سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سایتو کان ها


سایتو کان ها
سایتوکاین ها پروتیین هایی هستند که مستقیما به سلول های سرطانی حمله میکنند.در ضمن نقش بسیار مهم دیگر انها ارتباط برقرار کردن بین سایر سلول های ایمنی است. روش های متعددی در درمان سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد از ان جمله:
۱) nonspecific immunomodulating agents: روشی است که در ان با استفاده از داروهای خاصی سیستم ایمنی را در جهت تولید هر چه بیشتر سایتوکاین و انتی بادی تحریک می کنند که این امر باعث سرکوبی ها چه زودتر سرطان و بهبودی عفونت می شود. سرکوب عفونت در بیماران سرطانی امری مهم است.
۲) biological response modifiers(BRMs در این روش با استفاده از داروهای سنتز شده در ازمایشگاه ها سعی میشود تا روش مبارزه بدن در مقابل سلول های سرطانی را تغییر دهند.
این عمل به سه منظور انجام می شود:
▪ ارتقا توانایی دستگاه ایمنی در جهت مبارزه با سلول های سرطانی
▪ افزایش حساسیت سلول های ایمنی به طوری که انواع بیشتری از سلول های ایمنی و با تعداد بیشتری درگیر مبارزه با سلول های سرطانی شوند.
▪ کمک به سلول های ایمنی در مبارزه با سلول های سرطانی
در این روش از اینترفرون ها-اینترلوکین ها-فاکتور های محرک کلونی"CSFs" - انتی بادی-سایتوکاین و واکسن استفاده می شود.
۱) اینترفرون ها:
این مواد به طور طبیعی در بدن ساخته میشوند ولی امروزه به طور مصنوعی ساخته شده و به بیماران سرطانی تجویز می شود.ان ها به سیستم ایمنی در روشی که با ان با سلول های سرطانی مبارزه می کند یاری می رسانند. ان ها یا به طور مستقیم روی سلول های سرطانی اثر گذاشته و باعث کاهش سرعت رشد انها میشوند یا طی مکانیسم هایی تا حدودی منجر به تغییر عملکرد سلول سرطانی و بازگشت ان به حالت اولیه میشوند.بعضی از انها نیز باعث تحریک NK cells-T cells و ماکروفازها میشوند.
▪ اینترلوکین ها:موادی هستند که به طور عمده باعث تحریک رشد و فعالیت انواع متنوعی از سلول های ایمنی میشوند. این مواد به طور طبیعی در بدن ساخته شده ولی در درمان سرطان ها به طور سنتزی به بیماران داده میشوند. تجویز انها در جهت فعال کردن سلول هایی مثل لنفوسیت ها میشود که نقش بسیار مهمی در جهت مبارزه با سرطان دارند.
▪ CSFs: پروتئین هایی هستند که به منظور تحریک مغز قرمز استخوان برای ساختن هر چه بیشتر سلول های خونی به بیماران داده میشود.بدن در این شرایط بیش از هر موقع دیگر به گلبول های سفید و قرمز نیاز دارد. این مواد در کنار شیمی درمانی به بیماران داده میشود تا هم توانایی سیستم ایمنی بالا رود و هم از عوارض جانبی شیمی درمانی مثل کم خونی تا حدی کاسته شود.وقتی بیماری تحت شیمی درمانی قرار می گیرد به خاطر عوارض داروها و سموم از توانایی بدن برای ساختن سلول های خونی کاسته شده و فرد در معرض عفونت و کم خونی قرار میگیرد. تجویز انها تا حد بسیار زیادی توانایی بدن را برای دریافت دزهای بالاتر دارو طی شیمی درمانی بالا میبرد چراکه مغز استخوان قادر به جایکزین کردن سلول های خونی از بین رفته می باشد
▪ MONOCLONAL ANTIBODIES : موادی هستند که در ازمایشگاه ها ساخته شده و از طریق اتصال به سلول های سرطانی مانند انتی بادی ها منجر به مرگ سلول های سرطانی میشوند.انها اسیبی به سلول های خودی وارد نمی کنند. یکسری سایتوکاین ها به طور مصنوعی در ازمایشگاه ها ساخته می شوند که به طور کلی یا در شناسایی سلول های سرطانی به سیستم ایمنی کمک می کنند
یا در نابود سازی انها.سایتوکاین ها پس از تزریق در سراسر بدن پخش شده و میارزه خود را علیه سلول های سرطانی اغاز می کنند در درمان سرطان ها از انواع خاصی از سایتوکاین ها که مورد تایید FDA می باشند استفاده می شود از جمله: interferon alpha-interleukin ۲-interleukin ۱۲-GM,CSF
البته شایان ذکر است که سایر سایتوکاین ها نیز در درمان سرطان ها نقش دارند ولی به دلیل عوارض جانبی یا سایر عوامل دیگر (خنثی کردن عمل سایتوکاین های دیگر-سمی و اسیب رسان بودن دزهای بالا-...)هم اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا کمتر قرار می گیرند. در حال حاضر تحقیقات وسیعی روی انها در حال انجام است.
منبع : خواجه نصیر


همچنین مشاهده کنید