سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

میشل پلاتینی


میشل پلاتینی
▪ بیست و یکم ژوئن ۱۹۵۵ تولد:
▪ جوئف - فرانسه محل تولد:
▪ نانسی، سنت اتین، یوونتوس باشگاهها:
قهرمان جام ملت های اروپا ۱۹۸۴، مقام سوم جام جهانی ۱۹۸۶، بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۸۲، قهرمان جام باشگاه های اروپا۱۹۸۵، قهرمان جام برندگان جام اروپا ۱۹۸۴، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۸۳، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، مرد سال فوتبال جهان ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، آقای گل و بهترین بازیکن جام ملت های اروپا ۱۹۸۴ ▪ مهمترین افتخارات:
۷۲ بازی ، ۴۱ گل تیم ملی فرانسه
▪ سه دوره (۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶) - ۱۶ بازی ، ۶ گل حضور در جام جهانی:
میشل پلاتینی که نوه یک مهاجر ایتالیایی تبار بود در سال ۱۹۵۵ در فرانسه متولد شد و مبدل به برترین چهره فوتبال قاره اروپا در دهه ۸۰ گردید. او فوتبال حرفه ای را با باشگاه نانسی و در سال ۱۹۷۲ آغاز کرد و پس از هفت فصل حضور در این تیم به سنت اتین پیوست. او در المپیک ۱۹۷۶ در تیم فرانسه حضور داشت و دو سال بعد در اولین جام جهانی زندگی اش به میدان رفت.
او به سنت اتین کمک کرد تا قهرمان لیگ فرانسه شود و سپس با مبلغ ۷/۱ میلیون دلار درسال ۱۹۸۲ به یوونتوس پیوست. در همین سال در جام جهانی اسپانیا او به همراه فرانسه به مقام چهارم رسید و با ارائه بازی های زیبا به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد. پلاتینی پنج فصل طلایی را در یوونتوس گذراند و با این تیم به دو عنوان قهرمانی لیگ ایتالیا و یک قهرمانی اروپا دست یافت. او در سه سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن اروپا را به دست آورد که در نوع خود رکورد جالب توجهی است.
اوج هنرنمایی پلاتینی جام ملت های اروپا در سال ۱۹۸۴ بود که تیم فرانسه با نه گل او به مقام قهرمانی اروپا رسید. در آن زمان تیم ملی فرانسه با حضور وی، ژان تیگانا، آلن ژیرس، لوییس فرناندز و ... پرقدرت ترین تیم اروپا بود و با این ترکیب عازم مکزیک شد تا افتخاری دیگر در جام جهانی به دست آورد.
در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، تیم فرانسه با رهبری پلاتینی موفق به حذف برزیل در یک چهارم نهایی شد، دیداری که زیباترین بازی تاریخ جام جهانی خوانده می شود. یاران پلاتینی در نیمه نهایی مغلوب آلمان غربی درضیافت پنالتی ها شدند تا پس از پیروزی بر بلژیک به عنوان سوم جام جهانی رضایت دهند.
اسطوره بزرگ فوتبال فرانسه و باشگاه یوونتوس در سال ۱۹۸۷ در دیداری که بزرگترین ستارگان فوتبال جهان در آن حضور داشتند از دنیای توپ گرد خداحافظی کرد.
پلاتینی به عنوان مسئول برگزاری جام جهانی ۱۹۹۸ توانایی های خود را در مدیریت فوتبال به نمایش گذاشت و پس از آن به عضویت کمیته اجرایی فیفا درآمد.درماههای آغازین سال ۲۰۰۷ پلاتینی به عنوان رییس جدید یوفا انتخاب شد تا یکی از تاثیرگذارترین چهره های فوتبال دنیا در آغاز قرن بیست و یکم باشد.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید