی به دست آوردن مجموعه‌ای از قواعد اگر ـ آنگاه فازی از دانش افراد خبره یا دانش حوزه مورد بررسی می‌باشد؛ مرحلهٔ بعدی، ترکیب این قواعد در یک سیستم واحد است.
● انواع سیستم‌های فازی
▪ سیستم‌های فازی خالص
موتور استنتاج فازی، این قواعد را به یک نگاشت از مجموعه‌های فازی در فضای ورودی به مجموعه‌های فازی و در فضای خروجی بر اساس اصول منطق فازی ترکیب می‌کند.
مشکل اصلی در رابطه با سیستم‌های فازی خالص این است که ورودی‌ها و خروجی‌های آن مجموعه‌های فازی می‌باشند. درحالی که در سیستم‌های مهندسی، ورودی‌ها و خروجی‌ها متغیرهایی با مقادیر حقیقی می‌باشند.
برای حل این مشکل، تاکاگی سوگنو و کانگ، نوع دیگری از سیستم‌های فازی معرفی کرده‌اند که ورودی‌ها و خروجی‌های آن متغیرهایی با مقادیر واقعی هستند.
▪ سیستم فازی تاکاگی ـ سوگنو و کانگ
بدین ترتیب قاعده فازی از یک عبارت توصیفی با مقادیر زبانی، به یک رابطهٔ ساده تبدیل شده است؛ به طور مثال در مورد خودرو می‌توان اعلام کرد که اگر سرعت خودرو X باشد، آنگاه نیروی وارد بر پدال گاز برابر Y=CX می‌باشد.
مشکلات عمدهٔ سیستم فازی TSK عبارت است از:
بخش «آنگاه» قاعدهٔ یک فرمول ریاضی بوده و بنابراین چهارچوبی را برای نمایش دانش بشری فراهم نمی‌کند.
این سیستم دست ما را برای اعمال اصول مختلف منطق فازی باز نمی‌گذارد و در نتیجه انعطاف‌پذیری سیستم‌های فازی در این ساختار وجود ندارد.
برای حل این مشکلات نوع سومی از سیستم‌های فازی یعنی سیستم فازی با فازی‌سازها و غیر فازی‌سازها مورد استفاده قرار گرفت.
▪ سیستم‌های فازی با فازی‌ساز و غیر فازی ساز
این سیستم فازی معایب سیستم فازی خالص و سیستم فازی TSK را می‌پوشاند. در این مبحث، از این پس سیستم فازی با فازی ساز و غیر فازی‌ساز منظور خواهد بود.
به عنوان نتیجه‌گیری برای این بخش لازم است یادآوری شود که جنبهٔ متمم نظریه سیستم‌های فازی این است که یک فرایند سیستماتیک را برای تبدیل یک پایگاه دانش به یک نگاشت غیر فعلی فراهم می‌سازد.
● زمینه‌های تحقیق عمده در نظریه فازی
منظور از نظریه فازی، تمام نظریه‌هایی است که از مفاهیم اساسی مجموعه‌های فازی یا توابع تعلق استفاده می‌کنند.
مطابق شکل، نظریه فازی را می‌توان به پنج شاخهٔ عمده تقسیم کرد که عبارتند از:
▪ ریاضیات فازی
مفاهیم ریاضیات کلاسیک، با جایگزینی مجموعه‌های فازی با مجموعه‌های کلاسیک توسعه پیدا کرده است.
▪ منطق فازی و هوش مصنوعی
که در آن منطق کلاسیک تقریب‌هایی یافته و سیستم‌های خبره بر اساس اطلاعات و استنتاج تقریبی توسعه پیدا کرده است.
▪ سیستم‌های فازی
سیستم‌های فازی که شامل کنترل فازی و راه‌حل‌هایی در زمینهٔ پردازش سیگنال و مخابرات می‌باشد.
▪ عدم قطعیت و اطلاعات
انواع عدم قطعیت‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
▪ تصمیم‌گیری فازی
مسائل بهینه‌سازی را با محدودیت‌ها در نظر می‌گیرد.
ـ اصل منطق فازی
ـ اندازه‌گیریهای فازی
ـ تحلیل فازی
ـ روابط فازی
ـ توپولوژی فازی
باید توجه داشت که پنچ شاخهٔ مستقل از یکدیگر نبوده و به شدت به هم ارتباط دارند. که برای تحقیق
در یک زمینه حتماً می‌بایست در مورد زمینه‌های دیگر نیز اطلاعات مناسب را به دست آورد؛ به طور مثال، کنترل فازی از
سید مصطفی عمادی
منبع : سایت تخصصی مهندسین صنایع ایران

همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
جامعه شناسی    مبانی و مفاهیم پایه در جامعه شناسی    موضوعات اصلی جامعه شناسی    مسائل بنیادی جامعه شناسی    نظام اجتماعی    هنجارها، ضوابط و نهادها
آموزش    برنامه ریزی آموزشی    سیر تحول و تکامل برنامه ریزی    تحول برنامه ریزی آموزش و پرورش
کشاورزی جنگلداری و شیلات    محصول    محصولات دام و طیور - چهارپایان
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    آثار جهانگردی    آثار مثبت جهانگردی    نقش جهانگردی در توسعهٔ اقتصادی    اقتصاد تقاضای جهانگردی
بانک و بیمه    حقوق دریایی    بارگیری، تخلیّه و تحویل کالا    تحویل کالا
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    تپه های باستانی
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    قلعه ها و دژها
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    ترانه های عامیانه    ترانه های عامیانه و موسیقی سنتی    تصنیف    نمونه های تصنیف    چند نمونه از ترانه هائی که بر آهنگ های محلی اجراء شده است

کلمات در حال جستجو

سازمان غذا و دارو قادر به مراقبت از مردم نیست
اینکه استفاده از روغن پالم در مواد غذایی بخصوص لبنیات با مجوز بوده یا نه و یا سالیان سال تخلف صورت گرفته و اینکه درصد آن قابل قبول بوده یا نه بماند اما آقایان باید بابت عدم درج این اطلاعات و میزان استفاده از این مواد بر روی محصولات در چند سال گذشته محاکمه شوند این یک کلاهبرداری گسترده است که متاسفانه جناب مدعی العموم نیز سکوت اختیار کرده اند. فکر کنید سالیان سال به فرزند عزیزتان شیر یا لبنیات کافی از انواع آن داده اید که او سالمتر بزرگ شود و حالا میفهمید که با دست خود و پول خود به سلامتی او آسیب زده اید. ماجرای آلودگی مواد غذایی سردراز دارد که نشان میدهد این سازمان قادر به مراقبت از مردم نیست.
ماجرا را اینجا بخوانید.

پرسپولیس در اندیشه فرار از روزهای سیاه/ جدال مشهد با جذابیت‌های ویژه - بازی سرنوشت ساز پرسپولیس در قم و رویارویی دایی با صمد مرفاوی که یک مربی استقلالی است، دیدار حساس پدیده با راه‌آهن در مشهد و تلاش دو تیم ملوان و صنعتی در انزلی برای جدایی ...
تیم بسکتبال جوانان ایران نایب قهرمان آسیا شد - تیم بسکتبال جوانان ایران عنوان نایب قهرمانی بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی زیر 18 سال آسیا را به خود اختصاص داد.
جشنواره یاس استعدادهای جوان را به سینما معرفی می‌کند - دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» معتقد است برگزاری این جشنواره می‌تواند استعدادهای جوان را به سینمای ایران معرفی کند.
تمرکززدایی جشنواره ها موجب رونق استان های کشور می شود - ربیع فلاح استاندار مازندران در مراسم اختتامیه دومین جشنوراه بین‌المللی فیلم‌های ویدئویی «یاس» عنوان کرد تمرکززدایی و برگزاری چنین جشنواره هایی در استانها، موجب رونق در ...
«بی‌مدالی» که با «بی‌تفاوتی» مدیریت می‌شود - در همه این سال‌ها «بی مدالی» این تنها واژه‌ای است که مقابل نام شنا در تاریخچه بازی‌های آسیایی نوشته شده و تکرار چندین باره این واژه نه تنها نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت این رشته بیشتر نکرده، بلکه هر قدر به حوالی امروز نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که ناامیدی بیشتری اهالی این رشته و حتی مسوولان را در بر می‌گیرد.
مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است/مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن می‌گوییم - رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم «یاس» با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است، عنوان کرد ما همیشه سعی کرده ...
رژیم اسرائیل مدعی مقابله با حمله گسترده سایبری ایران شد - بدترین سناریوهای مورد نظر ارتش اسرائیل این است که مهاجمین بتوانند از طریق نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای، کنترل پهپادهای اسرائیلی را از راه دور به دست گرفته و از انها برای حمله به سرزمین‌های اشغالی استفاده کنند. هکرهای همچنین ممکن است به دنبال از کار انداختن بازار بورس و یا شبکه برق سرزمین‌های اشغالی باشند.
لزوم پایان اشغالگری و شهرک سازی/مقاومت بدون پشتوانه مردمی پیروز نمی شد - رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، مهمترین مطالبات ملت فلسطین را پایان اشغالگری و شهرک سازی و برخوردار شدن آنها از حق تعیین سرنوشت اعلام کرد.
مقاومت فن آوری ساخت موشک را داشت/ کشته شدن تعدای از فرماندهان ارشد اطلاعاتی صهیونیستی - معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: اسرائیل تصورش این بود که اگر دریاها و مرزها را کنترل کند می‌تواند از دسترسی مقاومت به موشک جلوگیری کند؛ اما غافل از این بود ...
آغاز روند بررسی شکایات انتخابات افغانستان/ اظهارات کامرون خطاب به عبدالله و احمدزی - آغاز روند بررسی شکایات دور دوم انتخابات و اظهارات کامرون خطاب به عبدالله و احمدزی از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.
محیط زیست ایران بسیار آسیب پذیر شده است/ بنزين آلوده توزيع نمي شود - اسلامشهر - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست ایران بسیار آسیب پذیر شده و اگر با روش گذشته ادامه دهیم نتیجه فاجعه بار خواهد بود.
دو شیوه انتخاب خبرنگاران برای سوال از رئیس جمهور/ اولویت با چه رسانه هایی است؟ - مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با اشاره به نحوه انتخاب رسانه‌ها برای سوال در نشست خبری رئیس جمهور که شنبه هشتم شهریور ماه برگزار می شود، گفت: خبرنگاران بر اساس نوبت ثبت‌نام ...
مهلت 15 روزه به بانکها برای ارائه لیست بنگاههای تحت مالکیت/ 575 پرونده بدهکار بانکی به قوه قضائیه رفت - خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس کل بانک مرکزی کشور گفت: بانک ها باید ظرف 15 روز آینده یک لیست از همه بنگاه هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مالکیت آن ها هستند را ...
از تصمیم رئیس جمهور بی‌خبرم/ اولویت کاریم در وزارت علوم شفاف‌سازی است - سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شفاف‌سازی از ویژگی‌های سرپرستی‌ام در وزارت علوم است گفت: از تصمیم رئیس جمهور در معرفی وزیر جدید وزارت علوم بی‌خبرم.
اصولگرايي يعني حمايت از رهبري/ تاريخ مصرف اصولگرايي تمام نمي شود - يزد - خبرگزاري مهر: رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور گفت: اصولگرايي يعني حمايت از امام و رهبري، فرمايشات و انديشه‌هاي آنها، اصولگرايان همه افرادي هستند كه معتقدند ...
فتوای آیت‌الله سیستانی شرایط عراق را تغییر داد - قم - خبرگزاری مهر: نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران حرکت داعش در عراق را به موریانه تشبیه کرد و افزود: فتوای آیت‌الله سیستانی شرایط را تغییر داد.
صالحی خبر داد: رشد ۱۵ درصدی کتاب نسبت به سال قبل - ادبیات - هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان و دویست و شصت و یکمین نمایشگاه کتاب استانی صبح امروز ۶ شهریور ۹۳ در زنجان افتتاح شد.
فیلم‌هایی که پنجشنبه و جعمه می‌توانید ببیند / از آلفرد هیچکاک و وربینسکی تا پوراحمد و میری - تلویزیون - شکبه‌های مختلف سیما برای دو روز پایانی هفته فیلم‌های مختلفی را برای پخش در نظر گرفته‌اند.
کاهش محسوس دما در سواحل شمال کشور از ابتدای هفته آینده/ رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط کشور - مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش محسوس دما در سواحل شمال کشور از ابتدای هفته آینده و رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط کشور طی دو روز آینده خبر داد.
پیش از این ایران را با مسائل سیاسی می شناختیم/حضور در ایران نظرمان را تغییر داد - داوران بین المللی دومین جشنواره فیلم یاس با حضور در نشستی خبری تاکید کردند که پیش از سفر به ایران بیشتر اخبار سیاسی درباره ایران به گوششان می رسید ولی حضور در این کشور ...
گالری های تهران جمعه 7 شهریورماه تازه می شوند - گالری های تهران از روز جمعه 7 شهریورماه به استقبال نمایش آثار تازه ای می روند که شامل نمایشگاه های نقاشی، عکس، نقش برجسته، طراحی و ساخت جواهرات خواهد بود.
دومین شماره نشریه جشنواره فیلم «یاس» منتشر شد - هم زمان با آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم «یاس»، دومین شماره از نشریه جشنواره فیلم های ویدیویی منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
جشن بیستم کلید خورد: شرایط و نحوه ثبت نام در نمایشگاه مطبوعات - رسانه - بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی از 18 تا 24 آبان ماه سال جاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات کشور برگزار می شود.
تله فیلم های ما شعار زده هستند/ نمایش «دستور آشپزی» درخانه هنرمندان - عصر امروز پنج شنبه 6 شهریور فیلم مستند «دستور آشپزی» به کارگردانی محمد شیروانی در محیط بیرون خانه هنرمندان اکران می‌‌شود و از سوی دیگر رسول صدر عاملی کارگردان سینمای ...
ایران، فرانسه را هم به اقرار به اشتباهش وادار کرد - طی سال های اخیر، یکی از جنبه های تلاش غرب برای تحت فشار قرار دادن ایران در موضوع هسته ای، نادیده گرفتن نقش ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی و به زعم خود، ایجاد فاصله میان ایران و جامعه بین المللی بوده است. با این حال، به نظر می رسد تحولات جدید منطقه ای، غرب را وادار به اقرار به اشتباهاتش کرده که این امر، در موضع گیری جدید رئیس جمهور فرانسه قابل مشاهده است.
کمال تبریزی:برای تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نیست - کمال تبریزی-کارگردان سریال «سرزمین کهن»- ورودش به شبکه نمایش خانگی را به دور از حاشیه‌های پیش‌آمده‌ی «سرزمین کهن» دانست و و درباره دلایل ورودش به این شبکه به ایسنا گفت: ورودم به این شبکه اصلا به حاشیه‌های سریال «سرزمین کهن» مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به خود تلویزیون است.
داوود میرباقری فعلا قصد بازگشت به تلویزیون را ندارد - داوود میرباقری درباره‌ی این‌که آیا با بسته شدن پرونده‌ی «شاهگوش» دلش برای این پروژه تنگ می‌شود؟ گفت: می‌خواهم فعالیتم را همچنان در عرصه‌ی طنز و شبکه‌ی نمایش خانگی ادامه بدهم، بر این اساس قصد دارم، پاییز امسال کار جدیددم را برای این شبکه کلید بزنم.
عامل رکود صنایع ارز 2 نرخی است/ دولت ارز را تک نرخی می‌کند - وزیر صنعت با انتقاد از تفاوت قیمتی بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد مهمترین راهکار خروج صنایع از رکود را ارز تک نرخی اعلام کرد و گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان از ارز آزاد و ...
انهدام پهپاد جاسوسی اسرائیل پس از 43 دقیقه تعقیب و 2 دقیقه درگیری - فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: انهدام پهپاد جاسوسی اسرائیل پس از 43 دقیقه تعقیب و 2 دقیقه درگیری بر فراز مرز هوایی کشور واژه "ما می‌توانیم" بنیان‌گذار ...
خرید آب از کشورهای منطقه در مجلس مطرح شده است/ زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود - قم- خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران آب در کشور بویژه در استان‌های مرکزی هشدار دهنده است، گفت: بحث خرید آب از کشورهای منطقه در مجلس مطرح شده است.

بیشترین بازدیدها - سرویس خبر