پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یوهان‌نیسکنز و جیاسینتو‌فاچتی


یوهان‌نیسکنز و جیاسینتو‌فاچتی
● یوهان نیسکنز
▪ پانزدهم سپتامبر ۱۹۵۱ تولد:
▪ همشتاد- هلند محل تولد:
▪ RCH، آژاکس آمستردام، بارسلونا، کاسموس نیویورک باشگاهها:
▪ نایب قهرمان جام جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸، قهرمان جام باشگاههای اروپا ۱۹۷۱، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳، قهرمان جام باشگاههای جهان ۱۹۷۲، قهرمان جام برندگان جام اروپا ۱۹۷۹ مهمترین افتخارات:
▪ ۴۹ بازی ، ۱۷ گل تیم ملی هلند :
یوهان نیسکنز در اوج خود یک ورزشکار تمام عیار بود که زمانی در بیس بال چهره کرد. او در نظر تئوریسین‌های فوتبال یک هافبک کامل می نمود که با قدرت بدنی، سرعت و نفس تمام نشدنی‌اش می توانست یک مهاجم کوبنده هم باشد. او با قامت بلندش گاهی در نقش یک هافبک متمایل به گوش نیز بازی می کرد و حتی در بازی آژاکس با پاناتینا یکوس در فینال جام باشگاههای اروپا به سال ۱۹۷۱ که به پیروزی آژاکس انجامید، او در خط دفاع بازی کرد. در جام جهانی ۱۹۷۴ او در کنار یوهان کرایف بازی‌های فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت و در برابر برزیل یک گل استثنایی زد. نیسکنز در دیدار نهایی در برابر آلمان تک گل تیم هلند را از نقطه پنالتی به ثمر رساند تا جمع گل های خود در این جام را به عدد ۵ برساند.
چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۷۸ در غیاب کرایف از ارزشمندترین بازیکنان تیم ملی هلند بود. در این رقابت ها او در مرحله نیمه پایانی در برابر ایتالیا، ۴۵ دقیقه اول مسابقه را به عنوان مدافع میانی بازی کرد و در نیمه دوم در خط میانی پایه‌گذار پیروزی هلند شد هرچند در دیدار نهایی با شکست در برابر آرژانتین در وقت اضافی او جام را از دست داد. نیسکنز به همراه بارسلونا فاتح جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۷۹ شد. سپس در اثر اختلافاتی که با باشگاه پیدا نمود همانند کرایف به ایالات متحده رفت و چند سالی هم در آنجا فوتبال بازی کرد و در نهایت در سال ۱۹۸۶ برای همیشه با فوتبال خداحافظی نمود.
● جیاسینتو فاچتی
▪ هجدهم جولای ۱۹۴۲،وفات:۲۰۰۶ تولد:
▪ برگامو - ایتالیا محل تولد:
▪ اینتر باشگاهها:
▪ قهرمان جام ملت های اروپا ۱۹۶۸، نایب قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰، قهرمان لیگ ایتالیا ۱۹۶۳، ۱۹۶۵، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۱، قهرمان جام باشگاه های اروپا ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵، قهرمان جام بین قاره ای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ مهمترین افتخارات:
▪ ۹۴ بازی ، ۳ گل تیم ملی ایتالیا:
یکی ازاسطوره های فوتبال ایتالیا جیاسینتو فاچتی مدافع چپ پای دهه ی شصت و هفتاد تیم اینتر است که در سال ۱۹۴۲ در برگامو متولد شد. این مدافع قدرتمند در سال ۱۹۶۰ به باشگاه بزرگ شهر میلان پیوست و هجده سال برای این تیم به میدان رفت و ۴۷۶ بازی در سری A انجام داد. فاچتی در حالی که یک مدافع بود ولی درگلزنی هم بسیار موفق بود به طوریکه ۵۹ گل برای اینتر در طی این بازی ها به ثمر رساند. او در دهه ۶۰ تحت مربیگری هررا به همراه اینتر سال های موفقی را پشت سر گذاشت که علاوه بر فتح چهار اسکودتو قهرمانی در دو دوره پیاپی جام باشگاه های اروپا را شامل می شود.
فاچتی در سال ۱۹۶۳ به تیم ملی ایتالیا دعوت شد و پس از جام جهانی ناموفق ۱۹۶۶ به عنوان کاپیتان تیم ملی برگزیده شد و در جام ملت های اروپا در سال ۱۹۶۸ با رهبری او تیم ایتالیا به مقام قهرمانی رسید. در سال ۱۹۷۰ در جام جهانی مکزیک تیم ایتالیا با ترکیبی از بهترین های دوران طلایی خود به دنبال فتح سومین جام ژول ریمه و تصاحب همیشگی آن بود ولی علی رغم درخشش بازیکنانش در دیدار پایانی مغلوب تیم رویایی برزیل شد و به مقام دوم رسید.
فاچتی پس از انجام ۹۴ بازی ملی از تیم ملی خداحافظی کرد و در سال ۱۹۷۸ برای همیشه فوتبال را کنار گذاشت. او به علت وفاداری قابل تحسینش از سوی مدیران باشگاه اینتر به کادر رهبری این باشگاه دعوت شد و پس ازسالها حضور در سال ۲۰۰۶ در سمت رییس باشگاه اینتر به طور ناگهانی درگذشت.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید