جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اغماء حکایت یک سنگ و دیوانه یک چاه و وصد عاقل


اغماء  حکایت یک سنگ و دیوانه یک چاه و وصد عاقل
اگر مطمئن نبودم سریال اغماء از شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود، و اگر با نام کارگردان و نویسنده آن آشنایی نداشتم، به انگیزه ساخت این سریال و نیت عوامل تولیدش مشکوک میشدم.اگرچه الان هم دچار ابهامات زیادی درباره تناقضات آشکار این سریال هستم.
از پارسال که با سریال" او یک فرشته بود" پای شیطان به شکل مستقیم و در قالب انسانی به تلویزیون باز شد و به خاطر سوژه و پرداخت آن با استقبال بینندگان مواجه شد، توجه به حضور شیطان در قالبها و داستانهای مختلف مورد توجه عوامل رسانه ملی قرار گرفته است.آن هم در ماهی که مهمان خدا هستیم!
اما این حوزه دیگر یک ژانر ساده ترسناک یا ژانر تخیلی یا درام نیست که در موردش داستان سرایی کنیم و بعد هم به سلامت انتهای داستان را ببندیم و به دنبال کارمان برویم. بلکه با مقوله ای خطرناک و بسیار نامعلوم که دشمن آشکار انسان است روبرییم، اگر بدون آمادگی و تجهیزات وارد شویم، بدون شک بازنده ایم و متاسفانه خیلی وقتها خودمان متوجه نمیشویم.
ساده لوحی است تصور کنیم که میتوانیم وارد این مقوله بشویم به آن بپردازیم و بدون خطر از آن عبور کنیم . شیطان را دست کم نگیریم.
اصولا توجه و تفکر و نگاه به چیزی یا موضوعی ، به مثابه فراخوانی آن سوژه است.وقتی شیطان موضوع محوری یک فیلم و داستان قرار میگیرد، آن فیلم بیش از هر چیز نیروهای اهریمنی را به سمت خود جلب میکند. برای همین هم طبق قوی ترین دستورالعمل موجود، قبل از هر سخنی از شیطان رجیم به خداوند پناه میبردم. اعوذبا... من الشیطان الرجیم
● جذب تماشاگر به چه قیمت؟
در ظاهر این سریال دارای مضامین مذهبی است و راههای فریب شیطان را گوشزد میکند. اما اثرات تخریبی آن بر باورهای دینی و ایجاد شبهه در تماشاگر خصوصا جوانان و نوجوانان بسیار ماندگارتر از این است که آخر داستان شیطان بازنده شود.درواقع تماشاگر پیامی را که مد نظر تهیه کننده فیلم است نمیگیرد، بلکه چیزی را که میبیند دریافت میکند. متاسفانه در این سریال ، شیطان و ایادی اش با اقتداری بلامنازع به تصویر کشیده شده است که آدم های فهیم و مومن(دکتر پژوهان) اما نه در حد پیربابا روشن ضمیر، هیچ نشانه ای برای تفکیک آنها از خیر ندارند.
یکی از نکات منفی و تناقضاتی که در این سریال وجود دارد، همین عدم روشن بودن مرز بین حق و باطل است حال آنکه نشانه های واضحی برای این دو وجود دارد.
در این سریال الیاس – که متاسفانه هیچ توجیهی در انتخاب نام یکی از پیامبران بزرگ خداوند بر شخصیت اهریمنی داستان نمیبینم- امکان و اجازه هر کاری را دارد. در حالیکه اگر تجسم خود شیطان باشد، اولا باید گفت شیطان برای فریب ابناء بشر از شیاطین و ایادی اش استفاده میکند. اینطور نیست که شیطان راه بیفتد و خودش شخصا دست به فریب افراد عادی مانند دکتر پژوهان بزند و از همه توانمندی های خود در فریب او استفاده کند! زیرا در همین دنیا هم که خداوند دست شیطان را باز گذاشته باز هم تناسب قدرت طرفین مطرح است. برای فریب یک کودک ( به لحاظ بینش و بصیرت دینی و معنوی ) شیطان با همه نیرو وارد نمیشود یا به عبارتی در عرف اش نیست!
از طرف دیگر ایادی شیطان یا همان شیاطین و کسانی که روح خود را به شیطان فروخته اند توانایی های محدودی دارند. قوی ترین جادوگران جادوی سیاه نیز عاجز از بسیاری کارهای خارق العاده هستند. ضمن آنکه جادوگران سیاه به دلیل سوء استفاده از قوانین متافیزیکی در جهان فیزیکی توسط قوانین موجود در کائنات که خداوند رب العالمین بنا نهاده به سرعت و به شدت مجازات میشوند.
آنان نه اذن دارند و نه میتوانند که مثلا ذهن خوانی کنند یا توانایی شفا دادن داشته باشند. ذهن خواندن توانایی است که در صورت یافتن بصیرت یا همان بازشدن چشم سوم امکان پذیر است. ایادی شیطان چون که بصیرت ندارند، اهریمنی شده اند پس چگونه میتوانند از موهبت بصیرت داشتن استفاده یا سوءاستاده کنند؟!
حتی انسانهایی که به این مرحله یعنی باز شدن چاکرای مربوط در بین دو ابرو میرسند، با کوچکترین سوءاستفاده از توانایی های خارق العاده مانند کنجکاوی در حریم خصوصی افراد بدون اجازه و رضایت آنها این توانمندی ها را از دست میدهند. طبیعی است اگر غیر از این بود سنگ روی سنگ قرار نمیگرفت.
همچنین مفهوم شفا که جزو کرامات برخی از خاصان است و در هیچ جایی من ندیده و نخوانده ام که شیطان و ایادی اش بتوانند شفا دهند . (شفا یافتن الیاس و کرامات او در چند سال پیش از این)
شفا مفهومی مقدس دارد ونشانه برخورداری از نور است. شفا یعنی بهره مندی از انرژی الهی و درمان شدن و سلامت شدن جسم و ذهن و روح به لطف الهی و مستجاب شدن دعا و خواسته . شاید دیده باشید کسانی را که شفا گرفته اند،مثلا کسی که به سرطان مبتلاست و علم بشری جوابش کرده اما با توسل به یکی از بندگان پاک و مخلص خداوند مانند امام رضا یا امام حسین(ع) بطور ناگهانی و در لحظه ای شفا می یابد حتی شده در خواب آن روح مطهر را رؤیت کند و در رویایش شفا بگیرد. قدرت شفا دادن به اذن خداوند است و هیچ کسی نمیتواند شفا بدهد اگر از خدواند اذن نداشته باشد و مخصوصا اگر اهریمنی باشد. خلط مبحث در زمینه شفا که از کرامات شاخص بندگان مخلص خداست با نیروهای شیطانی از بزرگترین اشتباهات سریال اغماء است.
عیان بودن این تناقضات به حدی است که علمای مذهبی همچون آیت ا.... کنی به آن اشاره صریح داشته اند. و جای تعجب در این که مدیران و مسئولان تلویزیون چگونه متوجه این شبهات و پیامدهای منفی این گونه پرداختهای شتابزده و دور از واقعیت به امور مهم مذهبی نشده اند؟
چکاوک چکمه پوش


همچنین مشاهده کنید