پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پائولوروسی و لوئیس‌سوارز


پائولوروسی و لوئیس‌سوارز
● پائولو روسی
▪ بیست و سوم سپتامبر ۱۹۵۶ تولد:
▪ وینچنزا - ایتالیا محل تولد:
▪ کومو، وینچنزا، پروجا، یوونتوس، میلان، ورونا باشگاهها:
▪ قهرمان جام جهانی ۱۹۸۲، آقای گل جام جهانی ۱۹۸۲، قهرمان جام باشگاه های اروپا ۱۹۸۵، قهرمان جام در جام اروپا ۱۹۸۴، قهرمان سوپرجام اروپا ۱۹۸۵، مرد سال اروپا ۱۹۸۲. مهمترین افتخارات:
▪ ۴۲ بازی،۲۰گل تیم ملی ایتالیا :
▪ دو دوره (۱۹۷۸ و ۱۹۸۲) - ۱۴ بازی، ۹ گل حضور در جام جهانی:
شاید پائولو روسی نتوانست سال ها عامل پیروزی تیم ملی ایتالیا یا باشگاه هایی که در آن بازی می کرد باشد ولی بی شک گلهای او بود که باعث قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ۱۹۸۲ شد. وی در سپتامبر ۱۹۵۶ به دنیا آمد و پس از بازی در تیم های کومو و وینچنزا در سال ۱۹۷۸ به پروجا پیوست. در همین سال به همراه تیم ملی ایتالیا در جام جهانی آرژانتین شرکت کرد و موفق به بثمر رساندن سه گل شد و تیم کشورش هم به مقام چهارم رسید.
در سال ۱۹۷۹ او متهم به دریافت رشوه در جریان بازی با تیم آولینو شد و به مدت سه سال از بازی کردن محروم گردید ولی در سال ۱۹۸۱ در حالی که هنوز محروم بود توسط تیم یوونتوس با مبلغ ۵۰۰۰۰۰ پوند خریداری و به این تیم ملحق گردید.
محرومیت او در سال ۱۹۸۲ به پایان رسید و در این سال به همراه تیم ملی ایتالیا در جام جهانی شرکت کرد. پائولو روسی هر چند جام جهانی را خوب شروع نکرد و در چهار بازی اول موفق به زدن گلی نشد ولی درمرحله ی دوم رقابت ها که تیم ایتالیا با آرژانتین و برزیل هم گروه بود، روسی موفق شد در دیدار با برزیل سه گل به ثمر برساند و عامل صعود تیمش به نیمه نهایی شود. در این مرحله هم او دو گل به لهستان زد تا ایتالیا به دیدار پایانی راه یابد. روسی یکی از سه گل ایتالیا در دیدار پایانی در برابر آلمان غربی را به ثمر رساند تا علاوه بر فتح جام جهانی با شش گل آقای گل جام شود. در این سال او عنوان مرد سال اروپا را به دست آورد و با یوونتوس قهرمان سری A شد. روسی تا سال ۱۹۸۷ به بازی ادامه داد و با تیم ورونا ازدنیای فوتبال خداحافظی کرد. او ۲۱۵ بار در سری A به میدان رفت و ۸۲ گل به ثمر رساند.
● لوئیس سوارز
▪ دوم ماه می ۱۹۳۵ تولد:
▪ لاکرونیا - اسپانیا محل تولد:
▪ دپورتیوو لاکرونیا(۱۹۵۳)، بارسلونا(۶۱-۱۹۵۳)، اینتر(۷۰-۱۹۶۱) و سامپدوریا(۷۳-۱۹۷۰) باشگاهها:
▪ قهرمان جام ملت های اروپا ۱۹۶۴، قهرمان جام باشگاه های اروپا ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵، قهرمان جام یوفا ۱۹۵۸ و ۱۹۶۰، قهرمان جام بین قاره ای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵، قهرمان لیگ اسپانیا ۱۹۵۳، ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹، قهرمان سری A ایتالیا ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۶۰ مهمترین افتخارات:
▪ ۳۲ بازی، ۱۴ گل تیم ملی اسپانیا:
▪ دو دوره (۱۹۶۲ و ۱۹۶۶) حضور در جام جهانی:
ستاره درخشان فوتبال اسپانیا در دهه ۶۰ و هافبک بزرگ تیم های بارسلونا و اینتر، فوتبال را از سواحل مدیترانه در شهر ساحلی لاکرونیا آغاز کرد.در سال ۱۹۵۳ به باشگاه دپورتیوو پیوست و سه هفته پس از جشن تولد هجده سالگی در اولین دیدار برای دپورتیوو که برابر بارسلونا در نوکمپ انجام می شد توجه مدیران بارسا را به خود جلب نمود و چندی بعد به تیم محبوب کاتالان پیوست.سوارز در بارسلونا به سه عنوان قهرمانی لیگ دست یافت و در ۲۱۶ مسابقه لیگ برای این تیم موفق به ۱۱۲ باز گلزنی شد.وی اولین بازی ملی خود را در سی ام ژانویه ۱۹۵۷ در برابر هلند انجام داد و دو ماه بعد در دیدار با سوئد اولین گل خود را برای تیم ملی اسپانیا وارد دروازه حریف کرد.
سوارز در دوران حضورش درتیم ملی به عنوان کاپیتان اسپانیا در سال ۱۹۶۴ به مقام قهرمانی جام ملت های اروپا رسید که بزرگ ترین افتخار تاریخ فوتبال این کشور به شمار می رود.در سال ۱۹۶۰ او مرد سال فوتبال اروپا شد و سال بعد با قراردادی که رکورد نقل و انتقالات فوتبال اروپا را شکست به اینتر پیوست.در باشگاه اینتر او یکی از عوامل اصلی فتح سه اسکودتو و همچنین قهرمانی در دو فصل پیاپی جام باشگاه های اروپا بود.زوج او و الکساندر ماتزولا شاید بهترین زوج خط میانی تاریخ اینتر باشد که مهمترین افتخارات را در طی نه سال برای این تیم رقم زد.سوارز پس از پایان دوران بازی در سال ۱۹۷۳ به کار مربیگری پرداخت و در سال ۱۹۷۴ به کادر رهبری اینتر پیوست و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ هم سرمربی تیم ملی اسپانیا بود که با این تیم در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا هم حضور یافت.او از سال ۲۰۰۱ به سمت مشارفنی باشگاه اینتر با این تیم همکاری دارد.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید