جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بابی‌مور و دنیس‌لاو


بابی‌مور و دنیس‌لاو
● بابی مور
▪ دوازدهم آوریل ۱۹۴۱،وفات : ۱۹۹۳ تولد:
▪ بارکینگ - انگلستان محل تولد:
▪ وستهام یونایتد، فولام، سیاتل ساندرز (ایالات متحده) باشگاهها:
قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶، قهرمان جام برندگان جام اروپا ۱۹۶۵، مرد سال فوتبال انگلیس ۱۹۶۴ مهمترین افتخارات:
▪ ۱۰۸ بازی، ۲ گل تیم ملی انگلستان:
بابی مور فقید، بی‌شک یکی از برترین مدافع تاریخ فوتبال جهان بوده است. مور فوتبال حرفه ای را با قراردادی که با وستهام یونایتد امضا نمود، در سال ۱۹۵۸ آغاز کرد و خیلی زود مراحل ترقی را پیمود. بابی مور در سال ۱۹۶۲ برای نخستین بار پیراهن تیم ملی انگلستان را برتن کرد و با استعدادی که از خود بروز داد به همراه تیم ملی در جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی حضور یافت و در تمامی مسابقات تیم کشورش، به عنوان بازیکن ثابت بازی کرد. توانایی او در تکل کردن، ارسال پاس‌های بلند در زمان حمله و همچنین شخصیت فوق العاده اش موجب شد در سن ۲۵ سالگی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را در اختیار بگیرد و در طول یک دهه ۹۰ بار آن را بر بازوی خود ببندد. به لطف قدرت او در دفاع و رهبریش، تیم وستهام در سال ۱۹۶۵ با پیروزی بر مونیخ ۱۸۶۰ فاتح جام برندگان جام اروپا شد. سال بعد به لطف حضور او و ستارگانی چون گوردن بنکس، ‌بایی چارلتون و جفت هورست، انگلستان فاتح جام جهانی شد.
در این رقابت‌ها تیم انگلیس تا مرحله نیمه‌نهایی هیچ گلی دریافت نکرد و در بازی با پرتقال تنها از روی نقطه پنالتی دروازه‌اش باز شد. در دیدار نهایی و در وقت اضافه حضور با بی مور باعث حفظ برتری انگلیس شد تا جام جهانی در خانه حفظ شود. چهار سال بعد یک بار دیگر بابی مور در جام جهانی به عنوان کاپیتان، تیم انگلیس را رهبری کرد ولی این بار آلمان‌ها در دیدار یک چهار نهایی موجب حذف انگلیس از جام شدند. در سال ۱۹۷۳، پس از ۱۰۶ بازی برای تیم ملی، در دیداری دوستانه مقابل ایتالیا در ویمبلی بابی مور برای همیشه با پیراهن شماره شش تیم ملی خداحافظی کرد. سال بعد او پس از انجام ۶۴۲ مسابقه برای وستهام به تیم فولام پیوست و سه فصل موفق را هم در این تیم سپری نمود و ۱۵۰ بار به میدان رفت. بابی مور در دوران بازیگری اش ۹۰۰ بار در میادین رسمی حضور یافت و همواره به واسطه نجابت و شخصیت فوق‌العاده‌اش دیگران را تحت تأثیر قرار داد. سر بابی مور در سال ۱۹۹۳ در اثر ابتلا به سرطان در سن پنجاه و دو سالگی دار فانی را وداع گفت.
● دنیس لاو
▪ بیست و چهارم فوریه ۱۹۴۰ تولد:
▪ آبردین - اسکاتلند محل تولد:
▪ هادرزفیلد، ‌منچستر سیتی، ‌تورینو (ایتالیا)، منچستر یونایتد، منچستر سیتی باشگاهها:
قهرمانی جام باشگاههای اروپا ۱۹۶۸، قهرمان لیگ انگلیس ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷، قهرمان جام حذفی انگلیس ۱۹۶۳، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۶۴ مهمترین افتخارات:
▪ ۵۵ بازی، ۳۰ گل تیم ملی اسکاتلند:
چهرهٔ شاخص تاریخ فوتبال اسکاتلند در سال ۱۹۴۰ در آبردین متولد شد. در پانزده سالگی به تیم‌ هادرزفیلدتاون پیوست که در آن زمان تحت رهبری بیل شنکلی -مربی موفق سال‌های بعد لیورپول- قرار داشت. در طی سه سال، لاو در ۸۱ مسابقه ۱۶ گل برای این تیم به ثمر رساند و پس از دعوت شدنش به تیم ملی اسکاتلند در سال ۱۹۵۹ و در سن نوزده سالگی به منچستر سیتی پیوست. این باشگاه برای در اختیار گرفتن این ستاره جوان ۵۵ هزار پوند پرداخت که در آن زمان رکورد نقل و انتقال در فوتبال بریتانیا به شمار می آمد. لاو در فصل ۶۱-۶۰ در ۴۴ مسابقه ۲۱ گل برای منچستر سیتی به ثمر رساند و پس از ارائه پیشنهاد یک صدهزارپوندی باشگاه تورینو ایتالیا که رکورد جدیدی در اروپا بود راهی ایتالیا شد. هر چند طرفداران تورینو وی را خیلی دوست داشتند ولی او تنها یک فصل در سری A گذراند و با قراردادی ۱۱۵ هزار پوندی به منچستر یونایتد رفت و یازده فصل بسیار موفق را در این تیم گذراند. در سال ۱۹۶۳ در جریان دیدار نهایی جام حذفی انگلیس یکی از سه گل منچستر را وارد دروازه لستر سیتی کرد تا اولین عنوان قهرمانی زندگیش را به چنگ آورد.
سال بعد او برای منچستر یونایتد در ۳۰ مسابقه لیگ ۳۰ گل به ثمر رساندو عنوان بهترین بازیکن سال اروپا را به دست آورد. در فصل ۶۵-۱۹۶۴ او به همراه منچستر قهرمان لیگ انگلیس شد و در این راه بیست و شش بار گلزنی کرد. دو سال بعد او این عنوان را تکرار کرد و در سال ۱۹۶۸ مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا را پس از یک فصل سخت که توأم با آسیب‌دیدگی بود به کارنامه‌اش افزود. لاو در سال ۱۹۷۳ پس از یک یک مصدومیت طولانی به منچستر سیتی بازگشت و آخرین سال دوران بازیگری‌اش را در این تیم گذراند. لاو همواره بهترین بازیکن تیم ملی اسکاتلند بود و زمانی که در جریان جام جهانی ۱۹۷۴ آخرین بازی ملی اش را انجام داد، ۵۵ بازی ملی و ۳۰ گل را در کارنامه خود داشت. در پایان فصل ۷۴-۱۹۷۳ او پس از انجام بیش از ۴۰۰ مسابقه در لیگ انگلیس برای همیشه با فوتبال وداع کرد.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید