جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انواع آهک در شیلات


انواع آهک در شیلات
به طور کلی مواد آهکی شامل موادی هستند که حاوی کلسیم بوده و یا کلسیم و منیزیم در آنها با یک آنیون رادیکال همراه است ، بطوریکه اسیدتیه را خنثی می نماید . بطور معمول همان مواد آهکی که در کشاورزی بکار می رود در پرورش ماهی نیز کاربرد دارد . موادی چون سنگ آهک ، کلسیت ( Ca (OH )۲ و آهک زنده ( Cao ) نیز در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرند . تأثیر دو ماه اخیر یکسان است و تقریباً به یک میزان بکار برده می شوند . آهک زنده به سرعت با Co۲ ترکیب گشته و تبدیل به کربنات می شود و در بستر استخر ته نشین می شود و پس از یکی دو ماه به صورت بی کربنات در می آید . آهک هیدارته کمتر از ۶۵ درصد Cao دارد ، در ضمن سنگ آهک که یکی از سالم تریم ، ارزانترین و مؤثر ترین ماده آهکی برای استخر است ، تقریباً نصف اثر آهک زنده و آهک هیدراته را دارای می باشد و بنابراین مصرف سنگ آهک دو برابر آهک زنده و آهک هیدراته می باشد
۱) آهک زنده
آهک گرم ( اکسیداسیون کلسیم ) Cao ، این بشکل بیشترین واکنش زایی و خطر را در هنگام استفاده دارد ، به شدت با آب واکنش داده و تبدیل به هیدروکسید کلسیم می شود که این فرایند با تولید گرمای زیاد همراه است . به میزان ۷۰۰ – ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار برای لجن زیاد یا ۳۰۰ – ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار برای لجن کم ، آهک همچنین ویژگی گندزدایی زیاد دارد ( به میزان ۱۵۰۰ – ۱۰۰۰ کیلوگرم در هکتار ) . زیرا اهک نسبت به آب و رطوبت واکنش نشان می دهد و خشک است به آن آهک زنده می گویند .
۲) آهک ئیدراته ( آهک ابدار ) ( آهک مرده ) ( هیدروکسید کلسیم ) [ Ca ( OH )۲ ]
این شکل به صورت کیسه های آهک ساختمانی فروخته می شود . کاملاً واکنش زا است و بنابراین در هنگام دستکاری باید دقت شود ، اما نسبت به آهک زنده ، بیشتر در درسترس قرار دارد ، آنرا به میزان ۵/۱ برابر آهک زنده و برای همان کاربردها استفاده می کنند .
۳) سنگ آهک ( گچ ) ( کربنات کلسیم ) ( Ca Co۳ )
اگر انواع صخره های مناسب آن در محل یافت شوند این شکل ارزان کلسیم است . این آهک سنگ معدنی است ، به شکل کلوخ وجود دارد و بصو رت خرد شده فروخته می شود . این شکل آهک ویژگی گندزدایی ندارد و نباید آنرا در استخرهای لجنی استفاده کرد . میزان استفاده آن ۱۰۰۰ – ۷۵۰ است .
محمد انتظامی
منابع مورد استفاده
۱- ( کتاب ) اصول کوددهی در استخرهای پرورش کپور ماهیان - مؤلف : مرتضی هدایت .
۲- ( پایان نامه ) اصول کوددهی در استخرهای پرورش ماهیان گرمابی .
۳- ( کتاب ) پرورش ماهیان گرمابی ( عمومی ) - مؤلفان : قناعت پرست ، فرحجود .
۴- ( کتاب ) تکثیر و پرورش کپور و سایر ماهیان پرورشی ( چاپ دوم ) - تألیف : لاسلوهوروات ، گیزلاتاماس – ترجمه : محمدرضا خوش خلقی .
۵- ( جزوه درسی ) کاربرد و اهمیت آهک در پرورش ماهی – دکتر مسعود هدایتی فرد .
۶- ( پایان نامه ) کوددهی و تأثیر آن در رشد و نمو کپور ماهیان در استخر پرورش ماهیان گرمابی .
۷- ( کتاب ) مدیریت پرورش ماهیان گرمابی – ترجمه : دکتر بهروز دهدشتی .
۸- ( کتاب ) هیدروشیمی بنیان آبزی پروری – تألیف : دکتر عباس اسمائیلی ساری .
منبع : آرونا


همچنین مشاهده کنید