جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کوین کیگان


کوین کیگان
● کوین کیگان
▪ چهاردهم فوریه ۱۹۵۱ تولد:
▪ یورکشایر - انگلستان محل تولد:
▪ لیورپول، هامبورگ، ساوتهمپتون، نیوکاسل باشگاهها:
▪ قهرمان جام باشگاههای اروپا ۱۹۷۷، قهرمان جام یوفا ۱۹۷۳ و ۱۹۷۶، قهرمان لیگ انگلیس ۱۹۷۳، ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷، قهرمان جام حذفی انگلیس ۱۹۷۴، قهرمان بوندس لیگا ۱۹۷۹، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ مهمترین افتخارات:
▪ ۶۳ بازی، ۲۱ گل تیم ملی انگلیس:
کوین کیگان نخستین بار با پیراهن اسکانتورپ یونایتد پا به دنیای فوتبال حرفه ای نهاد و اولین بازی خود را در هفده سالگی تجربه کرد. در سال ۱۹۷۱ او با قراردادی ۳۵ هزار پوندی راهی لیورپول شد و خیلی زود جای خود را به عنوان یک مهاجم آزاد در این تیم تثبیت نمود. دو سال بعد او به همراه لیورپول به مقام قهرمانی لیگ انگلیس دست یافت و در همین سال فاتح جام یوفا شد. در سال ۱۹۷۶ او علاوه بر لیگ انگلیس، مقام قهرمانی جام یوفا را تکرار کرد. او در دیدار نهایی این جام که به پیروزی ۴ بر ۳ طی دو دیدار رفت و برگشت انجامید دو گل زد تا عامل اصلی قهرمانی تیمش باشد.
فصل بعد او با درخشش فوق تصور خود در مسابقه نهایی جام باشگاههای اروپا، باعث پیروزی لیورپول برمونشن گلادباخ در استادیوم المپیک رم شد. دراین مسابقه نبردی جانانه با برتی فوگتس‌ کاپیتان و مدافع تیم حریف داشت. پس ازاین دیدار، کیگان با رقم ۴۴۰ هزار پوند به باشگاه هامبورگ آلمان پیوست و در این سال با درخشش در باشگاه جدید توانست عنوان مرد سال اروپا را به دست آورد.
در دومین فصل حضور در هامبورگ، مقام قهرمانی بوندس لیگا و جام حذفی آلمان با درخشش کیگان حاصل شد و او نتوانست برای دومین سال پیاپی برترین بازیکن سال اروپا شود. در سال ۱۹۸۰ هامبورگی‌ها در فینال جام باشگاههای اورپا یک بر صفر مغلوب ناتینگهام فارست شدند و کیگان در پایان فصل از این تیم جدا شد و به ساوتهمپتون پیوست. جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا آخرین میدان مهم او بود که به علت آسیب دیدگی فقط یک نیمه در این جام بازی کرد و در پایان این رقابت ها پس از انجام ۶۳ بازی برای تیم ملی، از تیم ملی خداحافظی نمود.
پس از دو سال بازی برای نیوکاسل، او در سال ۱۹۸۴ کفشهایش را آویخت و برای همیشه با فوتبال وداع نمود.
در سال ۱۹۹۲، او به نیوکاسل بازگشت و این بار به عنوان سرمربی این تیم موفق شد آنها را به لیگ برتر آورد و به یکی از قدرتهای فوتبال انگلیس بدل سازد. پس از پنج سال حضور در این تیم، استعفا داد و در سال ۲۰۰۰ به عنوان سرمربی، یکبار دیگر به تیم ملی بازگشت ولی شکست در برابر ایتالیا در ویمبلی در جریان رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ باعث استعفای او از این سمت شد تا بار دیگر به سراغ باشگاههای لیگ برتر برود و این بار بر روی نیمکت منچستر سیتی نشیند.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید