پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

درباره «زلاتان ابراهیموویچ»، مهاجم متحول شده اینترمیلان


درباره «زلاتان ابراهیموویچ»، مهاجم متحول شده اینترمیلان
«من زلاتان ابراهیموویچ» را به طور کامل درک می کنم، زیرا موقعی که همسن او بودم، افکار وی را داشتم و درست مثل او بازی می کردم. بهتر بگویم برای دل خودم و رضایت تماشاگران توپ می زدم و برایم مهم نیز نبود که گل می زنم یا خیر و یا نتیجه نهایی مسابقه چه می شود. مهم این بود که خودم در پایان بازی احساس رضایت کنم. قبول دارم که زلاتان بازیکن فوق العاده ای است اما او باید ابتدا به تیمش و مصالح مسابقه فکر کند و به تبع آن گروهی تر و مفیدتر و سازنده تر باشد.»
این حرف ها نه چند سال پیش، بلکه فقط چند ماه پیش از زبان روبرتو مانچینی درباره مهاجم سوئدی و قوی هیکل اینترمیلان شنیده شد. بنابراین باید پرسید که چه روی داده است که زلاتان در این فصل این طور متحول شده و به ستاره مسلم اینتر بدل شده و همان قدر مفید و سازنده نشان می دهد که مربی اش می خواست و گفته بود.
زلاتان در این فصل در «سری A» توفان به راه انداخته و ستاره ای حقیقی در آن بوده و در ۷ مسابقه اول تیمش در آن عرصه ۷ گل زده که نزدیک به نیمی از کل تعداد گل های نراتزوری در آن عرصه است. علاوه بر این او جواب منتقدانی را هم که اکیداً می گفتند وی قادر به تکرار بهترین فرم و نمایش اش در مسابقات جام قهرمانان باشگاه های اروپا نیست داده است. او در این راستا کمتر از ۲ هفته پیش هر
۲ گلی را که اینتر در برابر آیندهوون هلند زد و به برتری ۰ـ۲ در برابر این رقیب نایل شد، به ثمر رساند. این گل ها درست در شب بیست و هفتمین سالگرد تولد وی به دست آمد و به بهترین شکل به ۱۹ ماه گل نزدن او در این جام پایان بخشید.
● بدون اعتدال
ارزش سایر مهاجمان اینتر نیز که نامدارانی همچون کرسپو، آدریانو، کروز و سوازو هستند، بر هیچ کس پوشیده نیست اما از کارایی و توفیق ایبرا همین بس که مجموع گل های زده نفرات فوق از ۳ فراتر نمی رود. مدت ها و سال ها گفته می شود که زلاتان محکم و توانمند و قادر به زدن گل های غافلگیرکنده است اما در عین حال تصریح می شد که وی فاقد تداوم و اعتدال در کارش است و استمرار ندارد ولی در این فصل سلاح و ویژگی و حسن اصلی وی، استمرارش بوده است. او نه فقط همان گل های خارق العاده و غیرمنتظره ای را که همیشه تخصص اش بوده است می زند، بلکه گل های ساده و شانس های آسانی را هم که در مسیرش قرار می گیرد، از دست نمی دهد و به علاوه تا سر حد امکان در کارهای تیمی مشارکت می کند.
● فوتبالیست رزمی!
هر چه هست زلاتان فرزند یک پدر بوسنیایی و یک مادر کروات است و در روزن گارد، شهری کوچک در حومه مالمو سوئد که معروف به داشتن گروه های پرشمار از اتباع سایر کشورها و مهاجران است، بزرگ شد. او به سرعت به فوتبال گرایش یافت و مهارت ها و قدرتی را که همیشه در بازی اش دیده ایم، جلا بخشید و سپس با مالمو، نخستین باشگاه حرفه ای خود قرارداد بست. او در همان زمان به دیگر عشق و گرایش ورزشی اش یعنی تکواندو هم پرداخت و در آن هم به مهارت رسید و اگر به ندرت در میدان های فوتبال و در برخوردها کم نمی آورد، به همین خاطر است و توانایی اش در گل کردن موقعیت های آکروباتیک و دشوار نیز از همین موضوع برمی خیزد.
● تحسین از سوی یاران
امروز هم تیمی های ایبرا در اینتر مهارت های جدید و شخصیت تازه تکوین شده او را می پسندند و این را حتی در حرف ها و موضعگیری رقبای او در خط حمله نیز به رغم تمام رقابتی که میان آنان بر سر پوشیدن پیراهن ثابت تیم وجود دارد، حس می کنید و آنها هم از تحسین زلاتان ابا ندارند. یکی از آنها دیوید سوازو است که اهل هندوراس است و از تابستان امسال به سن سیرو آمده و پس از درخشش شماره ۸ نراتزوری در مسابقه با آیندهوون می گوید: «ما همگی در حال تلاش به قصد فضاسازی برای ایبرا و به واقع خودمان به نیت همکاری با وی هستیم. او فعلاً این قدر خوب بازی می کند که نمی توان کنارش گذاشت و جای وی را گرفت و مکان او ثابت و خلل ناپذیر است.
این که ما گزینه های زیادی در خط حمله مان داریم و باید میان آنها دست به انتخاب بزنیم و هر بار بهترین ها و آماده ترین ها را به میدان بفرستیم، نه تنها بد نیست، بسیار هم خوب است، زیرا موجب تنوع و نشاط بیشتر در بازی تیم می شود. هرنان کرسپوی آرژانتینی هم که آن شب (دیدار با آیندهوون) زوج ابراهیموویچ در خط حمله آبی و سیاه های شهر میلان بود، می گوید: «او در حال گذراندن یک دوره طلایی و در بهترین فرم زندگی اش است و همه ما از این موضوع خوشحالیم.»
به رغم تمام تعریف های فوق، خود زلاتان با فروتنی درباره دستاوردهایش صحبت می کند. «من فقط از این خوشحالم که حریف هلندی را بردیم و نخستین امتیازات مان را در گروه خود گرفتیم. همیشه موفقیت تیم مهمتر از دستاوردهای من است. هر موقع که به مشکل برخورده ام هم تیمی هایم از من دفاع کرده اند و بنابراین من نیز باید برای حل معضلات تیم و پیروز شدن آن اقدام کنم. در یک تیم فوتبال، مسائل باید همیشه به همین شکل باشد.»
● جوایز انفرادی
مانچینی در اظهارنظری بیش از حد خوش بینانه و جانبدارانه گفته است زلاتان شایسته فتح توپ طلای امسال اروپا است ولی خود این بازیکن اسلاوتبار تبعه سوئد که نیک می داند این عنوان به «کاکا»ی برزیلی از تیم میلان خواهد رسید، می گوید: «مهمتر از توپ طلا، حفظ و استمرار ریتم فعلی کارم است و باید حتماً اینتر را درهمین راه به پیش برانم. این چیزی است که اگر ادامه یابد جوایز فردی را هم دیر یا زود نصیبم خواهد کرد.» هواداران اینتر همیشه به مهاجمان بزرگ و موفق این باشگاه وابستگی زیادی داشته اند. روزگاری «رونالدو»ی برزیلی چنین فردی بود و سپس هموطن او آدریانو جایش را گرفت و حالا ایبرا است که هر کارش سبب می شود آنها نفس های خود را در سینه حبس کنند. با این حال فراتر از حرکات فردی وی این مشارکت او در بازی تیمی نراتزوری و رسیدن به اهداف گروهی باشگاه است که اهمیت دارد و به وی کلاس و اعتبار می بخشد.
● نقش اول
شاید مانچو که مطلب را با حرف های وی درباره زلاتان شروع کردیم، بیشترین نقش را در تکوین و پیشرفت اخیر زلاتان داشته باشد. این مربی پخته که اینک ۴۳ سال دارد، به اعتراف خودش در ایام جوانی اش همان استعداد مهار و تنظیم نشده را داشت که ابراهیموویچ اینک دارد و همان قدر سازمان نیافته به نظر می رسید که اینک زلاتان جلوه می کند.
بنابراین مانچو بهترین فرد برای قرار دادن استعدادهای طبیعی و ذاتی زلاتان در مسیر لازم و کلاسه بندی کردن مهارت های ارزیابی نشده وی بوده و وی در این راه تمامی تجربه ای را که خودش از ایام بازیگری اش داشت، به خدمت گرفته است و او امروز از این بابت و توفیق در مأموریت خود بسیار شادمان نشان می دهد و می گوید: «بازیکنی با قدرت و فن ابراهیموویچ می تواند هر کاری را صورت دهد، ولی لازم است که هر روز به کار و تلاش بپردازد و بازی اش را کامل تر کند و براساس منافع تیمش به حرکت درآید. او در صورت رعایت این نکات می تواند در هر مسابقه حداقل یک گل برای اینتر بزند. او امروز بازیکنی است که مثل مسی، رونالدینیو، کاکا و آنری می تواند شخصاً و با یک حرکت و ضربه سرنوشت یک مسابقه را به نفع تیمش تغییر بدهد.»
به این ترتیب مهاجم سابق آژاکس و یوونتوس توانسته است در عرض فقط چندماه نظر مربی سختگیر اینتر را درباره خودش به کلی تغییر دهد و به درجات فوق برساند و این امر و چنین تأثیرگذاری وسیعی بر روی مانچینی که اصولاً تسلیم احساساتش نمی شود، به خودی خود توفیق کوچکی نیست.
وصال روحانی‎
منبع:۴ Channel
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید