پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ابزار خبرخوان آنلاین با فن آوری ار اس اس Rss


ابزار خبرخوان آنلاین با فن آوری ار اس اس Rss
بدون شک شما در کنار وبلاگها و برخی از وبسایتها ایکون کوچک با عناوین Rss و Atom وRss۲ و نظایر آن را دیده اید. این موضوع از یک ایده بر می گردد که متخصصین فن آوری اطلاعات تصمیم گرفتند که نرم افزارها و ابزار آنلاینی طراحی کنند که به راحتی بتواند وبسایتهای مورد نظر را خوانده و آخرین به روزرسانی را در اختیار کاربر قرار دهد این مقوله با افزودن یک ابزار به نام فیدها یا Rss انجام شد. بدین صورت که تمام وبسایتها و وبلاگها با یک خروجی استاندارد و ثابت نمایش داده می شود. این خروجی برای کاربر کمی گیج کننده است اما کاربر قادر است با بهره از نرم افزارهای فیدخوان یا خبرخوانها Rss Reader یک یا چند وبسایت را باهم چک کند حتی می تواند خروجی یک یا چند وبسایت و وبلاگ را در یک صفحه داشته باشد مانند صفحه پنجره فن آوری اطلاعات وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد که از همین تکنولوژی بهره می برد و آخرین تیتر اخبار خبرگزاریهای فارسی زبان فن آوری اطلاعات فاوا را نمایش می دهد. به تازگی نیز نرم افرارهای خبرخوان طراحی شده که می تواند تیتر و محتوای آخرین اخبار وبسایتها و وبلاگهای مورد علاقه را علاوه بر نمایش بر مدتی خاص ذخیره کند. این بدین معنی است که کاربر لازم نیست برای خواندن و اطلاع از آخرین اخبار به صدها سایت سر بزند با یک نرم افزار خبرخوان یا صفحه اینترنتی خبرخوان می تواند به راحتی از تمام محتوا خبردارد شود در صورت نیاز بدان سر بزند و در مقابل نیز Rss این امکان را به کاربر می دهند که محتوی وبلاگ یا وبسایت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
ار اس اس RSS ؛ مخفف"Rich Site Summary" یا"Real Simple Syndication" یا"RDF Site Summary"
ار اس اس RSS ابزاری برای وبلاگ نویسان است که بوسیله آن می توانند محتوی وبلاگ خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. RSS مخفف"Rich Site Summary" یا"Real Simple Syndication" یا"RDF Site Summary" است. ابزارهای وبلاگ نویسی مختلف به شیوه های مختلف و با اصطلاحات گوناگون از این عامل استفاده می کنند و یکی از دلایلی که افراد به سختی آن را می فهمند همین است.
RSS در واقع برنامه ای است که به زبان XML نوشته شده و بوسیله آن محتوی وبلاگ ها و وب سایت ها بوسیله یک جمع کننده اخبار قابل انتقال به دیگر وبلاگ ها یا وب سایت هاست، تمام این جریان بصورت خودکار انجام می شود.
RSS برای اولین بار توسط Netscape در اواخر سال ۱۹۹۹ میلادی با ارائه RSS ۰.۹ ارائه شد پس از مدتی با کناره گیری Netscape از بخش تجاری، Userland که محصولات وبلاگ نویسی را گسترش می داد توسعه آن را به عهده گرفت و ویرایشRSS ۰.۹۱ را تولید کرد سپس ویرایش های ۰.۹۲ ،۰.۹۳ و ۰.۹۴ را تهیه کرد و اخیرا ویرایش های RSS ۱.۰ و RSS ۲.۰ را تولید کرده است.
● ار اس اس با نگاه ساده
فرض کنید شما صد وبلاگ نویس هستید که می خواهید وبلاگهای همدیگر را هرروز چک کنید این کار مشکل است و کمی دردسر دارد . پس تصمیم می گیرید که نرم افزاری تهیه کنید که یک بار فقط آدرس صد وبلاگ را بدهید ؛ سپس این نرم افزار در زمان اتصال به اینترنت محتوی و آخرین تغییرات صد وبلاگ را جمع آوری کند خوب نام این نرم افزارهای متنوع خبرخوان ؛ فید خوان یا فید ریدر یا Rss reader است که می توانید به صورت رایگان تهیه کنید.
اما مشکل اینجاست که هریک از وبلاگها ازنظر فنی و ساختاری متفاوت هستند مثلا هریک برروی یک سرویس وبلاگ ها هستند چند وبلاگ بر روی سرویس میهن بلاگ ؛ سرویس وبلاگ بلاگفا ؛ سرویس وبلاگهای پارسی بلاگ و حتی سرویس پرشین بلاگ و ..... ؛ قالب هر یک متفاوت است و حتی فونتهای و رنگ بندی و..... به سختی می توان مدعی شد که دو وبلاگ مشابه از نظر ساختاری و فنی باشد.
خوب باید تمام وبلاگها را به یک شکل درآورید اما شما عاشق تنوع هستید و رسیدن به نقطه مشترک هم کمی محال است. اما نگران نباشید . شما به ازای وبلاگهای مشابه احتیاج به یک صفحه مشترک از وبلاگ دارید قبلا سرویس دهندگان وبلاگ این فکر را کرده اند در گوشه و کنار وبلاگ به دنبال عنوانی مانند Rss یا Atom یا Xml بگرید ؛ مانند این صفحه که خروجی Rss وبلاگ فن آوری اطلاعات است.
همانگونه که مشاهده نمودید این خروجی کمی نامفهوم است. این صفحه به زبان Xml است که تمام وبلاگها و وبسایتها را به صورت مشترک و استاندارد خاص نمایش می دهد ؛ ترجمه و خواندن این صفحه را برعهده نرم افزار خبرخوان بگذارید ؛ نرم افزار خبرخوان به راحتی محتوای صد وبلاگ شما را با بهره از صفحات ار اس اس هر وبلاگ جمع آوری و برای شما نمایش می دهد. به همین سادگی شما اینبار با یک نرم افزار می توانید صد وبلاگتان مرور کنید حتی محتوا را ذخیره نموده یا به وبلاگها سر بزنید. این کار بسیار ساده است که در وقتتان صرفه جویی می کند.
● زبان نشانه گذاری گسترش پذیر(XML)
XML یک فن آوری همگانی است که برای نشر الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بازیابی اطلاعات و مبادله داده ها امکانات عظیمی فراهم آورده است. این زبان از قواعدی تشکیل شده است که به فرد اجازه می دهد تا زبان نشانه گذاری خاص خود را ایجاد کند ،XML با استفاده از مجموعه ای برچسب که تا چندین سطح درون یکدیگر جاگذاری شده اند، اطلاعات را توصیف می کند. این ویژگی، ساختاری درختی که بصورت سلسله مراتبی تنظیم شده را بوجود می آورد این قاعده امکان دسترسی مستقیم بهره گیر به بخش خاصی از اطلاعات مورد علاقه او را فراهم می آورد برای مثال به جای ارجاع به تمام متن می توان فقط به بخش خاصی از مدرک ابراتصال برقرارکرد، همچنین امکان کاوش ساختاریافته پیشرفته شبیه کاوش فیلدی در پایگاه های اطلاعاتی را بر روی صفحات متنی وب امکانپذیر می سازد، به عبارت دیگر XML نه تنها امکان شرح صریح محتوی وبی را فراهم می آورد بلکه قواعد دستکاری و نظارت بر هر بخشی از داده های اطلاعاتی را نیز شرح می دهد. از آنجا که این زبان ساختاری تک کدی (Unicode)دارد، دارای سیستم رمزگذاری نمادی است که ادغام متن در همه زبان های برنامه نویسی اصلی جهانی را پشتیبانی می کند، این زبان همچنین مبادله اطلاعات در عرض مرزهای ملی و فرهنگی را میسر می سازد.
● RSS چیست؟
RSS به زبان ساده یک شکل از برنامه نویسی به زبانXML برای اشتراک اطلاعات است، Whats.com تعریف جامع تری در این باره ارائه داده است:
"RSS روشی برای توصیف اخبار و محتوی وب می باشد که برای توزیع از طریق یک ناشر آنلاین به کاربران وب بکار می رود این برنامه کاربردی از زبان نشانه گذاری گسترش پذیر(XML) است که بوسیله کنسرسیومResource Description Framework(RDF) پشتیبانی می شود. هر گاه وب سایتی قصد داشته باشد محتوی مطالب خود را منتشر کند توصیفی از آن محتوی به شکل یک مدرک RSS تهیه می کند که یک کاربر با یک مرورگر یا برنامه خاصی که قابلیت خواندن محتوی توزیع شده به این وسیله را داشته باشد، می تواند آن مطالب را دریافت کند. برخی از این برنامه ها در راهنماهایی مانند:Meerkat ، Gropsoap، NewsIs Free ، Userland و XMl tree معرفی شده اند. اخبار تنها بخشی از محتوی ای هستند که بوسیله یک RSS توزیع می شوند در واقع هر شکلی از محتوی که بوسیله یک URL پشتیبانی شود قابل بازیابی است."
● نگاه فنی تر به ساختار یک Rss
در هر مدرک RSS گذشته از نوع ویرایش ۷ عنصر اساسی دیده می شود البته اگر از زبان برنامه نویسی اسکریپها مانند جاوا اسکریپ یا مشابه اطلاع چندانی ندارید به طور حتم این قسمت را نخوانید یا اگر مرور کردید و به موارد مبهم برخوردید به سراغ زبان برنامه نویسی اسکریپ بروید
۱) پایه xml که حتما باید مانند تمام مدارکxml شکل گرفته باشد.
۲) اولین عنصر در مدرک عنصر است که نوع ویرایشRSS را نشان می دهد.
۳) عنصر بعدی می باشد که ممکن است بیش از ۱۵ آیتم باشد.
۴) عنصر<title> عنوان، بخشی یا کل سایت، اگر همراه با یک <item> باشد، عنوان آن آیتم خاص را مشخص می کند.
۵) عنصر <link> معرفURL صفحه های وب مطابف با بازخوردRSS یا اگر همراه عنصر <item> باشد برای مشخص کردن URL آن آیتم خاص است.
۶) عنصر <description>نوع بازخورد RSS یا آیتم را توصیف می کند.
۷) عنصر<item>در واقع مغز مدرک است، تمام سرخط ها (<item>، URLها(<link>و توصیف ها(<description>
که در انتقال مدرک مهم خواهند بود در اینجا وجود دارند.
● چگونه می توان از وبلاگها در خدمات کتابداری و اطلاع رسانی استفاده کرد؟
وبلاگها را اساسا بعنوان یک سرویس آگاهی رسانی حرفه ای تلقی می کنم. با در نظر گرفتن خدمات Rss مربوط به آن که یک تکنولوژی جهت افزایش استفاده از وبلاگها است، در این مقاله برآنم که بصورت وسیع تر، به وبلاگها بعنوان یک منبع اطلاعاتی در خدمات کتابداری و اطلاع رسانی، نگاه مختصری بیندازم.
جهت دوره کردن رئوس مطالب؛یک وبلاگ یک صفحه وب روزآمد است که معمولا توسط یک شخص بوجود می آید و غالبا اطلاعات آن شخصی است و به شکل روزانه و بر اساس ترتیب تاریخی مطالب و به صورت طبیعی توسط نرم افزار خاصی تنظیم می شود.مدخلهای آن کوتاهند و هر چند ساعت یک بار یا بندرت هر چند روز یکبار روزآمد می شود.محتوی آن موضوعی است و وبلاگها می توانند نقطه نظرات مخصوص و حتی شخصیتی داشته باشند.
معمولا یک وبلاگ یک اتوبیوگرافی روزانه،گزارش فعالیتها و گاهی علایق شخصی است[۲] (مانند Memex۱.۱ که بوسیله آکادمی روزنامه نگاری john naughtonتهیه می شود) . اما غالبا ارزش محدود شده ای دارد؛چون هر کسی می تواند نظراتش را منعکس کند.به هر حال ممکن است دنیای آنها جالب باشدیانباشد.بیشترین فایده آن می تواند برای کسانی باشد که مطالب عمومی را گزارش داده و در مورد آنها نظر می دهند مثل وبلاگ نویسان بغداد[۳] که پس از تجاوز به عراق شروع به گزارش نویسی کردند اما آیا باید کارآنها را وبلاگ نویسی نامید یا حضور در زمینه جنگ؟ وبلاگهای آنها شامل یک رکورد روزانه از پستهای آمریکایی۱۱/۹ [۴] و تاثیرآن بر جهان، بعلاوه ی مواد مختلفی از منابع خبری بودند؛این موارد می تواند بعنوان روزنامه نگاری تلقی شود وبرخی افراد این شیوه روزنامه نگاری را به بحث گذاشته اند ؛ در این شیوه هر کسی باید قادر به توصیف وقایع ،بدون دخالت ویراستاران ، با تکیه بر هر نقد بعنوان کنترل کیفیت، باشد. سایر اخبار مربوط به وبلاگها ممکن است محتوی حرفه ای داشته باشند مثل: عوامل توسعه اقتصادی(اطلاعات و دانش در مواردیکه توسعه اقتصادی در راس امور است)[۵] و وبلاگ گوگل[۶] .
تعداد زیادی از وبلاگهاشامل لیستی از مقالات جالب مجلات، قسمتهایی از وبلاگها و وب سایتهای دیگر و... همراه با نظرات دیگران،در یک زمینه موضوعی هستند که کامپایلر به آنها بر می خورد مثل مجله الکترونیکیDan Gillmor در زمینه تکنولوژی[۷] ،(اخبار، نقدها)یا مجله Things (اخبار نوشته شده در موضوعات،گذشته،حال و آینده آنها)[۸] .موارد دیگر می تواند لیستی از منابع جدید وب باشد مثل منابع مواد آموزشی مهندسی از مرکز آموزش مواد در انگلستان [۹]یا "Marylaine block&#۰۳۹;s long –established neat new staff" که من این هفته روی وب پیدا کردم[۱۰].
● مواردیکه معمولا در یک وبلاگ دیده می شود
خدمات وبلاگها و RSS در اطلاع رسانی مواردیکه معمولا در یک وبلاگ دیده می شود عبارتنداز:
۱) یک آرشیو از آیتم های گذشته (که ممکن است قابلیت جستجو داشته باشد)؛
۲) توانایی خوانندگان جهت نظر دهی روی مطالب وبلاگ؛نظرات می توانند جامع باشند.در این قسمت می توان به وبلاگهای مربوط ،یا فقط به آنها یی که به نظر نویسنده جالب هستند، لینک داد.مطالب ممکن است در قالب دسته بندیهایی ظاهر شوند.
▪ یافتن و جستجوی وبلاگها
موتورهای جستجوی مهم مانند google و alltheweb و موتورهای جستجوی تخصصی تر مثل Daypop محتوی وبلاگهارا در نتایج جستجوی خودقرار می دهند اگر چه بستگی به این دارد که نتایج جستجوشامل مداخل وبلاگها باشد یا اینکه تحت الشعاع تعداد بسیار زیاد صفحات وب قرار گیرند.
اگر دقیق تر به کاربرد وبلاگها نگاه کنیم
سه راه عمده وجود دارد که از وبلاگها می توان استفاده کرد:
۱) استفاده شخصی کتابداران برای روزآمد کردن اطلاعات؛
۲) بعنوان منابعی برای توجه کاربران؛
۳) بعنوان راهی جهت تهیه اطلاعات در مورد کتابخانه ها و خدمات آنها.
▪ گردآوری اخبار و خدماتRss
شما می توانید بخوانید و علامت بزنید؛ وبلاگها مثل هر صفحه وب هستند و برخی از آنها بوسیله Email هم قابل دریافت اند،اما اگر می خواهید تعداد زیادی از آنها را بازنگری کنید استفاده از گردآورنده اخبار برای دسترسی به آنها آسانتر است. این برنامه ها از تکنولوژیRss (RDF Site Summary یا Rich Site Summary یا Rich Simple Syndication )[۲۵,۲۶] استفاده می کنند.این تکنولوژی یک برچسبXML برای یک صفحه است که به شماره اجازه می دهد محتوی یا سرخط اخبار یک وبلاگ یا اخبار سایر سایتها را بصورت اتوماتیک به صفحه های وب دیگر منتقل کنید.بنابراین شماممکن است وب سایتی را ببینید که شامل سرخط هایی از سایت BBC با لینکهایی به کل مطلب است.
▪ آشنایی با گردآورندگان اخبار newsfeeds
گردآورندگان اخبار(newsfeeds ) خدماتی هستند که با استفاده از تکنولوژیRss به شما اجازه می دهند تا بوسیله یک صفحه تعداد زیادی منابع را دریافت کنید. اینها می توانند به وبلاگها یا وب سایتهای قابل تغییر دیگر مثل راهنماههای وب سایتها یا مواد آموزشی، روزنامه های محلی، ملی و اخبار رادیویی، خبر نامه های موضوعی تخصی ومانند آن اضافه شوند. اخبار موجود ممکن است کاملا علمی باشند مثل اخبار BBC درمورد تجارت الترونیکی.شما منابعی را انتخاب کرده و از لیست هزاران خدمات موجود در آنها درخواست خود را می دهید و آخرین سرخط اخبار را و گاهی کل متن را از موارد انتخابی خود می بینید.
سر خط ها مرتبا همراه با آخرین مشاهدات شما در هر زمانی که وارد سایت یا وبلاگ می شوید، روزآمد می شوند.شما می توانید دیگر منابعی را که به آنها بر خورد می کنید و در لیست موجود نیستند به آنها اضافه کنید.(یک آیکن نارنجی رنگ xml یا Rss در یک وب سایت نشان دهنده وجود یک feed است)یک گردآورنده اطلاعات ممکن است نرم افزاری باشد که شما از اینترنت گرفته و روی کامپیوتر شخصی خود نصب کرده اید؛ مثلAmphetadesk[۲۷] و FeedReader[۲۸] یا سرویس مبتنی بر وب باشد مانند:Blogline[۲۹] , MyFeedster[۳۰] NewsIsFree[۳۱],، Syndic[۳۲] که می تواند از هر جایی استفاده شود.برخی به شما اجازه خواهند داد که محتوی وبلاگ خودتان را جستجو کنید یا از تمام خدمات آن استفاده کنید.شما اغلب می توانید این جستجوها را به عناوین سایر منابع که تنها در وقت استراحت شما روزآمد شده اند،اضافه کنید .برخی گردآورندگان اطلاعات می توانند بوسیلهemail شما را از وجود چنین منابعی مطلع کنند. این برای جستجوهای ذخیره شده و برخی وبلاگها مفیداست ولی برای تغییرات سریع در اخبار سایتهایی مثلBBC توصیه نمی شود.براستی بسیار آسان است،که شما فقط منابعی را که بنظرتان جالب تر است انتخاب کنید وسپس سراغ سایر منابع بروید.و اگر شما چند روز مطالب خود را چک نکنید ممکن است صدها مورد برای دیدن داشته باشید بنابراین ممکن است نیاز به به اصلاح در مورد مطالبی که می خوانید داشته باشید.
گردآورندگان اخبار تمایل به استفاده بصورت شخصی دارند تا بعنوان یک سرویس کتابخانه ای ، ولی تعدادی از آنها در زمینه های تخصصی هم وجود دارند برای مثال: EEVL OneStep Jobs[۳۳] که تقاضاهای استخدام کارهای تکنولوژیکی را با هم از تمام منابع پیوسته جمع‌آوری می کند.چنین گردآورنده هایی ممکن است شامل صفحات وب تخصصی یا منابع سازمانی باشند. کتابخانه ها می تواننند از این تکنولوژی برای علایق خاص جامعه استفاده کننده از وبلاگهای خود جهت جستجو کردن استفاده کنند،هم بصورت فردی و هم بعنوان گردآورنده ای برای کنارهم قراردادن گروهی ازگردآورندگان مربوط بهم .ناشران محتوی خدمات خودرا بوسیله یRss توسعه می دهند، بنابراین واضح است که پتانسیلی برای خدمات جدید به کاربران وجود دارد.
http://www.yazdit.mihanblog.com/More-۱۱۳۰.ASPX


همچنین مشاهده کنید