پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جوزپه‌میاتزا و لوتارماتائوس


جوزپه‌میاتزا و لوتارماتائوس
● جوزپه میاتزا
▪ ۱۹۱۰ ،وفات :۱۹۷۹ تولد:
▪ میلان- ایتالیا محل تولد:
▪ اینتر، میلان، یوونتوس، آتالانتا، اینتر باشگاهها:
▪ قهرمان جام جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ مهمترین افتخارات:
▪ ۵۳ بازی، ۳۳ گل تیم ملی ایتالیا :
▪ ۲ دوره (۱۹۳۴،۱۹۳۸ ) حضور در جام جهانی:
جوزپه میاتزا در سال ۱۹۲۷ یعنی در سن ۱۷ سالگی به عضویت اینتر ناسیوناله (اینتر میلان) درآمد و خیلی سریع به عنوان یک تمام کننده عالی، خود را نشان داد. او مهارت خاصی در مقهور کردن دروازه بانها در شرایط تک به تک داشت و حتی گاهی در یک محوطه کوچک به راحتی توپ را با عبور دادن از سنگربان حریف وارد دروازه می کرد.
او در دومین سال حضورش در اینتر، ۳۳ گل به ثمر رساند و در فصل ۳۰-۱۹۲۹ یعنی اولین سال برگزاری لیگ ملی ایتالیا (سری A) نیز ۳۱ گل برای اینتر به ارمغان آورد. در سال ۱۹۳۰ میاتزا به تیم ملی دعوت شد و در اولین بازی دو گل به ثمر رساند تا ایتالیا، سوییس را ۴ بر ۲ شکست دهد. در همان سال ایتالیا باهت تریک میاتزا، مجارستان، یکی از قدرتهای بزرگ جهان را مغلوب کرد.
در جام جهانی ۱۹۳۴، ویتوریو پوزو مربی وقت ایتالیا تصمیم گرفت یک ریسک در مورد میاتزا انجام دهد و او را که یک مهاجم سنتی بود در پست مهاجم نفوذی قرار دهد. میاتزا در دور دوم یک گل حیاتی به اسپانیا زد و در بازی فینال با وجود مصدومیت، پاس گلی برای چیاویو مهیا کرد تا ایتالیا ۲ بر یک چکسلواکی را مغلوب کند.
۴ سال بعد در فرانسه، باز هم میاتزا برای تیم ملی ایتالیا و این بار به عنوان کاپیتان بازی کرد. این بار هم قدرت گلزنی میاتزا فدای تاکتیک تیمی ایتالیا شد و او باز هم بیشتر نقش گل سازی را ایفا کرد تا زمینه را برای قهرمانی دوباره ایتالیا در جام جهانی فراهم کند.
کمی بعد از دومین قهرمانی ایتالیا، میاتزا دچار مصدومیت جدی از ناحیه زانو شد. او در سال ۱۹۳۹ با تصمیمی عجیب از اینتر راهی میلان شد اما با آغاز جنگ جهانی تعداد بازیهای وی برای میلان کمتر از تعداد انگشتان دست بود.
در ادامه او به یوونتوس و سپس به آتالانتا رفت و در فصل ۴۷-۱۹۴۶ به عنوان مربی-بازیکن به اینتر بازگشت. رکورد گلهای ملی میاتزا برای ایتالیا تا سال ها باقی ماند و در نهایت توسط لوییجی ریوا شکسته شد. در سطح باشگاهی هم میاتزا در ۴۴۰ بازی در سری A، تعداد ۲۶۹ گل وارد دروازه حریفان کرد. در هنگام مرگ جوزپه میاتزا در سال ۱۹۷۹ دو باشگاه اینترمیلان و آث میلان توافق کردند که نام ورزشگاه سن سیرو را به افتخار این اسطوره جاودانه به «جوزپه میاتزا» تغییر دهند.
● لوتار ماتائوس
▪ بیست و یکم مارس ۱۹۶۱ تولد:
▪ ارلانگن - آلمان محل تولد:
بوروسیا مونشن گلادباخ (۸۴-۱۹۷۸)، بایرن مونیخ(۸۸-۱۹۸۴)، اینتر(۹۲-۱۹۸۸)، بایرن مونیخ(۲۰۰۰-۱۹۹۲) و نیوجرسی مترواستارز(می-سپتامبر ۲۰۰۰) باشگاهها:
▪ قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰، نایب قهرمان جام جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶، بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۹۰، قهرمان جام ملت های اروپا ۱۹۸۰، قهرمان جام یوفا ۱۹۹۱ و ۱۹۹۶، قهرمان بوندس لیگا ۱۹۸۵، ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۱۹۹۴، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹، قهرمان سری A ایتالیا ۱۹۸۸، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۹۰، مرد سال فوتبال فیفا ۱۹۹۱، رکورددار بازی در جام جهانی مهمترین افتخارات:
▪ ۱۵۰ بازی، ۲۳ گل تیم ملی آلمان:
▪ پنج دوره (۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰،۱۹۹۴ و ۱۹۹۸)- ۲۵ بازی، ۶ گل حضور در جام جهانی:
او پایدارترین بازیکن تاریخ فوتبال اروپاست که بیست و دو سال در سطح اول فوتبال این قاره بازی کرد.همچنین او رکورددار حضور و بازی در تاریخ جام جهانی است که در پنج دوره آن حضور داشته است.لوتار ماتئوس در مارس ۱۹۶۱ در منطقه ارلانگن آلمان غربی متولد شد.فوتبال حرفه ای را از هفده سالگی با بوروسیا مونشن گلادباخ آغاز کرد و خیلی زود به تیم ملی آلمان غربی دعوت شد که تحت مربیگری یوپ دروال قصد حضور در جام ملت های اروپا ۱۹۸۰ در بلژیک را داشت.ماتئوس جوان اولین بازی ملی خود را در چهاردهم ژوئن ۱۹۸۰ در برابر هلند انجام داد و تا جام ملت های اروپا ۲۰۰۰ به جز وقفه ای کوتاه عضو ثابت تیم ملی کشورش بود.وی پنج فصل در گلادباخ بازی کرد و ۱۶۲ بازی برای این تیم انجام داد و در سال ۱۹۸۴ به بایرن مونیخ پیوست و در اولین فصل حضور قهرمان سری A شد.در تیم ملی، ماتئوس در جام جهانی ۱۹۸۲ حضور یافت و به همراه ژرمن ها تا دیدارنهایی جام پیش رفت که در آنجا مغلوب ایتالیا شدند به مقام نایب قهرمانی جهان دست یافتند.
پس ازناکامی در یورو ۸۴، فرانس بکن باوئر سرمربی تیم ملی شد و ماتئوس به عنوان یکی از هافبک های تیم ملی در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک حضور یافت.در این جام هم تیم آلمان در دیدار پایانی مغلوب شد تا ناگزیر چهار سال دیگر منتظر بمانند تا با درخشش فوق العاده ماتئوس در خط میانی و نظم تیمی مثال زدنی در جام جهانی ۱۹۹۰ قهرمان شوند.کاپیتان آلمان ها بهترین بازیکن جام بود و گلی که در برابر یوگسلاوی زد عنوان زیباترین گل سال را به دست آورد.در این سال ماتئوس مرد سال فوتبال اروپا شد و مجله ورلد ساکر اورا به عنوان برترین بازیکن سال جهان انتخاب کرد.سال بعد مثلث او، آندریاس بره مه و یورگن کلینزمن کمک کرد تا اینتر قهرمان جام یوفا شود.ماتئوس در تابستان ۱۹۹۲ پس از آنکه جام ملت های اروپا را به علت آسیب دیدگی از دست داد به بایرن مونیخ پیوست و تقریباً تا پایان دوران بازی اش در سال ۲۰۰۰ در این تیم ماند.
برای جام جهانی ۱۹۹۴، برتی فوگتس سرمربی وقت تیم ملی وی را دعوت کرد تا در آخرین نقطه خط دفاعی قرار گیرد، ماتائوس و سایر بازیکن های کهنه کار آلمان حریف بلغارستان در یک چهارم پایانی نشدند تا وداعی تلخ با جام جهانی داشته باشند.ماتائوس و کلینزمن که در بایرن هم با یکدیگر هم بازی بودند دچار اختلافات شدیدی شدند که فوگتس را بر آن داشت برای جلوگیری ازمشکلات تیم ملی کلینزمن را به یورو ۹۶ ببرد و از کاپیتان سابق تیم ملی چشم پوشی کند.ماتائوس در آستانه جام جهانی ۹۸ به تیم ملی بازگشت و این بار به عنوان لیبرو در خدمت تیم بود و بی شک یکی از بهترین ها آلمان در فرانسه بود هرچند آلمان ها همانند دوره قبل در مرحله یک چهارم پایانی حذف شدند.دو سال بعد و در یورو ۲۰۰۰ و در برابر پرتقال، اسطوره دو دهه فوتبال آلمان برای همیشه با تیم ملی وداع کرد.ماتائوس پس از دوران بازی به مربیگری روی آورد و از سال ۲۰۰۴ به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی مجارستان را بر عهده گرفت.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید