جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به خریدهای لیگ برتر


نگاهی به خریدهای لیگ برتر
در فصل نقل و انتقالات تابستانی اکثر تیم ها سعی کردند که روی گزینه های مطرح و صاحب نام، سرمایه گذاری کنند. بسیاری از بازیکنان با وجود شایستگی های فراوان نتوانسته اند تیمی برای خود دست و پا کنند. در بسیاری از این موارد این بازیکنان به دلیل حضور فردی دیگر با خصوصیات بهتر و بالاتر به حاشیه می روند و یا اکثراً نیمکت نشین هستند.
به عنوان مثال «رونالدو بیانکی» از جمله این بازیکنان است. این بازیکنگرانقیمت ترین خرید منچسترسیتی بوده است. با توجه به غیبت طولانی «والری بوجینوف» و نیاز «اسون گوران اریکسون» در آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات این بازیکن به ترکیب تیم اضافه شد. وی در ابتدای حضورش در تیم بازی های خوبی به نمایش گذاشت اما در بازی مقابل منچستریونایتد این بازیکن ایتالیایی به بهانه احتیاج تیم به استفاده از ضد حملات از ترکیب کنار گذاشته شد. بیانکی گلزنی تمام عیار بود که می توانست در کنار «مارتین پتروف» و «الانو» بازی های زیبایی به نمایش بگذارد.
منچسترسیتی برای جذب این بازیکن چیزی در حدود ۸/۸ میلیون پوند هزینه است. وضعیت این بازیکن در مقایسه با سایر بازیکنان به مراتب بهتر است. زیرا که این بازیکن حداقل فرصت در ترکیب تیم و حضور در مستطیل سبز را پیدا کرده است. بسیاری از بازیکنانی که به ترکیب اضافه شدند نتوانسته اند در ترکیب حضور یابند. «کوین پرنس بوتنگ» از جمله این بازیکنان است.
این بازیکن خط میانی که با ۵ میلیون پوند به تاتنهام پیوسته است نتوانسته در زمین حاضر شود. بسیاری بر این باورند که آینده مبهم «مارتین یول» به عنوان سرمربی در باشگاه از جمله دلایل اصلی کنار گذاشتن این بازیکن است. این بازیکن آلمانی از نظر قدرت بدنی کوچکترین مشکلی را ندارد و به راحتی می تواند از ابتدا در ترکیب تیم حضور داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری معتقدند که تاتنهام بهتر بود به جای جذب یک بازیکن خط میانی، یک مهاجم چپ به خدمتمی گرفت. «بوتنگ» در سطح لیگ برتر فوتبال انگلستان با افرادی نظیر «لردلوکان» و «دانیل دی ریدر» مقایسه می شود.
بسیاری از بازیکنانی که از سوی استیو بروس به لیگ برتر انگلستان اضافه شده اند نتوانسته اند آن طور که باید و شاید به اعتبار قابل توجه در این لیگ دست پیدا کنند. دانیل دی ریدر بازیکن هلندی پیش از آنکه به سبب تکنیک و دانش در انگلستان مطرح شود به سبب گمنامی اش در سطح اروپا بیشتر مورد توجه محافل ورزشی قرار گرفت. او تنها یک بار به عنوان یار تعویضی به میدان رفت. در این میان بورجا ملندز از همه بدشانس تر بود، زیرا که در بازی که از ابتدا در ترکیب حضور داشت در دقیقه ۱۲ مصدوم شد و از زمین خارج شد. اندرسون بازیکن منچستریونایتد ۴۵ دقیقه در بازی حضور داشت.
او در بازی مقابل کاونتری در چهارچوب جام اتحادیه خوب ظاهر شد. بسیاری گمان می کردند که دوران نیمکت نشینی این بازیکن برزیلی تمام شده است. او در بسیاری از رقابت ها با وجود ۱۷ میلیون پوندی که برای به خدمت گرفتنش صرف شده است، به عنوان مهاجم دوم در ترکیب حضور یافته است. اکثراً معتقدند که ارزش او کمتر از این مقدار است.
حضور «استیو سیدول» در چلسی نیز بسیار جالب بود. مصدومیت فرانک لمپارد و میشائیل بالاک باعث شد که وی بتواند در ترکیب حضور داشته باشد. وی هر چند در جام اتحادیه حضور داشت اما در بازی های لیگ برتر و مقابل بلکبرن و منچستریونایتد در ترکیب حضور نداشت. سیدول با گلزنی در جام اتحادیه مقابل هال سیتی نشان داد که تبحر بالایی در این مسابقات دارد و می تواند به راحتی در این مسابقات بازی های خوبی به نمایش بگذارد. وضعیت دنی گاتری نیز شبیه سیدول است.
لیورپول از آن جهت این بازیکن را به طور قرضی در اختیار بولتون قرار داد که تا این بازیکن خط میانی فرصت بیشتری برای حضور در بازی پیدا کند. دیوید توگنت نیز با چنین تفکری به پورتس موث پیوست. او بیشتر به دنبال آن بود که با حضور مداوم در پورتس موث بتواند توجه استیو مک کلارن را برای حضور در تیم ملی انگلستان به سوی خود جلب کند. مهاجمی دیگر که برای حضور در ترکیب اصلی تیمش تلاش کرد کارلو هروود است. او بیشترین تلاش را به خرج داد تا گابریل آگبنلاهور در پاسکاری او را ببیند. وی به آستون ویلا رفت و به دلیل سیاست های باشگاه اکثراً در این باشگاه نیمکت نشین است. بسیاری از غایبان در باشگاه های بزرگ نیز بنا به دلایل مختلفی نتوانسته اند در ترکیب تیم ها حاضر شوند.
خوزه انریکه در بازی های لیگ برتر بازی های زیبایی به نمایش می گذاشت. این بازیکن اسپانیایی در رقابت های جام اتحادیه به دلیل نمایش خوب و فوق العاده چارلز انزوگبیا نتوانست نقش قابل توجهی داشته باشد. انزوگبیا پس از آن به مهره اصلی در برنامه های پیش فصل سام آلاردایس تبدیل شد. نولبرتو سولانو هنگامی به وستهام آمد که پیش از او ۴ بازیکن هم پست به تیم اضافه شده بودند. آلن کوربیشلی در این مدت نتوانسته از این بازیکنان هم پست استفاده کند. در فولهام در پستی که لی کوک بازی می کند، ۲ بازیکن مهاجم دیگر بنام های هامر بوآزا و سئول کی هیون حضور دارند. که هر ۲ آنها بازیکنانی خوب و با انگیزه هستند که از ابتدا می توانند در ترکیب حضور داشته باشند.
آن طور که به نظر می رسد بسیاری از خریدها در لیگ برتر و سایر لیگ های اروپایی با برنامه قبلی نبوده است. اگر مربیان در صورت استفاده از ۲ یا چند بازیکن در یک پست از سیستم چرخشی که مربیانی نظیر رافائل بنیتز در این سیستم تبحر دارند مسلماً همه بازیکن برای حضور در ترکیب فرصت خواهند داشت و آنگاه هر بازیکن که در تمرینات بهتر باشد شانس حضور بیشتری دارد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید