جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درماتیت تماسی Contact Dermatitis


درماتیت تماسی Contact Dermatitis
پچهای قرمز، خارش دارد و تكه‌ای پوست هستند كه در نتیجه تحریك یا آلرژی ایجاد می‌شوند.
نحوه زندگی: كارهایی كه با تماس با مواد شیمیایی یا شوینده‌ها در ارتباط است، یك عامل خطر می‌باشد.
سن، جنس و ژنتیك: عوامل خطر مهمی نیستند.
همانطور كه نام بیماری نشان می‌دهد، درماتیت تماسی، التهاب پوست است كه در نتیجه تماس با یك ماده خاص ایجاد میشود. دو نوع وجود دارد: درماتیت تماسی تحریكی، كه در نتیجه محركهای اولیه و موادی همچون سفید كننده‌ها، كه به پوست هر فردی صدمه می‌زند و درماتیت تماسی آلرژیك كه زمانی به وجود می‌آید كه فرد در تماس با یك ماده خاص قرار می‌گیرد و در طول زمان نسبت به آن حساسیت پیدا می‌كند.
موادی كه معمولاً باعث شعله‌ور شدن واكنشهای تحریكی یا آلرژیك میشوند عبارتند از: بعضی مواد آرایشی، نیكلی كه در جواهرات، دكمه‌ها، گوشواره‌ها یا بندهای ساعت وجود دارد؛ مواد شیمیایی خاص؛ داروهای موجود در بعضی كرمهای پوستی و گیاهان خاص مثل راگوید Ragweed.
علایم:
درماتیت تماسی معمولاً‌ فقط قسمتهایی را درگیر می‌كند كه در تماس مستقیم با ماده آغاز كننده واكنش، بوده‌اند. در درماتیت تماسی تحریكی، التهاب پوست در فاصله زمانی اندكی پس از تماس با ماده، ایجاد میشود. شدت بثورات ایجاد شده بستگی به غلظت ماده محرك و نیز مدت زمان تماس دارد.
درماتیت تماسی آلرژیك معمولاً به آهستگی در طول زمان به وجود آمده و احتمال دارد كه با وجود تماس با یك ماده در طول سالهای متمادی، هیچ التهاب پوستی رخ ندهد. با این وجود، به محض اینكه پوستتان به آن ماده حساسیت پیدا كرد. حتی یك مقدار ناچیز از آن یا یك تماس كوتاه مدت می‌تواند یك واكنش آلرژیك را آغاز نماید.
در هر كدام از دو نوع درماتیت تماسی، علائم ممكن است شامل موارد زیر باشند:
- قرمزی و تورم پوست
- تاولهای پر از آب یا چرك كه ممكن است ایجاد ترشح نموده، تخلیه شده و كبره ببندد.
- خارش مداوم
در صورتیكه علت درماتیت تماسی مشخص نبود یا التهاب برای مدتی طولانی ‌تر از معمول پابرجا ماند با پزشك خود مشورت نمایید.
كارهایی كه باید انجام شوند:
پزشك شما اطلاعاتی راجع به زمان شروع التهاب پوست و اینكه آیا آلرژی شناخته شده‌ای دارید، خواهد خواست. اغلب محل واكنش، راهنمایی برای تشخیص علت آن میباشد. برای مثال یك پچ درماتیت بر روی مچ دست، ممكن است در نتیجه آلرژی به نیكل موجود در ساعت یا بند آن به وجود آید. افرادی كه در هنگام كار با مواد شیمیایی سروكار دارند، اغلب دچار درماتیت تماسی تحریكی یا آلرژیك بر روی دستهایشان میشوند.
پزشك ممكن است یك كورتیكواستروئید موضعی جهت تسكین خارش و التهاب تجویز كند. با این وجود، حتی با انجام درمان، درماتیت تماسی ممكن است برای بهبود، چندین هفته نیاز به زمان داشته باشد.
اگر در هنگام كار با مواد شیمیایی سرو كار دارید، یافتن علت آلرژی پوستتان یك نكته اساسی است. اگر علت به آسانی قابل شناسایی نیست، ممكن است نیاز به انجام آزمون چسباندن وصله (قسمت پائین) داشته باشید.
آزمون چسباندن وصله:
این آزمایش، بر روی افراد مبتلا به درماتیت تماسی انجام میشود. آزمایش توسط یك متخصص پوست جهت یافتن موادی كه باعث برانگیخته شدن یك واكنش آلرژیك میشود، صورت می‌گیرد. آلرژیهای احتمالی (موادی كه می‌توانند باعث یك واكنش آلرژیك گردند) رقیق شده و بر روی نوارها یا دیسكهای كوچك، گذاشته میشوند. سپس این دیسكها توسط یك چسب ضدحساسیت بر روی پوست چسبانده می‌گردند. پس از ۴۸ ساعت، دیسكها را برداشته و پوست زیر آنها بررسی میشود. یك پچ قرمز و ملتهب، نشاندهنده یك واكنش مثبت به یك آلرژن می‌باشد. ناحیه آزمایش شده، دوباره پس از دو روز دیگر از نظر واكنشهای تاخیری بررسی می‌گردد.
به محض اینكه عامل مولد، شناسایی شد، سعی كنید تا حد ممكن از آن دوری نمایید. اگر چنین كاری امكان ندارد، ممكن است نیاز باشد كه پوستتان را با كرمها، لباسهای محافظ یا دستكش، قبل از برخورد با عامل مولد، بپوشانید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید