جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دیدنیهای کرمان


دیدنیهای کرمان
● دیدنیهای کرمان
شهرهای کرمان عبارتند از: بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهر بابک، کرمان و کهنوج.
▪ ارگ بم
ارگ بم یا قلعه مشهوربم درروی صخره بسیاربزرگی ساخته شده است که محدوده ای به وسعت ۶ کیلومترمربع را می پوشاند. این بنا ۳۰۰ مترطول و۲۰۰ متر عرض داشته واز دوقسمت تشکیل شده است. این دژپنج شیوه ساختاری ازخشت خام دارد که مربوط به ۵ یا ۶ قرن قبل ازمیلاد می باشد.
این مکان تحت تعمیرات مکرربوده وشامل استحکاماتی می باشد. این بنا مرکب ازیک ورودی قدیمی - استحکامات دقیق - تعدادی ساختمان از زمان صفویه - یک مسجد ویک بنا می باشد که به چهارفصل یا کاخ چهار فصله معروف است.
درمورد چگونگی ساختمان این بنای مجلل وبا شکوه دوکتیبه یا دست نوشته وجود دارد که حاصل مرمتهای اخیر ارگ بم می باشد. هردو لوح درتاریخ ۲۰ آذر ۱۳۳۷شمسی یا ۱۹۵۸ میلادی پیدا شده اند که یکی از آنها دربخش حفاظت از میراث فرهنگی ودیگری دربخش باستان شناسی نگهداری می شود. کرمان قلب جهان است. این سخن را یکی ازشاعران صوفی قرن ۸ میلادی می گوید.
ارگ بم شامل قسمتهای زیرمی باشد: دروازه جنوبی اصلی، بازاراصلی شهر، مسجد با شکوه ومجلل، پادگان مستحکم قلعه وعمارت مجلل جهارفصل. دراینجا لازم به ذکراست که این میراث باشکوه جهانی به خاطرزلزله ای که درسال ۲۰۰۳ دربم رخ داد، قریب به ۸۰ درصد آن تخریب شد.
▪ باغ شازده
در۴۲ کیلومتری جنوب شرقی کرمان ودر جاده ای مه از مهان ( شهری معروف در قرن دهم میلادی ) می گذرد، باغ شازده قرار دارد. عمارت واقع شده دراین باغ، اقامتگاه تابستانی شاهزادگان قاجار بوده است که درحال حاضر بازسازی گردیده وبه رستوران مجللی تبدیل شده است.
▪ گنبد کبرا
درقسمت شرق شهر کرمان به سمت مسجد صاحب الزمان، گنبد سنگی به نام« گنبد کبرا » واقع شده است. نقشه این گنبد هشت وجهی می باشد و در هرطرف آن طاقهای قوسی شکلی قرار دارند. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد زمان ساخت و استعمال این اثر تاریخی در دست نیست.
با این وجود شیوه معماری این بنای تاریخی نشان می دهد که ساخت این گنبد به اواخر دوره ساسانیان ( ۶۵۱ - ۲۶۶ پس از میلاد ) مربوط می شود که بعدها در زمان صدر اسلام تعمیر و مرمت گردیده است.
▪ مسجد جامع کرمان
یکی از زیباترین مساجد کشور است که دارای سر در رفیع صحن ایوان و شبستان می باشد. تاریخ بنا، بر اساس کتیبه سر در اصلی، سال ۵۷۰ هجری قمری است. ارزشمند ترین قسمت بنا کاشیکاری معرق و محراب و سر در شرق مسجد است.
▪ مسجد گنج علی خان
مجموعه گنج علی خان که مشتمل بر میدان، مدرسه، کاروانسرا، حمام، آب انبار، ضرابخانه، مسجد و بازار است. در این مجموعه چند کتیبه به چشم می خورد که نشاندهنده دقیق تاریخ بنای هر یک از این مجموعه است.
▪ حمام گنجعلی خان
ورودی این حمام در بازار جنوبی واقع شده است. این حمام مجموعه ای زیبا از تلفیق هنر در معماری با فضایی مناسب می باشد. حمام گنج علی خان اثری بدیع با کاشیکاری ها، نقاشی ها، گچ بری ها، مقرنس کاریها و کادربندیهای زیبا با بکار گرفتن سنگها و تزئینات بسیار ظریف در مسجد حدود گرمخانه تشکیل شده و در قسمت رختکن با ایجاد قرینه سازی در ایوانها و ایوانچه ها و ستون های سنگی بوجود آمده است.
▪ مجموعه وکیل
مجموعه وکیل یکی از دیگر از ارزشمندترین یادگارهای کهن است که سال ۱۲۷۵ ه.ق بنا شده و شامل بازار، حمام، مسجد و کاروانسرا می باشد.
▪ آستانه ماهان
آستانه ماهان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در مسیر راه کرمان- بم واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این شهرک زیبا که در دامنه ارتفاعات قرار گرفته و وجود چشمه ها و آبهای نسبتاً فراوان موجب آبادانی این بخش شده است.
آستانه از هنر معماری شش قرن اخیر با فضای معماری مقبول و باغ سازی بسیار و طراوات انگیز است. مجموعه آستانه شامل سردر و گلدسته ها، چله خانه و صحن می باشد.
▪ باغ تاریخی ماهان
باغ تاریخی ماهان باغ ”شاهزاده“ در شش کیلومتری ماهان قرار دارد. این باغ دارای قسمتهای مختلف از جمله عمارت شاه نشین و حمام است. از قسمتهای ارزشمند باغ ماهان شبکه آبرسانی و حوض های آب آن می باشد.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی شامل قالی دستباف، شال بافی، پته دوزی، سرامیک، محصولات مسی، چادر شب بافی، حصیر بافی، نمد، گلیم و …
سوغاتی مشهور پسته رفسنجان، معجون، حنا، زیره، کلمپه(نوعی شیرینی)، مسقطی، سیرجان، سوهان، زرند، خرمای بم، بادام کوهی و گردوی بافت.
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید