ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ / Friday, 19 September, 2014
تاریخچه منطق فازی

تاریخچه منطق فازیزمانی که در سال ۱۹۶۵ پروفسور لطفی‌زاده، استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه برکلی، اولین مقاله خود را در زمینه فازی تحت عنوان مجموعه‌های فازی (FUZZY TEST) منتشر کرد، هیچ کس باور نداشت که این جرقه‌ای خواهد بود که دنیای ریاضیات را به طور کلی تغییر دهد.
گرچه در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مخالفان جدی برای نظریه فازی وجود داشت، اما امروزه هیچ کس نمی‌تواند ارزش‌های منطق فازی و کنترل‌های فازی را منکر شود.
افتخار هر ایرانی است که پایه علوم قرن آینده از نظریات یک ایرانی می‌باشد؛ باید قدر این فرصت را دانست و در تعمیم نظریه فازی و استفاده از آن کوشش و تلاش کرد.
زمینه‌های پژوهش و تحقیق در نظریه فازی بسیار گسترده می‌باشد؛ پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند با پژوهش و تحقیق در این زمینه باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر نظریه فازی شوند.
در این مقاله سعی شده است که خوانندگان محترم با نظریه فازی و تاریخچه آن آشنا شوند و زمینه‌های تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
امید است که بتوان قدمی هر چند کوچک در جهت تعالی کشور عزیزمان ایران برداریم
● تاریخچهٔ مجموعه‌های فاز
نظریهٔ مجموعه فازی در سال ۱۹۶۵ توسط پروفسور لطفی عسگرزاده، دانشمند ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه برکلی امریکا عرضه شد.
اگر بخواهیم نظریه مجموعه‌های فازی را توضیح دهیم، باید بگوییم نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستم‌هایی را که نادقیق و مبهم هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
پرواضح است که بسیاری از تصمیمات و اقدامات ما در شرایط عدم اطمینان است و حالت‌های واضح غیر مبهم، بسیار نادر و کمیاب‌ می‌باشند.
نظریهٔ مجموعه‌های فازی به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده است که بحث کامل و جامع در مورد هر شاخه، به زمان بیشتر و مباحث طولانی‌تری احتیاج دارد.
در این مبحث که با انواع شاخه‌های فازی و کاربرد آنها آشنا می‌شویم، تلاش شده است که مباحث به صورت ساده ارائه شود و مسائل بدون پیچیدگی‌های خاص مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین تلاش شده است که جنبه‌های نظری هر بحث تا حد امکان روشن شود؛ گرچه در بسیاری موارد به منظور اختصار، از بیان برهان‌ها چشمپوشی شده است و علاقه‌مندان را به منابع ارجاع داده‌ایم. مطالعه این پژوهش می‌تواند زمینه‌ای کلی و فراگیر دربارهٔ اهم شاخه‌های نظریه مجموعه‌های فازی فراهم ‌آورد؛ اما علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به نوع و میزان علاقه و هدف خود، به مراجع اعلام شده، مراجعه نمایند.
● تاریخچهٔ مختصری از نظریه و کاربردهای فازی
▪ دههٔ ۱۹۶۰ آغاز نظریه فازی
نظریه فازی به وسیله پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۹۶۵ در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی معرفی شد.
ایشان قبل از کار بر روی نظریه فازی، یک استاد برجسته در نظریه کنترل بود. او مفهوم «حالت» را که اساس نظریه کنترل مدرن را شکل می‌دهد، توسعه داد.
عسگرزاده در سال ۱۹۶۲ چیزی را بدین مضمون برای سیستم‌های بیولوژیک نوشت: ما اساساً به نوع جدید ریاضیات نیازمندیم؛ ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع‌های احتمالات قابل توصیف نیستند.
وی فعالیت خویش در نظریه فازی را در مقاله‌ای با عنوان «مجموعه‌های فازی» تجسم بخشید.
مباحث بسیاری در مورد مجموعه‌های فازی به وجود آمد و ریاضیدانان معتقد بودند نظریه احتمالات برای حل مسائلی که نظریه فازی ادعای حل بهتر آن را دارد، کفایت می‌کند.
دههٔ ۱۹۶۰ دههٔ چالش کشیدن و انکار نظریه فازی بود و هیچ یک از مراکز تحقیقاتی، نظریه فازی را به عنوان یک زمینه تحقیق جدی نگرفتند.
اما در دههٔ ۱۹۷۰، به کاربردهای عملی نظریه فازی توجه شد و دیدگاه‌های شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی نظریه فازی مرتفع شد.
استاد لطفی‌زاده پس از معرفی مجموعهٔ فازی در سال ۱۹۶۵، مفاهیم الگوریتم فازی را در سال ۱۹۶۸، تصمیم‌گیری فازی را در سال ۱۹۷۰ و ترتیب فازی را در سال ۱۹۷۱ ارائه نمود. ایشان در سال ۱۹۷۳ اساس کار کنترل فازی را بنا کرد
این مبحث باعث تولد کنترل‌کننده‌های فازی برای سیستم‌های واقعی بود؛ ممدانی (Mamdani) و آسیلیان (Assilian) چهارچوب اولیه‌ای را برای کنترل‌کننده فازی مشخص کردند. در سال ۱۹۷۸ هومبلاد (Holmblad) و اوسترگارد(Ostergaard) اولین کنترل‌کننده فازی را برای کنترل یک فرایند صنعتی به کار بردند که از این تاریخ، با کاربرد نظریه فازی در سیستم‌های واقعی، دیدگاه شک‌برانگیز درباره ماهیت وجودی این نظریه کاملاً متزلزل شد.
دههٔ ۱۹۸۰ از لحاظ نظری، پیشرفت کندی داشت؛ اما کاربرد کنترل فازی باعث دوام نظریه فازی شد.
مهندسان ژاپنی به سرعت دریافتند که کنترل‌کننده‌های فازی به سهولت قابل طراحی بوده و در مورد بسیاری مسائل می‌توان از آنها استفاده کرد.
به علت اینکه کنترل فازی به یک مدل ریاضی نیاز ندارد، می‌توان آن را در مورد بسیاری از سیستم‌هایی که به وسیلهٔ نظریه کنترل متعارف قابل پیاده‌سازی نیستند، به کار برد.
سوگنو مشغول کار بر روی ربات فازی شد، ماشینی که از راه دور کنترل می‌شد و خودش به تنهایی عمل پارک را انجام می‌داد.
یاشونوبو (Yasunobu) و میاموتو (Miyamoto) از شرکت هیتاچی کار روی سیستم کنترل قطار زیرزمینی سندایی را آغاز کردند. بالاخره در سال ۱۹۸۷ پروژه به ثمر نشست و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های قطار زیرزمینی را در جهان به وجود آورد.
در دومین کنفرانس‌ سیستم‌های فازی که در توکیو برگزار شد، درست سه روز بعد از افتتاح قطار زیرزمینی سندایی، هیروتا (Hirota) یک روبات فازی را به نمایش گذارد که پینگ‌پونگ بازی می‌کرد؛ یاماکاوا (Yamakawa) نیز سیستم فازی را نشان داد که یک پاندول معکوس را در حالت تعادل نشان می‌داد. پس از این کنفرانس، توجه مهندسان، دولتمردان و تجار جلب شد و زمینه‌های پیشرفت نظریه فازی فراهم شد.
▪ دههٔ ۱۹۹۰ ، توجه محققان امریکا و اروپا به سیستم‌های فازی
موفقیت سیستم‌های فازی در ژاپن، مورد توجه محققان امریکا و اروپا واقع شد و دیدگاه بسیاری از محققان به سیستم‌های فازی تغییر کرد.
در سال ۱۹۹۲ اولین کنفرانس بین‌المللی در مورد سیستم‌های فازی به وسیله بزرگترین سازمان مهندسی یعنی IEEE برگزار شد.
در دههٔ ۱۹۹۰ پیشرفت‌های زیادی در زمینهٔ سیستم‌های فازی ایجاد شد؛ اما با وجود شفاف شدن تصویر سیستم‌های فازی، هنوز فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود و بسیاری از راه‌حل‌ها و روش‌ها همچنان در ابتدای راه قرار دارد. بنابراین توصیه می‌شود که محققان کشور با تحقیق و تفحص در این زمینه، موجبات پیشرفت‌های عمده در زمینهٔ نظریه فازی را فراهم نمایند.
● زندگینامهٔ پروفسور لطفی‌زاده
استاد لطفی‌زاده در سال ۱۹۲۱ در باکو متولد شد. آنجا مرکز آذربایجان شوروی بود. لطفی‌زاده یک شهروند ایرانی بود؛ پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار روزنامهٔ ایرانیان بود.
استاد لطفی‌زاده از ۱۰ تا ۲۳ سالگی در ایران زندگی کرد و به مدرسهٔ مذهبی رفت. خاندان لطفی‌زاده از اشراف و ثروتمندان ایرانی بودند که همیشه ماشین و خدمتکار شخصی داشتند.
در سال ۱۹۴۲ با درجهٔ کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۴۴ وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال ۱۹۴۶ درجهٔ کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در سال ۱۹۵۱ درجهٔ دکترای خود را در رشتهٔ مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال ۱۹۶۳ ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشتهٔ مهندسی برق است، کسب نمود. لطفی‌زاده انسانی است که همیشه موارد مخالف را مورد بررسی قرار داده و به بحث دربارهٔ آن می‌پردازد. این خصوصیت، قابلیت پیروزی بر مشکلات را به لطفی‌زاده اعطا نموده است.
در سال ۱۹۵۶ لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائهٔ مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.
روفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسهٔ پرینستون با استفن کلین آشنا شد. استفن کلین کسی است که از طرف مؤسسهٔ پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌کرد. کلین متفکر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ مقاله‌ای با یکدیگر ننوشتند، اما تحت تأثیر یکدیگر قرار داشتند.
لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به کلین اساس مهندسی برق و نظریهٔ اطلاعات را آموخت.
وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفتهٔ منطق چند ارزشی شد.
در سال ۱۹۶۲ لطفی‌زاده تغییرات مهم و اصلی را در مقالهٔ «از نظریهٔ مدار به نظریهٔ سیستم» در مجلهٔ IRE که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت. در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.
لطفی‌زاده پس از ارائهٔ منطق فازی، در تمام دههٔ ۱۹۷۰ و دههٔ ۱۹۸۰ به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمو منطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش و کوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند و هرگز جهانیان تلاش این بزرگ‌مرد اسطوره‌ای ایرانی را فراموش نخواهند کرد.
● تعریف سیستم‌های فازی و انواع آن
واژهٔ فازی در فرهنگ لغت آکسفورد به صورت مبهم، گنگ و نادقیق تعریف شده است. اگر بخواهیم نظریهٔ مجموعه‌های فازی را تعریف کنیم، باید بگوییم که نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیر‌ها و سیستم‌هایی را که نادقیق هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.
● چرا سیستم‌های فازی:
دنیای واقعی ما بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن به دست آورد؛ بنابراین باید برای یک مدل، توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد معرفی شود.
با حرکت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین ما به فرضیه‌ای نیاز داریم که بتواند دانش بشری را به شکلی سیستماتیک فرموله کرده و آن را به همراه سایر مدل‌های ریاضی در سیستم‌های مهندسی قرار دهد.
● سیستم‌های فازی چگونه سیستم‌هایی هستند؟
سیستم‌های فازی، سیستم‌های مبتنی بر دانش یا قواعد می‌باشند؛ قلب یک سیستم فازی یک پایگاه دانش است که از قواعد اگر ـ آنگاه فازی تشکیل شده است.
یک قاعده اگر ـ آنگاه فازی، یک عبارت اگر ـ آنگاه است که بعضی کلمات آن به وسیله توابع تعلق پیوسته مشخص شده‌اند.
مثال:
اگر سرعت خودرو بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
کلمات «بالا» و «کم» به وسیله توابع تعلق مشخص شده‌اند؛ توضیحات کامل در شکل ارائه شده است.
مثال ۱-۱)
فرض کنید می‌خواهیم کنترل‌کنند‌ه‌ای طراحی کنیم که سرعت خودرو را به طور خودکار کنترل کند. راه‌حل این است که رفتار رانندگان را شبیه‌سازی کنیم؛ بدین معنی که قواعدی را که راننده در حین حرکت استفاده می‌کند، به کنترل‌کنندهٔ خودکار تبدیل نماییم.
در صحبت‌های عامیانه راننده‌ها در شرایط طبیعی از ۳ قاعده زیر در حین رانندگی استفاده می‌کنند:
اگر سرعت پایین است، آنگاه نیروی بیشتری به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت متوسط است، آنگاه نیروی متعادلی به پدال گاز وارد کنید.
اگر سرعت بالاست، آنگاه نیروی کمتری به پدال گاز وارد کنید.
به طور خلاصه، نقطهٔ شروع ساخت یک سیستم فازی به دست آوردن مجموعه‌ای از قواعد اگر ـ آنگاه فازی از دانش افراد خبره یا دانش حوزه مورد بررسی می‌باشد؛ مرحلهٔ بعدی، ترکیب این قواعد در یک سیستم واحد است.
● انواع سیستم‌های فازی
▪ سیستم‌های فازی خالص
موتور استنتاج فازی، این قواعد را به یک نگاشت از مجموعه‌های فازی در فضای ورودی به مجموعه‌های فازی و در فضای خروجی بر اساس اصول منطق فازی ترکیب می‌کند.
مشکل اصلی در رابطه با سیستم‌های فازی خالص این است که ورودی‌ها و خروجی‌های آن مجموعه‌های فازی می‌باشند. درحالی که در سیستم‌های مهندسی، ورودی‌ها و خروجی‌ها متغیرهایی با مقادیر حقیقی می‌باشند.
برای حل این مشکل، تاکاگی سوگنو و کانگ، نوع دیگری از سیستم‌های فازی معرفی کرده‌اند که ورودی‌ها و خروجی‌های آن متغیرهایی با مقادیر واقعی هستند.
▪ سیستم فازی تاکاگی ـ سوگنو و کانگ
بدین ترتیب قاعده فازی از یک عبارت توصیفی با مقادیر زبانی، به یک رابطهٔ ساده تبدیل شده است؛ به طور مثال در مورد خودرو می‌توان اعلام کرد که اگر سرعت خودرو X باشد، آنگاه نیروی وارد بر پدال گاز برابر Y=CX می‌باشد.
مشکلات عمدهٔ سیستم فازی TSK عبارت است از:
بخش «آنگاه» قاعدهٔ یک فرمول ریاضی بوده و بنابراین چهارچوبی را برای نمایش دانش بشری فراهم نمی‌کند.
این سیستم دست ما را برای اعمال اصول مختلف منطق فازی باز نمی‌گذارد و در نتیجه انعطاف‌پذیری سیستم‌های فازی در این ساختار وجود ندارد.
برای حل این مشکلات نوع سومی از سیستم‌های فازی یعنی سیستم فازی با فازی‌سازها و غیر فازی‌سازها مورد استفاده قرار گرفت.
▪ سیستم‌های فازی با فازی‌ساز و غیر فازی ساز
این سیستم فازی معایب سیستم فازی خالص و سیستم فازی TSK را می‌پوشاند. در این مبحث، از این پس سیستم فازی با فازی ساز و غیر فازی‌ساز منظور خواهد بود.
به عنوان نتیجه‌گیری برای این بخش لازم است یادآوری شود که جنبهٔ متمم نظریه سیستم‌های فازی این است که یک فرایند سیستماتیک را برای تبدیل یک پایگاه دانش به یک نگاشت غیر فعلی فراهم می‌سازد.
● زمینه‌های تحقیق عمده در نظریه فازی
منظور از نظریه فازی، تمام نظریه‌هایی است که از مفاهیم اساسی مجموعه‌های فازی یا توابع تعلق استفاده می‌کنند.
مطابق شکل، نظریه فازی را می‌توان به پنج شاخهٔ عمده تقسیم کرد که عبارتند از:
▪ ریاضیات فازی
مفاهیم ریاضیات کلاسیک، با جایگزینی مجموعه‌های فازی با مجموعه‌های کلاسیک توسعه پیدا کرده است.
▪ منطق فازی و هوش مصنوعی
که در آن منطق کلاسیک تقریب‌هایی یافته و سیستم‌های خبره بر اساس اطلاعات و استنتاج تقریبی توسعه پیدا کرده است.
▪ سیستم‌های فازی
سیستم‌های فازی که شامل کنترل فازی و راه‌حل‌هایی در زمینهٔ پردازش سیگنال و مخابرات می‌باشد.
▪ عدم قطعیت و اطلاعات
انواع عدم قطعیت‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
▪ تصمیم‌گیری فازی
مسائل بهینه‌سازی را با محدودیت‌ها در نظر می‌گیرد.
ـ اصل منطق فازی
ـ اندازه‌گیریهای فازی
ـ تحلیل فازی
ـ روابط فازی
ـ توپولوژی فازی
باید توجه داشت که پنچ شاخهٔ مستقل از یکدیگر نبوده و به شدت به هم ارتباط دارند. که برای تحقیق
در یک زمینه حتماً می‌بایست در مورد زمینه‌های دیگر نیز اطلاعات مناسب را به دست آورد؛ به طور مثال، کنترل فازی از
سید مصطفی عمادی
منبع : سایت تخصصی مهندسین صنایع ایران

همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    جراحی    سیاهرگ ها و عروق لنفاوی    سیاهرگ    بیماری های سیستم سیاهرگی    ترومبوز وریدی و ترومبوفلبیت    پیشگیری
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات
شعر و ادب    خواجوی کرمانی    دیوان اشعار    غزلیات
سبک شناسی    نثر در دوره های مختلف    دوره اول    طبقه بندی نثر دری    اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم    تتبع در زبان عرب و قرآن کریم    ابوالحسن علی بن زیدالبیهقی - معروف به ابن فندق    تاریخ بیهق
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    مبانی تربیت بدنی    مفهوم و فلسفهٔ تربیت بدنی و ورزش    تربیت بدنی    فلسفه    مکاتب فلسفی    سنتی
دارو و درمان    درمان    جراحی    مجاری صفراوی    بررسی ها و اختلالات مجاری صفراوی
کشاورزی جنگلداری و شیلات    كشاورزی    اقتصاد تولید در کشاورزی    ویژگی تغییرات تکنولوژیکی در کشاورزی
جامعه شناسی    مبانی و مفاهیم پایه در جامعه شناسی    موضوعات اصلی جامعه شناسی    مسائل اساسی جامعه شناسی خرد    تعامل اجتماعی    همنوائی ناشی از فشار گروه ها
دارو و درمان    درمان    جراحی    مری و دیافراگم

کلمات در حال جستجو

برخی منابع مهم خبری
زومیت - شفقنا ورزشی - افکار - ایران ورزشی - ایلنا - الف - ارانیکو - جوان - خودرو - جام جم - رجانیوز - ایران اکونومیست - برنا - بولتن - تسنیم - روزنامه نود - شانا - تراز - پرشین خودرو - کافه سینما - ایتنا - موبنا - پرشین وی - بهارنیوز - بی باک - پویش - تبیان - ایران استخدام - پی سی ورلد - اکو - موسیقی ایرانیان - عیارآنلاین - نورپرتال - گویا آی تی - رسالت - رهیاب - پرسپولیس - ورزش سه - دیدبان - دیپلماسی ایرانی - اروم‌نیوز - صراط - مهر - مهرخانه - اقتصاد ایرانی - ایستنا - ای استخدام - پول - سنا - پارس فوتبال - اقتصادایران آنلاین - برهان - خبر آنلاین - پرداد - شهرسخت‎‌افزار - روزنو - بانی فیلم - انصاف - عماریون - سلامت نیوز - کتابخانه مجلس - بنکر - رویش - خبرنامه دانشجویان - دنیای اقتصاد - ایفنام - آرمان - مجله ماشین - پارس - آی سی تی - همشهری - شفا - بورس نیوز - اصفهان امروز - پانا - معماری - ایران - ایبنا - مثلث - فردا - گسترش صنعت - ایربا - میراث فرهنگی - جهان نیوز - شفاف - سینما نگار - موج - روزگارنو - پارسینه - عصر خودرو - فرهنگ - خرداد - موسیقی ما - ایسنا - سیاست روز - ایمنا - سیمرغ - شرق - قدس آنلاین - اعتدال - فان پاتوق - بانک ورزش - آی تی آنالیز - شبکه - سینما پرس - برترینها - تریبون - سلامانه - فارنت - تدبیر 24 - . - نیک صالحی - شهرخبر - مشرق - اقتصاد آنلاین - تابناک - لیزنا - آفتاب - خبرورزشی - افق - فرهنگ امروز - فرارو - تفاهم - ایران و جهان - سخن‌آنلاین - ایران گراند - آریا - اقتصاد پنهان - جماران - سراج 24 - پیام نو - دانشجو - نماینده - تهران پرس - سینما خبر - واحد مرکزی خبر - حوادث - سی نت - خانه ملت - حوزه هنری - انتخاب - جنوب - باشگاه خبرنگاران - استخدام - شفقنا - سفیر - نامه - جمهوریت - تیک - ملت - عصرایران - آفتاب نیوز - گفتار - فارس - خانه‌ ورزش - ایرنا - پیام نفت - طلا - سیتنا - زیباکلام - العالم -

عکس/ هامر تیونیگ شده در تهران - دیدار تیم های فوتبال راه‌آهن و پرسپولیس - عکس/ وضعیت اسفبار پادشاه سابق قطر در لندن - پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) در لبنان/گزارش تصویری - عکس؛ علی کریمی، رضا صادقی و 2 بازیگر مرد سینما - تفاوت فوتبالیست‌ها با والیبالیست‌ها/ کاریکاتور - تصاویر گرفته شده توسط عکاس نیوزیلندی از ایران‎ - حراج پیراهن امیرحسین صادقی در مراسم خیریه +عکس - پورشه پانامرای 2015 در تهران/تصاویر - کنسرت ودود موذن زاده اردبیلی - عکس/تولد نوزاد خارق‌العاده در قم - عکس/ سرویس‌زن قاتل - تصویر محل تولد پیامبر اسلام(ص) - حضور ˝ولاسکو˝ و همسرش در سالن بازی والیبال ایران و آلمان + عکس - عکس/ بهنوش بختیاری با ظاهری عجیب - جادوگر در اردوی پرسپولیسی‌ها/ عکس - تصاویر/ حاضران در اکران آرایش غلیظ - چادر«خرم سلطان»در نمایشگاه مد ایرانی +تصاویر - اکران خصوصی فیلم سینمایی آرایش غلیظ

سومین پرده از چالش کلامی بی‌سابقه هاشمی و مصباح - در سال‌های اخیر هریک از ایشان در مقاطعی نقدهایی نسبت به سوابق یا عملکرد کنونی طرفین داشته اما هیچ‌گاه این نقدها به تقابل گفتاری نیانجامیده بود، تا اینکه در روزهای اخیر، فضای تازه‌ای میان این دو چهره پرسابقه…
جزئیات ترور بانکدار مرتبط با بابک زنجانی - گروه اقتصادي: روزنامه شرق در گزارشي نوشت: صفحات جدیدی به پرونده قطور فساد اقتصادی بابک زنجانی اضافه شده است، حالا در این پرونده پای ...
خمیر مرغ، جنجال جدید صنایع غذایی/ از دستور حذف کامل تا مقاومت تولید کنندگان سوسیس و کالباس - خمیر مرغ، جنجال جدید صنایع غذایی/ از دستور حذف کامل تا مقاومت تولید کنندگان سوسیس و کالباس …
فیلم‌هایی که در فهرست اولیه اسکار هستند و نیستند - فهرست اولیه فیلم‌های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار در حالی معرفی شد که اگر مجوز اکران فیلم‌های دیگری هم‌چون «خانه پدری»،‌ «شیار 143» یا «عصبانی نیستم» زودتر صادر و یا شرایط برای اکران آن‌ها مهیا می‌شد،‌…
هفدهمین دوره بازی‎های آسیایی آغاز شد - هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی راس ساعت 14:30 امروز به وقت تهران با اجرای مراسم افتتاحیه در ورزشگاه اصلی بازی‎ها در شهر اینچئون کره جنوبی آغاز شد. کاروان ورزشی ایران با ...
تحول علوم انسانی مهمترین مسئله انقلاب اسلامی است/ علوم اجتماعی جز دانش عامه مردم نیست - یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین گردهمایی فعالان تحول علوم انسانی تحت عنوان جنود عقل با بیان اینکه فعالان تحول علوم انسانی مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری و انقلاب…
بازیگر نقش هند جگرخوار به ایران می‌آید - بازیگر نقش هند جگرخوار در فیلم «محمدرسول الله (ص)» همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت به‌عنوان مهمان ویژه این جشنواره به ایران می آید.
جنتی: آن‌ها که حقیقت فتنه را با سکوت انکار کردند مستحق نفرین اند/ عربستان شعبه‌ای از اسرائیل است - جنتی: آن‌ها که حقیقت فتنه را با سکوت انکار کردند مستحق نفرین اند/ عربستان شعبه‌ای از اسرائیل است …
طنین فریاد مرگ بر اسراییل و مرگ برآمریکا درخیابانهای صنعا/ تعطیلی خطوط هوایی یمن/ افزایش مشکوک خشونت همزمان با حضور نماینده سازمان ملل - هزاران یمنی روز جمعه در محکومیت دخالت‌های خارجی در صنعا تظاهرات برگزار کردند و شعارهای ضد صهیونیستی و آمریکایی سر دادند.
سینمای ایران مفهوم فرات و تشنگی و لبیک یا حسین را می‌فهمد - رئیس سازمان سینمایی در این پیام با تاکید بر اینکه اگر سینمای ایران را سینمای مقاومت بنامیم گزاف نگفته‌ایم، تصریح کرد: سینمای ایران، اسلامی است، سینمایی که ریشه در خط ...
زنان از صلح و آفرینش آن می‌گویند - نشستی با عنوان «زنانِ صلح و آفرینش صلح در جامعه» به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش و همزمان با روزجهانی صلح و همچنین هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.
آغاز مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی 2014 - مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در شهر اینچئون کره جنوبی آغاز شد.
تیم ملی امید همه را ناامید کرد! - اکنون که در موقعیت حساس چند ماه مانده تا انتخابی المپیک ریو، زنگ خطر برای فوتبال امید ما به صدا درآمده، وقت آن است که فدراسیون فوتبال، بازنگری دقیق‌تری در جایگاه تیم امید انجام دهد تا خدایی ناکرده حسرت چند ساله‌ای بر حسرت‌های…
اوباما به ایران نیاز دارد / چکمه پوشان زمینی چرا اجازه حمله ندارند؟ - مثلث آنلاین: دولت اوباما، به عنوان بخشی از مذاکرات جاری واشنگتن با ایران درباره مسئله اتمی، باید برای تعیین چگونگی جنگ با داعش با ایران وارد مذاکراتی شود.
10 فیلم ایرانی برای بررسی کمیته اسکار مشخص شد/ معرفی نماینده نهایی تا چند روز آتی - کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در مرحله نخست۱۰ فیلم را برای بررسی بیشتر انتخاب کرد و فیلم نهایی تا چند روز آینده معرفی خواهد شد.
«شهر موشها 2» از فروش 5 میلیارد گذشت/ آغاز فصل خزان با گرمای سینما - یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «شهر موشها 2» با اشاره به فروش 5 میلیارد و 50 میلیون تومانی این فیلم و همچنین استقبال از دیگر فیلم‌های اکران شده اظهار خوشحالی کرد که با توجه به ...
برکناری ها، کناره گیری ها‌ و دعواها بر سر افزایش بودجه های امنیتی در رژیم صهیونیستی - شکست اسرائیل در جنگ اخیر غزه محاسبات این رژیم را در سطوح اقتصادی و نظامی برهم زده است برخی از وزرا خواستار کاهش بودجه امنیتی و برخی دیگر خواستار افزایش بودجه های رفاهی…
تیم امید در آستانه خلق یک شاهکار تاریخی! - تیم امید ایران در آستانه خلق یک نتیجه تاریخی در بازی های آسیایی است.
جنتی: ساکتین در مقابل فتنه استحقاق نفرین را دارند/دانشگاه باشگاه سیاسی نیست - خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: کسانی که حقیقت فتنه را انکار کردند و یا با سکوت و چراغ سبز نشان دادنشان فتنه‌گران و خانواده‌های آنها را نادیده گرفتند، استحقاق نفرین را دارند.
ترکیه غایب بزرگ در ائتلاف علیه داعش - مثلث آنلاین: اوباما بر روی افزایش کمک‌های نظامی به اپوزیسیون سوری به عنوان "بهترین گزینه مقابله با افراطیون حساب باز کرده است.
هر کسی فتنه را رد کند، باید در انقلابی بودنش شک کرد/ انتقاد از اخراج 74 مهندس از یک وزارتخانه - خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به سکوت عده‌ای در مقابل فتنه گفت: چرا در وزارتخانه‌ای 74 مهندس با سطح بالای علمی به اسم بیسواد بودن بیرون می‌شوند؟
وزیر بهداشت: در ۵ سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده/ یک‌سوم سیگار موجود قاچاق است - وزیر بهداشت: در ۵ سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده/ یک‌سوم سیگار موجود قاچاق است جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات، به…
رقابت فیلم‌های حاتمی‌کیا، میرکریمی، افخمی و ... برای حضور در اسکار - رقابت فیلم‌های حاتمی‌کیا، میرکریمی، افخمی و ... برای حضور در اسکار کمیته انتخاب فیلم‌ ایرانی برای معرفی…
هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی افتتاح شد/ تفتیش بدنی از شرکت‌کنندگان - مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون آغاز شد.
تظاهرات هزاران یمنی در رد دخالت‌های خارجی/ این تظاهرات هم‌اکنون در حال برگزاری است - مخالفان دولت یمن صبح امروز قبل از برگزاری نماز جمعه در محکومیت دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورشان در شهر صنعا تظاهرات کردند و این تظاهرات هم اکنون در حال برگزاری است.
تلاش قبایل سنی عراق برای تشکیل نیروی ویژه مبارزه با داعش - طی سال های اخیر و به ویژه پس از سرنگونی صدام در پی حمله آمریکا به عراق، قبایل سنی این کشور به عنوان یکی از کانون های مهم قدرت مورد توجه قرار داشته اند. اکنون و در شرایطی که تروریست های داعش به خطری…
رهبر انقلاب با درایت ائتلاف علیه داعش را باطل خواند/ برخی جریان ها به دنبال شکاف برای کسب قدرت در مجلس هستند - مشهد- خبرگزاری مهر: آیت الله علم الهدی گفت: این آمریکایی ها بودند که داعش را به وجود آوردند و زمانی که خواستند با کمک گرفتن از ایران در برابر آنها…
تأثیر مثبت تعامل دولت با فعالان اقتصادی/ جذابیت در صنایع بورسی و چشم‌انداز مثبت در 6 ماه پایانی 93 - یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه جلسات هم‌اندیشی مسئولان ارشد دولت در سطح معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و هلدینگ‌ها اثر مثبتی دارد، گفت:…
جنگنده‌های فرانسوی برای اولین بار مواضع داعش را هدف قرار دادند - جنگنده‌های فرانسوی با مشارکت در جنگ علیه داعش برای اولین بار مواضع داعش در شمال شرقی عراق را هدف قرار دادند.
مبناي مذاكرات لغو همزمان تحریم‌هاست /حاضر نیستیم توان موشکی کشور موضوع مذاکره شود  - رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای گفت: اگر مسئله موشک از منظر سلاح هسته‌ای دیده شود چون ما قصد به کار گیری سلاح هسته‌ای و استفاده از موشک برای کاربرد سلاح هسته‌ای ...
رونمایی از «آن بیست و سه نفر» در فرهنگسرای اندیشه - کتاب «آن بیست و سه نفر» با حضور حبیب احمد زاده و مرتضی سرهنگی رونمایی می‌شود.
فرکی: باشگاه باید ممنوع‌الفعالیت شدن سپاهان در نقل و انتقالات را حل کند/ تساوی با صبا عادلانه نبود - سرمربی تیم فوتبال سپاهان گفت: برای ممنوع‌الفعالیت شدن باشگاه سپاهان در نقل و انتقالات من نمی‌توانم کاری انجام دهم و مدیریت باشگاه باید به دنبال حل این موضوع…
می‌دانم چه کسی برای تیم امید حاشیه درست می‌کند/ سایت بازی‌های آسیایی کار سیاسی می‌کند! - مدیر تیم امید گفت: سایت بازی‌های آسیایی متاسفانه کارهای سیاسی انجام می‌دهد که این موضوع قابل قبول نیست.
واردات خودروهای 2500 سی‌سی به کشور به‌ طور کامل ممنوع شد/گمرک مرزبان اقتصادی کشور است - رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه، واردات خودروهای با حجم موتور 2500سی‌سی به کشور به‌طور کامل ممنوع شد، گفت: سامانه جامع گمرک بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.
نقش سپاه بدر در شكست داعش - مثلث آنلاین: آمريكا تلاش مي‌كند شكست داعش را به خود نسبت دهد اما واقعيت از نقش مردم عراق حكايت دارد
حاج قاسم چند ساعت دیرتر به بغداد می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد - مثلث آنلاین: پس از پیروزی بشار در انتخابات بشار می‌گفت به‌جای این‌که به من تبریک بگویید بروید به رهبری ایران تبریک بگویید.

بیشترین بازدیدها - سرویس خبر