پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


دیدنیهای یزد


دیدنیهای یزد
● دیدنیهای یزد
▪ آتشکده یزد
یزد با وجود داشتن آتشکده‌‏های فراوان، به عنوان منطقه گردشگری مذهبی برای زرتشتیان و افراد علاقمند به دین زرتشت محسوب می شود. از معروف‌‏ترین بناهای زرتشتیان، آتشکده یزد است که گفته می‌‏شود قدمت آتش آن به هزار و ۵۰۰ سال می‌‏رسد، گرچه قدمت عمارت آن زیاد نیست و به دوران پهلوی اول مربوط می‌‏شود.
این عمارت که در فهرست آثار معماری معاصر یزد قرار دارد، به همت زرتشتیان یزد و پارسیان هند، در سال ۱۳۱۳ خورشیدی، تحت نظارت و سرپرستی "ارباب جمشید امانت" بنا شده است.
گفتنی است، ساختمان اصلی، بر محل بلندی قرار دارد و که آن را درختانی همیشه سبز احاطه کرده است و حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است.
آتش در آتشکده، در سطحی بلندتر از زمین و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاق‌‏هایی نیز جهت مراسم نیایش، پیرامون آن طراحی شده است.
در مورد قدمت تاریخی آتش این آتشکده گویند که نزدیک ۱۵۱۵ سال پیش، از آتشکده "ناهید پارس" به روستای "هفتادر" نزدیک عقدا منتقل و از آن جا به ترک آباد در اردکان نقل مکان شده و پس از ۳۰ سال نگهداری در غار اشکفت یزدان، در سال ۱۳۲۵ خورشیدی به شهر یزد آورده شد و در خانه دستور بزرگ شهر، در محله دستوران جای داده شد و از آن جا به گهنبار خانه و محل کنونی این آتش، واقع در خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکاده انتقال یافت.
یاد آوری می شود، و سرستون‌‏ها و ازاره‌‏های سنگی با نقوش برجسته زیبا، کار هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان تراشیده شده و به یزد حمل شده است.به نظر می‌‏رسد، معماری بنا تا حدودی از معماری آتشکده‌‏های پارسیان در هند تاثیر گرفته باشد.
مهمترین آتشکده زرتشتیان، این آتشکده می باشد که همه روزه صبح و عصر به استثنای تعطیلات رسمی برای بازدید عموم آزاد است.
بازدید این آتشکده رایگان است اما هدیه ها پذیرفته می شود.
این آتشکده تمام زرتشتیان از سراسر دنیا را به خود جذب می کند و در اینجا شخصی نیز وجود دارد که تمام چیزها را به زبان انگلیسی برای خارجیها توضیح می دهد. در اینجا همچنین دو نقاشی وجود دارد که توسط یکی از زرتشتیان ایجاد شده است.
از نظر معماری شباهتهای زیادی بین این آتشکده و آتشکده های زرتشتی های ایرانی وجود دارد. مکانهای زرتشتی دیگری نیز مانند قلعه اسدان ( دژ شیرها ) در شمال یزد وجود دارد. پراهمیت ترین آتشکده، « چک چک » می باشد که در ۵۲ کیلومتری شمال یزد قرار دارد.
▪ باغ دولت آباد
این یک بنای پیچیده است که آنرا براساس شیوه معماری ایرانیان مبتکر ساخته اند وشامل یک باغ بزرگ وتعدادی ساختمان می باشد. آب آن از طریق قنات تامین می شود و تا همین اواخر از آن برای اقامت فرمانداران استانها استفاده می کردند.
حرارت در لبه کویر بسیارطاقت فرساست. دودکشهای بلند به عنوان دریچه های هوا عمل می کنند وبه این اقامتگاه راحتی وآسایش می بخشند.
بر جسته ترین قسمت این بنا، بادگیر ۳۳ متری آن می باشد که بر روی سقف قرار گرفته و یک جوی آب در داخل آن جریان دارد، هوا از بالا به داخل وارد می شود و از طریق جریان آب خنک می گردد. درها و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی نیز منظره دلپذیری را به وجود آورده اند.
▪ نارین قلعه (نارنج قلعه ) میبد *یزد
نارین ‌قلعه یا نارنج قلعه مهمترین بنای تاریخی شهرستان میبد است. این قلعه از بناهای مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام است و در دوران مظفریان تعمیراتی در آن صورت گرفت. اطراف آن خندقی بوده است و نقب های زیر آن گاهی تا یک فرسنگ امتداد دارد.
در محرم ۷۴۴هجری قمری جنگ سرنوشت سازی که باعث پیروزی آل مظفر بر چوپانیان گشته در این محل اتفاق افتاده است. مساحت این قلعهٔ هفت‌‌طبقه، سه هکتار و دارای برج و بارو و دربندهای متعدد است و بالای تپه‌ای مسلط بر شهر میبد قرار دارد. قطر پایین‌ترین حصار قلعه که قسمت بزرگی از آبادی میبد را در بر می‌گرفت، پنج و در بعضی قسمت‌ها به بیست متر می‌رسیده است.
نارنج قلعه چهار برج گرد بلند دارد و باید دانست که آنچه امروز از آن باقی مانده قسمت مرکزی آن است و نشانه هایی از برج ها و باروها در روستای کوچک(کوشک) از آن باقی است. کوشک یا کوچک نزدیک ترین روستا به دژ بوده است و بیشتر آن را باغ ها و قنات ها و آسیاب در بر می گرفته است.
تا همین نزدیکی ها زیباترین بادگیرها و خانه ها و کوچه های سابات دار بسیار قدیمی در جهان را در این محله ی زیبا می توانید شاهد باشید.
نارنج‌قلعه دارای اتاق‌های متعددی بوده است که در حال حاضر قسمت‌هایی از این اتاقک‌های کوچک تودرتو، موجود است و بسیاری از آنها نیز به علت قرار گرفتن در طبقات پایین و ریختن راهروها هنوز کشف نشده است. مردم محل بر این اعتقادند که بنای این قلعه مربوط به دوران سلیمان پیغمبر است.
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید