پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رضای ملت، رضای خداست


رضای ملت، رضای خداست
انتخابات، ابزار اولیه کنترل و نظارت مردم در نظام جمهوری برکار رهبران و صاحبان قدرت است و برگزاری انتخابات، نشانگر آن است که قدرت سیاسی همواره از مردم نشأت گرفته و برای آنها نیز حفظ می‌شود و نیز بیانگر این مطلب است که سیاستمداران باید در مقابل مردم پاسخگو باشند.
اما بحث انتخابات در کشور ما که داعیه اسلا‌می بودن داریم فراتر از این موارد بوده و ضرورت دارد که موضوع از منظری بالا‌تر و با فلسفه‌ای متفاوت‌تر مورد تعبیر و تفسیر قرار بگیرد؛ چرا که مشروعیت نظام و رفتار حاکمان و جایگاه آنها در رابطه با معیارهای الهی در این موضوع مدخلیت دارد و لذا پرداختن به آن بسیار حائز اهمیت است. این نوشته درصدد آن است که برای بهتر برگزار شدن انتخابات مجلس به چند نکته با نگاهی به نظرات حضرت امام(ره) و تفکر نظری ایشان اشاره نماید که امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل ابتدا چند مورد از دیدگاه‌های امام(ره) را مطرح می‌نمایم.
< -ما تابع آرای ملت هستیم، ملت ما هر طوری رای داد از آنها تبعیت می‌کنیم، خدای تبارک و تعالی و پیغمبر اسلا‌م به ما حق نداده‌اند که به ملتمان چیزی را تحمیل کنیم.> ‌
< -سرنوشت یک مملکتی به دست وکلا‌ و اینها هست و باید خود مردم سرنوشت‌شان در دست خودشان باشد، این حق مسلم و معلومی است که هیچ‌کس نمی‌تواند انکار بکند که اینها حق ملت است.>
< -پایگاه در بین مردم پیدا کنید، وقتی پایگاه پیدا کردید خدا از شما راضی است، ملت از شما راضی است، قدرت در دست شما باقی می‌ماند و مردم هم پشتیبان شما هستند.>
< -معاویه و یزید می‌خواستند اسلا‌م را به صورت سلطنت درآورند.>
‌ محتوای جملا‌ت فوق آنقدر روشن است که نیاز به تعبیر و تفسیر ندارد لذا با استناد به این دیدگاه‌ها
۱) اعضای شورای محترم نگهبان قطعا این نظرات را قبول دارند. آنها در جایگاهی قرار دارند که باید پاسدار حقوق مردم- که مهم‌ترین آنها تعیین سرنوشت خودشان است- باشند که این وظیفه مهم ایجاب می‌کند که با دقت و وسواس بسیار زیاد نسبت به ردصلا‌حیت‌ها اقدام نمایند، آنها قطعا می‌دانند تفاوتی بنیادی میان نظام سلطنت اسلا‌می و نظام جمهوری اسلا‌می از دیدگاه حضرت امام(ره) وجود دارد و لذا تفسیر آنها از نظارت استصوابی نباید خدای ناکرده در جهت دوری از ارزش‌های حاکم بر دیدگاه نظری حضرت امام(ره) که اساس آن رضایت مردم است، باشد. متاسفانه نحوه عمل و رفتار گذشته این نهاد به گونه‌ای بوده است که بسیاری از رهبران و بزرگان نظام و حقوقدانان برجسته و بی‌طرف نسبت به عملکردها و احیانا تفسیرها انتقادات جدی داشته و دارند که امیدواریم در این دوره از انتخابات با تجدیدنظر در رویه گذشته، شاهد اینگونه انتقادات نباشیم.
۲) تفسیر نایب امام زمان(عج) بودن رهبر ایجاب می‌کند که ایشان هم به لحاظ مبانی دینی و جایگاه شرعی و هم به لحاظ قانون اساسی در حل این معضل مهم، فکری اساسی بنمایند تا مانند انتخابات گذشته شاهد تعارضات و تنش‌های مختلف در سطح ارکان و افراد برجسته نظام و طبعا در جامعه نباشیم. ایشان همواره در ایجاد فضای مطلوب برای مشارکت مردم و کاهش تعارضات، نقشی محوری ایفا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که باید تحولی ساختاری ایجاد نمود تا در هر دوره شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم، این تحول ممکن است با همکاری مجلس شورای اسلا‌می، ریاست محترم جمهور و مجمع تشخیص مصلحت‌نظام صورت گرفته و نظارتی سیستماتیک بر فرآیند کار شورای نگهبان از ابتدا تا انتها اعمال گردد تا به دلیل ناکارآمدی فرآیندهای تصمیم‌گیری و روش‌های جمع‌آوری اطلا‌عات و همچنین فرآیند انطباق موضوع با معیارها، کیفیت عمل شورای محترم نگهبان افت پیدا نکرده و تعارضات و آشوب‌های ذهنی و روانی در جامعه ایجاد و حقوق ملت ضایع نگردد.
۳) مجلس خبرگان رهبری در این دوره جدید می‌تواند نقش مثبت و سازنده خود را در حمایت و تقویت رهبری نظام و کارآمدی اندیشههای حضرت امام(ره) و واضعان قانون اساسی ایفا نموده و با تشکیل هیاتی از خبرگان، نظارتی سیستماتیک بر روند کار شورای نگهبان اعمال نماید و با ارتباط تنگاتنگ با رهبری، ایشان را در جهت پیشرفت بهتر امور و برگزاری انتخاباتی سالم‌تر و عادلا‌نه‌تر یاری نماید تا در این شرایط پیچیده و حساس و مواجهه رودررو با فشارهای ابرقدرت‌ها، شاهد تعارضات و تنش‌های انتخابات گذشته نباشیم.
۴) به جناح‌های سیاسی نیز توصیه می‌شود که با برنامه و اهداف روشن وارد صحنه انتخابات گردند و از تخریب یکدیگر بپرهیزند و بدانند که انتقاد به تنهایی کفایت نمی‌کند، مردم منتظر شنیدن راهبردها و ایده‌های آنها جهت توسعه و بهبود وضعیت جامعه‌شان هستند بنابراین باید برای مردم برنامه و ایده‌های نو و متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آنها داشت تا در یک رقابت مبتنی بر ارزش‌های اسلا‌می پیروز گردند.
۵) تجربه یک قرن مبارزات ملت ایران با اندیشه‌های مختلف و در مقاطع گوناگون، در انقلا‌ب اسلا‌می ملت ایران تبلور یافته است و برخلا‌ف تصور عده‌ای، تعارضات مختلف مانند تعارض میان آزادی و عدالت، نخبه‌گرایی و توده‌گرایی، دین و سیاست، علم و دین، حقوق بشر و ارزش‌های دینی، اقتصاد آزاد و اقتصاد سوسیالیستی، استقلا‌ل و تعامل با جهان و سایر تعارضات در این انقلا‌ب به لحاظ تئوریک و طراحی ساختار نظام با تفسیر و قرائت حضرت امام(ره) حل گردیده‌اند و لذا باید همگان بر پیاده شدن اصول قانون اساسی اصرار ورزیده و بدانند که تنها در یک تعامل پویا میان مسائل ملی و ارزش‌های اسلا‌می، امکان توسعه پایدار برای این جامعه وجود دارد. اگرچه این اطمینان تا حد بالا‌یی وجود دارد که یاران حضرت امام(ره) و یاوران این راه هرگز اجازه نخواهند داد که استبداد دینی و یا سکولا‌ریسم در این کشور دستاوردهای گرانبهای ملت را به یغما برده یا به نفع خود مصادره نماید و بالا‌خص اگر رضایت ملت در چارچوب ارزش‌های الهی باشد رضایت خداست بنابراین همان‌طور که رهبری نظام بارها و بارها در آستانه برگزاری هر انتخاباتی بر مشارکت و حضور گسترده مردم در آن انتخابات تاکید نموده‌اند، همه مسوولا‌ن و مدیران ارشد نظام و رهبران جریانات سیاسی نیز باید بدانند که یکی از معیارهای مهم برای سنجش عملکرد آنان نزد خدا همین مشارکت وسیع مردم و رضایت آنان از نحوه عمل آنهاست.
محمود حسینی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید