پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چگونه در عرض ۲ هفته به آمادگی مطلوب برسیم؟


چگونه در عرض ۲ هفته به آمادگی مطلوب برسیم؟
بیائید تصور کنیم شما مبارزی هستید که تنها دو هفته وقت دارید تا برای انجام مسابقه‌ای آماده شوید. در طول این مدت کوتاه، تقویت روحیه‌تان تنها کار مهم و اساسی است که باید انجام دهید. من به شما شش راه پیموده را برای رسیدن به این مقصود پیشنهاد می‌کنم.
۱) فلسفه آموزش: همواره باید از حریفتان سخت‌تر تمرین کنید و آموزش ببینید: تا آنجا که می‌توانید به شدت تمرین کنید. اگر قرار است بعد از یک راند سه دقیقه‌ای در طول مبارزه، یک استراحت یک‌دقیقه‌ای داشته باشید، در زمان تمرین، استراحت خود را به سی‌ثانیه کاهش دهید. اگر در طول هر راند، بین شصت تا هفتاد ضربه مشت به حریفتان وارد می‌کنید تلاش کنید تا دو برابر این تعداد ضربه را در راند آخر به حریف خود بزنید. سعی کنید به‌ازاء هر ضربه مشت حریف خود یک ضربه بیشتر به او بنوازید. آماده باشید که حداقل یک راند بیشتر از او مبارزه کنید و ضرباتی به او بزنید که قدرت تحمل در برابر آنها را نداشته باشد.
۲) تمرکز داشته باشید. با دقت به حریفتان چشم بدوزید تا نتواند حرکتی را برخلاف تمرکز و توجه شما انجام دهد.
حرکات سرعتی را هر روز تمرین کنید. یک حریف تمرینی خوب برای خود انتخاب کنید و تمامی ضربات از جلو و عقب را با یکدیگر تمرین نمائید.
بکوشید او را در هنگام زدن ضربات لگد یا مشت با دستان خود کنترل نمائید. هنگامی‌که ضربات مشت یا لگد خود را به‌سوی شما پرتاب می‌کند سعی کنید تا خود را عقب بکشید. اما اگر در چنگال او افتادید، زمان را از دست ندهید؛ در اینجا تمرکز نقش بسیار مهمی را در رهائی شما از این وضعیت ایفاء خواهد کرد. ترس در اینجا بدترین دشمن شما محسوب می‌شود زیرا باعث ایجاد تأخیر در حرکات شما و در نتیجه تسلط حریفتان بر شما می‌شود. همه تمرکز خود را جمع کنید و بکوشید همه توجه خود رابه حرکت بعدی او و حرکت بعدی خود بگذارید. در هر حال مانع از زدن ضربه توسط او شوید.
۳) اعتماد به‌نفس نکته پیروزی‌ساز بعدی است. اگر حریفتان از شما سریع‌تر است، اجازه مانور زیاد را به او ندهید. اگر بسیار تهاجمی عمل می‌کند، از هر ثانیه‌ای در بین ضربات او استفاده کنید تا بتوانید حمله خود را انجام دهید. اگر از شما بلندتر است، دورتر از او بایستید. اگر از شما درشت‌تر و قوی‌ هیکل‌تر است بکوشید تا با ضربات خود، تعادل او را به هم بزنید.
باید استراتژی‌های گوناگون را تمرین کنید تا بتوانید همه توانائی‌ها و قابلیت‌های حریف را خنثی نمائید. برای هر مسابقه خود برنامه‌ای داشته باشید؛ با این برنامه منظم و حساب‌شده شما قادر خواهید بود تا آرامش خود را حفظ کرده و مانع از تمرکز او برای دانستن حرکات بعدی خود گردید.
۴) دانش و اطلاعات: باید دانش و تکنیک‌هائی را فرا بگیرید که به‌واسطه آنها بتوانید خود را از نظر جسمی همیشه آماده نگهدارید. کسی‌که از نظر جسمانی در وضعیت مناسبی نباشد مسلماً در مسابقه هم شکست خواهد خورد. از هر زاویه‌ای هم به این موضوع نگاه کنید به این نتیجه می‌رسید که ۹۰% شانس پیروزی در هر مسابقه‌ای، آمادگی جسمانی است. اگر بدن آماده‌ای نداشته باشید، ذهن ناخودآگاه شما از آن آگاه خواهد بود و در نتیجه صدمات جبران‌ناپذیری به شما وارد خواهد شد. یک حریف خوب قادر خواهد بود تا این ضعف و عدم روحیه را در وجود و حرکات شما تشخیص دهد.
۵) قانون اصلی: اولین و مهم‌ترین قانون در ورزش‌های رزمی این است که هرگز ضربه نخورید.
آسان‌ترین راه برای اجتناب از دریافت حملات حریفتان این است که در هنگام حمله، قوی باشید. تا آنجا که ممکن است سعی کنید تا هدف کوچکی برای حریفتان باشید. اگر او سریع عمل می‌کند و از امتیازات زیادی برخوردار است از زوایای مختلف بهره ببرید. سرتان را از او پائین‌تر نگهدارید و از سمتی به سمت دیگر حرکت کنید. حواسش را پرت کنید و او را به سمت خود بکشید. اگر از نظر جسمانی از شما قوی‌تر است بلافاصله در هنگامی‌که احساس کرد شما از او غافل شده‌اید ضربه خود را به بدن شما وارد خواهد کرد. مقابله با سرعت افراد، یکی از سخت‌ترین راه‌های مبارزه است و برای دفع سرعت حریف باید از تمرکز او جلوگیری کرد. از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر هنگامی‌که آنها را وادار به عقب‌نشینی می‌کنید، تمایلی به حمله نشان نمی‌دهند. اگر در همان ابتدا خود را از چنگال او دور نگهدارید، می‌توانید او را محاصره کرده و وادار به عقب‌نشینی کنید آن‌گاه به تعقیب او بپردازید. هرگز ناگهان از حمله باز نایستید و آماده باشید که در هر صورت در هنگام دریافت یک حمله غافلگیرکننده، سریع خود را عقب بکشید.
۶) ریتم درونی: میزان جنش آنی در طول یک مسابقه و تصرف یک حریف با داشتن یک ریتم درونی خوب امکان‌پذیر است. تصور کنید که حریفتان ضربه مشت مخالف و یا ضربه هوک راست نیرومندی دارد. وقتی‌که او به شما حمله می‌کند از خود نپرسید که من باید چه‌کار کنم و یا چگونه باید حمله او را دفع نمایم؟ اجازه ندهید که او قدرت دفاعی شما را با ضربه‌ای که به شما وارد می‌کند امتحان کند. عملیات ذهن شما باید همواره این‌گونه باشد: ”من اینجا هستم تا حمله خود را آزمایش کرده و به حریفم یاد بدهم که نمی‌تواند در برابر ضربات من دفاع کند.“ در هنگام حمله با دست جلوئی با مشت چپ خود ضربه‌ای به حریف وارد کنید. در این حالت او برای دفع حمله شما، از دست راست خود به‌عنوان یک ابزار استفاده می‌کند. بلافاصله بعد از دستور داور مبنی بر حمله، شما با مشت چپ خود چندین ضربه به‌صورت او زده و وادارش کنید تا عقب‌نشینی کند. به این موضوع فکر نکنید که حریفتان چه توانائی‌هائی دارد. به محض شنیدن کلمه حاضر یا حمله از سوی داور، حریفتان را به عقب برانید و او را در سراسر مسابقه عقب نگاهدارید. ممکن است او بتواند در طول مسابقه، امتیازی هم به‌دست بیاورد اما مطمئناً اگر شما اجازه پیشروی را به او ندهید، او کاری نخواهد کرد.
نویسنده: جولوئیس
مترجم: ستاره کریمیان
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید