پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گابریل ‌باتیستوتا و جفت هورست


گابریل ‌باتیستوتا و جفت هورست
● گابریل باتیستوتا
▪ اول فوریه ۱۹۶۹ تولد:
▪ وه یاندا - آرژانتین محل تولد:
▪ رکون کیستا سانتافه (۱۹۸۷)، نیوولز اولد بویز(۸۹-۱۹۸۷)، ریورپلات(۹۰-۱۹۸۹)، بوکاجونیورز(۹۱-۱۹۹۰)، فیورنتینا(۲۰۰۰-۱۹۹۱)، رم(۰۲-۲۰۰۰)، اینتر(۰۳-۲۰۰۲)، العربی قطر(۰۵-۲۰۰۳) باشگاهها:
▪ قهرمان کوپا آمریکا ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳، آقای گل کوپا آمریکا ۱۹۹۱ و ۱۹۹۵، قهرمان سری A ایتالیا ۲۰۰۱، قهرمان لیگ آرژانتین ۱۹۹۰، مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی ۱۹۹۴، آقای گل سری A ایتالیا ۱۹۹۵، رکورددار گلزنی در تیم ملی آرژانتین مهمترین افتخارات:
▪ ۷۸ بازی، ۵۶ گل تیم ملی آرژانتین:
▪ سه دوره ( ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲)- ۱۲ بازی، ۱۰ گل حضور در جام جهانی:
گابریل عمر باتیستوتا گلزن استثنایی فوتبال آرژانتین در سال ۱۹۶۹ به دنیا آمد.فوتبال حرفه ای را با باشگاه سانتافه آغاز کرد و با حضور در نیوولز اولد بویز به شهرت رسید. حضور او در بوکاجونیورز و گلزنی های او برای تیمش موجب شد به تیم ملی آرژانتین راه یابد و در اولین حضور بین المللی به مقام قهرمانی جام ملت های آمریکای جنوبی (کوپا آمریکا) دست یابد و با کسب عنوان آقای گلی این مسابقات در سال ۱۹۹۱ جایگاه خود را در خط حمله تیم ملی تثبیت نماید.
در تابستان ۱۹۹۱ او راهی ایتالیا شد و به تیم فیورنتینا پیوست و با ده فصل حضور در این تیم به اسطوره تاریخ این باشگاه بدل شد.باتیستوتا در رقابت های مختلف ۳۰۰ بار برای باشگاه محبوب فلورانس گلزنی کرد و حتی زمانی که این تیم به سری B سقوط نمود آنجا را ترک نکرد.در تیم ملی او در سه جام جهانی حضور یافت، جام هایی که با ناکامی آرژانتین همراه بود هر چند مهاجم گلزن این تیم ده بار در این رقابت ها گلزنی کرد.در جام ۹۸، آرژانتین به مرحله یک چهارم نهایی رسید ولی با گل دنیس برگ کمپ در وقت اضافی مغلوب هلند شد تا رویای حضور در نیمه نهایی برای باتیستوتا باقی بماند.در جام جهانی ۲۰۰۲، در حالیکه آرژانتین شانس اول قهرمانی به شمار می رفت در مرحله اول حذف شد، اشکهای باتی گل یکی از تلخ ترین صحنه های این رقابت ها بود.
پس از این جام، مهاجم بزرگ آرژانتین با پیراهن ملی وداع کرد.باتیستوتا در تابستان ۲۰۰۰ در ازای ۳۸ میلیون دلار راهی رم شد و در اولین فصل حضورش با به ثمر رساندن ۲۰ گل به این تیم کمک کرد به مقام قهرمانی سری A دست یابد.او دوره ای کوتاه هم در اینتر بود و پس ازناکامی در این تیم در سال ۲۰۰۳ با دریافت ۸ میلیون دلار به العربی قطر پیوست و آقای گل لیگ قطر شد و در سال ۲۰۰۵ برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
● جفت هورست
▪ هشتم دسامبر ۱۹۴۱ تولد:
▪ لانکشایر - انگلستان محل تولد:
▪ وستهام یوناتید، استوک سیتی، وست برومویچ باشگاهها:
قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶، قهرمان جام حذفی انگلیس ۱۹۶۴، قهرمان جام برندگان جام اروپا ۱۹۶۵ مهمترین افتخارات:
▪ ۴۹ بازی، ۲۴ گل تیم ملی انگلیس:
زننده سه گل از چهار گل انگلیس در دیدار نهایی جام جهانی ۱۹۶۶، در هشتم دسامبر ۱۹۴۱ در اشتن لانکشایر متولد شد. جفت هورست اولین قرارداد حرفه ای خود را در سال ۱۹۵۹ با وستهام امضا نمود. در تیم وستهام، او ابتدا در نقش هافبک بازی می کرد ولی ران کرین وود او را به خط حمله فرستاد. هورست در طی سیزده سال حضور در وستهام ۱۸۰ گل در ۴۰۹ مسابقه به ثمر رساند. در سال ۱۹۶۴ تیم وستهام با گل او به پیروزی سه بر دو در دیدار نهایی برابر بریستون رسید و سال بعد فاتح جام برندگان جام اروپا شد. هورست پس از حضور در تیم ملی نوجوانان و جوانان انگلستان به عنوان یکی ازاعضای تیم ملی در جام جهانی ۱۹۶۶ حضور یافت. او ابتدا بازیکن ذخیره بودولی به دنبال آسیب‌دیدگی جیمی گریوز مهاجم اول تیم ملی انگلیس در دیدار با فرانسه، او در بازی مقابل آرژانتین جانشین وی شد و گل پیروزی بخش را به ثمر رساند. در دیدار نیمه نهایی هم او پایه‌گذار یکی از دو گل تیم ملی انگلیس بودکه توسط بابی چارلتون زده شد. اما اوج درخشش هورست در دیدار نهایی بود.
در این مسابقه او سه گل از چهار گل تیم ملی انگلیس را در برابر آلمان غربی به ثمر رساند تا عامل اصلی پیروزی ۴ بر ۲ و فتح جام باشد. هورست در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک هم در ترکیب تیم ملی حضور داشت ولی حذف در مرحله یک چهارم نهایی توسط آلمان، او را از دست یابی به افتخاری دیگر بازداشت. دو سال بعد او پس از سیزده سال حضور در وستهام یونایتد به استوک سیتی رفت و در همین سال با تیم ملی وداع نمود. پس از پیوستن به وست برومویچ در سال ۱۹۷۵ برای همیشه با فوتبال وداع کرد. دراین سال او سعی کرد با مربیگری چلسی دوران اوج بازیگری خود را تکرار نماید ولی ناکام ماند و برای همیشه مربیگری را کنار نهاد. جفت هورست در سال ۱۹۹۸ مفتخر به لقب «سر» گردید.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید